نحوه استفاده موثر از زاویه دید در عکاسی

نحوه استفاده موثر از زاویه دید در عکاسی

نحوه استفاده موثر از زاویه دید در عکاسی

برای موفقیت در عکاسی آگاهی از نحوه قاب‎بندی دوربین یک شرط حیاتی است. زمانی که یک پرسپکتیو متفاوت را به مخاطب خود نشان می‎دهید، باعث تحریک احساساتی می‎شود که در نتیجه آن افراد با کار شما راحت‎تر ارتباط برقرار می‎کنند.

در این مطلب از آموزش های عکاسی استودیو نماد قصد داریم تعدادی از محبوب‎ترین زاویه دید در عکاسی را به شما معرفی کنیم که احساسات افراد را زمانی که به تصاویر شما نگاه می‎کنند، تحت تاثیر قرار می‎دهد.

پرتره‎هایی از سطح چشم برای پرسپکتیوهای صمیمی‎تر بگیرید

عکاسی از سطح چشم متداول‎ترین و ساده‎ترین زاویه دید در عکاسی است. این پرسپکتیو بیشتر از همه برای ما آشنا است. در مرحله اول باید به چشمان فردی که از او عکس می‎گیرید نگاه کنید. عکاسان مبتدی اغلب از چشمان خودشان به عنوان راهنما برای تصاویر گرفته شده از سطح چشم استفاده می‎کنند.

اما در حقیقت، باید همطراز با چشم سوژه باشید. اگر متوجه شدید دوربین خود را به سمت بالا یا پایین جابه‎جا می‎کنید، نحوه عکاسی‎تان اشتباه است.

دوربین خود را به نحوی جابه‎جا کنید که با قد سوژه‎تان هماهنگ شود. اگر سوژه قد بلندتری از شما دارد، نمای زنده روی نمایشگر دوربین خود را روشن کنید و دوربین را بالای سر خود بیاورید.

زمانی که از فردی با قد کوتاه‎تر عکس می‎گیرید، دولا شوید یا حتی زانو بزنید.

 

زاویه دید در عکاسی

همچنین باید به سر سوژه خود دقت کنید. زوایای صورت در زمان عکاسی از سطح چشم بسیار مهم هستند. در اکثر موقعیت‎ها، از سوژه خود می‎خواهید به لنز نگاه نکند.

از آن‎ها بخواهید نگاه خود را روی یک شیء پشت دوربین خیره کنند. انجام این کار باعث می‎شود در تصاویر شما ظاهر ناپسندی نداشته باشند.

اگر پرتره‎های صمیمی می‎خواهید، از آن‎ها بخواهید داخل لنز خیره شوند یا از آن‎ها بخواهید به جای آن به لوگوی دوربین در بالای آن نگاه کنند.

برای این که سوژه‎تان عظیم به نظر برسد از زاویه دید پست عکس بگیرید

عکاسی از سطح چشم اگر تنها پرسپکتیوی باشد که استفاده می‎کنید، بعد از مدتی می‎تواند کسل‎کننده شود. می‎توانید به جای آن همیشه عکاسی از زوایای پست را امتحان کنید.

عکاسی از زاویه پست باعث می‎شود سوژه شما از چیزی که است، بزرگتر به نظر برسد. اگر می‎خواهید آن‎ها در تصویر شما برجسته به نظر برسند، بهترین پرسپکتیوی است که می‎توانید استفاده کنید.

عکاسی از زوایای پست همچنین باعث می‎شود حرکت در تصویر شما دراماتیک‎تر شود. از آن‎ جایی که ظاهر پاها را غول‎پیکر می‎کند، در نتیجه هر کاری که سوژه شما انجام می‎دهد با شدت بیشتری به نظر می‎رسد.

اما این نوع عکاسی همچنین یک نکته منفی دارد. زوایای پست زمان عکاسی پرتره بهترین گزینه نیستند چون از زیر از افراد عکس می‎گیرید ظاهر خوشایندی به آن‎ها نمی‎دهد.

همچنین باعث می‎شود سوژه شما تهدیدکننده به نظر برسد چون بدن آن‎ها از تناسب طبیعی خود خارج است. برای این که ببینید این زاویه پرسپکتیو برای تصویر شما مناسب است یا نه، ابتدا چند تصویر آزمایشی بگیرید.

برای این که پس زمینه را در عکس قرار دهید از زاویه دید بالا عکس بگیرید

اگر می‎خواهید سوژه کوچکتر از حد متوسط به نظر برسد از زاویه بالا عکس بگیرید. از آن جایی که شما از بالا نسبت به آن‎ها دید دارید، باعث می‎شوید سوژه‎تان کوچک به نظر برسد.

این پرسپکتیو همچنین اثرات روانشناسی گوناگونی روی بیننده می‎گذارد. در اکثر موارد از قدرت سوژه‎تان می‎کاهد چون ظاهر کوچکی دارند.

تاثیر آن زمانی که چند فوت بالاتر از  آن‎ها عکس می‎گیرید، بیشتر ظاهر می‎شود. همچنین می‎تواند معصومیت کودکانه سوژه را نشان دهد به ویژه اگر به داخل لنز نگاه کنند.

