راهنمای خرید دوربین دیجیتال : بهترین انتخاب دوربین برای مبتدیان

راهنمای خرید دوربین دیجیتال : بهترین انتخاب دوربین برای مبتدیان

راهنمای خرید دوربین دیجیتال : بهترین انتخاب دوربین برای مبتدیان

سوالی که خیلی زیاد از ما پرسیده می‎شود این است «چه دوربینی باید بخرم؟». جواب دادن به این سوال برای من یا هر فرد دیگری سخت است ولی در این مطلب قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که قبل از تصمیم برای خرید بهترین دوربین دیجیتال باید از خودتان بپرسید و در نظر بگیرید.

بنابراین تا انتهای مطلب راهنمای خرید دوربین همراه استودیو نماد باشید.

راهنمای خرید دوربین دیجیتال : 8 چیزی که زمان انتخاب یک دوربین جدید باید در نظر بگیرید

قبل از شروع، فقط بدانید مطالب زیر فهرست معمولی از امکاناتی که باید در زمان خرید یک دوربین مقایسه کنید، نیست. از نظر من اکثر دوربین‎ها امکانات بسیار مشابهی با تفاوت‎های اندک دارند. اما بزرگترین چیزی که باید در مورد آن تصمیم بگیرید این است که چه دوربین بهترین گزینه برای شما است؟

یک خلاصه سریع از 8 چیزی که باید بررسی کنید سوال‎های زیر است:

از چه چیزهایی می‎خواهید عکس بگیرید؟ آیا در نظر دارید عکاسی تبلیغاتی غذا انجام دهید ؟ آیا مکان ثابتی خواهید داشت یا می‎خواهید با دوربین خود سفر کنید؟

بودجه شما چقدر است؟ چه بخواهید چه نخواهید این عامل تاثیرگذار مهمی است.

آیا یک عکاس مبتدی، متوسط یا پیشرفته هستید؟ چه امکاناتی نیاز دارید، چه امکاناتی زیادی است؟

چطور تصاویر خود را به اشتراک می‎گذارید؟ به فایل‎هایی با چه اندازه نیاز دارید؟

دستان شما چقدر بزرگ است؟ جدی می‎گوییم، این سوال واقعا مهم است.

آیا می‎خواهید بعدا بتوانید دوربین خود را ارتقاء دهید؟

آیا می‎خواهید روی تصاویر خود کنترل بیشتری داشته باشید (دوست دارید آن‎ها را پردازش و ادیت کنید؟)

دوستان شما از چه مدل‎ها و دوربین‎هایی استفاده می‎کنند؟

1. از چه چیزهایی می‎خواهید عکس بگیرید؟

این سوال یکی از مهمترین عوامل تعیین‎ کننده در راهنمای خرید دوربین جدید است. در مورد چیزهایی که دوست دارید عکس بگیرید فکر کنید. به عنوان مثال کدام یک از موارد زیر است:

راهنمای خرید دوربین دیجیتال

  • گل‎ها یا تصاویر از نمای نزدیک
  • کودکان‎تان
  • عکس‎های سفر
  • طبیعت یا منظره
  • حیات‎وحش
  • تصاویر ورزشی
  • پرتره یا حتی تصاویر عروسی
  • تصویر غذایی که می‎خورید برای اینستاگرام و فیس‎بوک

ثبت تصویر هر کدام از این سوژه‎ها چالش‎های متفاوت خود را دارد.

آگاهی از نوع سوژه‎هایی که در جلوی دوربین شما قرار می‎گیرند به شما کمک خواهد کرد انتخاب‎های خود را محدود کنید. به طور کلی، دوربین‎ها در 5 دسته قرار می‎گیرند:

  • DSLR (با لنزهای قابل تعویض)
  • بدون آینه یا چهار سوم (Four Thirds) (با لنزهای قابل تعویض)
  • اشاره کن و عکس بگیر (لنز قابل تعویض نیست)
  • گوشی هوشمند (ممکن است همین الان یکی داشته باشید)
  • دوربین‎های تخصصی مانند گوپرو، پهبادها یا دوربین‎های اختصاصی فیلمبرداری (در این مقاله به آن‎ها رسیدگی نمی‎کنیم)

یقینا یک گوشی هوشمند دارید و فرض می‎کنیم که شما به این علت مطلب زیر را می‎خوانید که چیزی بهتر می‎خواهید. بنابراین نگاه دیگری به فهرست‎های عکاسی بالا بیاندازید و من پیشنهادات خودم را در مورد انتخاب بهترین دوربین متناسب با آن‎ها ارائه خواهم داد.

