راهنمای جامع ترکیب بندی در عکاسی با موبایل – قسمت دوم

راهنمای جامع ترکیب بندی در عکاسی با موبایل – قسمت دوم

راهنمای جامع ترکیب بندی در عکاسی با موبایل – قسمت دوم

در مقاله قبلی به نکات ترکیب‎بندی تصاویر برای عکاسی با گوشی موبایل نگاهی انداختیم. قسمت دوم آن را برای شما آماده کردیم.با ما در مجموعه آموزش عکاسی نماد همراه باشید .

رنگ‎ها

یک عکس خوب می‎تواند الگوهای زیبایی با رنگ‎ها شکل دهد و راه‎های متعددی برای مدیریت آن‎ها وجود دارد. یک راه گرفتن یک عکس با مجموعه بسیار محدودی از رنگ‎ها است به عنوان مثال فقط دو یا سه رنگ بسیار مشابه. یک روش دیگر یافتن چیزهایی است که رنگ اشتباه یا رنگ‎های غیرمعمول دارند.

این تصاویر نوعی داستان برای گفتن دارند، یک داستان خالص با استفاده از رنگ سبز و بنفش.

این عکس که ترکیب‎بندی بسیار مشابهی با عکس قبلی دارد، آشفته و با جذابیت کمتری به نظر می‎رسد چون تمامی رنگ‎های رنگین کمان به صورت تصادفی در گل‎های متفاوتی که در قاب هستند ظاهر شده‎اند.

رنگ ها

برش دادن اجسام

خیلی سخت می‎توانیم اطراف خود یک صحنه طبیعی پیدا کنیم که از مستطیل‎های کاملی تشکیل شده باشد که با قاب یک عکس مطابقت کند. زمانی که یک عکس می‎گیرید، تقریبا ناچارا مقداری از صحنه را برش می‎دهید، ممکن است این بریدگی سقف یک خانه یا نیمی از یک ماشین پارک شده باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید چیزی است که آن را برش می‎زنید. تصویر یک دونده، که شما همه چیز را می‎توانید ببینید جز پاهای او که زمین را لمس می‎کنند، ناقص به نظر خواهد رسید. تصویر یک دونده که در آن تنها می‎توانید شکم و سر را ببینید ممکن است کاملا پذیرفته باشد.

به قاب تصویری که می‎گیرید نگاه کنید. حاشیه را دنبال کنید. آیا چیزهایی وجود دارد که فکر می‎کنید نباید برش داده شوند؟ آیا برای افراد عجیب است که تنها یک پا را در گوشه پایین سمت چپ ببینند یا می‎توان از آن به عنوان یک عنصر جالب یاد کرد؟ فکر کنید. ارزیابی کنید. قضاوت کنید. تصمیم بگیرید.

اجسام ممکن است در وسط یک تصویر نیز برش داده شوند. ممکن است در تصویر یک در باز باشد و اگر مخاطب یک آرنج تنها ببیند، چنین چیزی آشفته و احمقانه به نظر می‎رسد. از سوی دیگر، یک سر و شانه که به بیرون از همان در تکیه داده است، ممکن است کاملا طبیعی به نظر برسد.

تنها امکان برش اجسام وجود ندارد. بلکه می‎توان خطوط واقعی یا ضمنی را نیز برش داد. تصویر یک کلیسا یا یک ساختمان بزرگ با مقدار کافی گردشگر در پیش زمینه را تصور کنید. حضور آن‎ها خطوط تمیز آن بنا را خواهد شکست.

گاهی اوقات ممکن است خوب باشد به ساختمان‎های داخل عکس با حضور انسان‎ها کمی جان دهید، ولی اغلب اوقات ممکن است فقط بخواهید مردم را که باعث حواس‎پرتی مخاطب می‎شوند در عکس خود نداشته باشید.

بیرون یک ساختمان شلوغ تقریبا غیرممکن است به انتظار لحظه‎ای بنشینید که اصلا فردی داخل قاب نباشد. یک ترفند در این جا استفاده از مرحله پس از پردازش است. تعدادی عکس بگیرید. آن‎ها را در یک اپلیکیشن‎ها که اجازه به مدیریت لایه‎ها می‎دهد، لایه‎بندی کنید. سپس سطوحی که در هر لایه مردم هستند را حذف کنید.

