بهترین و کاربردی ترین نکات عکاسی معماری

بهترین و کاربردی ترین نکات عکاسی معماری

بهترین و کاربردی ترین نکات عکاسی معماری

عکاسی معماری شاخه ‎ای از عکاسی به شمار می‎‌رود که هدف آن عکاسی از ساختمان‎ها و بناهای مشابه است که به شکل هنرمندانه‎ و دقیقی به تصویر کشیده می‎شوند. عکاسان معماری در استفاده از تکنیک‎ها و دوربین‎های تخصصی مهارت بالایی دارند. در عصر مدرن ما، این فرهنگ حریص به تصاویر باعث شده است از طریق عکاسی با هنر معماری بیشتر آشنا شویم. مزایای عکاسی معماری واقعا بی‎نظیر هستند از جمله: به مردم اجازه می‎دهد به صورت بصری ساختمان‎هایی که هرگز ممکن است فرصت دیدن آن‎ها را در زندگی خود به دست نیاورند، درک کنند و به دنبال آن منبع باارزشی به وجود می‎آید که به ما اجازه می‎دهد لغت‎نامه معماری خود را گسترش دهیم. ما در این مقاله سعی بر شرح نکات عکاسی معماری کرده ایم تا ذهن شما را نسبت به این فضا روشن تر کنیم .

تاریخچه عکاسی معماری

نخستین عکس تاریخ به اسم «نمایی از پنجره» در لوگرا که توسط عکاسی معروفی به اسم Nicéphore Niépce گرفته شده است، اولین عکس معماری نیز  تلقی می‎شود چون ثبت آن از نمای ساختمان‎ها صورت گرفته است. به همین شکل، عکس‎های گرفته شده توسط ویلیام هنری فاکس تالبوت عکاسی معماری محسوب می‎شوند، از جمله عکس‎های او از یک پنجره توری‎دار که در Lacock Abbey در سال 1835 گرفته شده است.

در سراسر تاریخ عکاسی، ساختمان‎ها سوژه‎های با ارزشی برای عکاسی بوده‎اند که تحسین اجتماع از معماری و اهمیت فرهنگی آن را به نمایش گذاشته‎اند. در طول سال‎های 1860 میلادی، شروع شکل‎گیری عکاسی معماری به عنوان یک رسانه بصری متمایز رقم خورد.

هرچه طراحی ساختمان‎ها تغییر یافت و از اشکال سنتی خود در آمد، عکاسی معماری نیز با تحول روبرو شد. در طول اوایل تا اواسط قرن بیستم، سطح خلاقیت در عکاسی معماری اوج گرفت چون عکاسان از خطوط مورب و سایه‎های شاداب در ترکیب‎بندی خود استفاده و تکنیک‎های دیگری را نیز تجربه کردند.

در اوایل دهه 50 قرن نوزدهم، معماران با استخدام عکاسان متعددتر باعث شدند عکاسی معماری بیشتر به عنوان یک فرم هنری نگریسته شود.

عکاسی معماری زیر شاخه عکاسی صنعتی است

تکنیک‌‎های عکاسی معماری

یکی از اصول عکاسی معماری کنترل پرسپکتیو با تاکید بر خطوط عمودی است که همگرا (موازی) نیستند. با قرار دادن صفحه کانونی دوربین به نحوی که عمود به زمین است یا استفاده از دوربین‎های قطع بزرگ یا لنزهای تیلت شیفت می‎توان به این مهم دست پیدا کرد.

در قدیم از دوربین‎های قطع بزرگ برای عکاسی معماری استفاده می‎شد چون به جابجایی یا کج شدن لنزها نسبت به صفحه فیلم اجازه می‎دادند. چنین قضیه‎ای باعث کنترل پرسپکتیو می‎شود و هم‎چنین برای خلاقیت عکاس فضا ایجاد می‎کند.

امروزه بیشتر از دوربین‎های DSLR در زمینه عکاسی معماری استفاده می‎شود. این دوربین‎ها هم‎چنین از لنزهای قابل تعویض و تیلت شیفت با طول‎های کانونی متفاوت (معمولا ثابت) بهره می‎برند.