راهنمای خرید دوربین  :سوژه‎های عکاسی و دوربین‎های پیشنهادی

راهنمای خرید دوربین دیجیتال برای مبتدیان

البته، این پیشنهادها تقریبی و تنها براساس موضوع سوژه شما است. اما همانطور که هفت سوال دیگر را بررسی می‎کنیم، این پیشنهادات را به خاطر داشته باشید.

  • گل‎ها یا تصاویر از نمای نزدیک (DSLR، دوربین بدون آینه و اشاره کن و تصویر بگیر، ولی اگر واقعا برای این نوع عکاسی جدی هستید یکی از دو گزینه ابتدایی را انتخاب کنید)
  • کودکان‎تان (DSLR یا دوربین بدون آینه)
  • عکس‎های سفر (دوربین بدون آینه یا اشاره کن و عکس بگیر)
  • طبیعت یا منظره (DSLR یا دوربین بدون آینه)
  • حیات‎وحش (DSLR یا دوربین بدون آینه)
  • تصاویر ورزشی (DSLR یا دوربین بدون آینه)
  • پرتره یا حتی تصاویر عروسی (DSLR یا دوربین بدون آینه)
  • تصویر غذایی که می‎خورید برای اینستاگرام و فیس‎بوک (دوربین اشاره کن و عکس بگیر یا فقط گوشی همراهتان)
  • عکاسی خیابانی (DSLR یا دوربین بدون آینه)

2. بودجه شما برای خرید دوربین دیجیتال چقدر است؟

تمامی انسان‎ها به یک شکل پولدار نیستند بنابراین بودجه می‎تواند یک نقش بسیار مهم در انتخاب بهترین دوربین دیجیتال ایفا کند. معمولا هرچه دوربین بزرگتر است، زرق و برق و امکانات بیشتری دارد و همچنین قیمت آن بیشتر است. من ابتدا با مدل‎های ارزان شروع می‎کنم و به جلو پیش می‎روم.

دوربین‎های اشاره کن و عکس بگیر (جمع‎و‎جور)

این دسته از دوربین‎ها یک لنز ثابت، اغلب از نوع زوم، دارند یعنی نمی‎توانید آن را عوض کنید یا ارتقاء دهید. قیمت دوربین‎ها در این بخش از بازار بسیار متفاوت است و از 100 دلار شروع می‎شود و حتی به بیش از 1500 دلار می‎رسد که معمولا بستگی به اندازه سنسور و تعداد مگاپیکسل‎ها دارد.

بهترین دوربین دیجیتال برای شما می‎تواند یک مدل اشاره کن و عکس بگیر باشد اگر به دنبال دوربینی کوچکی هستید که در جیب یا کیف دستی شما جا شود و ساده باشد. نگران ارتقاء دوربین نیستید، نمی‎خواهید عکس‎های ورزشی یا از حیات وحش بگیرید و می‎خواهید همیشه دوربین را با خودتان داشته باشید. این دوربین‎ها اغلب اوقات گزینه‎های کمی برای تنظیمات نوردهی دارند ولی اکثر انواع متوسط یا پیشرفته با فرمت RAW عکاسی می‎کنند و یک حالت عکاسی دستی دارند.

من در واقع اخیرا برای خودم یک دوربین Fuji X100F گرفتم که عملا در این دسته قرار می‎گیرد چون لنز آن با طول کانونی 23 میلی‎متر ثابت است. اما با قیمت 1299 دلار کاملا پیشرفته است تا برای هر فردی پیشنهاد نکنم. هدف من استفاده از آن به عنوان یک دوربین دوم در کنار Fuji X-T1 و برای عکاسی خیابانی است.