اگر کمی دوربین خود را بالاتر بگیرید، این زاویه می‎تواند یک حس آزادی به وجود آورد. چرا؟ چون عکاسی از زاویه بالا باعث ایجاد حس پرواز در افراد می‎شود. اغلب اوقات در فیلم‎ها می‎بینید شات‎های مختلف از بازیگران با یک جرثقیل و از یک نمای فوق‎العاده بالا گرفته می‎شود.

از یک زاویه دید نمای چشم پرنده استفاده کنید

آیا آماده هستید تصاویری که از زاویه بالا ‎می‎گیرید را به ارتفاع جدیدتری ببرید؟ می‎توانید از نمای چشم پرنده استفاده کنید. همانطور که این اصطلاح نشان می‎دهد، این پرسپکتیو به معنای گرفتن تصاویر از آسمان است. نمای چشم پرنده مشابه با عکاسی از زاویه بالا است. تنها با این تفاوت که تصاویر را از یک ارتفاع قابل توجه می‎گیرید.

امروزه، می‎توانید با استفاده از یک پهپاد تصاویری با نمای چشم پرنده بگیرید. اما همچنین می‎توانید این کار را از بالای یک ساختمان مرتفع در حالی که دوربین خود را به سمت پایین گرفته‎اید، انجام دهید.

 

زاویه دید در عکاسی به صورت پرنده

نمای چشم برنده باعث می‎شود سوژه‎تان به نسبت زمانی که روی زمین هستید به مراتب کوچکتر به نظر برسد. این پرسپکتیو همچنین باعث می‎شود مخاطب شما احساس کند انگاری دارد به یک شهر فرنگ نگاه می‎کند.

علاوه بر این چون از سوژه خود فاصله به مراتب زیادی دارید، این پرسپکتیو بی همتا مساحت بیشتری را می‎پوشاند. بنابراین همچنین راهی عالی برای مستندسازی منظره‎ها و بناهای معماری است.

از زاویه دید کج برای ثبت تصاویر غیر قراردادی استفاده کنید

زاویه دید در عکاسی کج (به اسم زاویه tilt نیز شناخته می‎شود) باعث می‎شود تصاویر غیرعادی به نظر برسند چون یک پرسپکتیو خارج از عرف به وجود می‎آورد.

افراد انتظار دارند تصاویر همیشه مستقیم باشند. زمانی که قاب خود را کج می‎کنید، توجه مخاطب را جلب می‎کنید چون خلاف از قاعده و حالت معمولی است.

ریشه این پرسپکتیو خلاقانه به سینما بر می‎گردد. از آن جایی که حالت بی ثباتی به تصاویر شما می‎دهد، یک نوع احساسی ناراحتی به وجود می‎آورد. به همین دلیل است که در فیلم‎های ژانر وحشت زیاد از آن استفاده می‎شود.

اما استفاده از زاویه کج همیشه نباید برای ترساندن باشد. همچنین می‎تواند باعث شود حرکت داخل تصویرتان ماجراجویانه‎تر و با شهامت‎تر به نظر برسد.

قاب‎بندی کج تصویر توهم حرکت را به وجود می‎‌آورد. باعث افزایش حرکت سوژه‎تان می‎شود. بنابراین جای تعجب ندارد که همیشه استفاده از آن را در سکانس‎های اکشن مشاهده می‎کنید.

برای ثبت پرتره‎های صمیمی از زاویه دید نزدیک (کلوز آپ) عکس بگیرید

کلوز آپ جزو مفیدترین زوایای عکاسی محسوب می‎شود و فاصله کاملی بین شما و سوژه‎تان به وجود می‎آورد.

عکاسی از این زاویه یک فضای صمیمی و دوستانه در تصاویر شما خلق می‎کند. از طرفی این زاویه از مقابل و همچنین بیش از حد دور نیست.

زمان عکاسی پرتره، فاصله خود را با فرد به نحوی در نظر بگیرید که انگاری با آن‎ها دارید صحبت می‎کنید. نباید آن قدر دور باشید که مجبور به فریاد زدن برای صحبت با آن‎ها شوید.

اما همچنین نباید آن قدر نزدیک باشید که به فضای شخصی آن‎ها تجاوز کنید. عکاسان پرتره همیشه از زاویه کلوز آپ استفاده می‎کنند. اما نمای نزدیک همچنین یکی از متداول‎ترین زاویه های دید در عکاسی از حیات بی جان است.

عکاسی از این نما به این دلیل موثر است چون پرسپکتیوی به وجود می‎آورد که با نحوه نگاه ما به اشیاء در زندگی واقعی مطابقت دارد.

 

کلوزآپ

برای ثبت جزئیات صورت مانند چشمان از زاویه دید فوق‎العاده نزدیک (اکستریم کلوز آپ) استفاده کنید

نمای فوق‎العاده نزدیک (اکستریم کلوز آپ یا ECU) یک فضای صمیمی‎تر بین تصویر و بیننده به نسبت کلوز آپ معمولی ایجاد می‎کند. همچنین به مخاطب اجازه می‎دهد با تصویر شما به صورت شخصی‎تری ارتباط برقرار کند.

