عکاسی مواد غذایی

عکاسی مواد غذایی

عکاسی مواد غذایی

منصفانه است بگوییم که بسیاری از کسب و کارهای غذایی (از رستوران‎های تازه تاسیس و قدیمی گرفته تا تولیدکننده‎های موادغذایی) در بحث اختصاص دادن بودجه چند سال آینده خود برای بازاریابی، اصلا توجهی به عکاسی مواد غذایی نمی‎کنند. با توجه به این‎که بودجه موضوع خطیری است و به همراه رقابت با سایرین در لیست اولویت‎های یک شرکت قرار دارد، این موضوع قابل درک است ولی باید بگوییم هزینه قابل قبول برای عکاسی می‎تواند با برگشت سرمایه فوق ‎العاده‎ای همراه شود.

اگر بخواهیم خیلی ساده سری به آمار بزنیم باید بگوییم که در سال 2017 نزدیک به 169 میلیون عکس در اینستاگرام با هشتگ غذا منتشر شده بود. در دنیای رسانه‎هایی مانند اسنپ‎چت، اینستاگرام، فیس‎بوک و توئیتر، صاحبان رستوران‎ها و تولیدکننده‎های موادغذایی با ایجاد تصاویر جذاب غذایی به یک از مهم‎ترین اهداف بازاریابی خود یعنی جلب مشتری دست پیدا می‎کنند.

امروزه مردم به دنبال تصاویر شارپ، روشن و باکیفیتی از غذاهای مختلف می‎گردند. تا چند سال قبل انتخاب یک رستوران ساده بود، یکی از دوستان شما آن را پیشنهاد می‎کرد یا نقد مثبتی از آن در روزنامه می‎خواندید. ولی الان رقابت در صنعت غذایی به شکلی رشد کرده که عکاسی مواد غذایی جزو یکی از عناصر مهم در جلب مشتری شده است.

عکاسی از مواد غذایی

عکاسی مواد غذایی به هنگام به تصویر کشیدن مواد غذایی یا دستورهای مختلف آشپزی بسیار مهم است. اگر فردی با نگاه به یک تصویر احساس شعف کند یقینا به دنبال خوردن آن غذا یا درست کردن آن خواهد بود. علاوه بر این اگر به دنبال جلب مخاطب در شبکه‎های اجتماعی هستید، عکاسی زیبا از مواد غذایی نقش مهمی در این قضیه خواهد داشت. مردم به دنبال عکس‎های زیبا هستند و افرادی را دنبال می‎کنند که چنین چیزی  را در اختیارشان قرار می‎دهد.

فراموش نکنید یک کمپین موفق بازاریابی، بنیاد یک کسب و کار موفق است. امروزه 70 درصد کمپین بازاریابی رستوران‎ها در محیط آنلاین انجام می‎شود. عکاسی مواد غذایی نقش مهمی در تبلیغ رستوران‎ها از طریق تبلیغات آنلاین ایفا می‎کند. به همین دلیل است که رستوران‎دارها به دنبال سرمایه‎گذاری در این شاخه از عکاسی صنعتی هستند. برای کسب نتایج عالی، استخدام یک عکاس غذایی ماهر الزامی است.

عکاسی مواد غذایی باعث ملموس کردن خدمات شما می‎شود

به عنوان مثال فست‎فود را در نظر بگیرید. همه از ارزش غذایی پایین این غذاها آگاه هستند ولی بسیاری از افراد به دنبال دیدن عکس‎های جذاب یک فست‎فود به سختی می‎توانند جلوی خود را گرفته و وارد محیط آن نشوند. چطور این اتفاق می‎افتد؟ آیا غذا وسوسه‎کننده است؟ یا به نظر شما عکاسی مواد غذایی در این قضیه نقش دارد؟ بدون شک همین است. عکاسی نقش مهمی در افزایش سهم فروش فست‎فود در دنیا داشته است.

مزایای عکاسی حرفه ای از مواد غذایی

عکاسی باعث ملموس کردن خدمات شما می‎شود.

فراهم‎سازی تصاویری از ظروف حاوی غذاهایی که در رستوران شما سرو می‎شود باعث افزایش تعداد مشتریان ورودی به آن خواهد شد. از طریق عکاسی مواد غذایی، خدمات ملموس شما خواهد شد.
مشتریان شما از ظاهر و ظرف غذایی که شما سرو می‎کنید با خبر می‎شوند. بدون شک این قضیه باعث خواهد شد آن را سفارش دهند و ما در استودیو نماد این کار را به حرفه ای ترین شکل ممکن برای شما انجام می دهیم

عکاسی به رستوران شما شخصیت می‎بخشد.