ترکیب بندی در عکاسی با موبایل : تصاویر سراسرنما

یک تصویر سراسرنما معمولا یک تصویر بسیار عریض است که تقریبا 180 درجه اطراف شما یا حتی بیشتر را می‎پوشاند. یک تصویر سراسرنما (پانوراما) اغلب اوقات برای انتشار در یک صفحه وب مناسب نیست چون می‎تواند مانند یک خط افقی نازک بدون جزئیات زیاد به نظر رسد. بعضی از تصاویر سراسرنما را می‎توان با یک برش از بالا و پایین با یک تصویر معمولی جایگزین کرد.

گرچه، تصاویر سراسرنما هنوز جایگاهی دارند و تاثیرگذارند.

یک پانوراما میدان دید وسیع‎تری را از یک تصویر معمولی نشان می‎دهد. اگر یک فرد می‎خواهد به عنوان مثال جناحین مخالف یک منظره را نشان دهد، ثبت یک تصویر پانوراما می‎تواند منطقی باشد.

یک تصویر سراسرنما معمولا در مقایسه با یک تصویر معمولی جزئیات بیشتری را نشان می‎دهد. حتی اگر یک تصویر با اندازه معمول از نمای یک کوه را برای یک صفحه وب بخواهید، می‎توانید یک سراسرنما بگیرید سپس آن را در خانه با دقت بررسی کنید و یک بخش خاص از صحنه را که می‎خواهید نگه دارید، برش بزنید.

در این تصویر سراسرنما، ساختمان‎های سمت چپ مقابل برگ‎های نخل در سمت راست هستند. عکاس با استفاده از یک تصویر سراسرنما می‎تواند کل بندر را از یک انتها تا انتهای دیگر و حتی یک بخش بزرگ از اقیانوس را نشان دهد.

 

ترکیببندی در عکاسی پانوراما

اگر به چاپگرهای خوبی دسترسی دارید، چاپ یک تصویر سراسرنمای خوب و زدن آن به دیوار ایده بسیار خوبی است.

زمان ثبت یک تصویر سراسرنما، مگر این که دستان بسیار بدون لرزشی داشته باشید، خوب است مطمئن شوید که وقت برای چندین مرتبه تلاش دارید. دوربین باید در حین این که اطراف خود آن را می‎چرخانید بسیار ثابت نگه داشته شود و ممکن است به شکلی که تاثیر منفی بگذارد آن را بیش از حد تکان دهید.

برای ثابت نگه داشتن دوربین، خوب است یک بازویتان را ثابت به نسبت بدنتان نگه دارید و به آهستگی بدن خود را به اطراف بچرخانید. اگر یک راهی پیدا کنید تا به عنوان تکیه‎گاه از اجسام اطراف خود مانند یک میز استفاده کنید، می‎تواند در کیفیت نهایی تاثیرگذار باشد. (بعضی از دوربین‎ها ممکن است بتوانند به نسبت سایرین لرزش دست و تصاویر سراسرنما را بهتر مدیریت کنند. اگر طرفدار تصاویر سراسرنما هستید، ممکن است ارزش داشته باشد در اینترنت به دنبال بهترین دوربین پانوراما بگردید.)

میزان نوردهی تصاویر پانوراما تا حد زیادی بستگی به محلی دارد که از آن‎ جا شروع می‎کنید. سعی کنید از یک غروب آفتاب عکس پانوراما بگیرید. ابتدا دوربین را به نقطه‎ای مقابل خورشید بگیرید، که تیره است. اولین پانوراما را بگیرید. سپس دوربین را مستقیما به طرف خورشید بگیرید (اما مستقیم به طرف خورشید اگر هنوز تابان است، نگاه نکنید).

دومین پانوراما را بگیرید. اولین تصویر احتمالا اطراف خورشید بیش از حد نوردهی شده است. دومین تصویر احتمالا به جز اطراف خورشید بسیار تیره است. براساس شرایط صحنه و دوربین خود آزمایش کنید تا بتوانید لذت‎بخش‎ترین پانوراما را ثبت کنید.

بعضی از دوربین‎ها همچنین ممکن است در فوکوس موفق نباشند. اگر ابتدا به چیزی در فاصله 50 سانتی‎متری اشاره کنید، دوربین ممکن است فوکوس را در فاصله 50 سانتی‎متری حفظ کند و هر چیزی دورتر از آن خارج از فوکوس خواهد بود.

