10 تا از اشتباهات رایج در عکاسی و راه حل رفع آن

10 تا از اشتباهات رایج در عکاسی و راه حل رفع آن

10 تا از اشتباهات رایج در عکاسی و راه حل رفع آن

بدون شک شما می‎توانید تصاویری شگفت‎انگیز بگیرید اما چند اشتباه متداول در عکاسی وجود دارد که اغلب اوقات عکاسان مبتدی آن را انجام می‎دهند و این اشتباهات می‎توانند جلوی پیشرفت فرد را در حرفه عکاسی بگیرند. خوشبختانه، امکان رفع این مشکلات وجود دارد و زمانی که بتوانید این مشکلات را برطرف کنید، تصاویری که می‎گیرید به مراتب بهتر خواهد شد. در این مطلب آموزش عکاسی نماد قصد داریم 10 اشتباهات رایج در عکاسی را مطرح کنیم که هر عکاس مبتدی باید از آن دوری کند.

1) اشتباهات رایج در عکاسی: س از هر مرتبه عکاسی تنظیمات دوربین خود را ریست نمی‎ کنید

ظاهرا این عادت آشنای عکاسان زیادی است. تصمیم می‎گیرید در شب چند تا عکس بگیرید. مقدار ایزو دوربین خود را تا 1600 بالا می‎برید (تا بتوانید در محیط کم نور عکس خوبی بگیرید). کارتان تمام می‎شود و دوربین را کنار می‎گذارید.

اما قسمت جالب ماجرا این است که فراموش می‎کنید مقدار ایزو را به حالت پیش فرض و 100 تغییر دهید.

چنین اشتباهی به سادگی انجام می‎شود. به ویژه از آن جایی که باید انجام آن را بعد از هر نوبت عکس گرفتن به یاد داشته باشید، یعنی زمانی که بدون شک خسته هستید.

اما این کاری است که نباید فراموش کنید.

شاید دلیل آن را بپرسید. اگر این کار را فراموش کنید کیفیت عکس بعدی خود را به خطر می‎اندازید چون آن را با ایزو 1600 ثبت می‎کنید. در نتیجه چیزی جز تصاویر دانه دانه نصیب‎تان نخواهد شد. یقینا این خواسته مطلوب شما نیست.

راه حل آن بسیار ساده است. در انتهای هر نوبت عکاسی، همه چیز را به مقدار پیش فرض آن برگردانید. این عدد پیش فرض به مدل دوربین و سبک عکاسی شما بستگی دارد ولی مطمئن شوید که یک عدد متوسط را انتخاب می‎کنید یعنی مقداری که در موقعیت‎های مختلف برای شما مفید باشد.

توصیه ما به این شکل است:

  • مقدار ایزو را به 100 کاهش دهید.
  • ضریب اف را به f/5.6 تغییر دهید.
  • سرعت شاتر را روی 500/1 تنظیم کنید.

انجام همین کارهای ساده به دفعات می‎تواند باعث نجات کیفیت کار و تصاویر شما شود.و از بروز اشتباهات رایج در عکاسی جلوگیری می کنید.

اشتباهات رایج در عکاسی

 

2) اشتباهات رایج در عکاسی : تصاویر خود را با فرمت jpeg (به جای RAW) می‎گیرید.

این اشتباه نیز آزاردهنده است. چون عملا بعد از گرفتن عکس چیزی برای تغییر دادن وجود ندارد.

اشتباه کاملا مشخص است: عکاسی با فرمت JPEG. در حقیقت شما باید با فرمت RAW عکس بگیرید. اجازه دهید کمی توضیح دهیم:

دوربین‎های عکاسی می‎توانند با چندین فرمت عکس بگیرند. JPEG یک فرمت عکس متداول و فرمت پیش فرض روی دوربین‎های متعددی است.

اما مشکلات زیادی در مورد فایل‎های JPEG وجود دارد از جمله این که آن‎ها فایل‎های فشرده شده هستند. یعنی که اطلاعات تصویر در آن‎ها از دست می‎رود. نتیجه کار چیست؟ تصاویری که ثبت می‎شوند کیفیت پایینی دارند.

