پس‌زمینه های عکاسی تبلیغاتی چه ویژگی‌هایی دارند

پس‌زمینه‌های عکاسی تبلیغاتی

پس‌زمینه های عکاسی تبلیغاتی چه ویژگی‌هایی دارند

پس‌زمینه‌ های عکاسی تبلیغاتی ؛ یکی از مهمترین بخش‌های عکاسی تبلیغاتی، مشخص کردن نوع و رنگ و شکل پس‌زمینه‌های عکاسی تبلیغاتی است. در بیشتر اوقات، عکاسی تبلیغاتی از محصولات و خدمات در محیط‌های داخلی صورت می‌گیرد و همین مسئله اهمیت انتخاب هوشمندانه پس‌زمینه‌ تصویر را نشان می دهد. مهمترین بخش داستان انتخاب پس‌زمنیه این است که بکگراند تصویر، در عین حالی که باید به بهتر دیده شدن یک محصول کمک کنند، ابدا نباید با زرق و برق زیادی، توجه بیننده را از سوژه اصلی منحرف سازد؛ بلکه پس‌زمینه یا بک‌گراند باید به گونه‌ای باشد که نگاه بیننده را به سوژه سوق دهد. در واقع، سوژه و پس‌زمینه، باید در یک راستا عمل کنند و آن هم جلب توجه مخاطب است! در این محتوا از وب‌سایت استودیو نماد قصد داریم درباره چند و چون انتخاب بکگراند عکاسی تبلیغاتی صحبت کنیم و پیشنهادهایی برای آن ارائه دهیم. لطفا با ما همراه باشید:

پس زمینه عکاسی
پس زمینه عکاسی

 بهترین پس‌زمینه‌ های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

عکس‌های حرفه‌ای حاوی نکات بسیاری هستند و هر جزئیاتی که در آن دیده می‌شود، معمولا دلیلی دارد. این مساله در عکس‌های تبلیغاتی، نمود پر رنگ‌تری دارد و به جزئیات، خطوط، زاویه دید و در واقع همه‌ی موارد، بسیار دقت می‌شود. انتخاب پس‌زمینه‌ی مناسب می‌تواند نتیجه‌ی کار شما را به شدت دگرگون سازد و یک عکس حرفه‌ای به شما تحویل دهد تا فروش بهتر و بیشتری داشته باشید.

به دلیل آن که عکاسی تبلیغاتی هدفش معرفی محصول یا خدمات کسب‌وکار است، نباید عواملی که باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود و تمرکز او را از موضوع اصلی دور می‌کند در تصویر دیده شود، چرا که در غیر این صورت، هدف اصلی گم می‌شود. به دلیل همین موضوع، بسیاری از عکاسان پس‌زمینه‌ی خلوت و ساده مانند رنگ سفید خالص را ترجیح می‌دهند، اما همیشه این گزینه کارساز نیست. به راستی اگر تمام عکس‌های تجاری و تبلیغاتی بک‌گراند سفید داشتند، چه فاجعه‌ای از زوال و تکرار رخ می‌داد؟

مناسب‌ترین پسزمنیه‌ های عکاسی تبلیغاتی

  • استفاده از پس‌زمینه‌ ای با رنگ مخالف

برای آن که محصولی که قصد معرفی آن را داریم بهتر دیده شود و در واقع، جلب توجه کند، باید رنگ پس‌زمینه با سوژه‌ی اصلی کنتراست داشته باشد. فرض کنید محصولی که قصد معرفی آن را دارید، یک روسری سفید رنگ است؛ بدون شک برای نشان دادن این روسری، البته اگر نخواهیم از مدل زنده استفاده کنیم، نمی‌توان از پس‌زمینه‌ی سفید استفاده کرد. سوژه‌ی عکاسی هر چه که هست، بهتر است با رنگ پس‌زمنیه کنتراست داشته باشد تا بتواند خود را با وضوح بیشتری به در چشم بیننده نشان دهد.

برای دستیابی به این منظور، نیاز نیست که از پس‌زمینه‌های بزرگ و عجیب استفاده کنیم، بلکه حتی با قرار دادن یک مقوای‌ ساده‌ی رنگی در پشت سوژه، می‌توان یک پس‌زمینه‌ی ایده‌آل به وجود آورد.

  • استفاده از عناصر مرتبط با محصول

عکس صنعتی در عین حالی که باید مختصر و مفید باشد، باید گویا نیز باشد. استفاده از عناصری که به نوعی با سوژه مرتبط هستند، یکی از روش‌هایی است که باعث می‌شود عکس مفهوم و معنای بیشتری بیابد. دقت داشته باشید که داستان عکس، در پس‌زمینه روایت می‌شود.