بوکه در عکاسی با موبایل

یکی از چیزهایی که افراد غیر عکاس ممکن است در یک تصویر متوجه نشوند پس زمینه محو است. این کار یکی از متداول‎ترین ابزار در عکاسی برای جداسازی یک سوژه از پس زمینه است. مثال مرسوم آن در عکاسی پرتره است، یعنی زمانی که چشمان در یک فوکوس کامل قرار دارند در حالی که گوش‎ها اندکی از فوکوس خارج هستند و پس زمینه به شکلی که حواس را پرت نمی‎کند محو است. از چندین دهه قبل، این محوشدگی پس زمینه را به اسم اصطلاح «بوکه» می‎شناسند که از کلمه‎ای ژاپنی با معنای مشابهی گرفته شده است.

متاسفانه، تکنیک بوکه یکی از مواردی است که دوربین‎های گوشی موبایل با حسگرهای کوچک‎شان واقعا و واقعا آن را بد اجرا می‎کنند. برای این که این افکت به صورت طبیعی ثبت شود، عکاس معمولا از یک دوربین بزرگ استفاده می‎کند، دوربینی با یک حسگر بزرگ و لنزی که گشودگی دریچه دیافراگم آن عریض است.

یک گوشی موبایل هیچ کدام از این‎ها را ندارد و در نتیجه تصویر از پیش زمینه تا پس زمینه کاملا شارپ است.

 

ترکیب بندی در عکاسی با موبایل بوکه

برای این که پس زمینه کاملا محو شود، تا جای ممکن به یک سوژه مانند یک گل نزدیک شوید. مطمئن شوید دوربین روی گل فوکوس می‎کند. اغلب اوقات با ضربه زدن روی عکس گل روی نمایشگر گوشی می‎توانید فوکوس را انجام دهید. پس زمینه حالا اندکی محو خواهد شد ولی نه به آن مقدار که همین عکس با یک دوربین خوب مجهز به لنزهای مناسب گرفته شود.

راه دیگر برای محو کردن پس‎ زمینه در مرحله پس از پردازش است. بسیاری از دوربین‎ها می‎توانند به خوبی حدس بزنند پس زمینه چیست و سپس به دنبال درخواست کاربر آن را محو خواهند کرد. بسته به زمینه و نرم‎افزار، افکت نهایی می‎تواند کاملا قابل قبول باشد. گرچه، نرم‎افزارهای ویرایش عکس فعلی بعید است متخصصان را گول بزند.

فضای خالی در عکاسی با موبایل

یکی از مهم‎ترین نکات ترکیب بندی در عکاسی با موبایل و ویژگی‎های بسیاری از هنرهای زیبا فضای خالی است است یعنی نبود چیزی که روی بقایای به جا مانده تاکید کند. در موسیقی یک نوع وقفه دیده می‎شود یعنی وقفه کلی که تمامی موسیقیدان‎ها در یک زمان ساکت می‎شوند و همچنین وقفه برخی از موسیقیدان‎ها تا توجه به سایرین بیشتر شود. در اکثر صفحات کتاب‎های شعر فضای سفید به چشم می‎خورد. اغلب اوقات فضاهای خالی وسیعی در نقاشی‎های با جوهر آسیای شرقی دیده می‎شود.

دو نقاشی از هنر کلاسیک ژاپنی با مقدار کافی فضای خالی. در سمت چپ، هنرمند شنجی گیبون (1750 تا 1837) یک کارگر آشپزخانه را نقاشی کرده است. پس زمینه‎ای وجود ندارد و گوشه بالا سمت راست کاملا خالی گذاشته شده است.

در سمت راست نقاشی پرنده‎ای است که توسط Kusumi Morikage (1620 تا 1690) کشیده شده است. این پرنده و شاخه‎های که روی آن نشسته است خیلی کم یک سوم از ارتفاع نقاشی را پر کرده‎اند. قسمت سمت چپ نقاشی کاملا خالی گذاشته شده است.

فضای خالی یک مکث به بیننده می‎دهد. آن‎ها نیازی نیست به دنبال چپز مهمی بگردند. شما نیازی نیست در هر تصویر فضای خالی داشته باشید، اما باید بدانید از آن می‎توانید برای تاکید روی یک سوژه استفاده کنید.

فضای خالی در یک عکس می‎تواند چیزهای زیادی باشد: آسمان آبی یا خاکستری، شن، یک دیوار بدون هیچ گونه الگویی و البته بوکه.

با گوشی‎های فعلی موبایل، بسیار سخت است یک پس زمینه سفید یا سیاه کامل در بسیاری از تصاویر نهایی به وجود آورد. پس زمینه سفید اغلب اوقات نتیجه دیافراگم بسیار بزرگ سنسورهای بزرگ و محوشدگی زیاد در پس زمینه است. چون گوشی‎های موبایل سنسورهای کوچک دارند و اغلب اوقات دیافراگم آن‎ها بزرگ نیست، دستیابی به این ویژگی سخت است.

