هدف عکاسی تبلیغاتی

هدف عکاسی تبلیغاتی

هدف عکاسی تبلیغاتی

هدف عکاسی تبلیغاتی ؛ عکاسی تبلیغاتی را باید یک چالش هیجان‌انگیز، که ترکیبی از هنرهای مختلف است، بدانیم. عکاس تبلیغاتی باید دارای دریافتی قوی از خواست، نیاز و ذائقه‌ی مشتری باشد تا بتواند پاسخی تاثیرگذار و مناسب به این نیاز ارائه نماید. او هنرمندی است که با آدم‌های اهل تجارت سر و کار دارد؛ آدم‌هایی که قویا خواستار این هستند محصولاتشان به جذاب‌ترین شکل ممکن به مخاطب ارائه شود و همین موضوع است که هدف عکاسی تبلیغاتی را چالش برانگیز می‌کند. اگر چه عکاسی تبلیغاتی ممکن است طاقت فرسا و دشوار به نظر برسد، اما بخش زیادی از موفقیت کاری یک تجارت وابسته به وجود یک عکاس تبلیغاتیِ با استعداد و خلاق است که بیش از همه می‌داند، مخاطبش چگونه جذب می‌شود. با استودیو نماد همراه باشید تا درباره هدف عکاسی تبلیغاتی بیشتر بدانیم.

هدف از عکاسی
هدف از عکاسی

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

وقتی مخاطبان به یک آگهی تبلیغاتی نگاه می‌کنند بدون شک اولین چیزی که نظرشان را جلب می‌کند تصویری است که در آن تبلیغ وجود دارد. در بیشتر اوقات اولین چیزی که نگاه بیننده را به سمت یک تبلیغ جلب می‌کند یک عکس تبلیغاتی است.

کیفیت و جذابیت همین تصاویر است که تعیین می‌کند مخاطب چه مدت از زمانش را صرف توجه به یک آگهی تبلیغی کند.

بر اساس مطالعات، استفاده از المان‌های بصری و گرافیکی، شانس دیده شدن تبلیغات را به شدت افزایش می‌دهد. هدف عکاسی تبلیغاتی گرفتن تصاویری باکیفیت از یک کالا یا خدمات برای جلب نظر مشتری است.

البته تنها جذابیت و کیفیت یک عکس تبلیغاتی نیست که باید مورد نظر عکاس قرار بگیرد، بلکه یک عکس تبلیغاتی باید چشم نوار و جالب نیز باشد. هدف عکاسی تبلیغاتی ، تنها جلب نظر بیننده نیست بلکه وظیفه آن، متقاعد کردن مشتری برای خرید یک محصول است.

به طور معمول، شیوه‌های مشخص و متداولی برای گرفتن یک عکس تبلیغاتی وجود دارد؛

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای عکاسی از یک سوژه تبلیغاتی ، قرار دادن آن در مقابل یک پس زمینه ساده و خالی است. همین طور ممکن است یک عکاس خلاق مایل باشد کالا را در یک موقعیت و حالت غیرمعمول و نامتعارف بگیرد تا بیشتر جلب توجه کند.

یکی دیگر از شیوه‌های کاربردی و موثر گرفتن عکس تبلیغاتی ، استفاده از تصاویر مفهومی است. در این روش عکاس، تصویر یک کالا را در حالتی کاربردی می‌گیرد. برای مثال، استفاده از مدل انسانی یک نمونه پُر کاربرد ارز در عکاسی تبلیغاتی مفهومی است.

هدف از عکاسی
جذب مخاطب با عکاسی

گرفتن عکس تبلیغاتی از خدمات تا حدودی مشکل‌تر است و نیاز به خلاقیت بیشتری دارد. به طور کلی، هدف عکاسی تبلیغاتی گرفتن تصاویر جذاب و مجاب کننده از محصولات تجاری برای چاپ در مجلات، روزنامه‌ها، بیلبود و همچنین برای انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است تا به دیده شدن و معرفی بهتر سوژه کمک کند و از این طریق باعث افزایش فروش محصول یا خدمات شود.

