7 نکته و تکنیک برای عکاسی طبیعت بی جان

7 نکته و تکنیک برای عکاسی طبیعت بی جان

7 نکته و تکنیک برای عکاسی طبیعت بی جان

بدون شک اخیرا یکی از مشهورترین سبک‎های عکاسی، عکاسی طبیعت بی جان است. بسیاری از افراد آگاهانه و حتی ناخودآگاه درگیر آن می‎شوند. علت آن می‎دانید چیست؟ علت به این قضیه بر می‎گردد که طبیعت بی جان به محض این که فردی متوجه پیام آن می‎شود، افراد را به خود علاقه‎مند می‎کند.

 اگر متوجه یک عکس طبیعت بی جان شوید، کاملا شما را جادو و قلب‎‏تان را ذوب می‎کند. می‎توانید حس کنید که عکس بدون این که زبانی داشته باشد می‎خواهد حرف‎های زیادی بزند.

عکاسی طبیعت بی جان چیست؟

به بیان ساده‎تر، طبیعت بی جان مجموعه‎ای از اشیاء یا اجسام گوناگون است که بی روح هستند و به شکلی خاص و بی همتا در کنار یکدیگر مرتبط می‎شوند. این نوع تصاویر به سادگی جادویی هستند و عملا با شما صحبت می‎کنند!

هر زمانی که چنین عکس‎هایی را می‎بینید، مستقیما جذب جذابیت آن می‎شوید و در قلب خود احساسی را حس می‎کنید که در شما برانگیخته است. به همین علت است که عکاسی طبیعت بی جان جادویی است و تنها یک جادوگر می‎تواند به آن تسلط یابد.

انواع عکاسی طبیعت بی جان

به طور کلی، دو نوع عکاسی طبیعت بی جان وجود دارد. طبیعت بی جان ایجاد شده و پیدا شده. شاید فکر کنید چه تفاوتی بین این دو وجود دارد.

اگر بخواهیم واقع‎گرا و صادق باشیم، تنها یک تفاوت بین آن‎ها وجود دارد یعنی در طبیعت بی جان پیدا شده شما با اشیاء و اجسامی سر و کار خواهید داشت که بدون استفاده از یک منبع خارجی به شکل منظم و با ترتیب خاصی پیدا می‎شوند.

انواع عکاسی از طبیعت بی جان

طبیعت آن‎ها را مرتب کرده است. تنها کاری که باید انجام دهید، ثبت عکس آن است چون این تصویر یک ترکیب‎بندی کامل دارد.

در سوی دیگر ماجرا طبیعت بی جان ایجاد شده وجود دارد که اشیاء به شکل خاص و با یک ترکیب‎بندی عالی از سوی شما مرتب می‎شوند. شما منبعی خواهید بود که آن‎ها را به شکلی مرتب خواهد کرد که داستانی را برای بیننده بیان کنند.

حالا که با تعریف عکاسی حیات بی جان و انواع آن آشنا شدید، وقت آن است که نحوه ثبت تصاویر بی جان را متوجه شوید و این که چطور می‎توانید مهارت خود در عکاسی حیات بی جان را بهبود بخشید.

زندگی آن قدر که سخت به نظر می‎رسد، دشوار نیست، بلکه اگر از خلاقیت خود درست استفاده کنید خیلی ساده است و ترکیب‎بندی خودش کامل خواهد شد.

در این مقاله ما با شما در مورد هفت تکنیک و نکته خارق‎العاده برای ثبت تصاویر حیات بی جان عالی مانند عکاسان حرفه‎ای صحبت خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای مطلب با استودیو نماد همراه باشید.

نکات و ترفندهای عکاسی حیات بی جان

 

طبیعت بی جان

اشیاء مورد نظر را انتخاب کنید. بدون شک روح این عکاسی انتخاب اشیاء است یعنی این که در مورد چه چیزهایی می‎خواهید حرف بزنید. نظم اشیاء یک موضوع بسیار مهم است که عکاس باید آن را درک کند. بنابراین اشیاء را به شکلی باید مرتب کنید که به ایده‎ها و واژه‎های داخل ذهن شما جان ببخشند.

در مورد موضوع تصمیم بگیرید. پس از این که اشیاء را به درستی مرتب کردید، کار مهم بعدی که باید انجام دهید ایجاد یک موضوع برای آن خواهد بود. از خودتان بپرسید این نظم اشیاء چه معنایی دارد؟ اگر بتوانید نظم اشیاء خود را درک کنید سپس می‎توانید در مورد موضوع آن تصمیم بگیرید. یک موضوع کامل هوشیاری بیننده را از اشیاء دور خواهد کرد و آن‎ها را وسوسه می‎کند تا عاشق عکس شما شوند.

