پادکست چیست و چرا تولید آن برای کسب و کار شما مهم است

تولید پادکست

پادکست چیست و چرا تولید آن برای کسب و کار شما مهم است

پادکست تولید کنید!
چرا باید پادکست تولید کرد؟ پادکست‌ها چه مزایایی دارند؟ من که برند معتبری هستم و وب‌سایت خوب و پربازدید دارم٬ تیزرهای تبلیغاتیِ درجه‌یک برای بازاریابی محصولاتم ساخته می‌شود٬ چه نیازی دارم به تولید محتوای صوتی؟
آیا فقط صاحبان کسب‌وکار باید پادکست تولید کنند و تولید پادکست را در برنامه‌های بازاریابی دیجیتال خود قرار دهند؟
چرا مردم به پادکست گوش می‌‌کنند؟ علت محبوبیت آن چیست- مخصوصا وقتی انواع دیگر محتوا هم زیاد تولید می‌شود؟

این نوشته می‌خواهد به سوال‌های بالا پاسخ دهد. قبل از پاسخ‌دادن به آن سوال‌‌ها باید به چند نکته اشاره کنیم. بعد درباره‌ی اهمیت پادکست‌ها برای کسب‌وکارها  در بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنیم. در ادامه٬ به مزیت‌های گوش‌کردن به پادکست‌‌ها و علت محبوبیت روزافزون آن‌ها هم اشاره خواهیم کرد.

بگذارید این‌طور شروع کنیم: پادکست‌ها همان رادیوهای خودمان هستند منتها با امکانات بیشتر. شما نمی‌توانستید در خانه و برای خودتان برنامه‌ی رادیویی تولید کنید. اما هرکس می‌تواند برای خودش پادکست تولید کند. هرجا که باشد. درباره‌ی هر موضوعی که دلش بخواهد. و این فرصتی است  تا صدایتان به گوش دیگران برسد. البته٬ لازم نیست شما حتما کسب‌وکاری باشید تا بخواهید صدایتان به گوش دیگران برسد و متوجه حضور شما بشوند٬ و درنهایت از کالاها و خدمات شما استفاده کنند. تولید پادکست فرصتی است برای عرضه‌ی عقاید و نظرات شما. این عقاید و نظرات ممکن است تخصصی باشند و ممکن است نباشند.

اگر تخصصی باشند و شما بخواهید آن تخصص را در اختیار دیگران قرار دهید٬ تولید‌ پادکست می‌شود راهی ارزان برای تبلیغ خودتان- برای برندسازی شخصی. مثلا٬ شما منتقد کتاب هستید و پادکست‌هایی با این مضمون تولید می‌کنید. بعد از مدتی شناخته می‌شوید و مجلات برای اینکه برایشان بنویسید به سراغتان می‌آیند.

اگر تخصصی نباشد و مثلا دغدغه‌های روزمره‌ی یک زنِ‌ خانه‌دار باشد٬ بازهم ممکن است برای تولید‌کننده‌اش سودآور باشد. وقتی پادکست‌های آن زن خانه‌دار محبوب شود و بقیه‌ی زنان به او گوش کنند٬ شاید برای تبلیغات هم به سراغش بیایند.

چرا باید پادکست تولید کنیم؟

باید پادکست بسازید چون تولید‌کردن محتوای صوتی مهم است و باید بخشی از برنامه‌ی بازاریابی شما باشد. چه برند بزرگ ومعتبری باشید چه کسب‌وکاری کوچک٬ از تولید پادکست بی‌نیاز نیستید. حتی اگر کسب‌وکاری کوچک باشید و وب‌سایت یا اپلیکیشن نداشته باشید٬ پادکست‌ها برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به‌دَردتان می‌خورند.

