چرا شما برای کسب و کارتان به یک کارشناس تولید محتوا نیاز دارید؟

کارشناس تولید محتوا

چرا شما برای کسب و کارتان به یک کارشناس تولید محتوا نیاز دارید؟

کارشناس تولید محتوا چه ‌کسی است و چه می‌کند؟

کارشناس تولید محتوا کیست؟ چه می‌کند؟ این شغل از کجا آمده است؟ برای کارشناس محتوا بودن چه مهارت‌‌هایی نیازاست؟ کارشناس محتوای موفق چه کرده تا موفق شده است؟ چرا امکان ندارد این روزها سری به سایت‌‌های کاریابی بزنید و در صفحه‌ی اول آن تقاضا برای شغل «کارشناس تولید محتوا» به چشمتان نخورد

این متن برای جواب‌دادن به سوال‌های بالا نوشته و تنظیم شده. البته٬ نمی‌شود درباره‌ی تولید محتوا نوشت و چیزی درباره‌ی خودِ «محتوا» و انواع آن و نقش و تاثیر آن در دیجیتال مارکتینگ چیزی نگفت. پس٬ اگر می‌خواهید تصویر شفافی از کارشناس تولید محتوا و کارش داشته باشید٬ به خواندن ادامه دهید!

کارشناس تولید محتوا کیست؟

این افراد تولید‌کننده‌ی محتوای دیجیتال برای انتشار در دنیای دیجیتال است. پست‌های وبلاگ‌ها و مطالب وب‌سایت‌ها را کسی نوشته. موشن‌گرافیکی را که در اینستاگرام فلان شرکت به‌اشتراک گذاشتند کسی ساخته. پادکست محبوب شما درباره‌ی موسیقی جاز را کسی تولید کرده. او کسی نیست جز تولید‌کننده‌ی محتوا یا کارشناس تولید محتوا.

اگر برای دلِ خودتان و در وبلاگتان خاطره می‌نویسید٬ شما محتوای دیجیتال تولید کردید ولی کارشناس تولید محتوا نیستید. این عبارت شغل است و برای آن کسانی حاضرند پول پرداخت کنند. شاغلین این رشته باید مخاطب و بازار و استراتژی‌‌های بازاریابی محتوا را در نظر داشته باشد. او با اهداف خاصی محتوا تولید می‌کند.

شما هدف خاصی از نوشتن پست‌های وبلاگتان ندارید. می‌خواهید فقط حرف بزنید و شنیده شوید. ممکن است درباره‌ی هرچیزی بنویسید. اما این افراد معمولا در یک یا چند حوزه‌ی خاص و مشخص می‌نویسد. برای مثال٬ کارشناس تولید محتوا در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال یا لوازم آرایشی و بهداشتی یا مُد و لباس یا گردشگری یا باغبانی.

پرستاری در اکانت توییترش درباره‌ی اتفاقاتی که هرروز برایش می‌افتد می‌نویسد٬ هرجور که دلش بخواهد. نیاز نیست مهارت خاصی داشته باشد یا درباره‌ی جذاب نوشتن و انتخاب کلمات کلیدی مناسب چیزی بداند. اما کارشناس تولید محتوا باید مهارت‌هایی داشته باشد. اگر محتوای متنی تولید می‌کند٬ باید خوب و درست و جذاب بنویسد.

اگر محتوای ویدئویی یا نوع دیگری از محتوا را تولید می‌کند٬ باید با اصول و ابزارهای تولیدکردن آن نوع از محتوا آشنا باشد. محتوای دیجیتال انواعی دارد و هر نوع کاربردهای خاص خودشان را در دیجیتال مارکتینگ دارند. کارشناس تولید محتوا براساس استراتژی‌های بازاریابی  سفارش‌دهنده عمل می‌کند.

کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد

کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد؟

۱.تولید‌کردن محتوای متنی باکیفیت (براساس اصول سئو و استراتژی‌هایی که مدیر محتوا یا تیم دیجیتال مارکتینگ سفارش‌دهنده از او خواسته‌اند):

محتوایی که این افراد تولید می‌کند باید خواننده را جذب کند و جواب سوالش را بدهد. محتوا باید مخاطب را متقاعد کند که از محصولات و خدمات این کسب‌وکار استفاده کند نه رقیبانش. شاید از او خواسته شود تا برای کمپین‌های تبلیغاتی محتوا تولید کند.

۲. ارزیابی و روزآمدکردن محتوا: کارشناسان محتوا آن (محتوایی که تولید کرده) را رها نمی‌کند. باید بازخوردها را بررسی کند. بعد از انتشار محتوا٬ اگر محتوا نیاز به تغییر یا به‌روزشدن دارد٬ تغییرات لازم را اعمال کند. باید بداند محتوایی که تولید کرده موفق بوده یا نه و چه نقاط قوت و ضعفی داشته؟

۳. مطالعه و تحقیق: کارشناس تولید محتوا برای بازار (کالا و خدمات خاصی) محتوا تولید می‌کند. هدف غایی او جذب مخاطب و دیده‌شدن کسب‌وکار و فروش بیشتر است. پس باید بازار و مخاطب را به‌درستی بشناسد. باید دنبال‌کننده‌ی اخبار و روندهای فعلی بازار باشد.

۴.مدیریت و بررسی شبکه‌های اجتماعی: محتواها در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر می‌شوند. کارشناس تولید محتوا فقط برای وب‌سایت و وبلاگ محتوا تولید نمی‌کند. برای شبکه‌های اجتماعی آن کسب‌وکار هم باید محتوا تولید کند. باید با مخاطبان این شبکه‌ها٬ که مخاطبان محتوایش هستند٬ ارتباط برقرار کند و به سوالاتشان جواب دهد.

۵.همکاری با مدیر محتوا و تیم دیجیتال مارکتینگ: کسب‌وکارهای بزرگ تیم دیجیتال مارکتینگ‌ دارند و مدیر محتوا کسی است که کار بازاریابی محتوا را انجام می‌دهد و استراتژی محتوا را مشخص می‌کند. کارشناس تولید محتوا باید براساس خواست آن‌ها محتوا تولید کند. اگر کسب‌وکار کوچک باشد٬ کارشناس تولید محتوا خودش باید آن کارها را هم انجام دهد.

۶. پیشنهاد برای تولید محتوایی خاص: چون کارشناس تولید محتوا بازخوردها و نظرات را بررسی می‌کند و پاسخ سوالات مخاطبان را می‌دهد٬ ممکن است پیشنهادهایی و ایده‌هایی برای تولید‌کردن محتواهای جدید یا کمپین‌های تبلیغاتی جدید داشته باشد.

کارشناس تولید محتوا از کجا آمده؟

کارشناس تولید محتوا از کجا آمده؟

کارشناس تولید محتوا٬ عنوانی که تا ۲۰ سال پیش وجود خارجی نداشت٬ از دنیای دیجیتال مارکتینگ آمده.

البته٬ در پَسِ این پاسخ کوتاه و برای درک‌کردن درست آن٬ حرف‌های دیگری هم باید زده شود.

برای فهمیدن این جواب٬ اول باید برویم سراغ «محتوای دیجیتال» و بدانیم محتوای دیجیتال چیست؟

فکر کنید اعضای تحریریه‌ی مجله‌ای هر ماه دور یک میز جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند در شماره‌ی آینده‌ی مجله چه مطالبی باید چاپ شود. وقتی درباره‌ی موضوعات تصمیم گرفتند٬ نوشتن هر بخش را به یک نفر واگذار می‌کنند یا از نویسندگان مهمان می‌‌خواهند تا درباره‌ی موضوعی خاص برایشان بنویسد. آیا اینجا خبری از تولید‌ محتوا هست؟ بله!

