عکاسی پزشکی : تعریف و حوزه فعالیت

عکاسی پزشکی : تعریف و حوزه فعالیت

عکاسی پزشکی : تعریف و حوزه فعالیت

عکاسی پزشکی یک شاخه خاص و تخصصی از عکاسی تبلیغاتی است که مربوط به مستندسازی نمایه بالینی بیماران، روش‌های پزشکی و جراحی، وسایل پزشکی و نمونه‌هایی از کالبدشکافی  است.

عکاسی پزشکی مستلزم سطح بالایی از مهارت فنی برای ارائه عکس بدون اطلاعات گمراه‌کننده است که ممکن است باعث سوء تفسیر شود. عکس‌های موردنظر در اسناد پزشکی، تحقیقات، انتشار در نشریات علمی و تدریس استفاده می‌شود.

عکاسان پزشکی اسناد و مدارک بیماران را در مراحل مختلف بیماری، جراحات و قبل و بعد از عمل جراحی مستند نموده و ثبت می‌کنند. این افراد کارهای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را برای کمک به برنامه‌ریزی درمان و آموزش عمومی و سایر متخصصان مراقبت بهداشتی ثبت و ضبط می‌کنند. ماهیت این کار نیازمند احترام به حساسیت افراد دارد. آگاهی از رویه‌های استریل و پیروی از قوانین و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی از نکات مهمی است که باید در عکاسی پزشکی بدان توجه نمود.

حوزه فعالیت عکاسان پزشکی

انجمن BioCommunications Association در یک نظرسنجی که در سال 2008 بر روی افرادی که در عکاسی پزشکی کار می‌کنند، صورت داد، دریافت که اغلب عکاسان پزشکی در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه و مراکز تحقیقاتی کار می‌کنند. ده درصد فارغ‌التحصیلان کار در کلینیک‌های تخصصی مانند پوست، جراحی چشم و جراحی پلاستیک هستند. چند نفر از این افراد نیز ارائه‌دهنده خدمات به حرفه پزشکی و قانونی هستند. عکاسان پزشکی عکس بیماران را در کلینیک‌ها، بخش‌ها و در اتاق‌های عمل گرفته و بایگانی می‌کنند. همچنین عکاسان پزشکی ممکن است برای عکس‌برداری از کالبدشکافی و نمونه‌های سنگین در بخش آسیب‌شناسی فراخوانده شوند. در عکاسی پزشکی همچنین می‌توان از فن‌های عکاسی تخصصی با استفاده از  و عکاسی با اشعه  فرابنفش و فلورسنت استفاده کرد.

نقش عکاس پزشکی در طول سال‌ها از تغییر پیدا نموده است و از انحصار پزشکی بیرون آمده و با عکاسی عمومی ترکیب‌شده است. این عمومیت بخشیدن عکاسی توانسته تا از ماهیت تجاری به حمایت از روابط عمومی و آموزش برسد. فراموش نکنید که تولید ویدئو می‌تواند نقش بیشتری را ایفا کند؛ عکاسان پزشکی اغلب مسئول ویدئو اجلاس از اتاق عمل هستند و در تل- پزشکی مشغول هستند. دپارتمان عکاسان پزشکی گروه‌هایی هستند از عکاسان پزشکی استفاده می‌کنند و معمولاً تعداد 5 نفر یا کمتر را تشکیل می‌دهند. بعضی از عکاسان پزشکی درزمینه‌های چشم‌پزشکی و پوستی تخصص دارند.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.