لیستی از انواع عکاسی از نگاه استودیو نماد

انواع عکاسی

لیستی از انواع عکاسی از نگاه استودیو نماد

انواع عکاسی ؛ از اواسط قرن نوزدهم که اولین دوربین عکاسی در فرانسه ساخته شد تا همین امروز، هنر عکاسی در تار و پود زندگی بشر رسوخ پیدا کرده است و حتی روابط فردی و اجتماعی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. عکاسی ، نه تنها پاسخی‌ است برای رویای جاودانگی انسان، بلکه ابزاری است جادویی که مهمترین واقعیت‌های زندگی ما را ثبت و منتشر می‌کند؛ چه شادکامی‌ها و خاطرات خوشی که به لطف دوربین‌های عکاسی برای همیشه ماندگار شده‌اند و چه رنج‌ها و غم‌هایی که در تنش‌ها و جنگ‌ها، با کمک تصاویر عکاسان بزرگ به فرجام رسیده است! در این روزگار، فرهنگ، تمدن، اقتصاد، سیاست، صنعت، هنر، مذهب، تکنولوژی و هر جنبه‌ای دیگری از زندگی ما انسان‌ها، وامدار عکاسی و ثبت تصاویر خارق‌العاده است و باید گفت، بدون این تصاویر دوامی نخواهد یافت. در این محتوا از وب‌سایت استودیو نماد قصد داریم راجع به انوع عکاسی بیشتر بدانیم ؛ از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

انواع سبک‌های عکاسی
انواع سبک‌های عکاسی را بشناسید

انواع عکاسی

رد پای عکاسی همانطورکه اشاره شد در همه جنبه‌های زندگی انسانی امروز دیده می‌شود. از عکاسی آماتور که روزانه هر کدام از ما با دوربین‌های دیجیتال تلفن‌های همراه‌مان تجربه می‌کنیم تا ثبت تصاویر دورترین سیارات در اعماق فضا، طیفی گسترده و متنوع از انواع عکاسی وجود دارد.

متخصصین این حرفه، تا بیش از بیست گونه مختلف از انواع عکاسی را دسته‌بندی کرده‌اند که البته برخی از این تقسیم‌بندی‌ها، بیش از اینکه یک گونه‌ی خاص از عکاسی باشند در واقع یک نحوه و روش عکاسی هستند. ما در یک دسته‌بندی خلاصه شده عکاسی را در ۱۴ گروه تقسیم کرده‌ایم که در ادامه و به طور اجمالی با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

  • عکاسی هوایی
  • عکاسی نجوم
  • عکاسی معماری و فضاهای داخلی
  • عکاسی از مناظر طبیعی و حیات بخش
  • عکاسی مستند
  • عکاسی از مراسمات و اجتماعات
  • عکاسی خبری
  • عکاسی جنگ
  • عکاسی پرتره
  • عکاسی صنعتی یا تبلیغاتی
  • عکاسی ورزشی
  • عکاسی مد
  • عکاسی خیابانی
  • عکاسی آب و هوا
  • عکاسی سلفی

عکاسی معماری :

موضوع و سوژه این سبک عکاسی ، فضاهای داخلی و یا خارجی ساختمان‌ها و بناهای معماری است. قدیمی‌ترین عکس موجود جهان، در سال 1826 از یک بنای معماری گرفته شده و به همین دلیل می‌توان عکاسی معماری را اولین ژانر عکاسی بدانیم. با تغییر سبک‌های معماری در گوشه و کنار دنیا، مانند معاصر ، تودور ، پست مدرن ، گوتیک ، ویکتوریا ، کلاسیک، عکاسی معماری نیز تنوع بیشتری پیدا کرده است. چشم انداز، موضوع کلیدی این سبک از عکاسی است و به همین دلیل در این ژانر، به دوربینی نیاز است که امکان نمایش بزرگی و عظمت ساختمان‌ها را داشته باشد.

عکاسی خیابان :

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک صحنه، یک منظره، یک ساختمان و یا یک خیابان، نظرتان را به خود جلب کرده باشد و برایتان تداعی کننده یک خاطره یا یک مفهوم انسانی باشد. ثبت این فضاهای شهری و خیابانی صرف نظر از جنبه‌های خبری‌اش و با بدون تمرکز بر روابط انسانی، در دسته عکاسی خیابانی قرار می‌گیرد. هرچند برخی از عکاسان، توجه بر حضور انسان و رفتارهایش در محیط اجتماعی شهری را نیز جز سوژه‌های عکاسی خیابانی می‌دانند.

عکاسی شهری ، یکی از نمونه‌های عکس‌های خیابانی است که امکان دارد در شب یا روز گرفته ‌شود. در این مدل از عکاسی، عموما از فضاهای باز عکاسی می‌شود و بیشتر به لنزهای wide نیاز است تا چشم‌انداز کافی را پوشش دهد. وجود سه‌پایه، یکی از الزامات عکاسی شهری است تا از لرزش‌های دست اجتناب شود.