عکاسی مواد غذایی به شما کمک می‎کند از طریق عکس با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این امر باعث ارتقاء شخصیت برند شما خواهد شد. مشتریان علاوه بر آگاهی از غذاها و ظروف آن از  فضای رستوران شما هم باخبر می‎شوند.
به عنوان مثال شما می‎توانید تصاویری از آماده‎سازی غذا در آشپزخانه رستوران خود آماده کنید. این قضیه باعث خواهد شد فضای بهداشتی و سالم رستوران شما نیز نشان داده شود. علاوه بر این مشتریان متوجه خواهند شد زمان آماده‎سازی غذا نهایت دقت و مسائل بهداشتی رعایت خواهد شد.

تصاویر هزاران حرف در خود دارند.

مشتریان نسبت به تصاویر واکنش بهتری نشان می‎دهند. بنابراین، عکاسی مواد غذایی نقش مهمی در تبلیغ غذاهای رستوران شما و جلب مشتری خواهد داشت. بار دیگر مهر تاییدی بر “تصاویر هزاران حرف در خود دارند.”

تصاویر هزاران حرف در خود دارند.

عکاسی مواد غذایی باعث افزایش حضور شما در محیط آنلاین خواهد شد.

افراد زیادی امروزه در شبکه‎های اجتماعی مانند فیس‎بوک، توئیتر، اینستاگرام و غیره اکانت دارند. بنابراین، عکاسی حرفه ای مواد غذایی در واقع باعث تبلیغ رستوران شما در محیط آنلاین به شکل برجسته‎تری می‎شود.

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را به مدیران تولیدکنندگان مواد غذایی و افرادی که به اداره رستوران مشغول هستند نشان دهیم که یک عکاس حرفه‎ای در عکاسی از مواد غذایی باید رعایت کند.

همه ما می‎دانیم که مزه غذا خوب است، ولی ساده‎ترین سوژه برای عکاسی به شمار نمی‎رود. گرفتن عکس خوب تنها به معنای گرفتن دوربین به سمت آن و فشار دادن دکمه شاتر نیست.

عکاسی خوب از مواد غذایی به خودی خود رخ نمی‎دهد. باید در مورد جزئیاتی مانند ترکیب، نورپردازی، سبک تصویر و غیره توجه کنید. مهم نیست از دوربین‎ یا لنزهای گران‎‏قیمت یا گوشی خود استفاده کنید، بلکه عکس خوب از یک غذا باید بهترین ویژگی‎های آن را نشان دهد.

نکات عکاسی از مواد غذایی

  • ترکیب‎بندی را فراموش نکنید

سعی کنید با استفاده از پس‎زمینه، لوازم پشتیبان مانند ظروف یکبار مصرف، کارد و چنگال و غیره با عکس خود یک داستان بگویید. مطمئن شوید که همه چیز در عکس ظاهر زیبایی به خود می‎گیرد. ترکیب‎بندی به طور کلی به معنای نظم اشیاء مختلف در تصویر شما است.
یک ترکیب‎بندی خوب صحنه را در پیش چشمان مخاطب قرار می‎دهد، خواه یک بشقاب ساده یا یک برگ جعفری بر روی غذای شما است.

یک ترفند مفید یادآوری قانون یک سوم است. این قانون یک شبکه 9 بخشی است که باید بر روی تصویر یا سوژه خود آن را تصور کنید. سوژه اصلی شما باید در امتداد خطوط یا در تقاطع خطوط قرار گیرد. چشمان ما به شکل طبیعی به این نقاط جلب می‎شود، بنابراین توجه به این قانون زمان عکاسی از مواد غذایی بسیار کمک‎بخش است.

شما توسط این روش می‎توانید غذا را در عکس به شکل برجسته‎ای به نمایش بگذارید و داستانی برای مخاطبین بیان کنید.