نمای خارجی و داخلی

عکاس معماری که یکی از شاخه های عکاسی صنعتی است  معمولا نمای داخلی بناهای ساختمانی یا خارجی آن را به تصویر می‎کشد. تکنیک‎های استفاده شده در هر کدام از این دو یکسان است ولی تفاوت‎هایی با هم داشته و گاهی اوقات به تجهیزات متفاوتی نیاز دارند.

عکاسی نمای خارجی

یکی از نکات عکاسی معماری از نمای خارجی استفاده از نور روز یا در شب از نور محیطی چراغ‎های خیابان، چراغ‎های بیرونی یک ساختمان، نور ماه و حتی مهتاب، ولی در موقعیت‎های تاریک اصلا ثبت عکس انجام نمی‎گردد.

در بسیاری از موارد، منظره اطراف ساختمان برای ترکیب کلی یک عکس مهم و حتی برای برقراری یک هماهنگی هنرمندانه بین بنا و محیط الزامی است. در عکس اغلب اوقات گل‎ها، درختان، آب‎نما یا مجسماتدر پیش‎زمینه ترکیب به چشم می‎خورند و از توانایی آن‎ها در هدایت چشم بیننده به داخل ترکیب عکس و سوژه اصلی آن یعنی ساختمان استفاده می‎شود.

عکاسی معماری از دکوراسیون داخلی

عکاسی نمای داخلی

در عکاسی معماری از نمای داخلی نیز می‎توان از نور محیطی که از میان پنجره‎ها و پنجره‎های سقفی عبور داده می‎شود، استفاده کرد. اکثر اوقات، عکاسان معماری از منابع نوری تکمیلی برای بهبود شرایط نورپردازی داخل یک ساختمان استفاده می‎کنند.

یکی از ویژگی‎های عکاسی معماری این است که سوژه‎های اصلی به ندرت تکان می‎خورند. بنابراین استفاده از مراحل ویرایش پس از پردازش برای ایجاد نورپردازی متعادل، حتی در نبود منابع نوری سنتی، امکان‎پذیر است.

حال به نکاتی می‎رسیم که یک عکاس معماری حرفه‎ای آن‎ها را رعایت می‎کند. رعایت این نکات باعث می‎شود قدرت بصری عکاسی معماری بالا برود و هم‎چنین عکاس توسط آن داستان‎هایی فراتر از تصاویر می‎گوید تا رابطه بناهای ساختمانی با زمینه‎ها، فضا و زمانشان را بیان کند.

نکات عکاسی معماری

1. عکاسی در شرایط مختلف جوی و زمان‎های مختلف از روز

افراد اغلب اوقات برای عکاسی از عجایب معماری به دنبال شرایط نورپردازی دراماتیک مانند ساعات غروب می‎گردند یعنی زمانی که سایه‎ها طولانی و رنگ‎ها روشن هستند. گرچه این امر اغلب اوقات منجر به شکل‎گیری عکس‎های بی‎نظیری می‎شود ولی فضای ساختمان را تنها در یک بازه زمانی مشخص به تصویر می‎کشد. گرفتن چندین عکس در زمان‎های مختلف از روز یا حتی در شرایط جوی گوناگون می‎تواند باعث به تصویر کشیدن داستان کامل‎تری از رابطه ساختمان با محیط اطرافش شود.

2. اولویت‌‎دهی برای شرایط نورپردازی خوب

بدون توجه به زمان عکاسی، شرایط نورپردازی خوب همواره یک اولویت است. نورپردازی معماری عالی باعث تاکید بر یک فضا، یک ساختار یا جو خاص می‎شود و بنابراین همواره در شکل‎دهی درک مخاطب از چیزی که در آن پروژه معماری خوب مهم است، نقش قاب توجهی ایفا می‎کند. و این یکی از نکات عکاسی معماری قابل توجه است.

اصول عکاسی معماری

3. جستجو برای یک زاویه عکاسی عالی

تغییر پرسپکتیو نه تنها یک کار سرگرم‎کننده است بلکه می‎تواند مزایای زیادی نیز به همراه داشته باشد. صرف وقت برای پیدا کردن یک زاویه متفاوت برای عکاسی که می‎تواند شکل فرم انتزاعی یا کمتر دیده شده از جزئیات یک ساختمان را نشان دهد می‎تواند باعث ایجاد سطحی از زیبایی و تحسین شود.