درضمن٬ عد‌ه‌ی قابل توجهی از کاربران به پادکست‌ها گوش می‌کنند. پادکست‌ها هرروز محبوب‌تر می‌شوند. پس٬ نمی‌توانید تولید آن‌ها را نادیده بگیرید. شما باید از همه‌ی ابزارهایی که دنیای دیجیتال برای بازاریابی به شما می‌دهد استفاده کنید.‌

 چرا تولید پادکست‌ یا محتوای صوتی در دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

پایه‌ی دیجیتال مارکتینگ محتواها هستند. این محتواها هستند که قرار است برای شما مشتری جذب کنند. محتواها هستند که پیام شما را به مخاطب یا مشتری بالقوه‌ی شما می‌رسانند. چون مخاطبان شما آدم‌های مختلفی هستند با ترجیحات گوناگون٬ محتواها هم انواع مختلفی دارند. یکی از انواع محتوها محتوای صوتی است٬ همین پادکست‌ها.

هرکس با محتوایی بیشتر ارتباط برقرار می‌کند. همان‌طور که در بازاریابی سنتی هم یک نوع تبلیغ انجام نمی‌شود (تیزرهای تبلیغاتی ،آگهی‌های تلویزیونی و بیلبوردها و تبلیغاتی که در روزنامه‌ها چاپ می‌شود و …). آدم‌ها همه شبیه هم نیستند و هم‌سلیقه. پس شما باید همه‌ی سلیقه‌‌ها را در نظر بگیرید و برای همه‌ی سلیقه‌ها محتوا و تبلیغات تولید کنید.

محتواها مکمل یکدیگرند. محتوای متنی و صوتی و ویدئویی ممکن است هرکدام به یک جنبه از موضوعی اختصاص داده شوند. پس٬ علاوه‌ بر اینکه در تولیدکردن محتوا باید همه‌ی سلیقه‌ها و طیف مخاطبان را در نظر گرفت٬ محتواها‌ی مختلفی که تولید می‌کنید می‌شود که مکمل یکدیگر باشند.

پادکست چیست و چرا باید تولید شود
پادکست چیست

محتواها‌ی مختلف فرصتی هستند برای بازتولیدکردن محتوا. محتوای متنی ممکن است تبدیل به محتوای صوتی شود. با کمک محتوای صوتی می‌شو محتوای ویدئویی ساخت. اگر محتوای صوتی شما مصاحبه با شخصی باشد٬ متن مصاحبه می‌شود محتوای متنی. و این فرصت و کمک بزرگی است به سئوی کلی وب‌سایت شما.

پادکست‌ها یعنی سیگنال اجتماعی بیشتر.  با سئوی پادکست و به اشتراک‌گذاشتن هرچه بیشتر آن در شبکه‌های اجتماعی٬ کسب‌وکار شما سیگنال‌های اجتماعی بیشتری دریافت می‌کند. این یعنی شما و کسب‌وکارتان بیشتر و بهتر دیده می‌شوید.

پادکست‌ چه مزیت‌هایی برای کسب‌وکارها دارد؟

۱.هزینه‌ی تبلیغات آن‌ها را کم می‌کند. تولید پادکست مثل ساختن تیزر تبلیغاتی یا موشن گرافیک گران نیست. یک کسی را می‌خواهد که حرف بزند و صدایش را ضبط کند. همین.

۲. وسیله‌ی ارتباطی با مشتری است. شما با مشتری‌هایتان مستقیم حرف می‌زنید. می‌توانید از آن‌‌ها بخواهید با شما تعامل کنند و نظر بدهند و مهمان پادکست‌های شما باشند.

