راهنمای جامع عکاسی با نوردهی طولانی

راهنمای جامع عکاسی با نوردهی طولانی

راهنمای جامع عکاسی با نوردهی طولانی

تا حالا تصویر یک آبشار یا اقیانوس را دیده‎اید که آب ظاهری نرم و ابریشمی دارد، تقریبا غیرواقعی است و شاید هم تصویری از فضای شهر دیده باشید که در آن ماشین‎ها به خطوط قرمز رنگ طولانی تبدیل شده‎اند؟ شاید دیده‎اید و فکر هم کرده‎اید که این عکس‎ها شدیدا دست کاری شده‎اند. در حقیقت، این نوع عکاسی تکنیک ساده‎ای است که با استفاده از سرعت طولانی شاتر امکان‎پذیر است. پس از مطالعه این مقاله شما متوجه می‎شوید چطور توسط این تکنیک، عکاسی با نوردهی طولانی، تصاویری عالی بگیرید.

عکاسی با نوردهی

عکاسی با نوردهی طولانی تکنیکی در عکاسی است که در طول سال‎های گذشته بسیار محبوب شده است. این سبک براساس استفاده از سرعت طولانی‎تر شاتر برای ثبت، محو یا مبهم کردن عناصر متحرک است. آب ظاهر یک ابریشم جادویی یا مه مانند را می‎گیرد و ابرها در امتداد آسمان رگه‎رگه می‎شوند. همان‎طور که در بالا اشاره کردم، استفاده متداول دیگر عکاسی با نوردهی طولانی نزدیک جاده‎ها است که نور ماشین‎ها به خطوط قرمز و سفیدرنگ شناوری بر روی زمین تبدیل می‎شود. این‎ها تنها دو نمونه از مواردی است که در آن می‎توانید از عکاسی با نوردهی طولانی استفاده کنید. در حقیقت تنها چیزی که این تکنیک را محدود می‎کند سطح خلاقیت شما است. از این تکنیک می‎توان تقریبا در هر سبکی از عکاسی استفاده کرد. چند نمونه از آن‎ها عبارتند از :

• Steel wool photography (نوعی عکاسی با از طریق چرخاندن و سوزاندن براده فولاد)

• Startrails (ثبت حرکت ظاهری ستاره‎ها در شب)

• نمای شهر

• زندگی خیابانی

• عکاسی آبستره (انتزاعی)

این لیست را می‎توان تا بی‎نهایت ادامه داد. با ما با این آموزش عکاسی از استودیو نماد همراه باشید.

سرعت شاتر چیست

سرعت شاتر، مقدار زمانی است که شاتر دوربین باز است و برحسب ثانیه یا کسری از ثانیه حساب می‎شود. یک کسر بزرگتر 1/1000 سرعت شاتری سریع‎تر نسبت به کسر کمتر 1/10 است و در نتیجه به نور کمتری اجازه می‎دهد به سنسور برسد. یعنی دوربین در حالی که شاتر باز است، هر چیزی متحرک را ثبت می‎کند. به همین دلیل است که آب شبیه به ابریشم به نظر می‎رسد و ماشین‎ها در بعضی از تصاویر ردی از نور بر جا می‎گذارند. تجهیزات لازم برای عکاسی با نوردهی طولانی قبل از شروع به عکاسی پیشنهاد می‎کنیم چند چیز را بخرید. تمامی آن‎ها برای این نوع عکاسی الزامی نیستند ولی هم کیفیت عکس را افزایش می‎دهند هم کار شما را ساده می‎کنند. • دوربین دارای حالت عکاسی بالب (Bulb) • سه‎پایه (الزامی) • آزادکننده شاتر • فیلترهای ND