راهنمای خرید حرفه ای دوربین دیجیتال

دوربین‎ دیجیتال چهار سوم و بدون آینه (میرورلس)

مجددا باید بگوییم قیمت این دوربین‎ها به مقدار زیادی به ویژگی‎ها و اندازه سنسور تصویر بستگی دارد. گزینه‎های متعددی با برند‎های مختلف در بازار دیده می‎شود و حتی دوربین‎های بدون آینه فول فریم وجود دارد که از نظر کیفیت تصویر می‎توانند با دوربین‎های DSLR تمام اندازه رقابت کنند.

اما، انتظار نداشته باشید قیمت کمتر باشد! شما برای خرید یک دوربین بدون آینه باید قیمت بالایی پرداخت کنید. عموما، دوربین‎های میرورلس به نسبت دسته اول دوربین‎ها امکانات بیشتری ارائه می‎دهند از جمله:

  • لنزهای قابل تعویض تا بتوانید سیستم دوربین خود را  به دنبال کسب مهارت بیشتر در عکاسی (یا افزایش بودجه خود) ارتقاء و توسعه دهید.
  • سنسورهای بزرگ‎تر به نسبت دوربین‎های اشاره کن و عکس بگیر تا بتوانید تصاویر کلی با کیفیت بهتر و بزرگتری (قابل چاپ) بگیرید.
  • قابلیت‎های فوکس بهتر و سریع‎تر که به شما کمک می‎کند تصاویر شارپی بگیرید.
  • یک دوربین بزرگتر و راحت‎تر در دستان شما که البته مانند یک هیولا نیست. اگر دستان کوچکی دارید و انعطاف‎پذیری می‎خواهید خرید این دوربین گزینه خوبی است. اگر دستان بزرگی دارید احتمالا این چنین نیست. در ادامه مطلب به این نکات می‎رسیم.
  • مجموعه کاملی از گزینه‎های تنظیم نوردهی، فرمت RAW و معمولا همچنین قابلیت‎های فیلمبرداری خوب.

راهنمای خرید دوربین

دوربین‎ دیجیتال DSLR – دوربین تک لنزی بازتابی

تنها تفاوت بین دوربین‎های بدون آینه و دوربین‎های تک لنزی بازتابی (DSLRs) اندازه آن‎ها است.

برخی از افراد ممکن است ادعا کنند دوربین‎های میرورلس از نظر کیفیت در آن سطح نیستند یا آن قدر سریع فوکوس نمی‎کنند یا مجموعه خوبی از لنزها برای انتخاب ندارند. اما، برند و مدل خود را با دقت انتخاب کنید و دوربین میرورلس شما می‎تواند هر کاری که نیاز دارید انجام دهد (بسته به جوابی که در سوال یک دادید).

چرا ممکن است یک دوربین SLR برای برخی از افراد بهترین دوربین دیجیتال باشد؟ یک سری از دلایل آن به شرح زیر است:

  • آن‎ها برای دوربین‎های خود پول زیادی را در نظر گرفته‎اند (دلیل منطقی است ولی تنها آن نیست).
  • لنزهای ویژه‎ای وجود دارد که به آن نیاز دارند که هنوز برای محصولات میرورلس دیده نمی‎شود (تیلت – شیفت و غیره).
  • آن‎ها قدیمی هستند و عقیده دارند بزرگتر به معنای بهتر است (همیشه اینطور نیست).
  • آن‎ها واقعا دستان بزرگی دارند.
  • در زمینه عکاسی ورزشی یا حیات‎وحش فعالیت می‎کنند و واقعا به لنزهای طویلی با دیافراگم‎های بزرگ نیاز دارند. بسیاری از این ویژگی‎ها هنوز در دوربین‎های بدون آینه دیده نمی‎شود.

از بین تمامی دسته‎ها، یک دوربین DSLR همچنان به عنوان یک دوربین دیجیتال اکثر گزینه‎ها و قابلیت‎ها را در اختیار شما می‎گذارد.