پس زمینه سیاه اغلب اوقات نتیجه استفاده از فلاش خارجی یا سایر وسایل نورپردازی خارجی است و دستیابی به آن با یک گوشی موبایل سخت است.

ساده‎ترین راه برای تخمین نتیجه عکاسی با یک دوربین بزرگ صرف وقت روی وسایل نورپردازی خارجی است تا روی جسمی که می‎خواهید فوکوس کنید نور عالی تابانده شود و سپس سایر کارها را در مرحله بعد از پردازش انجام داد.

آیا این کارها تقلب نیست؟ از یک نگاه چرا است، اما نزدیک به تمامی تصاویر محصول به مقدار زیادی ویرایش شده‎اند. گاهی اوقات دستیابی به افکت به نسبت نحوه رسیدن به آن مهم‎تر است.

یک نوع فضای خالی دیگر زمانی است که یک چیزی واقعا وجود ندارد. به عنوان مثال یک مرد با کراوات و ژاکت ولی بدون بلوز. یک جفت پارو، طناب، یک حمال کشتی و یک وسیله جمع‎آوری آب در یک ساحل اما خبری از قایق نیست. کودکی که در محوطه بازی، بازی می‎کند و لباس‎های مادری که روی نیمکتی در نزدیکی محوطه قرار گرفته است ولی خبری از او نیست. چنین صحنه‎هایی را امتحان کنید، می‎تواند تاثیرگذار باشد.

این تصویر هیچ گونه رنگ‎های جالبی ندارد و نور و رنگ‎ها حواس بیننده را پرت می‎کنند. تنها چیزی که جبران این قضیه را می‎کند تنه عجیب درختی است که یک بخش از آن در امتداد مسیر نیست. چرا کل درخت جابه‎جا نشده است یا فقط بخش گم شده راه را باز کرده است؟

زوایای غیر معمول در عکاسی با موبایل

 

اگر می‎خواهید تصاویری متفاوت با سایرین بگیرید، فکر خوبی است که به شکل غیرمنتظره‎ای آن‎ها را ثبت کنید.این نکته مهمی در ترکیب بندی در عکاسی با موبایل است

روی زمین دراز بکشید. از یک ارتفاع بالا بروید. به جایی نگاه کنید که معمولا نگاه نمی‎کنید، خواه پشت‎تان است یا به سمت آسمان و دور دست یا خیلی پایین و به سمت زمین.

زوایای غیر معمول در عکاسی با موبایل

گرفتن عکس زیاد از کفش‎هایتان می‎تواند خسته‎کننده باشد ولی تصاویر چیزهایی که روی آن ایستاده‎اید می‎تواند جالب باشد. افراد اغلب اوقات به زمین نگاه نمی‎کنند، بنابراین این کار یک پرسپکتیو غیرمعمولی است.

تاثیرگذاری یک تصویر بستگی به شرایط خواهد داشت. زمانی که به یک گل نگاه می‎کنید، معمولا این نگاه از بالا یا چند متر دورتر است.

چون این نوع نگاه متداول‎ترین پرسپکتیو است، باید از آن خودداری کنید. می‎توانید از دقیقا بالای گل یک عکس بگیرید. چنین کاری ممکن است یک افکت زیبا به وجود بیاورد، به ویژه اگر زمین اطراف به طریقی غیرمعمول باشد. شما همچنین می‎توانید سعی کنید عکس را دقیقا افقی بگیرید یعنی زمان گرفتن تصویر کنار گیاه زانو بزنید.

از طرفی بدون شک می‎توانید از زیر عکس را بگیرید، یعنی دوربین را نزدیک به زمین و به سمت بالا بگیرید در حالی که آسمان آبی، یک ساختمان خاکستری یا درخت‎های سبز در پس زمینه دیده می‎شوند. سپس این سوال را از خود بپرسید: چه موقعیتی جذاب‎ترین عکس را به وجود می‎آورد؟ چه موقعیتی مفیدترین عکس را به وجود خواهد آورد که برای کتاب شناسایی گل‎ها مناسب باشد؟

در عکاسی با موبایل ، زاویه‎ای که برای یک هدف جواب می‎دهد همیشه برای دیگری مناسب نیست.

آزمایش کنید: هر سوژه‎ای را انتخاب کنید (به عنوان مثال یک گل) و سعی کنید تصاویری از آن تا جای ممکن از غیر معمول‎ترین زوایا بگیرید.

3.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.