در کنار آن این مشکل را قرار دهید: هر مرتبه که یک فایل JPEG را ویرایش و دوباره ذخیره می‎کنید باعث کم کردن کیفیت تصویر می‎شود.

خوشبختانه راه‎ حل این مشکل ساده است: با فرمت RAW عکاسی کنید.

RAW فرمت دیگری برای تصاویر است و اکثر دوربین‎های مدرن می‎توانند با این فرمت عکس بگیرند.

این فرمت فایل بدون افت کیفیت است، یعنی می‎توانید به دفعات فایل‎های RAW را ویرایش کنید بدون این که کیفیت تصویر را کاهش دهید.

استفاده از این فرمت همچنین یک مزیت دیگر دارد یعنی:

فایل‎های RAW به شما اجازه می‎دهد ویرایش‎های قابل توجه بیشتری انجام دهید. چون فایل RAW اطلاعات بیشتری ذخیره می‎کند، می‎توانید جزئیات را به نواحی بسیار روشن برگردانید، سطح جزئیات در نواحی سایه‎دار را بالا ببرید و رنگ‎ها را تغییر دهید، یعنی به مراتب بیشتر از یک فایل JPEG روی تصاویر کنترل دارید.

بخواهیم حرف آخر را بزنیم باید بگوییم با فرمت RAW عکس بگیرید. واقعا از نتیجه کار خوشحال خواهید شد.

اشتباهات رایج در عکاسی

 

3) اشتباهات رایج در عکاسی : در ساعات دردسرآفرین وسط روز عکس می‎گیرید

یکی از چیزهایی که باعث ایجاد تفاوت بین تصاویر عالی از تصاویر متوسط می‎شود کیفیت نور است.

شرایط نوری خوب می‎تواند کیفیت عکس را کاملا متحول کند. از طرفی شرایط نوری بد می‎تواند یک تصویر خوب را کاملا با ظاهری متفاوت نشان دهد.

همین قضیه باعث می‎شود به مشکل شماره 3 برسیم یعنی:

عکاسی در ساعات دردسرآفرین وسط روز یعنی زمانی که نور خورشید سخت است و باعث به وجود آمدن تصاویری با سطح کنتراست بالا می‎شود. بدون شک تمامی این‎ها برای عکاسی بد است.

به جای این که زمان عکاسی را به وسط روز موکول کنید سعی کنید در اوایل صبح یا ساعات بعدازظهر عکس بگیرید.

در این بازه زمانی نور ملایم و طلایی است. (در حقیقت از این ساعات به عنوان ساعات طلایی یاد می‎شود)

عکاسی در طول ساعات طلایی باعث خواهد شد سوژه‎های تصاویر شما به شکل فوق‎العاده‎ای بدرخشند. تصاویر با نور طبیعی ملایم گرفته می‎شوند. نتیجه این است که کیفیت عکس به مراتب عالی‎تر خواهد شد.

اشتباهات رایج در عکاسی

 

4) همیشه برای عکاسی تنظیمات دوربین را در حالت «خودکار» قرار می‎دهید

زمانی که برای اولین مرتبه شروع به عکاسی می‎کنید، یقینا وسوسه می‎شوید تا تنظیمات دوربین خود را در حالت خودکار قرار دهید. اما این قضیه مشکل‎آفرین است:

زمانی که در این حالت عکس‎های خود را می‎گیرید، این دوربین است که تمامی تصمیمات لازم را به جای شما می‎گیرد. البته باید بگوییم دوربین 80 درصد اوقات نقش خود را به خوبی در این قضیه نشان می‎دهد. اما تکلیف آن 20 درصد دیگر چی می‎شود؟

این جاست که دوربین خرابکاری می‎کند و شما باید برای درست کردن این مشکلات وقت بگذارید در غیر این صورت تصاویر نهایی کیفیت خوبی نخواهند داشت.

