رازهای عکاسی حرفه ای از غذا

رازهای عکاسی حرفه ای از غذا

رازهای عکاسی حرفه ای از غذا

عکاسی حرفه ای از غذا بخش بسیار تخصصی در دنیای حرفه‌ای عکاسی است. در پشت‌صحنه‌ی گرفتن یک عکس از غذا یک گروه ماهر عکاسی  و ( استایلر غذا) فردی که وظیفه‌اش خوشمزه و خوش پخت نشان دادن غذا  می‌باشد، وجود دارد. برای عکاسی از غذاهای خود نیازی نیست که  خیلی خودتان را اذیت کنید. در اینجا شما با فن‌هایی آشنا می‌شوید که توسط بهترین شرکت‌ها استفاده‌شده‌اند و شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از آن‌ها حرفه ای شوید. داشتن مقدار کمی از دانش عکاسی غذا به تلاش‌های شما ثمره دوچندان می‌بخشد. در اینجا چند تا از رازهای عکاسان حرفه‌ای غذا را خواهید خواند.

عکاسی غذای ایرانی

رازهایی برای عکاسان حرفه‌ای غذا

راز شماره‌ی 1 عکاسی حرفه ای: نور پس‌زمینه

نور پس‌زمینه یکی از مهم‌ترین المان‌ها برای عکاسی غذا می‌باشد. نور پس‌زمینه بافت غذایی شما را واضح‌تر نشان می‌دهد و جزئیات مهم مثل بخارآب را مشخص‌تر نشان می‌دهد. نور پس‌زمینه شما می‌تواند یک منبع بزرگ نور مثل نور ملایم پنجره باشد یا می‌تواند به‌صورت مستقیم و قوی باشد.
انتخاب نور پس‌زمینه بستگی به غذایی دارد که شما از آن عکس می‌گیرید. در اینجا تجربه و آزمایش خیلی مهم است. به‌ندرت یک منبع نور به‌تنهایی می‌تواند بهترین نور پس‌زمینه را برای عکاسی حرفه ای از غذا فراهم کند. شما حداقل به صفحات سفید برای به وجود آوردن نور کافی و پر کردن سایه‌ها در نقاط مختلف عکس نیاز دارید. در اینجا شما چند نکته کوتاه یاد می‌گیرید.

  • اگر شما تجهیزات نوری زیادی ندارید بهترین منبع برای تأمین نور، پنجره‌های بزرگ با نور غیرمستقیم آفتاب خواهد بود. به طریقی آن را پشت غذایتان قرار دهید. سپس از مجموعه‌ای از کارت‌های سفید و آینه‌های کوچک برای انعکاس نور به جلوی بشقاب استفاده کنید. اگر دوربین شما فلش دارد بهتر است که نور آن را از طریق نوربانس bounce light به غذای خود انعکاس دهید .از این‌که نور فلش دوربین شما از نور پنجره قوی‌تر نیست اطمینان پیدا کنید. پنجره منبع اصلی نور شما می‌باشد!

عکاسی تبلیغاتی از غذا

  • دو plate یا صفحه که دقیقا مثل هم هستند را فراهم کنید. از اولین   plate یا صفحه برای برپایی تجهیزات خود استفاده کنید. وقتی‌که آماده‌ی عکس گرفتن هستید صفحه دوم را بیرون بیاورید( این صفحه معمولاً به نام هیرو نام‌گذاری می‌شود). اگر غذایی که شما قصد عکس گرفتن از آن رادارید ،در یک ظرف خنک می‌باشد ،هیرو رو در یخچال قرار دهید . اگر غذا گرم می باشد و تازه پخته‌شده است، آن را در فر نیمه گرم نگه‌دارید. دلیل این‌که شما آن را نیمه گرم نگه می‌دارید این است که، خود غذا تا دقایقی به پخته شدن ادامه می‌دهد. این کار مخصوص غذاهایی مثل پاستا و گوشت  است.
  • ست مواد غذایی خود را به‌صورت متحرک نگه‌دارید، مخصوصاً زمانی که به نور پنجره احتیاج دارید. ست مواد غذایی خود را روی یک میز چرخ‌دار یا در یک سینی بچینید که بتوانید آن را به‌راحتی حمل کنید. نور خورشید به‌سرعت در حال حرکت کردن است و زاویه نورپردازی در چند دقیقه می‌تواند تغییر کند و به همین خاطر شما باید قادر باشید که سِت مواد غذایی خود را بدون هیچ دردسری جابه‌جا کنید.
  • دوتا بطری اسپری دستی همراه خود داشته باشید. یکی از آن‌ها را با آب پرکنید و دیگری را با روغن سبزی‌ها. داشتن یک قوطی اسپری پخت‌وپز نیز می‌تواند مفید باشد. اگر شما می‌خواهید از یک ظرف سرد مثل سالاد عکس بگیرید, آن را با آبپاش خیس کنید. اگر قصد عکس گرفتن از یک ظرف گرم مثل گوشت رادارید آن را با روغن سبزی‌ها یا با اسپری پخت‌وپز مرطوب کنید. این کار به غذای شما یک ظاهر براق می‌دهد. نکته‌ی انجام این کار این است که آهسته آن را انجام دهید.