4. عدم ترس از قرارگیری مردم در تصویر (معماری بدون آن‎ها وجود ندارد)

روند گذشته به این شکل بوده است که در عکاسی معماری مردم دیده نشوند، انگار وجود آن‎ها به نوعی آلودگی پاکی و زیبایی آن بنا را در پی داشته است. خوشبختانه، تعداد زیادی از عکاسان سرشناس معماری به این روند پایان داده‎اند. معماری بدون ما وجود ندارد و نخواهد داشت بنابراین یک عکاس خوب معماری از حضور مردم در عکس ناراحت نمی‎شود.

5. بررسی جزئیات به همان میزان کل

با آن‎که عکاسی با لنزهای زاویه باز همواره در عکاسی معماری کار هوشمندانه‎ای بوده ولی بناهای ساختمانی حاوی صدها جزئیات ریز هستند که زمان قرار دادن یک اتاق در یک قاب، نادیده گرفته می‎شوند. یک عکاس خوب معماری جزئیات را از نمای نزدیک ثبت می‎کند و به عنوان مثال باعث آشکار‎سازی نکته جدیدی در مورد تاریخچه آن بنا یا نحوه ساخت آن می‎شود.

6. عدم ثبت عکس از بنا در قالب یک شیء

تصور کنید به دنبال دیدن یک بنای ساختمانی شوکه می‎شوید، چون تنها عکس آن را از زاویه خوبی که گرفته شده است دیده‎اید. عکاسی معماری به شکلی که یک بنا ماهیت یک شیء را به دست آورد، یعنی باعث شود یک فرد آن را تنها از یک نقطه نظر در ذهن خود مجسم کند، یکی از اشتباهات بزرگ عکاسی معماری است. یک عکاس خوب حرفه‎ای می‎داند ثبت کامل پراکندگی فضایی ساختمان امر ساده‎ای نبوده ولی غیرممکن نیز نیست.

نکات عکاسی معماری فضای خارجی و محیط

7. استفاده از ابزار پس از پردازش

پردازش تصویر یک بخش کاملا استاندارد از عکاسی است که به عکاس اجازه می‎دهد عکس‎های خود را به نحوی ویرایش کند تا با فضایی که قصد ترسیم آن را دارد هماهنگ شود. با آن‎که تصاویر را تنها با درک کامل از تغییراتی که قابل قبول هستند باید انجام داد ولی استفاده از نرم‎افزارهایی مانند فوتوشاپ یا لایت‎روم با توجه به قابلیت‎های پیشرفته‎ای که دارند می‎توانند باعث ساده‎سازی مواردی مانند اصلاح لنزها شوند.

8. برخورداری از تجهیزات مناسب عکاسی

یک عکاس معماری خوب چون به دنبال ثبت عکس‎های با کیفیت بالا است، از تجهیزات با کیفیت و به روز نیز استفاده می‎کند تا نتیجه کار به مراتب بهتر شود. استفاده از لنزهای باز یکی از متداول‎ترین اصول عکاسی از ساختمان‎ها و فضاهای داخلی است و عکاس معماری با استفاده از سه‎پایه تصاویر بهتری در شرایط نوری کم می‎گیرد. یک عکاس خوب از فیلترهای پولاریزه نیز برای بالا بردن سطح کنتراست و شفاف‎تر کردن تصاویر استفاده می‎کند.

9. بازدید متعدد از مکان مورد نظر

عکاس معماری برای آشنایی با لایه‎های جدید آن بنای معماری بارها و بارها از آن مکان دیدن می‎کند. مشاهده یک عکس عالی از یک بنای به تازگی ساخته شده بدون شک تجربه‎ای زیبا و دلفریب است اما یک عکاس معماری حرفه‎ای بعد از ثبت آن تصویر اول بی‎نظیر خود از آن مکان بارها دیدن می‎کند، چون گاهی اوقات جنبه‎های واقعا جالب یک بنا تنها با گذشت زمان آشکار می‎شوند.