آن اعضای محترم برای مجله محتوا تولید کردند. اما٬ کسی به آن‌ها نمی‌گوید کارشناس تولید محتوا. چرا؟ چون این محتوا با آن محتوا فرق دارد. کارشناس تولید محتوا فقط مسئول تولید‌کردن محتوایی است که بشود در بستر دیجیتال – اینترنت (وبلاگ‌ها٬ وب‌سایت‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی)٬ موبایل و سایر ابزار‌های دیجیتالی- منتشرش کرد نه بر روی کاغذ.

پس٬ ما با تعریف عام محتوا کاری نداریم. با نوع خاصی از محتوا که با پیشرفت دنیای دیجیتال و به‌وجودآمدن دیجیتال مارکتینگ پا به عرصه‌ گذاشته سروکار داریم. ۲۰ سال پیش٬ کسب‌وکارها اپلیکیشن و وب‌سایت نداشتند برای  بازاریابی و فروش. اما٬ امروز٬ تقریبا وضع برعکس شده.

چرا در دیجیتال مارکتینگ به این افراد نیاز است؟

حالا که با محتوای دیجیتال آشنا شدیم٬ برویم سراغ دومی که دیجیتال مارکتینگ باشد. چون دیجیتال مارکتینگ کارشناس تولید محتوا می‌خواهد٬ بیشترِ کسب‌وکارها کارشناس تولید محتوا می‌خواهند.

فکر کنید می‌‌خواهید عروسی کنید و دنبال عکاس می‌گردید.  چه می‌کنید؟ اینستاگرامتان را باز می‌کنید. تگِ «عکس فرمالیته» یا «عکاسی فرمالیته» را سرچ می‌کنید. وارد صفحه‌ی عکاسان می‌شوید. نمونه کارهایشان را می‌بینید. نظرها را می‌‌خوانید. و درنهایت٬ یکی را انتخاب می‌کنید.

به‌جای اینستاگرام٬ ممکن است از گوگل بپرسید. کاری که تقریبا همه می‌کنند: از گوگل می‌پرسند. گوگل به شما جواب می‌دهد و سایت آتلیه‌ها یا عکاسان مختلف را برای شما می‌آورد. شما هم به آن وب‌سایت‌ها سَر می‌زنید و مطالب و عکس‌‌‌ها و ویدئوهای آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنید. درنهایت٬ تصمیم می‌گیرید.

پس حالا که شما (مشتری) در دنیای دیجیتال دنبال کالاها و خدمات می‌گردید٬ عرضه‌کنندگان هم باید در این دنیا کالا و خدماتشان را عرضه‌ کنند. پس٬ کسب‌وکارها در دنیای مجازی هم باید با هم رقابت کنند -باید در این فضا هم بازاریابی وتبلیغات کنند و جذب مشتری. درنتیجه٬ بازاریابی در دنیای دیجیتال به کُمکشان آمد.

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ی بسیار گسترده‌ای است. زیرشاخه‌های مختلفی دارد: سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو٬ بازاریابی محتوا٬ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی٬ ویدئو مارکتینگ٬ اینفلوئنسر مارکتینگ و… .

و پایِ‌ ثابت تقریبا تمام این زیرشاخه‌ها انواع محتواهای دیجیتال هستند و تولید محتوا و کارشناسان تولید محتوا.از انواع محتوای دیجیتا می توان به عکس های صنعتی ، موشن گرافیک ، پادکست و تیزر تبلیغاتی اشاره کرد

کارشناس تولید محتوا چه مهارت‌هایی دارد یا باید داشته باشد؟

این افراد چه مهارت‌هایی دارند یا باید داشته باشد؟

۱.مهارت در نوشتن: محتوای متنی پایه‌ی تولید‌کردن انواع محتواهاست. به ‌همین ‌دلیل٬ حتی اگر کارشناس تولید محتوا قصد دارد محتوای ویدئویی تولید کند باید بتواند اول آن را درست و شفاف بنویسد.  خوب و مفهوم نوشتن مهارت پایه‌ای برای تولید محتواست.