عکاسی از غذا و سالاد

راز شماره‌ی ۲ عکاسی حرفه ای: تعادل رنگ

در عکاسی حرفه ای از غذا ، هیچ‌چیزی مثل پرتقال غذای شمارا بد ظاهر و حال به هم  زن نشان نمی‌دهد. باوجود حالت‌های متفاوت عکس‌برداری از غذا ،شما می‌توانید دوربینتان را به حالت اتوماتیک WB دربیاورید و با آن عکس بگیرید. تنها دلیل استفاده از فن عکاسی غذا،جذاب نشان دادن آن است. از حالت دستی دوربین خود استفاده کنید و whitBalance یا تراز سفیدی آن را تنظیم کنید.
اگر شما از دمای رنگ منبع نور خود مطمئن نیستید به گزینه تنظیمات بروید و بهترین دمای رنگ را برای آن پیدا کنید. اگر دمای رنگ اصلی شما مناسب است شما می‌توانید آن را تنظیم کنید و ثبت  کنید. نان‌ها، پای‌ها  و شیرینی‌ها معمولاً بارنگ‌های پس‌زمینه گرم‌تر جلوه پیدا می‌کنند. گوشت‌های پخته‌شده هنگامی‌که بارنگ قرمز ترکیب می‌شوند، خوشمزه‌تر به نظر می‌آیند. در هنگام تنظیم رنگ‌ها با دقت و آهسته عمل کنید.

عکاسی حرفه ای غذا

راز شماره‌ی ۳ عکاسی حرفه ای: نوردهی یا Exposure

در عکاسی غذای از نور کم استفاده نکنید. درواقع در بسیاری از عکاسی غذاها وقتی‌که از حالت پرنور استفاده می‌کنید ،عکس شما شکل جذاب‌تری به خود می‌گیرد. در مورد تنظیم نوردهی عکس‌ها  بیشتر وسواس باشید. وقتی‌که قرار است نور عکاسی خودتان را تنظیم کنید contrast ratio (از روشنایی تا تاریکی) آن رابین ۳ و ۴ stops قرار دهید. اگر در دوربین‌های  built in camera meter استفاده می‌کنید ، آن را به حالت spot mode دربیاورید. قسمت‌های مختلف سِت خود را مطالعه کنید تا اطمینان پیدا کنید که در محدوده contrast  قرار دارید. اگر کارت‌های خاکستری دارید، از آن برای تعیین نوردهی دقیق استفاده کنید.

نور کم ظاهر غذا را بی‌روح و پژمرده نشان می‌دهد. وضعیت نوری را طوری تنظیم کنید  که نسبت contrast compressedآن بین ۳ و ۴ باشد و از رنگ‌های Mid tone برای آن استفاده‌شده باشد.

هنگامی‌که شما از نورپردازی و در نوردهی مناسبی استفاده می‌کنید، می‌توانید جزئیات را در مناطق سفیدرنگ غذای خودتان مثل نان‌ها و همچنین جزئیات در مناطق سایه‌دار غذای خودتان مثل خط سوپی که در کنار کاسه قرار ایجادشده است را داشته باشید.

نکته مهم:

اگرچه استفاده از گیره دوربین عکاسی برای عکاسی از غذا می‌تواند استفاده شود ولی برای گرفتن عمق میدان توصیه نمی‌شود.بهتر است به‌جای آن از یک سه‌پایه استفاده کنید.

راز شماره‌ی ۴ عکاسی حرفه ای: ویژگی های یک عکس خوب

شما در عکاسی حرفه ای از غذا حداقل عمق میدان را خواهید داشت. این برای شما که یک عکاس هستید دو معنی خواهد داشت. شما یا نیاز دارید که از ترکیب‌بندی یا composition مناسبی استفاده کنید و یا  نقطه فوکوس خود را در محل مناسب تنظیم کنید.

یک عکاسی خوب نیازمند رعایت تمامی این نکات می باشد.

  • عکس پشت‌صحنه و نور پرکننده نباید بیشتر از ۳ یا ۴ stops باشد.
  • تعادل رنگی مناسب_ دمای رنگ نور پنجره با حرکت خورشید در آسمان تغییر خواهد کرد.

  • نوردهی مناسب:  نوردهی کم می‌تواند شروع زوال یک عکاسی تبلیغاتی از غذا  باشد.اگر شما در امر نوردهی و مترینگ تازه‌کار هستید، دوربین خود را به حالت تنظیمات دستی دربیاورید نوردهی گوشی خود را با تغییرات در  f/stop یا سرعت شاتر تنظیم کنید. همچنین ISO را در پایین‌ترین نقطه ممکن قرار دهید.
  • کومپوزیسیون یا ترکیب بندی : عکاسی حرفه ای از غذا نیازمند یک‌کم پوزیسیون یا ترکیب‌بندی مناسب است. استفاده از عمق میدان کم می‌تواند شمارا به تنظیم میلی‌متری وسایل غذایی‌تان وادار کند.
  • CriticalFocus_ از یک سه‌پایه استفاده کنید و نقطه فوکوس خود را با دقت انتخاب کنید.

اگر برای رستوران و یا کافه خود به دنبال تهیه عکس های حرفه ای هستید این امر را به تیم حرفه ای ما در استودیو نماد بسپارید. برای دیدن نمونه عکس‌های ما به صفحه عکاسی از غذا و مواد غذایی سر بزنید!

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.