برندها و مدل‎های زیادی وجود دارد که می‎توانید از آن‎ها انتخاب کنید و قیمت از کیت‎های رده ابتدایی (بدنه دوربین و یک لنز) از زیر 50 دلار شروع می‎شود و برای مدل‎های فوق پیشرفته تا 8000 دلار هم می‎رسد.

دوربین دیجیتال

3. مهارت عکاسی شما در چه سطحی است؟

آیا یک عکاس مبتدی، متوسط یا پیشرفته هستید؟

نحوه پاسخ دادن‎ به این سوال به شما کمک خواهد کرد بهترین دوربین دیجیتال را برای نیازهای خود مشخص کنید.

دوربین‎ دیجیتال مبتدی

اگر هرگز قبلا یک دوربین نداشتید و قصد دارید دوربینی بهتر از گوشی هوشمند خود بخرید، پیشنهاد من این نیست که تا خرخره توی قرض بروید و یک دوربین DSLR فول فریم بخرید. چنین دوربین احتمالا برای شما زیادی بزرگ و حجیم خواهد بود و قابلیت‎های ابتدایی را که به شما در یادگیری عکاسی و نحوه استفاده از دوربین کمک کند ندارد.

به جای آن یا به دنبال دوربین‎های رده پایین DSLR، دوربین بدون آینه یا حتی یک دوربین اشاره کن و عکس بگیر خوب با تعدادی تنظیمات دستی بگردید. بدین طریق راهی برای شروع با یک قیمت پایین‎تر خواهید داشت و بررسی می‎کنید آیا از عکاسی لذت می‎برید یا نه.

متوسط و پیشرفته

جدا از موارد الزامی به چه قابلیت‎هایی نیاز دارید؟

آیا می‎خواهید از دنباله ستارگان عکس بگیرید؟ اگر پاسخ مثبت است به دنبال دوربین‎هایی بگردید که یک مسافت‎سنج داخلی دارند.

می‎خواهید فیلم ضبط کنید؟ حتما به قابلیت‎های فیلمبرداری آن توجه کنید.

آیا می‎خواهید از رویدادهای ورزشی یا اکشن عکس بگیرید و به یک دوربین با فوکوس سریع و سرعت بالا در گرفتن عکس پشت سر یکدیگر نیاز دارید؟ پس بهترین دوربین دیجیتال شما باید چنین ویژگی‎هایی داشته باشد.

راهنمای خرید دوربین دیجیتال برای شغل های حرفه ای

4. تصاویر خود را چطور به اشتراک خواهید گذاشت؟

این سوال در مورد اندازه فایل و تعداد مگاپیکسل‎ها است. دوربین‎ها دائما بزرگتر و بزرگتر و با تعداد مگاپیکسل‎های بیشتر می‎شوند. ولی واقعا به تمامی این‎ها نیاز دارید؟ یا یک دوربین 36 مگاپیکسلی فراتر از نیازتان است؟

به این داستان گوش کنید. من اولین دوربین دیجیتال خود را در سال 2004 خریدم که یک دوربین Canon 10D 6 مگاپیکسلی بود. اکثر گوشی‎های هوشمند بیشتر از این کیفیت دارند و حالا مشخصات آن براساس استانداردهای امروزی خجالت‎آور است. ولی من به سادگی با آن تصاویر چاپی تا 30 در 40 اینچ گرفتم که هنوز در خانه‎ام آویزان هستند.

بنابراین مگر قصد عکاسی تصاویر استوک داشته باشید (حتی آن زمان نیز به حداکثر مگاپیکسل نیاز ندارید) یا این که بخواهید تصاویرتان را بیشتر از 60 اینچ یا روی تبلیغات بیلبوردها چاپ کنید، وگرنه من زیاد تعداد مگاپیکسل‎ها را مهم نمی‎دانم.

در این جا باید براساس اندازه فایل بهترین دوربین دیجیتال را انتخاب کنید.