بهتر است در این ژانر خاص از عکاسی خیابانی ، تصاویر از نمای بالا مانند پشت‌بام یک ساختمان بلند و جاهای با تراکم کم گرفته شود تا امکانات بیشتری برای عکاس فراهم کند.

انواع عکاسی مستند :

بدون شک عکاسی مستند یکی از قدرتمندترین گونه‌های هنر عکاسی است. در گرماگرم ثبت تصاویر مستند، جنبه‌هایی نادیدنی از زندگی انسان به کشف و شهود می‌رسد. عکاسی مستند ، نگاه ژرف به لایه‌های دورنی‌تر از یک واقعیت است و در واقع، فرو رفتن از سطح به عمق حقایق، شادی‌ها، رنج‌ها و آلام بشری است.

عکاس مستند ، واقعیت‌ها را برای ثبت در تاریخ و رسیدن به حقیقت‌های نهفته در دل آن می‌گیرد. عکس‌های که کاوه گلستان از شهرنو و یا جنگ ایران و عراق، برایمان به یادگار گذاشته، نمونه روشنی از عکاسی مستند است. برخی از متخصصان، عکاسی مستند را زیرشاخه عکاسی ژورنالیسم تعریف می‌کنند، اما به وضوح  تفاوت‌هایی بین این دو سبک عکاسی وجود دارد.

عکاسی از مراسمات :

چه برای خاطره‌بازی و حفظ جنبه‌های نوستالژیک داستان باشد و چه برای خبردهی و ثبت آمار و خودنمایی مدیران، ثبت تصاویر مراسمات و اجتماعات، یکی از پرکاربردترین دسته‌های عکاسی به حساب می‌آید.

دیدن تصاویر مراسم ازدواج پدر و مادرمان در یک شبانه خانوادگی، قطعا یک لذت شگرف با خود دارد که هر انسانی را به وجد می‌آورد. از ثبت یک تظاهرات خیابانی تا یک جلسه تودیع و معرفه با حضور صدها کارمند و مدی،ر همه و همه زیرشاخه‌ای از عکاسی مراسمات هستند.

معمولا افراد برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز زندگی‌شان، حاضرند هزینه زیادی بپردازند و به همین دلیل، عکاسان مجالس و مراسمات درآمد خوبی دارند.

انواع عکاسی پرتره :

قدیمی‌ترین گونه عکاسی، ثبت پرتره از افراد است. اساسا عکاسی را می‌توان دنباله هنر نقاشی دانست! به بیان دیگر، برخی نقاشان برای ثبت تصاویر واقعی‌تر از چهره افراد، دست به کار اختراع دوربین‌های عکاسی شدند. هر چند در ابتدای کار، عکس پرتره ، ظاهرا یک موضوع دل‌مشغولی شخصی است، اما گاه ارزش‌های خبری و تاریخی در دل همین پرتره‌های ساده نهفته است؛ امروزه تصویر پرتره فلان شاه یا شاهزاده قجری، می‌تواند انبوهی از اطلاعات جالب توجه درباره‌ی شیوه زندگی در آن روزگاران را برایمان بازگو کند.

هنر عکاسی پرتره در این است که علاوه بر ظاهر شخص، بخشی از شخصیت او را نیز در پرتره ثبت و ضبط کنیم. عکاسی پرتره یک از ژانر‌های پر چالش است، چون لازم است نور، پس‌زمینه و شخصیت‌پردازی سوژه، به صورت هماهنگ در نظر گرفته شود.

لنزهای مدیوم برای این ژانر، مناسب‌تر است.

عکس‌های پرتره
عکس‌های پرتره

عکاسی ورزشی :

اگر تا به حال یک دربی هیجان‌انگیز را از نزدیک در استادیوم تماشا کرده باشید، می‌بینید که انبوهی از عکاسان با دوربین‌های عکاسی ریز و درشت در پشت دروازه تیم‌ها در کمین ثبت زیباترین لحظات بازی هستند. عکاسی ورزشی ، قطعا یکی از شادترین دسته‌ها در انواع عکاسی به حساب می‌آید. در عین حال، باید اعتراف کرد که فقط حرفه‌ای‌ترین‌ها می‌توانند عکاسان ورزشی موفقی باشند.

به دلیل این‌که سوژه عکاس یعنی ورزشکار، دائما در حال تحرک است و  در بسیاری از مواقع اتفاقات ورزشی، ناگهانی و بی‌مقدمه رخ می‌دهد، کار عکاسان ورزشی خیلی سخت‌تر از دیگر گونه‌هاست.

به جز موضوع مکان عکاس و دوربین، سرعت شاتر نیز یک مسئله حیاتی در این ژانر است. یک نکته مهم در عکاسی ورزشی ، عمق عکاسی است. در ورزش‌های فردی، عمق عکس‌ها کم و برعکس، در ورزش‌های گروهی عکس‌ها باید عمق بیشتری داشته باشد.