عکاسی غذاهای سنتی ایرانی

  • از فاصله بسیار نزدیک عکس نگیرید

سعی کنید عکسی که می‎گیرید از فاصله مناسب، نه خیلی نزدیک، گرفته شود. بدین طریق شما جا برای ویرایش عکس خواهید داشت و در فرآیند ادیت عکس می‎توانید از ترکیب‎های مختلف استفاده کنید. فاصله مناسب، فاصله‎ای است که بعد از آن به دنبال ویرایش عکس مجبور نشوید نصف یک کاسه را یا حتی سر یک فرد را کراپ کنید.
سوژه را در نظر بگیرید و فکر کنید که در عکس نهایی دوست دارید به چه شکل نشان داده شود. هرچه فاصله بیشتر، بهتر ولی نیازی نیست در حد میکروسکوپی عکس بگیرید.

  • زمانی که هوا تقریبا تاریک یا صبح خیلی زود است، عکس نگیرید

عکاسی در زمان درست روز برای گرفتن عکس‎های عالی، مهم است. در یک روز آفتابی محلی که سایه دارد مکانی عالی برای عکاسی در شرایط نور طبیعی است. نور طبیعی همواره به عکس‎های شما ظاهر بهتری می‎بخشد و اگر قادر به استفاده از آن هستید، حتما این کار را بکنید! اما از طرفی نور مستقیم خورشید باعث ایجاد سایه می‎شود، رنگ‎ها را تحریف می‎کند و باعث خواهد شد غذا ناخوشایند به نظر رسد.

علاوه بر این، محیط نباید زیاد از حد تاریک باشد چون زمان گرفتن عکس از غذا اصلا به دنبال روشن کردن فلاش دوربین نیستید. اصلا این کار را نکنید چون باعث ایجاد انعکاس خواهد شد.

  • زاویه درست عکاسی ختم کلام گرفتن عکس‎های خوب است

زاویه درست را انتخاب کنید تا تفاوت را متوجه شوید. بعضی از غذاها بهتر است از نمایی کناری و سایرین از نمای رو به پایین (نمای چشم پرنده) در عکس نشان داده شوند. زمانی که بهترین زاویه را برای غذای مورد نظر انتخاب می‎کنید، میل به خرید آن غذا بیشتر خواهد شد چون در ذهن بینندگان آن عالی به نظر می‎رسد. اگر نمی‎دانید چه زاویه‎ای انتخاب کنید، چند عکس از زوایای مختلف بگیرید تا بهترین زاویه را پیدا کنید.

به عنوان مثال برگر، پنکیک، نان و غیره از نمای کناری بهتر نشان داده می‎شوند چون جزئیات در راس قرار دارند، یعنی چیزهایی که ما نیز به دنبال ثبت آن هستیم.

از طرفی سوپ‎ها یا کیک‎ها بهتر است از نمای رو به پایین نشان داده شوند چون داستان آن عکس در ظرف داخل تصویر قرار دارد و شما می‎خواهید تمامی رنگ‎ها را از بالا به نمایش بگذارید. تصور کنید یک ظرف سوپ را در عکس از نمای کناری نشان دهید، تنها چیزی که بیننده خواهد دید ظرف آن است.

  • از لوازم پشتیبان عاقلانه استفاده کنید

استفاده از لوازم پشتیبان به داستان عکس شما عمق بیشتری می‎بخشد ولی نباید زیاده‎روی کنید. تصاویر شما باید مملو از جزئیات باشند ولی نباید کاری کنید که لوازم پشتیبان باعث حواس‎پرتی مخاطب از سوژه اصلی یعنی غذا شود.

از لوازم بسیار براق و درخشنده دوری کنید چون در تصاویر شدن انعکاس زیادی ایجاد می‎کنند. اگر غذا شلوغ است، از لوازم پشتیبان ساده و کم استفاده کنید و برعکس.

  • برقراری ارتباط با غذا را اصلا فراموش نکنید

با غذا ارتباط برقرار کنید! به عنوان مثال، آن را با استفاده از یک کارد برش زنید. شما می‎توانید با دستان خود با غذا ارتباط برقرار و خود را نیز به عکس اضافه کنید به عنوان مثال با نگه داشتن ظرف، خوردن غذا و موارد دیگر. تمامی این‎ها باعث ایجاد یک داستان می‎شود و جنبه واقعی‎تری به آن می‎دهد. بعضی از افراد حتی خود را در مقام فرد داخل عکس قرار می‎دهند و عکاس شما به نوعی شخصیت پیدا می‎کند.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.