تنها در رسانه اجتماعی

گرچه، اگر تمام چیزی که می‎خواهید عکس گرفتن از گربه‎ها و غذایتان و اشتراک‎گذاری آن در رسانه اجتماعی است، پس باید از همان گوشی هوشمند خود یا یک دوربین اشاره کن و عکس بگیر بسنده کنید

راهنمای خرید دوربین دیجیتال

5. دستان شما چقدر بزرگ است؟

قبلا به این موضوع اشاره کردم و واقعا مهم و جدی است. اگر قصد دارید بهترین دوربین دیجیتال مورد نظر خود را آنلاین بخرید، همین الان دست نگه دارید.

فهرست کوتاهی از سه یا چهار دوربینی که در نظر دارید تهیه کنید و به یک مغازه دوربین‎فروشی واقعی بروید.

به چند دلیل این کار را توصیه می‎کنم:

  • واقعا باید دوربین را در دست نگه دارید و ببینید چه حسی دارید. افرادی که دستان بزرگی دارند ممکن است کار با یک دوربین Olympus برایشان سخت باشد چون دکمه‎ها مانند خود دوربین کوچک هستند. افرادی که دستان کوچک دارند ممکن است یک دوربین بدون آینه سونی یا Olympus را به یک DSLR ترجیح بدهند.
  • یک مغازه دوربین فروشی افراد کارشناس و متخصص در خود دارد. وجود آن‎ها به شما اجازه خواهد داد سوالات خود را بپرسید، در مورد نیازهای خود به آن‎ها بگویید و ببینید چه پیشنهادی دارند. شما از یک وب‎سایت نمی‎توانید به راحتی سوال بپرسید.

بنابراین، پس از این که فهرست کوتاهی از دوربین‎ها را آماده کردید و در دست داشتید، بهتر می‎توانید در مورد بهترین دوربین دیجیتال مناسب نیازتان تصمیم بگیرید.

6. آیا قصد دارید بعدا دوربین دیجیتال خود را ارتقاء دهید؟

این سوال کاملا ساده است.

اگر یک دوربین مدل پایین می‎خواهید که بتوانید بعدا قطعاتی به آن اضافه کنید یا ارتقاء دهید، بهترین دوربین دیجیتالی که می‎توانید انتخاب کنید یک DSLR یا میرورلس خواهد بود. ولی یک دوربین اشاره کن و عکس بگیرد با لنز ثابت چنین ویژگی را نخواهد داشت.

گرچه، همانطور که گفته شد اگر تصمیم به خرید یک دوربین point and shoot (اشاره کن و عکس بگیر) برای شروع عکاسی گرفتید، همیشه می‎توانید از آن بعدا به عنوان یک دوربین پشتیبان استفاده کنید.

اما به طور کلی، دوربین‎های DSRL و بدون آینه به شما اجازه خواهند داد لنزها را ارتقاء دهید و انواع جدید بخرید، فیلتر اضافه کنید و غیره. بنابراین اگر می‎خواهید با پول کم شروع کنید و سپس با افزایش مهارت عکاسی‎تان قابلیت‎های دوربین‎تان را افزایش دهید، یکی از این گزینه‎ها را انتخاب کنید.

7. آیا می‎خواهید روی تصاویر خود کنترل بیشتری داشته باشید؟

یک عکاس خوب حتما چنین چیزی را می‎خواهد!

به همین دلیل است که عکاس‎ها عاشق بخش عکاسی و به همان مقدار بخش پردازش (ادیت) تصاویر هستند. این کار به آن‎ها اجازه می‎دهد ظاهر نهایی تصاویر خود را کاملا کنترل کنند.

چطور دوربینی که انتخاب می‎خواهید روی این قضیه تاثیر می‎گذارد این است که قادر به عکاسی با فرمت RAW باشد یا نه. صادقانه بگویم، اکثر دوربین‎های امروزی با این فرمت نیز عکس می‎گیرند (حتی دوربین اشاره کن و عکس بگیر پاناسونیک کوچک من)، بنابراین مطمئن شوید دوربینی که مد نظر دارید اگر می‎خواهید تصاویر خود را ویرایش کنید این گزینه را دارد.