استفاده از وسایل مرتبط
استفاده از وسایل مرتبط

به عنوان مثال، اگر بخواهیم از یک حوله کودک عکاسی کنیم، می‌توانیم چند تا وسایل دیگر کودک را در پس‌زمنیه قرار دهیم تا معنای عکس و قابلیت‌های سوژه، بهتر و بیشتر نمایان شود. وجود صابون بچه، شامپو یا سایر وسایل مرتبط با حمام کودک همه گزینه‌هایی هستند که برای این موضوع مناسب هستند. البته پیشنهاد ما این است که از موارد خلاقانه‌تر و بکر‌تری استفاده کنید.

بهتر است از عناصری که ویژگی‌های محصول را بیان می‌کنند نیز در پس‌زمینه‌ی عکاسی صنعتی استفاده کرد. مثلا در مثال بالا که سوژه‌ی عکاسی حوله‌ی کودک است، با قرار دادن چند پَر در کنار محصول و یا قرار دادن  حوله در میان انبوهی از پرهای کوچک و نرم می‌توانیم حس لطافت و نرمی را به بیننده انتقال کنیم. در این مثال، انبوهی از پر‌های کوچک و نرم سفید رنگ، که تعدادی از آن‌ها نیز در هوا معلق است، می‌توانند پس‌زمینه‌ی مناسبی برای یک حوله‌ی کوچک آبی یا صورتی باشد.

البته باید توجه داشته باشیم که در استفاده از عناصر مرتبط با محصول در عکس‌های تبلیغاتی و صنعتی، نباید زیاده‌روی کنیم زیرا باعث شلوغ شدن تصویر و حواس‌پرتی مخاطب می‌شود که این موضوع با هدف ما منافات دارد.

  • انتخاب پس‌زمینه‌‌ های رنگ روشن و سفید

بهتر است محصولی که قصد عکاسی از آن را داریم، بر روی یک پس‌زمینه‌ی روشن قرار بگیرد. از همین رو، رنگ سفید، یکی از بهترین پس‌زمینه‌های عکاسی تبلیغاتی است و باعث می‌شود محصول، محور اصلی تصویر ما باشد؛ اما همانطور که اشاره شد، همیشه نمی‌توان از پس‌زمینه‌ی رنگ سفید استفاده کرد.

استفاده از پس‌زمینه‌های رنگ روشن و به طور خاص سفید به این دلیل به رنگ‌های تیره ارجحیت دارند که تناژ رنگی‌شان باعث حوا‌س‌پرتی مخاطب و بیننده نمی‌شود و حواس او را بیشتر معطوف سوژه‌ای می‌کند که در میان تصویر قرار دارد. اگر سوژه‌‌ای که انتخاب می‌کنید رنگ روشن دارد، بهتر است پس‌زمینه‌ی آن رنگ تیره داشته باشد تا بهتر و زیباتر دیده شود. به عنوان مثال عکاسی جواهرات در پس‌زمینه‌ی سیاه یا تیره، برق و انعکاس خود را بهتر نشان می‌دهند.

  • پس‌زمینه‌ های خلاقانه و منحصربفرد

برای انتخاب پس‌زمینه‌های عکاسی تبلیغاتی محصول ، همیشه لازم نیست به دنبال الگوی خاص باشید و یا از یک دستور کلی پیروی کنید؛ بلکه گاهی با یک نگاه موشکافانه به اطراف می‌توانید پس‌زمینه‌های منحصربفردی پیدا کنید که خلاقیت و شم هنری شما را به عنوان یک عکاس تبلیغاتی به رخ رقبایتان بکشد.

 

پس زمینه
استفاده از تجهیزات مرتبط

نبوغ و خلاقیت، حرف اول را در هنر می‌زند؛ بنابراین سعی کنید به ذهن خودتان بیشتر اعتماد کنید. برای روشن‌تر شدن موضوع، بهتر است مثالی بزنیم؛ بسیاری از بلاگرهای کتاب، تصویر کتاب را در کنار عناصری مثل شمع، ماگ، گیاه، لوازم چوبی و در یک فضای شاعرانه نشان می‌دهند.