10. تحقیق در مورد بنا از قبل

مطالعه در مورد تاریخچه و علت یک بنای معماری قبل از بازدید یک شرط الزامی است که بدون شک به عکاس کمک می‎کند عکس خود را براساس داستان یا ایده‎ای پیش ببرد که وجودیت و ماهیت آن بنا را به تصویر بکشد.

 

انواع عکاسی معماری

شما هم یقینا با ساختمان‎های زیادی در زندگی خود روبرو شده‎اید که از اکثر آن‎ها خوشتان آمده است. این ساختمان‎ها در دسته‎های مختلفی قرار می‎گیرند از فوق‎العاده بزرگ و بزرگ گرفته تا متوسط و کوچک ولی همگی در ذات خود یک شاخصه طراحی متمایز دارند. عکاسی از بعضی از ساختمان‎ها به نسبت سایرین چالش‎برانیگزتر است. ولی در واقع عکاسی معماری بر چند نوع است؟

عکاسی معماری عمومی | عکاسی معماری فرهنگی

موزه‎ها، گالری‎ها، تئاترها، مراکز سرگرمی، کتابخانه‎ها، دادگاه‎ها، ساختمان‎های دولتی

عکاسی معماری تجاری

ساختمان‎های اداری بسیار بزرگ یا متوسط تا کوچک

عکاسی معماری ورزشی و استادیوم

استادیوم‎ها و میدان‎های بزرگ مسابقات، استادیوم‎های ورزشی، مراکز آبی، مجموعه‎های سرگرمی سرپوشیده و سر باز

عکاسی معماری آموزشی

دانشگاه‎ها، موسسات آموزشی، دبیرستان‎ها، مدارس ابتدایی

عکاسی معماری مهمان‎نوازی | عکاسی معماری فروشگاهی

رستوران‎ها، کافه‎ها، بوتیک‎ها، فروشگاه‎های خرده‎‎فروشی، مراکز خرید، فود کورت‎ها، کافی‎شاپ‎ها

عکاسی معماری فروشگاهی

عکاسی معماری سلامت

بیمارستان‎ها، مراکز آموزش سلامت، دندان‎پزشکی، آسایشگاه‎ها، مراکز مراقبت از سالمندان

عکاسی معماری هتل‎داری

هتل‎های بزرگ، مسافرخانه‎ها، مراکز استراحت

عکاسی اقامتی | عکاسی آپارتمان

اقامت‎گاه‎های خصوصی، مجتمع‎های آپارتمانی،

عکاسی از فضای باز | عکاسی طراحی شهری

فضای باز و طراحی شهری در فضاهای عمومی

عکاسی معماری صنعتی و تجاری

برای شرکت‎های تجاری، ساختمانی، ساخت و ساز، شرکت‎های معدن‎کاری

افرادی که در زمینه معماری فعالیت دارند عکاسان حرفه‎ای را استخدام می‎کنند تا از نتیجه کار آن‎ها عکس بگیرند، این کار برای کسب این اطمینان است که بتوانند یک سند بصری از هدف و نتیجه طراحی خود به دست ‎آورند که نتیجه ماه‎ها و سال‎ها تلاش است.

از این عکس‎ها هر روز در شرکت‎ها برای امور تبلیغاتی از جمله از طریق رسانه‎های زیر استفاده می‎شود:

  • محتوای وب‎سایت
  • رسانه اجتماعی
  • پروپوزال‎ها و نمونه‎ کارها برای مشتریان
  • به منظور نشان دادن تجربیات گذشته در ارائه موفق پروژه‎ها
  • جوایز کسب شده
  • مقالات و تبلیغات مجله‎ها

راه‎های متفاوت برای عکاسی معماری

راه‌‎های متفاوت برای عکاسی معماری

اکثر افراد به نظر می‎رسد از ساختمان‎ها بیشتر به صورتی عکس می‎گیرند که تصویر آن ثبت شود تا این‎که یک اثر هنری خلق کنند. ولی معماری چیزهای بیشتری برای عرضه دارد و شما می‎توانید تصاویر شگفت‎انگیزی بگیرید.