 

 

پس زمینه عکس را کامل می‎کند. در این قضیه شکی نیست. برپایی یک پس‎ زمینه کامل که مناسب اشیاء شما باشد قدرت تصویر را بالا خواهد برد. هر فردی یک شریک در زندگی دارد که او را کامل می‎کند. در مورد عکس نیز به همین شکل است، یک شریک عالی برای یک عکس عالی یک پس زمینه عالی است.

چطور یک پس زمینه عالی را انتخاب کنید؟ خیلی ساده است، اشیاء را بردارید و دائما پس زمینه را آن قدر عوض کنید تا تصمیم بگیرید کدام یکی بهترین گزینه است. من از پس زمینه‎های با سطح تاریکی متوسط خوشم می‎آید که بافت نرمی داشته باشند. وجود بافت به شما کمک می‎کند داستان خود را ساده‎تر بیان کنید.

 

برای نور اهمیت قائل شوید. برای هر نوع عکاسی نور گفته می‎شود مانند برگ شاه است ولی برای این نوع عکاسی مانند آس است. چون نور می‎تواند ظاهر یک عکس را در یک نگاه فورا تغییر دهید. اگر نور به شکل مناسب و متفاوتی استفاده شود، به بافت‎های روی اجسام تاکید خاصی می‎کند و باعث می‎شود فوق‎العاده جذاب و شگفت‎انگیز به نظر برسند.

 بنابراین مطمئن شوید برای‎تان نور مهم است. از آن به شکل مناسبی استفاده کنید تا در راستای هدف عکس باشد. از رفلاکتورها و سافت‎باکس‎ها برای درخشش بهتر نور روی اجسام استفاده کنید.

 

عکس را ترکیب‎بندی کنید. هر عکسی به یک ترکیب‎بندی کامل نیاز دارد. حتی کوچک‎ترین اشتباهات در ترکیب‎بندی موقعیت اجسام، رنگ، نور، زاویه عکاسی و تقریبا هر چیزی می‎تواند ظاهر کل عکس را خراب کند.

بنابراین، الزامی است در یک عکس ترکیب‎بندی کامل و دقیقی داشته باشید. یک ترکیب‎بندی عالی به صورت خودکار کلماتی را که عکس سعی دارد با حیات بی جان خود بگوید را بیان می‎کند. به همین علت است که ترکیب‎بندی در عکاسی طبیعت بی جان مانند یک شاه است.

 

راهنمای عکاسی از طبیعت بی جان

خلاقیت مهم است. هر فردی به شیوه خودش خلاق است و آن‎ها شیوه خلاقیت خود را می‎دانند. خلاقیت جنبه اصلی تصویر طبیعت بی جان شما است. اگر بتوانید خلاقیت خود را نشان دهید به عنوان مثال با تغییر زاویه عکاس برای عوض کردن پرسپکتیو یا استفاده از یک نوع منبع نوری متفاوت، می‎توانید یک عکاس طبیعت بی جان موفق باشید.

در حقیقت خلاقیت به شما کمک خواهد کرد عکس‎تان را ساده‎تر توصیف کنید

 

عکس را در مرحله بعد از تولید بیشتر تغییر دهید. گاهی اوقات بعضی از تصاویر پس از ثبت آن‎ قدر جذابیت و زیبایی در خود ندارند. آن‎ها نیاز به تغییرات بیشتری دارند. شما می‎توانید به سادگی با استفاده از نرم‎افزارهایی مانند فوتوشاپ یا لایت‎روم خطاها یا اشتباهاتی که در تصویر رخ داده است را برطرف کنید یا همچنین می‎توانید از خدمات شرکت‎های مختلف استفاده کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد جذابیت متفاوت و بی مانندی را در تصویر طبیعت بی جان خود به وجود آورید.

تجهیزات پیشنهادی برای عکاسی طبیعت بی جان

تعدادی تجهیزات مهم جدا از دوربین و لنزهایی وجود دارد که برای این نوع عکاسی به آن‎ها نیاز است. از جمله آن‎ها می‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

طبیعت بی جان

 

  • سه پایه‎ها
  • سافت‎باکس‎ها
  • فیلترها
  • Flashgun
  • ملایم‎کننده‎ها
  • لایت‎باکس‎ها
  • رفلاکتورها

نتیجه ‎گیری

عکاسی حیات بی جان واقعا یک سبک عکاسی خالص و اصیل است. این نوع عکاسی نیازمند صبر، خلاقیت و تجربه است و یک عکاس حرفه‎ای طبیعت بی جان چنین ویژگی‎هایی دارد.

فردی که بتواند نکات بالا را دنبال کند و آن‎ها را به درستی به کار بگیرد می‎تواند مانند یک عکاس حرفه‎ای عکس‎های زیبایی در این سبک از عکاسی بگیرد. شما فقط به تمرین نیاز دارید و سپس می‎توانبد در این سفر رویایی از دنیای عکاسی خود به یک شعبده‎باز و جادوگر تبدیل شوبد.

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.