۳. مخاطب با آن رابطه‌ی احساسی و شخصی برقرار می‌کند. محتوای صوتی مثل محتوای متنی نیست. زنده است. یک نفر دارد برای شما حرف می‌زند. شما می‌توانید هیجانات و احساساتش را بفهمید. مگر شما جز درگیرکردن مخاطب و مشتری خود چیز دیگری هم می‌خواهید؟؟؟

۴.کاربران جدیدی را جذب شما می‌کند. هستند آدم‌هایی که اینستاگرام ندارند. وقت خواندن وب‌سایت شما را ندارند. ولی موقع پیاده‌روی حتما یک چیزی گوش می‌کنند. بهتر نیست آن چیز پادکستی درباره‌ی شما باشد؟؟؟

۵. تولید پادکست فرصتی برای تعامل مداوم با مخاطبان یا مشتریان به شما می‌دهد. تصور کنید شما نویسنده‌اید و هر هفته پادکست تولید می‌کنید٬ مهم نیست درباره‌ی چی. شما هر هفته در یک روز مشخص با مخاطبانتان٬ که درنهایت می‌خواهید کتاب‌هایتان را بخرند٬ حرف می‌زنید.

۶. رهبر فکری در حوزه‌ی تخصص خودتان می‌شوید.  تصور کنید شما مشاور بورس هستید. مشاوره می‌دهید و درضمن پادکست‌های با موضوع سرمایه‌گذاری در بورس تولید می‌کنید. ۵ سال است به‌طور مداوم این کار را می‌کنید. همه شما را می‌شناسند و به پادکست‌هایتان گوش می‌کنند. پس‌٬ حرفتان خریدار پیدا کرده است.

۷. پادکست‌سازی می‌شود که کسب‌وکار شما باشد. مثل اینفلوئنسرهای اینستاگرامی که محتوا تولید می‌کنند تا فالوئر داشته باشند و بعد تبلیغات بگیرند و پول دربیاورند. شما می‌توانید پادکست (با هر موضوعی) بسازید و محبوب شوید و طرفدار پیدا کنید و تبلیغات بگیرید و پول دربیاورید.

مزیت های تولید پادکست
مزیت‌های پادکست

تولید پادکست باید در چه حوزه هایی باشد؟

درباره‌ی همه‌چیز! درباره‌ی همه‌چیز می‌شود پادکست تولید کرد. پاسخ دقیق این سوال به هدف شما از تولید‌ پادکست برمی‌گردد. در ادامه٬ به ۶ حوزه‌ که معمولا پادکست‌ها درباره‌ی آن‌ها تولید می‌شوند اشاره می‌کنیم:

۱. پادکست‌ها یا همان محتواهای صوتی برای انتقال مطالب آموزشی عالی هستند. در پادکست می‌توانید درباره‌ی هر موضوعی حرف بزنید. اما٬ پادکست‌‌ها برای آگاهی‌رسانی‌های عمومی و تخصصی گزینه‌ای فوق‌العاده هستند. مثلا٬ می‌توانید درباره‌ی بورس یا مزایای انواع سرمایه‌گذاری پادکست بسازید.

۲. در کنار محتوای آموزشی٬ پادکست‌ها برای تبلیغات و برندسازی شخصی هم پتانسیل بالایی دارند. مثلا شما روانشناس هستید. پادکست‌هایی با موضوعات روانشناسی تولید می‌کنید. شنوندگان شما مراجعان بالقوه‌ی شما هستند.

با شما و صدایتان آشنا شده‌اند٬ به شما اعتماد کرده‌اند و بعد از مدتی از شما مشاوره می‌خواهند.

۳. پادکست‌‌ها می‌شود که تماما در اختیار برند و محصول شما باشند. شما شرکتی دارید و وب‌سایتی. بخشی از وب‌سایت شما به پادکست‌های سریالی که درباره‌ی محصولاتتان تولید می‌کنید اختصاص دارد. ممکن است محتوای یکی از این پادکست‌‌ها داستان بِرندتان باشد.‌

۴. پادکست‌‌هایی که تولید می‌کنید ممکن است مصاحبه‌ی شما با افراد گوناگون (متخصصین یک حوزه یا مردم عادی) باشد. همان مثال روانشناس را در نظر بگیرید. در یکی از پادکست‌هایِ تولیدی‌اش با یکی از مراجعانش (که قبلا شنونده‌ی پادکست‌هایش بوده) مصاحبه کرده و از داستان زندگی و مسیر بهبودی‌اش پرسیده.