پیشنهاد ما برای مقابله با این مشکل به صورت زیر است:

ریز و درشت عکاسی در حالت Aperture Priority را یاد بگیرید. (در این حالت می‎توانید تنظیمات گشادگی دریچه دیافراگم (ضریب اف) را انتخاب کنید و دوربین براساس آن سرعت شاتر را تعیین خواهد کرد.)

سپس زمانی که می‎خواهید از یک موقعیت آرام و بدون استرس عکس بگیرید، دوربین خود را در این حالت قرار دهید.

سعی کنید به مراتب بیشتر و بیشتر از آن استفاده کنید.

نتیجه این است که همیشه در حالت  Aperture Priority عکس خواهید گرفت و کنترلی که روی تنظیمات در اختیار شما می‎گذارد باعث می‎شود بیشتر عاشق عکاسی شوید.

ولی بعد چی؟

اگر می‎خواهید روی دوربین خود کنترل بیشتر و بیشتری داشته باشید، می‎توانید از حالت عکاسی دستی استفاده کنید. ولی چنین چیزی الزامی نیست چون با Aperture Priority می‎توانید نتیجه عالی به دست آورید.

همه چیز به خود شما بستگی دارد، فقط مطمئن شوید که از حالت عکاسی خودکار دوری کنید.

5) اشتباهات رایج در عکاسی : توجه به جهت نور را فراموش می‎کنید

در بالا به اهمیت کیفیت نور اشاره کردیم و تا الان باید به خوبی آن را متوجه شده باشید. اما آیا می‎دانستید جهت نور همچنین مهم است؟

بسته به جهت نور، تصاویر شما می‎توانند ملایم، دراماتیک یا تاثیرگذار باشند و مهم است که با دقت جهت نور را انتخاب کنید.

(چون انواع مختلف نور برای سوژه‎ها و سبک‎های مختلف عکاسی مناسب هستند).

مواردی که باید در مورد نور توجه کنید به صورت زیر است:

اگر نور از سمت جلوی سوژه می‎آید (یعنی نور جلویی) تصویری که ثبت خواهد شد از نظر نوری یکنواخت است.

اگر نور از پشت سوژه شما می‎آید (یعنی نور پشتی)، یک تصویر تاثیرگذار خواهید گرفت. نور یک هاله طلایی اطراف سوژه شما ایجاد خواهد کرد.

در پایان اگر نور از پهلوی سوژه بیاید (یعنی نور جانبی)، یک تصویر دراماتیک ثبت خواهید کرد. سوژه تنها تا حد کمی روشن خواهد شد و به مقداری با سایه پوشیده می‎شود.

حالا باید بگوییم برای تمامی این انواع نور زمان و مکانی وجود دارد اما نور جلویی به طور کلی گزینه بسیار امنی برای عکاسی است. (زمانی که شک دارید از نور جلویی استفاده کنید.)

نکته مهمی که باید توجه کنید عبارت است از:

هر زمان که قصد عکاسی دارید، به دنبال نور بگردید و به آن توجه کنید. خودتان را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید تصویری که می‎خواهید را بگیرید.

اشتباهات رایج در عکاسی

 

6) همراه با فکر عکس را ترکیب‎ بندی نمی‎کنید

اگر نور مهمترین بخش عکاسی است، ترکیب‎بندی دومین آن محسوب می‎شود.

چون برای ثبت تصاویر عالی، باید ترکیب‎بندی خوبی داشته باشید. به همین سادگی، یعنی باید عناصر تصویر خود را به شیوه دلپذیر و مناسبی مرتب کنید.

فراموش کردن این کار ساده است اما باید زمان ترکیب‎بندی دقت کنید و به آن توجه داشته باشید.

اما باید گفت ترکیب‎بندی از روی فکر و دقت نباید الزاما کاری شاق و سخت باشد. هر عکسی نیازی نیست یک اثر هنری برجسته و استادانه محسوب شود. فقط حتی اگر شده است یک ثانیه در مورد هر عکسی که می‎گیرید فکر کنید.

