هفت نکته مهم در عکاسی دیجیتال

هفت نکته مهم در عکاسی دیجیتال

هفت نکته مهم در عکاسی دیجیتال

هیچ چیز مانند این نیست که یک صحنه‌ی زیبا و منحصر بفرد را شکار کنید و برای همیشه آن را حفظ کنید که البته، امروزه دوربین‌های دیجیتال و حرفه‌ای کار شما را برای ثبت یک لحظه‌ی ماندگار راحت کرده‌اند. چه یک عکاس تازه‌کار باشید و چه یک عکاس کهنه‌کار، ما به شما کمک خواهیم کرد که مانند یک عکاس حرفه‌ای عکاسی کنید. در اینجا شما را با هفت تا از بهترین نکاتی که در بهبود عکاسی دیجیتال نقش دارند، آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه وب‌سایت استودیو نماد باشید:

هفت نکته مهم در عکاسی دیجیتال

  1. از قانون سه‌تایی‌ها استفاده کنید.

اگر می خواهید عکسی بگیرید که نکات جالبی در آن باشد، قانون سه تایی‌ها، فوت و فنی است که به آن نیاز دارید. این روش به شما کمک می‌کند تا با استفاده از قانون موثر ترکیب‌بندی، عکس‌های چشم‌نوازتری بگیرید. برای بهره گرفتن از این قانون، ابتدا لازم است چهار خط را تصور کنید که دو تا از آن‌ها، به صورت افقی و دو تای دیگر به صورت عمودی، موضوع عکاسی شما را قطع می‌کنند.

اینک شما در کادر دوربین، 9 خانه‌ مربع شکل دارید!

نقطه کانونی باید در مربع وسطی قرار بگیرد، اما خود تصویر، حتما لازم است در خارج از خانه مرکزی و بر روی یکی از نقاط تقاطع خطوط عمودی و افقی فرضی ما باشد.

وقتی یک عکس با استفاده از قانون سه تایی‌ها گرفته می‌شود، چشم‌ها به سمت چارچوب عکس منحرف می‌شوند و برای بیننده لذت بخش‌تر خواهد بود. پس با این روش عکس‌هایی چشم‌نوازتر برای خود بگیرد.

عکاسی دیجیتال با ترکیب بندی درست

  1. از لرزش دست اجتناب کنید.

لرزش دست، چیزی است که می‌تواند هر عکاسی را گرفتار کند. نگران نباشید! این تنها شما نیستید که دچار لرزش دست حین عکاسی می‌شوید و ما اینجا هستیم تا راهکارهایی را برای رهایی از لرزش دست برایتان بازگو کنیم:

در نخستین گام، باید بلد باشید که چطور دوربین عکاسی را به درستی در دست بگیرید. برای این کار، از هر دو دست استفاده کنید. یک دست‌تان را به دور بدنه دوربین قرار داده و دست دیگر را روی لنز دوربین به کار بگیرید.

اگر سرعت شاتر دوربین شما یا در واقع همان فشردن دکمه عکاسی، خیلی پایین باشد کمترین حرکت نا‌خواسته دست، می‌تواند عکس شما را تبدیل به عکسی تار نماید. برای اینکه بدانید سرعت شاتر یا همان مدت زمانی که لازم است دکمه‌ی دوربین را فشار دهید تا عکس گرفته شود چقدر است، باید از طول کانونی استفاده کنید که به آن قانون شصت گفته می‌شود. قانون شصت، به این صورت است که باید عدد یک را بر طول کانونی یا فوکال لنز که بر روی دوربین نوشته شده است، تقسیم کنید. این عدد باید برابر با مینیموم سرعت شاتر باشد یعنی کمترین زمانی که طول می‌کشد تا شما دکمه‌ی شاتر را فشار دهید.

برای تفهیم شدن موضوع، مثالی در این زمینه بازگو می‌کنیم.:

اگر طول کانونی لنز دوربین شما صد میلیمتر است، یعنی عدد نوشته شده بر روی دوربین 100 است، شما باید در یک صدم ثانیه شاتر را فشار دهید تا نور مناسب به دوربین برسد و عکس در اثر لرزش دست خراب نشود.

یکی دیگر از ترفند‌هایی که باعث کاهش لرزش دست در عکاسی دیجیتال می‌شود، استفاده از مونوپاد است. مونوپاد وسیله‌ای پایه‌ مانند است که از باعث کاهش لرزش دست حین فشار دادن شاتر می‌شود.

عکاسی دیجیتال بدون لرزش

  1. از فیلتر پولارایزر یا همان فیلتر قطبنده استفاده کنید :

فیلتر پولارایزر که به آن فیلتر قطبنده نیز گفته می‌شود، باعث می‌شود که نورهای مزاحم که از سوی اشیاء صیقلی و صاف، مانند شیشه و فلزات، بازتاب داده می‌شود، فیلتر شود.