اما باید گفت پتانسیل داستان‎گویی وجود دارد. چه این داستان در مورد کارکرد استفاده از ساختمان بوده باشد یا عملکردی که در حال حاضر دارد، شما می‎توانید از آن در گرفتن عکس‎های خود و پردازش بعد از آن، استفاده کنید. شاید بخش خاصی در آن وجود داشته باشد که شما بسیار نسبت به آن جذب شوید.

عکاسی از جنبه‎های مختلف

شما نیازی نیست از نمای کلی ساختمان عکس بگیرید. بخش‎هایی را در نظر بگیرید که می‎توانند تصاویر جالبی به وجود آورند. مواردی جالبی مانند کنده‎کاری‎ها و طراحی‎های داخلی یک در یا محل‎ نصب چراغ‎ها خیلی راحت دیده نشده و فراموش می‎شوند. اگر ساختمانی پیدا کرده‎اید که از آن خوشتان آمده است، داستان کلی آن را بگویید و سپس بخش‎هایی را انتخاب کنید که دوست دارید یعنی جزئیات. شما می‎توانید بیشتر از یک عکس بگیرید.

به عنوان مثال راهروها بسیار جالب می‎توانند باشند و تفکر جالبی در خود دارند یعنی مسیر آن‎ها به جایی ختم می‎شود.

عکاسی معماری فضای باز رستوران

به اطراف نگاه کنید و این‎که چطور در داستان‎گویی به شما می‎توانند کمک کنند

برای دیدن چیزی بیشتر از تنها خود ساختمان وجود دارد. به مکان قرارگیری ساختمان توجه کنید و این‎که ساختمان‎ها یا دیگر موضوعات اطراف آن می‎توانند چه اطلاعاتی در این خصوص بدهند. به عنوان مثال یک برج مدرن که توسط ساختمان‎هایی از دوره ویکتوریا احاطه شده است یا برعکس، موضوع جالبی به وجود می‎آورند. یک تئاتر قدیمی که در بین فروشگاه‎های زیادی قرار گرفته که بسته شده‎اند. تمامی این‎ها حسی از مکان را فراهم می‎کنند.

رنگی یا سیاه و سفید

خیلی راحت می‎توان تصور کرد که همه چیز باید سیاه و سفید باشد. هنرمندان معمولا چنین تفکر دارند ولی در واقع نباید تنها به این صورت عمل کرد. این یک انتخاب شخصی است و به چیزی که با تصویر خود می‎خواهید به دست آورید بستگی دارد.

شاید بهتر باشد ابتدا از خود چند سوال بپرسید. آیا حذف رنگ بار دراماتیک تصویر را افزایش می‎دهد؟ اگر آن را رنگی بگیرید حواس بیننده از داستانی که می‎خواهید بگویید پرت می‎شود؟ به چه چارچوب زمانی می‎خواهید اشاره کنید؟ آیا شکل و فرم از چیزی که آن‎جا وجود دارد مهم‎تر است؟ اگر جواب این سوالات مثبت است، شاید سیاه و سفید انتخاب مناسب‎تری برای آن تصویر است.

پردازش عکس معماری بسیار مهم است

پردازش

زمانی که بحث نحوه پردازش تصاویر مطرح می‎شود، بستگی به نیتی دارد که برای آن تصویر در نظر گرفته‎اید. اگر نشان دادن ساختار آن است، باید تنها اصول پردازش را رعایت کنید.

اگر برای عکاسی از یک ساختمان هزینه‎ای دریافت کرده‎اید، باید هدف این کار و خواسته مشتری خود در تصویر نهایی را در نظر بگیرید. آیا آن‎ها تصاویری معمولی یا با ظاهری متفاوت می‎خواهند؟ توجه کنید مشتری صاحب تصویر نهایی است و باید به خواسته او احترام بگذارید.

سخن آخر

حال که با نکات عکاسی معماری آشنا شدید، متوجه شدید که عکاسی از بنا و نمای داخلی و خارجی ساختمان ها اگر با آگاهی و دانش انجام پذیرد می تواند یکی از حرفه ای ترین شاخه عکاسی صنعتی محسوب شود. ما در استودیو عکاسی صنعتی نماد با بهترین تجهیزات می توانیم از تمام فضاهای مورد نظر شما در فوق العاده ترین حالت عکاسی کنیم .پس با ما همراه باشید

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.