۲.نرم‌افزارهای آفیس و فتوشاپ و سایر نرم‌افزارهای کاربردی: کارشناس تولید محتوا باید بتواند با نرم‌افزارهای آفیس کار کند. او محتوای دیجیتال تولید می‌کند با ابزارهای دیجیتال. بهتر است بتواند با نرم‌افزارهای ویرایش عکس (مثل فوتوشاپ) هم کار کند. اگر قصد دارد محتوای ویدئویی تولید کند٬ باید بر نرم‌افزارهای لازم برای تولید فیلم و کلیپ مسلط باشد.

۳.دانستن زبان انگلیسی: کارشناس تولید محتوا باید به‌‌روز باشد -هم در حوزه‌های خاصی که محتوا تولید می‌کند و هم در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و هم خودِ‌ تولید محتوا. پس چاره‌ای ندارد جز خواندن منابع دستِ‌اول که طبیعتا به زبان انگلیسی هستند.

۴. دانستن اصول سئو و کار با سیستم‌های مدیریت محتوا: محتواهای تولید‌شده برای وب‌سایت‌‌ها و وبلاگ‌ها در سیستم‌های مدیریت محتوا قرار می‌گیرند. بنابراین٬ کارشناس تولید محتوا باید با طرز کار این سیستم‌ها آشنا باشد.

همچنین اگر محتوا سئو نشده باشد٬ گوگل آن را پیش از رقیبان به مخاطب نشان نمی‌دهد.

۵.جست‌وجوی حرفه‌ای در وب و شبکه‌های اجتماعی: تقریبا نیمی از کار کارشناس تولید محتوا گَشت‌زدن در گوگل٬ وب‌سایت‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. این گَشت‌زنی حرفه‌ای هم برای مطالعه و تحقیق است و هم برای بررسی محتوای سایت‌های رقیب.

۶. دانستن اصول دیجیتال مارکتینگ: کارشناس تولید محتوا در خدمت بازاریابی است و برای بازاریابی در دنیای دیجیتال محتوا تولید می‌کند. پس باید با اصول بازاریابی دیجیتال و محتوا آشنا باشد تا بتواند محتوای باکیفیت و مناسب تولید کند.

کارشناس تولید محتوای موفق کیست؟ (کارشناس محتوای موفق چه کرده تا موفق شده است؟)

کارشناس تولید محتوایی موفق عمل کرده است که محتوای تولیدی‌اش خوب و باکیفیت و براساس استاندارهای خواسته‌شده از او باشد. این کارشناس محتوای حرفه‌ای و اصولی تولید کرده است. محتوایی که ویژگی‌های زیر را دارد:

۱.محتوای خوب و باکیفیت قطعا کُپی و ترجمه نیست. برای تولید محتوای خوب قطعا زحمت زیادی کشیده شده است.  محتوای خوب غلط املایی و تایپی و دستوری ندارد و شلخته نوشته نشده. محتوای خوب اصیل و نظام‌مند است و از منابع معتبر برای نوشتنش استفاده شده.

۲.محتوای باکیفیت قطعا جذاب است و خواننده را درگیر می‌کند. محتوای خوب مخاطب را در وب‌سایت یا وبلاگ نگه می‌دارد. محتوای خوب خواننده را به آن کسب‌وکار یا شرکت علاقه‌مند می‌‌کند. محتوای خوب لایک می‌خورد و کامنت می‌گیرد و به‌اشتراک گذاشته می‌شود. محتوای خوب و باکیفیت٬ درنهایت٬ خواننده را تبدیل به مشتری می‌کند.

۳.محتوای خوب و باکیفیت جواب سوال مخاطب را تمام و کمال می‌دهد و برای او نوشته شده است. شما از گوگل سوالی می‌پرسید یا دنبال چیزی می‌گردید. از او می‌خواهید جواب درست و دقیق به شما بدهد تا دیگر نگردید. گوگل به محتواها نگاه می‌کند و آن محتوایی را به شما نشان می‌دهد که کامل‌تر است و بهتر جواب شما را می‌دهد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.