این زاویه دید در عکاسی به افراد اجازه می‎دهد جزئیات ریزتری را ببینند که در غیر این صورت متوجه آن نمی‎شدند.

ECU کاربردهای مثبت فراوانی دارد، اما همچنین روی بیننده تصاویر شما اثرات منفی می‎گذارد. فاصله آن می‎تواند باعث ایجاد حس تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا در افراد شود.

از طرفی چون این زاویه از روبرو است، همچنین یک حس ناامنی و ناراحتی در بینندگان به وجود می‎آورد. مهمتر از همه، توجه روی یک ناحیه جلوی نشان دادن سایر بخش‎های صورت سوژه‎تان را می‎گیرد. زمانی که در حال ترکیب‎بندی تصاویر خود هستید به این قضیه توجه کنید.

برای نشان محیط اطراف سوژه از لانگ شات (نمای دور) استفاده کنید

لانگ شات یک اصطلاح فنی است که به معنای عکاسی از یک فاصله است. عکاسان اغلب اوقات از آن برای نشان دادن محیطی که سوژه داخل آن است، استفاده می‎کنند. می‎توانید از لانگ شات برای عکاسی از هر مکانی استفاده کنید خواه یک خیابان است یا یک راهرو. هدف اولیه استفاده از این زاویه به وجود آوردن یک سناریو و ارائه اطلاعات بیشتر از مکان داخل تصویر به افراد است.

اگر می‎خواهید از نمای دور عکاسی کنید، طول کامل فردی که عکاسی می‎کنید باید در قاب قرار گیرد.

همچنین باید به مقدار کافی از مکان مورد نظر را در عکس نشان دهید تا سرنخی در اختیار افراد بگذارید تا بدانند این عکس در کجا گرفته شده است.

اکستریم لانگ شات را برای اضافه کردن یک حس گستردگی امتحان کنید

هدف استفاده از یک اکستریم لانگ شات (نمای فوق‎العاده دور) نشان دادن گستردگی و عظمت مکان در مقایسه با سوژه‎تان است.

بنابراین به عنوان مثال اگر از فردی که در یک شهر قرار دارد عکس می‎گیرید، ساختمان‎ها و آسمان باید اکثریت فضای عکس را اشغال کنند.

این زاویه نتیجه‎ای بسیار مشابه با لانگ شات معمولی دارد. تنها با این تفاوت که حالا فاصله شما از سوژه‎تان قابل توجه‎تر است.

به عبارت دیگر، باید آن قدر از سوژه خود دور باشید که تنها بخش کوچکی از تصویر شما را اشغال کند.

برای به وجود آوردن اعوجاج‎های خلاقانه از یک نمای زاویه گسترده (واید شات) استفاده کنید

زاویه گسترده تا حد زیادی به موقعیت قرارگیری شما در حین گرفتن یک عکس بستگی ندارد. جادوی آن به این قضیه بر می‎گردد که چطور عناصر داخل تصویر شما را تحریف می‎کند (اعوجاج به وجود می‎آورد).

بنابراین می‎توانید از پرسپکتیوهای گوناگون عکس بگیرید و هر مرتبه عکس متفاوتی ثبت کنید.

به عنوان مثال، می‎توانید از نمای واید شات برای این استفاده کنید که سوژه‎تان بزرگتر به نظر برسد. این نوع عکاسی همان حس عکاسی از زاویه پست را به وجود می‎آورد چون دست و پای سوژه شما را از تناسب معمولی آن خارج می‎کند.

 

زاویه دید

اما همچنین می‎توانید از زاویه دید گسترده برای لانگ شات‎ها استفاده کنید. زمانی که از یک فاصله دور عکس می‎گیرید، باعث می‎شود سوژه ظاهر کوچکتری داشته باشد. بنابراین در تصویر پس زمینه را برجسته‎تر می‎کند.

استفاده از زاویه گسترده همچنین اجازه می‎دهد از مناظر و بناهای معماری زیبا عکس بگیرید. با این روش می‎توانید بخش بیشتری از صحنه را ثبت کنید چون به نسبت لنزهای معمولی فضای به مراتب بیشتری را می‎پوشاند.

نتیجه‎ گیری

زمان ثبت عکس‎هایی استثنائی استفاده از زوایای دوربین مختلف نقش اصلی را ایفا می‎کند. بنابراین کمی وقت بگذارید و آن‎ها را یاد بگیرید تا سطح درگیری و تعامل بیننده را با عکس‎های خود افزایش دهید.

به یاد داشته باشید که هدف اصلا در مورد ایجاد پرسپکتیوهای باحال نیست. استفاده از زوایای مختلف همچنین به طور کلی باعث ایجاد حسی می‎شود که افراد نسبت به تصاویر شما پیدا می‎کنند.ما در آکادمی استودیو نماد سعی بر این داریم که شما به بهترین ها برسید.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.