در همین زمینه یک توصیه برای شما داریم:

سعی کنید سوژه اصلی خود را در موقعیتی قرار دهید که روی زیبایی آن تاکید داشته باشد. می‎توانید در زمان ترکیب‎بندی از قانون یک سوم استفاده کنید.

با گذشت زمان سطح مهارت‎های شما در زمینه ترکیب‎بندی تصاویر افزایش خواهد یافت. باید برای پیشرفت تمرین کنید!

7) اشتباهات رایج در عکاسی : به پس زمینه توجه نمی‎کنید

در زمان عکاسی توجه کامل به سوژه ساده است اما باید همچنین در مورد پس زمینه فکر کنید!

پس زمینه چیزی است که سوژه را در قاب قرار می‎دهد.

چیزی است که باعث متمایز شدن یک سوژه‎ می‎شود.

یک توصیه خوب برای ایجاد یک پس زمینه و حل این مورد از اشتباهات رایج در عکاسی عبارت است از:

 ساده‎سازی، ساده‎سازی، ساده‎سازی. هرچه پس زمینه ساده‎تر باشد، بهتر است.

سعی کنید پس زمینه‎ای پیدا کنید که یک دست و یکنواخت است. آسمان روشن یک انتخاب عالی است یا یک دیوار تیره. (یک پس زمینه یکنواخت واقعا باعث ثبت تصاویری زیبا و متفاوت می‎شود.)

خیلی ساده ممکن است در دام پس زمینه‎هایی که سطح آن‎ها یکنواخت نیست اسیر شوید. اما مطمئن شوید که چنین پس زمینه‎هایی باعث بهبود کیفیت تصویر سوژه می‎شوند. مطمئن شوید که پس زمینه حواس بیننده را از سوژه پرت نمی‎کند.

اشتباهات رایج عکاسی

 

8) اشتباهات رایج در عکاسی : به صورت منظم تمرین نمی‎کنید

عکاسی یک مهارت است و برای پیشرفت در یک مهارت باید تمرین کنید. یعنی باید تا می‎توانید به بیرون از خانه و محیط آزاد بروید و عکس بگیرید. بدون شک انجام همیشه و منظم این کار سخت است. اما اگر روزانه 15 دقیقه را به عکاسی اختصاص دهید، مهارت شما در عکاسی به شکل قابل توجهی پیشرفت خواهد کرد.

حالا تصور کنید اگر روزانه یک ساعت عکاسی کند چی می‎شود؟ از پیشرفت سریع خود شگفت‎زده خواهید شد.

مهم است به یاد داشته باشید که تمرین عکاسی به معنای فقط عکس گرفتن نیست. باید همچنین بتوانید تصاویر خود را مرور و بررسی کنید. در نظر بگیرید چه چیزی باعث می‎شود آن‎ها را دوست داشته باشید. توجه کنید چه کاری می‎توانید برای بهتر شدن و پیشرفت و همچنین بالا بردن کیفیت آن‎ها انجام دهید. مرتبه بعدی که می‎خواهید عکس بگیرید از یافته‎ها و نتایج بررسی خود استفاده کنید.

اگر کاملا در مورد عکاسی جدی هستید، باید همچنین تصاویری که دیگر افراد می‎گیرند را بررسی کنید. سایت‎های عکاسی متعددی در اینترنت وجود دارند که می‎توانید روزانه 15 دقیقه در آن‎ها گردش کنید و مهارت‎های عکاسی سایرین را مد نظر قرار دهید.

خیلی زود می‎توانید در مورد رنگ و ترکیب‎بندی اطلاعات خوبی به دست آورید و در کارهای خود از آن استفاده کنید و نتیجه کار بالا رفتن سطح مهارت شما در عکاسی خواهد بود.