۵. پادکست‌هایی که تولید می‌کنید ممکن است خبر و گزارش‌های مرتبط با برند٬ محصولات یا تخصصتان باشند. شما مشاور تغذیه هستید و پادکست‌‌هایی با موضوع سلامت و رژیم‌درمانی تولید می‌کنید. یکی از پادکست‌‌هایتان گزارشی است درباره‌ی مکمل‌های رژیمی.

۶. پادکست‌های سرگرم‌کننده و شاد در خدمت شما و برند شما هستند. فکر کنید شما پادکست‌هایی تولید می‌کنید فقط برای سرگرمی.  ناشری که به‌تازگی کتابی چاپ کرده درباره‌ی «رازهای شاد زیستن» به سراغ شما می‌آید و به شما پول هم می‌دهد تا پادکستی مفرّح برای معرفی کتابش تولید کنید.

انواع پادکست

چرا مردم به پادکست گوش می‌کنند؟

۱.چون گوش‌کردن به آن آسان است. جاهایی که دست و چشممان بند هستند و نمی‌توانیم چیزی بخوانیم یا ببینیم٬ می‌‌توانیم چیزی بشنویم. مواقعی که داریم رانندگی می‌کنیم٬ در جاده هستیم٬ ظرف می‌شوریم٬ پیاده‌روی می‌کنیم و … .

۲. چون بعضی از ما مردم محتوای شنیداری را بیشتر دوست داریم. از آن دسته آدم‌هایی هستیم که دلمان می‌خواهد مدام یک صدایی بشنویم. یک نفر برایمان حرف بزند. مثل مادربزرگ‌ها که عاشق رادیو گوش‌کردن بودند.

۳. چون نمی‌خواهیم وقت تلف کنیم. از آن آدم‌هایی هستیم که دلمان می‌خواهد حتی وقتی داریم پیاده‌روی می‌کنیم هم یک چیزی یاد بگیریم. دلمان می‌خواهد وقتی تو مترو نشستیم٬ یک نفر کتابی را که وقت نکردیم بخوانیم برایمان خلاصه کند و بگوید.

۴. چون بازهم گوش‌کردن به آن آسان است. این بار آسان است چون نمی‌خواهد پول بدهیم و بخریمشان٬ مثل کتاب‌های صوتی. کافی است از اپلیکیشن‌‌های پادکست استفاده کنیم.

۵. چون هر وقت بخواهیم در دسترس‌اند. اینترنت هم  نمی‌خواهد. می‌توانیم پادکستی را در اپلیکیشن دانلود ‌کنیم و بعدا هروقت که خواستیم آن را بشنویم.

۶. چون سَرمان شلوغ است. می‌خواهیم زبان فرانسه یاد بگیریم. وقتِ کلاس رفتن را هم نداریم. از پادکست‌های آموزش زبان فرانسه کمک می‌گیریم.

تولید پادکست

۵. آرشیو و آپدیت آن‌‌ها راحت است. کافی است مشترک پادکستی در اپلیکیشن شوید. قسمت‌های جدید خودبه‌خود اضافه می‌شوند. هر قسمتی را هم که دانلود کنید برایتان در اَپ می‌ماند.

۷. درباره‌ی هرچیزی که فکرش را بکنید پادکست تولید می‌شود. دنیای متنوعی از موضاعات در پادکست‌های انگلیسی و فارسی٬ و احتمالا هر زبان دیگری٬ پیدا می‌شود.

اگر می‌‌خواهید پادکست‌هایی با موضوعات عمومی بشنوید سری بزنید به آدرس زیر:

پادکست فارسی چنل‌بی

به‌ حوزه‌ی کارآفرینی علاقه دارید٬ سری بزنید به آدرس زیر:

Masters of Scale – LIVE HOMEPAGE

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.