چطور با عکاسی تبلیغاتی مخاطب را جذب کنیم ؟

همان طور که پیش‌تر اشاره شد هدف عکاسی تبلیغاتی ، تشویق و جذب مشتری است. بیش از صد سال است که صنعت تبلیغات از هنر عکاسی برای جذب و تشویق مشتری به خرید محصولات استفاده می‌کند. گسترش فناوری ارتباطات و دسترسی گسترده به اینترنت و همچنین وجود وسایلی مانند رایانه و گوشی تلفن همراه، تاثیرگذاری و نقشِ عکس‌های تبلیغاتی را بیشتر کرده است.

زمانی که از هنر عکاسی در تبلیغات به شیوه‌ای موثر استفاده می‌کنیم، عکس، مبدل به ابزاری مهم و اساسی برای جهت‌دهی به خواست مشتریان و افزایش فروش می‌شود. طراحی عکس تبلیغاتی باید به صورتی باشد که در ذهن مخاطب برای لحظه‌ای تصویر استفاده از آن محصول را نقش ببندد. البته گاهی اغراق بیش از حد و بی‌سلیقگی می‌تواند نتیجه کار را چیزی برخلاف هدف عکاسی تبلیغاتی نماند و به دل‌زدگی مخاطب منجر شود که نمونه آن را میتوانید در این عکس تبلیغاتی از شرکت تویوتا مشاهده کنید:

استفاده از اصول روانشناسی
استفاده از اصول روانشناسی

در تبلیغات مدرن به کارگیری اصول پایه‌ای روانشناسی بسیار متداول است و این موضوع کمک می‌کند تا اجزاء یک آگهی تبلیغی، تاثیر مثبت و دائمی بر ذهن و جان مخاطب داشته باشند و در عین حال نیز ما را مطمئن می‌کند از انجام خطاهای فاحش و پس‌زننده در تبلیغات خود‌داری کنیم. به همین دلیل، توجه به جنبه‌های روانشناختی در عکاسی تبلیغاتی، به اندازه‌ی وجه هنری و جذابیت‌های بصری آن مهم است.

اغراق بیش از حد، ارسال پیام منفی یا معکوس به مخاطب، ایجاد حس ناخوشایند و …. مواردی هستند که در صورتی که یک عکاس تبلیغاتی تجربه و استعداد کافی نداشته باشد، می‌تواند به خطری بزرگ و ویران‌کننده برای یک تصویر تبلیغاتی تبدیل شود و همان طور که اشاره شد، برخلاف هدف عکاسی تبلیغاتی ، نه تنها مخاطب را جذب نکند که او را به نادیده گرفتن یک کالا وا دارد و این موضوع دقیقا، بخش چالش برانگیز عکاسی تبلیغاتی است.

شناخت اصول روانشناسی گشتالت ، که در مورد مکانیزم فکری انسان و شیوه درک ذهن ما صحبت می‌کند، یکی از مواردی است که عکاس تبلیغاتی باید به آن مسلط باشد. در کنار موضوع روانشناسیِ داستان، جنبه‌های هنری هم در عکاسی تبلیغاتی مانند گونه‌های دیگر عکاسی بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود.

برای جذاب شدن یک عکس تبلیغاتی لازم است بین سفارش دهنده و عکاس، یک رابطه تعاملی وجود داشته باشد تا عکاس بتواند درک درستی از خواست کارفرمای خود داشته باشد. تعیین و انتخاب نوع صحنه آرایی، شیوه‌ی نور پردازی، مکان و نوع عکاسی، در یک ارتباط دوطرفه با کارفرما صورت می‌گیرد که در نهایت می‌تواند منجر به موفقیت کار شود.

عکاس تبلیغاتی باید تا جایی که ممکن است در حالت‌های مختلف و در زوایای بیشتری عکاسی کند تا نتیجه نهایی مطمئن‌تر از آب در بیاید. یکی دیگر از پارامتر‌های لازم برای بهتر شدن تصاویر، استفاده به جا و مناسب از ابزار ویرایش عکس است.

ویرایش نهایی تصاویر نقش مهمی در موفقیت کار دارد که هر عکاسی باید با هنرمندی از آن بهره‌گیری کند.

