10 قانون برتر ترکیب بندی در عکاسی

10 قانون برتر ترکیب بندی در عکاسی

10 قانون برتر ترکیب بندی در عکاسی

در عکاسی قوانین ثابتی وجود ندارد، اما شما با استفاده از یک سری اصول می‎توانید تاثیر عکس‎های خود را افزایش دهید. ترکیب بندی در عکاسی یکی از اصول اولیه آموزش عکاسی است که تا حد بسیار زیادی دید شما نسبت به عکاسی را عوض می کند و به قاب شما و فرم و شکل می بخشد.
ممکن است چنین گفته‎ای کلیشه‎ای به نظر رسد، اما تنها قانون در عکاسی این است که خبری از قوانین نیست. اما، ترکیب بندی در عکاسی اصولی دارد که از آن تقریبا در هر موقعیتی می‎توانید برای افزایش تاثیر یک صحنه استفاده کنید.
این اصول به شما کمک خواهد کرد عکس‎های جذاب‎تری بگیرید، یک تعادل طبیعی در آن‎ها به وجود آورید، توجه افراد را به بخش‎های مهم صحنه جلب یا کاری کنید نگاه بیننده به عکس خیره شود.
زمانی که با این اصول آشنا شدید، شگفت‎زده خواهید شد که چقدر اکثر آن‎ها قانون‎هایی جهانی هستند. شما متوجه آن‎ها در همه جا خواهید شد و به آسانی خواهید دید چرا بعضی از عکس‎ها «طبیعی‎اند» در حالی‎ که سایرین تنها یک عکس محسوب می‎شود.

 

قانون یک سوم برای ترکیب بندی در عکاسی

تصور کنید که تصویر شما توسط دو خط عمودی و دو خط افقی به 9 بخش مساوی تقسیم شده است. قانون یک سوم می‎گوید که شما باید مهم‎ترین عناصر صحنه را در امتداد این خطوط قرار دهید یا در نقاطی که آن‎ها با هم برخورد می‎کنند.
انجام این کار باعث افزودن توجه و افزایش دقت به تصویر شما خواهد شد. بعضی از دوربین‎ها حتی گزینه‎ای برای قرار دادن قانون یک سوم به شکل یک شبکه بر روی نمایشگر ال‎سی‎دی دارند تا استفاده از این قانون ساده‎تر شود.
در عکس زیر می‎بینید که چطور درخت و خط عمودی در راستای خطوط قانون یک سوم قرار گرفته‎اند.

ترکیب بندی در عکاسی با قانون یک سوم

عناصر ایجاد کننده تعادل

قرار دادن سوژه اصلی در خارج از مرکز تصویر، به مانند قانون یک سوم، باعث ثبت یک عکس جالب می‎شود ولی می‎تواند در صحنه یک نوع خلاء برجا بگذارد که انگاری تصویر خالی است. شما می‎توانید با قرار دادن یک شیء با اهمیت کمتر برای پر کردن فضا به یک ترکیب‎بندی متعادل دست پیدا کنید و «وزن بصری» سوژه را به تعادل برسانید.
در این تصویر، «وزن» بصری تابلو راهنما توسط ساختمانی که در گوشه دیگر قرار دارد به تعادل رسیده است.این یک اصل مهم ترکیب بندی در عکاسی است.

خطوط هدایت ‎کننده ترکیب بندی در عکاسی

زمانی که ما یک تصویر می‎گیریم چشم ما به صورت طبیعی به امتداد خطوط جلب می‎شود. با فکر کردن در مورد این قضیه که چطور این خطوط هدایت‎کننده را در ترکیب‎بندی خود قرار دهید، می‎توانید بر شیوه دیدن تصویر از سوی بیننده تاثیر بگذارید، او را به تصویر یا سوژه جذب کنید یا به سفری درون صحنه بکشانید.
انواع مختلفی از خطوط وجود دارد از جمله صاف، اریب، دارای قوس، زیگ‎زاگ، شعاعی و غیره، که از هر کدام می‎توانیم برای بهترسازی ترکیب‎بندی عکس‎های خود استفاده کنیم.
خطوط ساختمان در این عکس توجه چشم شما را به صحنه جلب می‎کند و چشم را در امتداد خود به حرکت در می‎آورد.

خطوط هدایت‌کننده در ترکیب بندی در عکاسی

تقارن و الگوها

اطراف ما را هم الگوها و هم تقارن، هم از نوع طبیعی و هم به عنوان محصولی انسانی، پوشانده است. استفاده از آن‎ها می‎تواند ترکیب‎بندی بی‎نظیری در عکس به وجود آورد، به ویژه در موقعیت‎هایی که انتظار آن‎ها نمی‎رود. راه فوق‎العاده دیگری برای استفاده از آن‎ها به طریقی شکستن الگو یا تقارن، بروز تنش در صحنه یا ایجاد یک نقطه کانونی برای آن است.

تقارن و الگوها در ترکیب بندی در عکاسی

نقطه دید

قبل از عکاسی از سوژه، به محلی که می‎خواهید از آن‎ جا عکس خود را بگیرید، فکر کنید. نقطه دید ما تاثیر فوق‎العاده قابل توجهی بر ترکیب‎بندی عکس ما دارد و در نتیجه می‎تواند به مقدار زیادی روی پیامی که تصویر می‎خواهد برساند تاثیر بگذارد. به جای فقط عکاسی از سطح چشم، عکاسی از بالا، پایین در سطح زمین، از کنار، از پشت، از یک مسیر بسیار دور، از یک مسیر بسیار نزدیک و موارد دیگر را در نظر بگیرید.
نقطه دید غیرمعمولی که برای این عکس انتخاب شده است یک تصویر اندکی انتزاعی و تفکر برانگیز به وجود می‎آورد.