انواع سبک عکاسی
سبک‌های عکاسی کدامند

انواع عکاسی از طبیعت و حیات وحش :

شاید بهتر باشد عکاسی از طبیعت را از عکاسی حیات وحش تفکیک کنیم، اما در اصل قضیه فرقی ایجاد نمی‌کند! انسان به طبیعت سبز و زیبا و نیز زندگی حیوانات علاقمند است و همین باعث رونق این گونه از عکاسی شده است.

عکاسی از حیات وحش به دلیل اینکه بیشتر اوقات حیوانات در حال حرکت یا پرواز هستند نیازمند صبر و حوصله افزونتر و به کارگیری تکنیک‌های حرفه‌ای‌تر است و ضمنا، چالش‌ها و خطرات این سبک از عکاسی، شما را ملزم به رعایت بیشتر نکات ایمنی می‌کند.

عکاسی مد :

موضوع در عکاسی مد یا فشن، تبلیغ صنعت مد است و سوژه شما معمولا یک مدل انسانی زیبا و خوش‌اندام است و شما باید بتوانید بهترین عکس ممکن را از کیف، لباس، کفش یا ساعتی که مدل شما پوشیده است، بگیرید.

معمولا به خاطر ذات تجاری و تبلیغی این نوع عکاسی، یکی از درآمدزاترین سبک‌های عکاسی محسوب می‌شود. عکاسی فشن یا مد، ارتباط مستقیمی با نورپردازی دارد، به ویژه میکاپ مدل‌ها در نور کافی، نمایش بهتری دارد.

عکاسی خبری :

برای اینکه یک عکاس خبری خوب باشید، باید شم هنری بالایی داشته باشید تا بتوانید تمام حرف یک مقاله کامل خبری را، در یک صحنه به مخاطب منتقل کنید؛ در حالی که موضوع در مورد دیگر گونه‌‌‌های عکاسی ، انتقال مفاهیم زیبایی‌شناختی سوژه است! اما در عکاسی خبری شما باید احساساتی مانند شادی، غم، رنج، درد، مهربانی یا ستمگری را از دریچه کادر دوربین‌تان به تصویر بکشید و به بیننده انتقال دهید.

مجلات، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری، محل کار یک عکاس خبری هستند.

عکاسی جنگ :

عکاسی جنگ ، یک کار بسیار انسانی است که در کنار هنر تصویرگری، نیازمند جسارت و شهامت نیز هست. در طول تاریخ، آلام میلیون‌ها انسان رنجور از جنگ، به کمک پیامی که عکاسان جنگی منتقل کرده‌اند، به پایان رسیده است.

انواع عکاسی
انواع سبک‌های عکاسی

عکاسی صنعتی :

عکاسی صنعتی ، شامل طیف گسترده‌ای از تصاویر می‌شود؛ از عکس‌هایی که یک فروشنده خرده‌پا با تلفن همراه از کالاهایش برای سایت تبلیغاتی خودش می‌گیرد تا پروداکش‌های عظیم و تصویرگری بسیار حرفه‌ای که شامل چندین تخصص مختلف از عکاسی گرفته تا کار حرفه‌ای با  نرم‌افزارهای ویرایش تصویر است.

در عکاسی تبلیغاتی ، به دنبال ثبت یک اثر هنری نیستیم و مسئله، کار حرفه‌ای و کسب درآمد است؛ در نتیجه اگر از عکاسی به دنبال پول در آوردن هستید، این رشته، یک پیشنهاد عالی برای شماست.

سخن پایانی

به راستی زندگی امروز بدون دوربین‌های عکاسی، سخت و غیر ممکن است!

همانطور که در مقدمه اشاره شد، رشته‌های متنوع دیگری از انواع عکاسی وجود دارند که ما می‌توانیم به این لیست اضافه کنیم؛ از عکاسی نوزاد و لحظه تولد گرفته تا عکاسی اشیاء ، fairy tale، ماکرو، غذا، رقص، مادون قرمز، فتومونتاژ، سیاه و سفید، آماتور، کوبیسم، مفهومی، سورئال، فاین آرت و چندین و چند دسته دیگر که به دلیل خاص بودن و اینکه بیشتر مربوط به تکنیک عکاسی هستند تا یک سبک خاص، از  قرار دادن آن‌ها در این تقسیم‌بندی صرف نظر کرده‌ایم.

بدون توجه به تقسیم‌بندی‌های بالا، برای عکاسی خوب و ماندگار،  اصول و تکنیک‌های یکسان و ثابتی وجود دارد که باید یک هنرآموز عکاسی با آن‌ها آشنایی داشته باشد و با تمرین و تکرار، تجربه و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهد.

ازین که همراه این مقاله در استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آنچه بیان شده است برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.