نوع پیشنهاد فیلتر پولارایزر که بهتر است در عکاسی دیجیتال از آن بهره بگیرید، نوع حلقوی آن است. این نوع فیلتر به شما کمک می‌کند که بازتاب‌های آب، همانند فلز و شیشه نیز کاهش پیدا کند و یا از بین برود.

استفاده از فیلتر پولارایزر، علاوه بر کاهش نورهای مزاحم، کمک می‌کند رنگ آسمان و شاخ و برگ درختان، بهتر در عکس دیده شود و در نهایت، از لنز دوربین شما نیز محافظت بیشتری می‌شود.

عکاسی دیجیتال با انواع فیلترها

  1. در عکس، عمق ایجاد کنید:

هنگام عکاسی، به سوژه‌ی خود عمق ببخشید. به بیان دیگر کاری کنید که بیننده عکس حس کند که خودش در عکس حضور دارد. برای نیل به این منظور، لازم است از لنزهای عریض‌تر و دیافراگم کمتر از اِف‌شانزدهم استفاده کنید.

قرار دادن یک شیء یا یک فرد در جلوی تصویر یا سوژه‌ای که قرار است از آن عکاسی کنید، باعث ایجاد عمق به عکس شما می‌شود. با استفاده ازین کار، بیننده فاصله و عمق را در عکس، بهتر و بیشتر درک می‌کند.

  1. از پس‌زمینه‌های ساده استفاده کنید:

یک روش ساده برای بهتر شدن عکاسی دیجیتال این است که از پس‌زمینه‌های ساده‌تر استفاده کنید. لازم است از تصاویر و جزئیاتی که باعث پرتی حواس بیننده می‌شوند اجتناب کنید تا تمرکز بیننده، بر سوژه مورد نظر شما متمرکز شود نه محیط اطراف.

تا جای ممکن است از رنگ‌ها و الگوهای ساده استفاده کنید. هر چه می‌توانید نظر بیننده را به نقطه کانونی عکس نزدیک کنید و اجازه ندهید، ساختمان‌ها، درختان، اتومبیل‌ها و یا جزئیات دیگر، تاثیر عکس شما را کاهش دهند. این موضوع زمانی که سوژه عکاسی شما در مرکز تصویر قرار دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است و لازم است بیشتر رعایت شود.

  1. در فضاهای داخلی، از فلش استفاده نکنید:

استفاده از نور فلش در فضاهای داخلی ساختمان، باعث می‌شود که عکس و تصویر گرفته شده، طبیعی نباشد و مصنوعی و غیرطبیعی به نظر برسد. راه‌ها و روش‌های زیادی در عکاسی دیجیتال و حرفه‌ای وجود دارد برای آنکه بدون استفاده از فلش، بتوانید عکس‌هایی با نور کافی بگیرید. سعی کنید از این روش‌های خلاقانه استفاده کنید و عکس خود را با نور مصنوعی فلش غیر طبیعی جلوه ندهید.این روش در عکاسی تبلیغاتی غذا بسیار مرسوم و پر طرفدار است .

عکاسی دیجیتال با نور طبیعی

  1. برای سوژه‌های در حال حرکت، از تکنیک پنینگ استفاده کنید:

اگر می‌خواهید از سوژه‌ای در حال حرکت عکاسی کنید، لازم است از تکنیک پنینگ استفاده کنید. پنینگ در واقع روشی است که در آن باید دوربین را همراه با سوژه‌ی در حال حرکت، حرکت دهید. برای رسیدن به این منظور، باید از سرعت شاتر در حدود دو گام کمتر از مقدار مورد نیاز، استفاده کنید. به عنوان مثال در یک شصتم ثانیه باید عکس گرفته شود.

دست خود را بر روی دکمه شاتر قرار دهید و تا نیمه فشار دهید و زمانی که لحظه‌ی مورد نظر رسید، شاتر را به طور کامل فشار دهید و البته که لازم است در حین این کار، دوربین را نیز حرکت دهید.

با استفاده از این روش که همان تکنیک پنینگ است، سوژه مورد نظر شما واضح، ولی تصاویر پس زمینه‌ی آن محو نشان داده می‌شود و حسی را به بیننده القا می‌کنند که تصویر در حال حرکت است.

سخن پایانی:

عکاسی در کنار زیبایی و لذتی که برای عکاس فراهم می‌آورد، قانون‌های خاص خود را نیز دارد. یک سوژه‌ی زیبا، چنانچه خارج از قواعد و قانون‌های عکاسی دیجیتال گرفته شود، زیبایی خود را از دست خواهد داد و نمی‌تواند آن تاثیری را که لازم است بر ذهن بیننده بگذارد.

با بکارگیری و رعایت نکاتی که در این محتوا گفته شد، می‌توانید عکس‌هایی زیبا و منحصربفرد در عکاسی دیجیتال داشته باشید و سالیان سال، از دیدن آن‌ها غرق در لذت و شادی باشید.

از همراهی شما با وب‌سایت استودیو نماد سپاسگزاریم. امیدواریم نکات گفته شده در این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد و بتوانید از آن بهره لازم را ببرید.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.