فایل‎های با فرمت RAW به شما این قابلیت را می‎دهند بعدا در کامپیوتر کنترل بیشتری روی عکس داشته باشید.

راهنمای خرید دوربین مطابق با سلیقه شما

8. اکثر دوستان شما از چه برند دوربین دیجیتال استفاده می‎کنند؟

ممکن است این سوال مهم به نظر نرسد ولی می‎تواند یک عامل تاثیرگذار بزرگ برای شما باشد.

اگر اکثر دوستان عکاس شما با دوربین کنون عکس می‎گیرند، ولی شما تصمیم به خرید یک دوربین نیکون بگیرید، هرگز نمی‎توانید لنزها را قرض دهید و به اشتراک بگذارید.

همچنین، اگر شما دوربین فول فریم بخرید و آن‎ها چنین دوربینی نداشته باشند، دوباره همان آش و همان کاسه.

لنزهایی که مخصوص دوربین‎های سنسور کراپ است روی بدنه‎های دوربین فول فریم جا نخواهند شد.

بنابراین از اطرافیان سوال کنید، ببینید دوستان عکاس شما چه دوربینی دارند و بپرسید آیا می‎توانید دوربین آن‎ها را یک روز قرض بگیرید و آن را تست کنید. نیاز نیست همان مدلی که آن‎ها دارند را بخرید، فقط سازگاری لنز واقعا برای قرض دادن آن‎ها به یکدیگر مفید است. چنین چیزی می‎تواند بدون این که خودتان نیاز به هزینه زیاد باشد مهارت‎هایتان را در کار با لنزهای مختلف به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

علاوه بر این بررسی کنید فروشگاه‎های دوربین چه چیزهایی را کرایه می‎دهند.

بعضی از آن‎ها لنزهایی را برای یک یا دو روز کرایه می‎دهند (یا طولانی‎تر). بنابراین اگر به یک لنز خاص فقط برای یک رویداد نیاز دارید واقعا نیازی به هزینه زیاد نیست. گاهی اوقات آن‎ها همچنین طرح‎های خاصی دارند به عنوان مثال لنزی که کرایه کردید را اگر دوست داشتید و خواستید بخرید هزینه کرایه را ازهزینه خرید کم می‎کنند.

جمع بندی – بهترین دوربین دیجیتال مخصوص شما چه دوربینی است؟

از قدیم گرفته‎اند «بهترین دوربین دیجیتال، دوربینی است که با خودتان دارید!»

بنابراین آیا به مقدار تجهیزاتی که دوست دارید با خود حمل کنید و این که واقعا از آن استفاده خواهید کرد ربط دارد؟

راهنمای خرید دوربین

اگر لنزهای متعدد و یک کیف گنده بخرید تا آن‎ها را داخل آن بگذارید، آیا برای حمل به همه جا آن قدر سنگین نخواهد بود؟ آیا یک دوربین DSLR بزرگ و لنزهای طویل زوم برای حمل بیش از حد سنگین نیستند، به ویژه اگر سفر می‎روید؟

خرید بهترین دوربین دیجیتال فایده‎ای ندارد اگر همیشه آن را روی طاقچه بگذارید و فقط از گوشی خود به علت راحتی بیشتر استفاده کنید. اگر چنین فردی هستید، توجه کنید چرا یک دوربین بزرگ می‎خواهید؟ نمی‎توانید با یک دوربین کوچک‎تر کارتان را انجام دهید؟

بنابراین حرف نهایی من این است دوربینی را انتخاب کنید که با جواب‎های شما برای سوالات بالا بیشترین همخوانی را داشته باشد و زمانی که بیرون می‎روید بیشتر از هر دوربینی آن را با خود ببرید.

دوربینی انتخاب کنید که کار با آن سرگرم‎کننده باشد. اگر زمانی که دکمه‎ها و منو دوربین را در فروشگاه تست می‎کنید روی اعصابتان است، همیشه این چنین خواهد بود و از لذت عکاسی کم می‎کند.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.