هدف از عکاسی
عکس تبلیغاتی

اهمیت و قدرت عکاسی تبلیغاتی

اغراق نیست اگر بگوییم دنیای ما، دنیای تصاویر است. در روزگاری که در دست هر کس یک موبایل دوربین‌دار وجود دارد، که می‌تواند اقدام به ثبت عکس‌های مختلف کند و هر فردی در اینترنت روزانه هزاران کلیک را تجربه می‌کند و در واقع با انبوهی از تصاویر مواجه است، این یک واقعیت است که فراموش کردن و نادیده گرفتن تصاویر مختلف، خیلی دور از ذهن نیست! هدف عکاسی تبلیغاتی و قدرت آن در این است که تصویری از یک محصول خلق کند که در این دنیای عکس‌زده و مملو از تصاویر رنگارنگ، توانایی جلب نظر مخاطب را داشته باشد.

بر اساس مطالعات، یک فرد در چهل سال پیش به طور متوسط در معرض 500 تبلیغ قرار می‌گرفت، در حالی که امروز این عدد به 10000 مورد افزایش پیدا کرده است. چه تصویری در میان این انبوه تصاویر، توانایی رسوب در ذهن مخاطبان را خواهد داشت؟ همین موضوع، نشان دهنده اهمیت و قدرت عکاسی تبلیغاتی است. برای درک بهتر از اهمیت عکاسی تبلیغاتی بد نیست به این آمار توجه کنید :

محتواهایی که دارای تصویر هستند، 94 درصد بیش از مقالاتی که فاقد عکس هستند دیده می‌شوند.

رسانه‌هایی که علاوه بر فرمت چاپی خود، به صورت آنلاین هم منتشر می‌شوند، 15 درصد بیشتر دیده می‌شوند.

60 درصد خریدارن آنلاین از طریق عکس‌های تبلیغاتی، تصمیم به خرید می‌گیرند.

این آمارها نشان می‌دهد داشتن عکس محصول تبلیغاتی مناسب تا چه میزان دارای اهمیت است.

به طور معمول یک مشتری مایل است که جزئیات بیشتری از کالایی که خرید می‌کند داشته باشد و در یک خرید آنلاین، این جزئیات از طریق تصاویر به مخاطب منتقل می‌شود. با توجه با این مساله که افراد هر روزه بیشتر به سمت خرید اینترنتی و آنلاین رو می‌آورند و بیشتر تمایل دارند از نمایشگاه‌های مجازی و بازارهای آنلاین دیدن کنند، تصاویر مناسب، تبلیغاتی و کاربردی ، مهم‌ترین ابزاری است که در وهله‌ی اول صاحبان مشاغل برای عرضه به مشتری در اختیار دارند و در واقع، مشتری بر اساس دیدن این تصاویر است که تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات می‌گیرد.

چنانچه یک تولید کننده و صاحب کسب‌وکار، از اهمیت عکس‌ تبلیغاتی حرفه‌ای غافل باشد و تصاویر ضعیفی از کالای خود به مشتری نشان دهد، باعث انتقال پیام اشتباه به مخاطب شده و نتیجه مستقیم آن کاهش فروش محصول و خدماتش خواهد بود.

قدرت عکاسی تبلیغاتی
قدرت عکاسی تبلیغاتی

سخن پایانی

دنیای امروز ما، دنیای تصاویر است و در واقع ما انسان‌های امروزی، با انبوهی از تصاویر و مدیا محاصره شده‌ایم. از سوی دیگر، اینترنت و فضای مجازی ابزاری قدرتمند هستند که زندگی دیروزی ما را به شکلی مدرنِ امروزی تغییر داده و آن را در حیطه‌ی سیطره‌ی خود در آورده‌ است؛ به طوری که هر روز وقت و زمان زیادی از تک تک‌ ما، صرف کلیک کردن و لایک کردن اخبار، تصاویر و محتواهای تولیدیِ تولیدکنندگان می‌شود. بنابراین اهمیت تصویر و عکس، بیش از گذشته ارزش و اعتبار خود را پیدا کرده است و می‌تواند یکی از مهم‌ترین ارکان فروش در کسب‌وکارهای اینترنتی و آنلاین به حساب بیاید.

ازین رو عکاسی تبلیغاتی ، کاری بسیار حرفه‌ای و تخصصی بوده که مختصات و چالش‌های خود را دارد و فردی که در حال انجام این کار است، باید تواناییِ دست‌ و پنجه نرم کردن با این موانع و چالش‌ها را داشته باشد.

ازین که تا پایان همراه وب‌سایت استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.