اگر چه این تصویرِ آشنا از کتاب، بسیار زیبا و دلچسب است اما وقتی همه این کار را انجام می‌دهند، بهتر است شما به یک ایده‌ی خلاقانه‌تر فکر کنید! شاید تصویر دَمَر شده‌ی کتاب بر روی پیشخان آشپزخانه، در حالی که صفحات آن از وسط باز است و به طور واضح مشخص می‌کند خواننده در آشپزخانه و در حال آشپزی است، یک ایده‌ی جدید باشد و این فکر را به بیننده القا کند که روایت این کتاب چنان جذاب است که نمی‌توان آن را لحظه‌ای کنار گذاشت حتی هنگام آشپزی!

  • استفادی از الگوهای تکراری در پس‌زمینه

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود توجه مخاطب به سمت سوژه معطوف شود، استفاده از الگوهای تکراری در انواع پس‌زمینه‌های عکاسی تبلیغاتی است. یک دیوار آجری، سرامیک‌های ساده و تکراری، پرده‌های کرکره و هر شکل دیگری که الگوی منظم و تکراری دارد، پیشنهادهایی است که باعث می‌شود توجه مخاطب به سوژه بیشتر جلب شود.

  • استفاده از پس‌زمینه‌ های غیر مرسوم

همواره تاکید شده است که پس‌زمینه باید مرتب و اتو کشیده باشد، اما گاهی می‌توان این تابوها را شکست! قرار دادن یک بشقاب غذا بر روی پارچه‌ای که خطِ تای آن مشهود است، شاید بهتر جلب توجه کند!

به خاطر داشته باشید در بحث تبلیغات و مارکتینگ، تاکید بر جلب توجه مخاطب و درگیر کردن ذهن اوست؛ بنابراین اگر همه چیز طبق روال باشد، ممکن است برای مخاطبان چندان جالب نباشد.

پس زمینه تیره
پس زمینه تیرهُ
  • استفاده از سایه سوژه

اگر هیچ ایده‌ای برای پس‌زمینه ندارید و در عین حال دوست ندارید پس‌زمینه‌ای ساده و بدون روایت داشته باشید، می‌توانید از سایه‌ی محصول کمک بگیرید. استفاده از سایه‌ی سوژه یا محصول و یا انعکاس تصویر آن در بخشی از پس‌زمینه مانند آینه یا آب می‌تواند به اندازه‌ی کافی مهیج باشد و حس طبیعی بودن را به بیننده القا کند.

  • هماهنگی پس‌زمینه با سوژه

سوژه‌ی عکس باید با پس‌زمینه‌ی آن هماهنگی داشته باشد. این هماهنگی را باید در تمام عناصر عکس مشاهده کرد. خطوطی که در تصویر به کار می‌روند، الگوهای پس‌زمینه، کادر و بسیاری از اجزای دیگری که در بکگراند وجود دارند باید همگام با سوژه انتخاب شوند و در نهایت، نگاه بیننده را به تصویر سوق دهد.

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود توجه مخاطب به سوژه هدایت شود و پس‌زمینه در هماهنگی کامل با سوژه باشد، استفاده از پس‌زمینه‌ی محو یا مات است. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک کتاب را به تصویر بکشید، پس‌زمینه‌ی شما می‌تواند تصویر کتاب‌فروشی به صورت محو و مات باشد.

  • استفاده از پس‌زمینه‌های آماده

همیشه لازم نیست که خودتان دست به کار تهیه تدارکات پس‌زمینه باشید؛ بلکه گاهی می‌توانید از پس‌زمینه‌های آماده که در سایت‌های مخصوص عکاسی به فروش می‌رسند استفاده کنید. اگر چیزی به ذهن‌تان نمی‌رسد که انتخاب مناسبی برای بک‌گراند محصول‌تان باشد، می‌توانید به سراغ سایت‌های فروش پس‌زمینه‌های آماده بروید. استفاده از چنین پس‌زمینه‌هایی می‌تواند حس و حال بهتری به سوژه‌ی شما ببخشد و تصویری متفاوت و منحصربفرد ایجاد کند.

سخن پایانی

وجود عکس‌های تبلیغاتی و صنعتی که جالب توجه و جذاب باشند، یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند یک محصول را بهتر و بیشتر به مخاطبان معرفی نماید. انتخاب مناسب پس‌زمنیه‌های عکاسی تبلیغاتی ، یکی از مهم‌ترین جزئیاتی است که تفاوت زیادی را در نتیجه‌ی نهایی عکس به وجود می‌آورد و باعث می‌شود تصویر نهایی متمایز و منحصر بفرد باشد به طوری که حتی پس از سال‌ها در ذهن مخاطب ماندگار بماند.

امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

ازین که تا پایان همراه وب‌سایت استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.