پس زمینه

تا حالا چند مرتبه شده است عکسی بگیرید که به نظرتان بسیار عالی افتاده است، ولی متوجه می‎شوید عکس نهایی آن تاثیر لازم را ندارد چون سوژه در یک پس‎زمینه شلوغ گم شده است؟ چشم انسان در تشخیص بین عناصر مختلف در یک صحنه فوق‎العاده عمل می‎کند، در حالی که یک دوربین تمایل دارد پس‎زمینه و پیش‎زمینه را بسط دهد و این کار اغلب اوقات تصویری که می‎توانسته است عالی باشد را از بین می‎برد. خوشبختانه معمولا به سادگی می‎توان به این مشکل در زمان عکاسی غلبه کرد، فقط کافی است به اطراف نگاه و یک پس‎زمینه ساده و معمولی پیدا کرده و تصویر خود را به نحوی ترکیب‎بندی کنید که از سوژه اصلی پرت نشود.
پس‎زمینه فوق‎العاده ساده در این ترکیب‎بندی باعث می‎شود که حواس بیننده به هیچ‎وجه از سوژه پرت نشود.

عمق

چون عکاسی یک رسانه دو بعدی است، باید با دقت ترکیب‎بندی خود را انتخاب کنید تا احساس عمقی که در صحنه واقعی حاضر بوده است را انتقال دهید. شما می‎توانید در تصویر با لحاظ کردن اشیاء در پیش‎زمینه، پس‎زمینه و وسط صحنه، عمق را اضافه کنید. یک تکنیک دیگر مفید ترکیب‎بندی هم‎پوشانی است که در آن شما عمدا تا حدی یک شیء را با دیگری تیره می‎کنید. چشم انسان به صورت طبیعی این لایه‎ها را می‎شناسد و به صورت ذهنی آن‎ها را از هم جدا می‎کند، در نتیجه یک تصویر با عمق بیشتر به وجود آورده‎اید.
در عکس بر عمق صحنه با قرار دادن سوژه‎های جالب در فواصل مختلف از دوربین، افزوده شده است.

عمق میدان در ترکیب بندی در عکاسی

قاب ‎بندی

جهان مملو از اشیائی است که قاب‎های طبیعی عالی هستند مانند درخت‎ها، حفره‎ها و گذرگاه‎های طاقدار. قرار دادن آن‎ها در حاشیه ترکیب‎بندی خود به جداسازی سوژه اصلی از جهان بیرون کمک می‎کند. نتیجه تصویری است که باعث می‎شود چشم بیننده به صورت طبیعی به سوژه اصلی جلب شود.

قاب بندی در ترکیب بندی در عکاسی

کراپ کردن

اغلب اوقات یک تصویر به این علت تاثیر خود را از دست خواهد داد که سوژه اصلی آن‎قدر کوچک است که در میان شلوغی محیط اطراف خود گم می‎شود. با کراپ کردن بخش‎های اطراف سوژه شما «پارازیت» پس‎زمینه را حذف می‎کنید و مطمئن می‎شوید سوژه توجه بیننده را به درستی جلب می‎کند.
در تصویر زیر تمامی جزئیات غیر ضروری برش زده شده‎اند تا توجه بیننده به سوژه جلب شود.

آزمایش ترکیب بندی در عکاسی

با طلوع عصر عکاسی دجیتال دیگر نیازی نیست نگران هزینه‎های پردازش فیلم یا تمام شدن نگاتیو باشیم. در نتیجه، آزمایش ترکیب‎بندی‎های مختلف به واقعیت بدل شده است و ما می‎توانیم انبوهی از عکس‎های مختلف بگیریم و بعدا بدون هرگونه هزینه اضافه آن‎هایی را که نمی‎خواهیم پاک کنیم. از این مزیت استفاده کنید و ترکیب‎بندی‎های مختلف را محک بزنید، شما هرگز تا یک ایده را محک نزنید متوجه نخواهید شد که جواب می‎دهد یا نه.
عکاسی دیجیتال به ما اجازه می‎دهد ترکیب‎بندی‎های مختلف را محک بزنیم تا بهترین را پیدا کنیم.
ترکیب‎بندی در عکاسی علم نیست و در نتیجه باید به «قوانین» بالا با اندکی تردید بنگرید. اگر برای صحنه شما جواب نمی‎دهند، آن‎ها را نادیده بگیرید چون ممکن است ترکیب‎بندی عالی پیدا کنید که آن‎ها را نقض کند، پس عکس خود را بدون توجه به آن‎ها بگیرید.
اما اغلب اوقات مفید بودن آن‎ها ثابت شده است و هر زمانی که با دوربین خود بیرون می‎روید حداقل ارزش دارند که به آن‎ها توجه کنید.

خوشحالیم که با آموزش‌های عکاسی ما در استودیو عکاسی صنعتی نماد همراه هستید و امیدواریم که این مطالب راه گشای کار شما در این مسیر باشد.

3.6/5 - (8 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.