 

9) اشتباهات رایج در عکاسی : از نمای بالا و به صورت ایستاده عکس می‎گیرید

زمانی که در حال عکاسی هستید، آیا زاویه دید شما از بالا و از نمای ایستاده است؟ اگر جواب مثبت است، آیا معمولا تصویر استانداردی می‎گیرید؟ یا به اطراف دقت می‎کنید و به دنبال یک پرسپکتیو و نمای دید متفاوت می‎گردید؟

نکته اصلی این است که عکاسی از نمای ایستاده کاملا ساده است اما اگر این کار را انجام می‎دهید قادر به ثبت تصاویر متفاوت و بی مانند نخواهید بود. در نتیجه تصاویر شما بسیار اورجینال و اصیل نخواهند بود.

بدون شک هدف شما این است تصویری را به بیننده نشان دهید که هرگز ندیده است. این کار فقط با ثبت یک تصویر متفاوت و بی همتا انجام می‎شود.

بنابراین باید چکار کنید؟

به جای این که از نمای ایستاده عکس بگیرید، زاویه عکاسی خود را تغییر دهید.

از زوایای پست عکس بگیرید. روی زانوهای خود بنشینید و شلوار خود را خاکی کنید.

سعی کنید از پهلو عکس بگیرید و عکسی بگیرید که کسی حتی فکر نکند بتواند آن را بگیرد.

مرتبه بعدی، یک نقطه دید برتر عالی پیدا کنید، موقعیتی که به شما اجازه دهد سوژه را از بالا ثبت کنید. چند عکس از این زاویه بگیرید.

زمانی که موقعیت عکاسی خود را تغییر می‎دهید، تصاویری غیرمنتظره، اورجینال و جذاب خواهید گرفت.

تصاویر خود را پردازش نمی‎کنید

دقیقا چیزی که خود شما می‎خواهید و به دنبال آن هستید.

 

10) اشتباهات رایج در عکاسی : تصاویر خود را پردازش نمی‎کنید

در پایان به یکی از اشتباهات رایج در عکاسی  می‎رسیم: گرفتن تصاویر اما پردازش نکردن آن‎ها.

پردازش یک بخش فوق‎العاده مهم در عکاسی است.

به چه علت؟

چون دوربین‎های مدرن روی پردازش حساب باز می‎کنند.

به عبارت دیگر، اگر با فرمت RAW عکس میگیرید، انتظار این است که تصاویر خود را پردازش خواهید کرد.

بنابراین دوربین تصاویر پردازش نیافته را در اختیار شما قرار می‎دهد، تصاویری که برای بهره‎مندی از یک ظاهر خوب باید پردازش شوند.

یعنی تصاویری که شارپ نیستند. تصاویری که سطح اشباع بودن رنگ‎ها در آن‎ها کم است.

تمامی آن‎ها با تمام وجود نیاز به مقداری ویرایش و پردازش را داد می‎زنند، کاری که شما باید انجام دهید.

اگر طرفدار مرحله بعد از پردازش نیستید، اشکالی ندارد. می‎توانید تصاویر خود را با حداقل مقدار ممکن پردازش کنید.

در نتیجه حتما باید تصاویر خود را پردازش کنید.

این پردازش تصاویر است که باعث جذاب بودن آن‎ها می‎شود و بیننده با دیدن آن‎ها بگوید «خدای من».

اشتباهات رایج در عکاسی: حالا چکار می‎کنید؟

با خواندن این مقاله با 10 اشتباه متداول عکاسی آشنا شدید و اگر یکی از این اشتباهات را مرتکب می‎شوید، ممکن است احساس ناامیدی کنید.

اما نذارید این احساس در شما شکل گیرد. ارتکاب اشتباه ذات انسان است به ویژه زمانی که در ابتدای یک مسیر قرار دارید.

سوالی که باید از خود بپرسید این است: چه اقدامی می‎خواهید برای رفع آن انجام دهید؟

اگر به نکات این مقاله و توصیه‎های بالا توجه کنید، نتیجه مفیدی برای شما به همراه می‎آورد.سرعت پیشرفت شما در عکاسی در حد نور خواهد بود و به تصاویری که می‎گیرید افتخار خواهید کرد. ما در استودیو عکاسی صنعتی نماد سعی بر آن داشته ایم تا شما را به سمت بهتر شدن هدایت کنید پس با ما همراه باشید

 

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.