سرعت شاتر

استفاده از سه‎ پایه

برای عکاسی با نوردهی طولانی سه‎پایه الزامی است. ممکن است خلاقانه عمل کنید و دوربین خود را روی سنگ‎ها یا دیگر اشیاء قرار دهید، ولی می‎دانید که به خوبی سه‎پایه نیست. استفاده از سرعت شاتر به تعداد ثانیه‎های زیاد یا حتی دقیقه، باعث می‎شود که گرفتن یک عکس شارپ با دوربین روی دست غیرممکن شود. به طور کلی، استفاده از سه‎پایه را پیشنهاد می‎کنیم، مخصوصا زمانی که سرعت شاتر طولانی‎تر از 1\60 ثانیه است. شما می‎توانید در اکثر فروشگاه‎های عکاسی سه‎پایه‎های ارزانی پیدا کنید. ممکن است خرید یک سه‎پایه ارزان وسوسه‎کننده باشد ولی باید مدل محکمی بگیرید چون خیلی مهم است دوام زیادی داشته باشد. خرید یک سه‎پایه باکیفیت در دراز مدت باعث صرفه‎جویی در پول شما می‎شود.این یکی از مهمترین اجزا هنگام آموزش عکاسی است.

سه پایه عکاسی

دستیابی به نوردهی طولانی با فیلترهای ND

یکی دیگر از تجهیزات مفید برای این نوع عکاسی فیلتر کاهنده نور (چگالی خنثی یا ND) است. با آن که اگر در شب عکاسی می‎کنید نیازی به این فیلترها نیست، اما از آن‎ها در عکاسی منظره برای نوردهی طولانی‎تری یا در طول روز استفاده زیادی می‎شود. این فیلترها از نظر قدرت بسیار فرق دارند بنابراین فیلتر مناسبی را انتخاب کنید که افکتی که می‎خواهید در عکس خود داشته باشید را فراهم کند. فیلترهای ND در دو مدل هستند: فیلترهای مربعی شکل و فیلترهای پیچی که داخل یک نگه‎دارنده فیلتر قرار می‎گیرند. هر کدام مزایای خاص خود را دارند ولی طبق تجربه، من استفاده از سیستم فیلتر مربعی شکل را ترجیح می‎دهم. دلیل این که از فیلترهای پیچی به فیلترهای مربعی‎ شکل رو آوردم این بود که اغلب اوقات در آن واحد از بیشتر از یک فیلتر استفاده می‎کنم، معمولا یک فیلتر ND معمولی و یک فیلتر ND مدرج. سیستم‎های فیلتر به شما اجازه می‎دهند فورا پشته‎ای از 2، 3 یا حتی 4 تصویر به وجود آورید. علاوه بر این، فیلترهای ND مدرج به نسبت فیلترهای مربعی بهتر هستند چون شما می‎توانید به آسانی آن را با افق هم‎طراز کنید. برندهای زیادی وجود دارند که بهتر است قبل از خرید کمی در مورد آن‎ها تحقیق کنید. بسیاری از فیلترها کالر کست‎های غلیظی دارند و با آن که به سادگی در مرحله پس از پردازش می‎توان آن را رفع کرد ولی می‎تواند کاملا آزاردهنده باشد. قیمت بین این فیلترها از 50 تا 300 دلار متغیر است و اغلب اوقات تفاوت بین مدل‎های ارزان (البته نه ارزان‎ترین) و گران قابل توجه نیست.

فیلتر ND

2 گام، 6 گام، 10 گام: چه تفاوتی با هم دارند؟

ممکن است این اصطلاحات را قبلا شنیده باشید: 2 گام، 6 گام یا 10 گام. این‎ها قدرت فیلتر را تعریف می‎کنند و مقدار گام‎ها به شما می‎گوید چقدر می‎توانید سرعت شاتر را افزایش دهید. 10 گام در بین عکاسان زیادی، به ویژه آن‎هایی که تازه با تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی آشنا شده‎اند، بسیار محبوب است. اگر می‎خواهید تصاویری با آب‎های ابریشمی و ابرهای رگه‎رگه به دست آورید، فیلتر 10 گامی به شما اجازه خواهد داد از سرعت شاتری استفاده کنید که هزار برابر طولانی‎تر از سرعت شاتر معمولی است. به عبارت دیگر، استفاده از آن میزان نور ورودی به سنسور را تا 1000 مرتبه کاهش می‎دهد. واقعا شگفت‎آور است. به جای استفاده از سرعت شاتر1/60 ثانیه می‎توانید از 16.7 ثانیه استفاده کنید! طبق تجربه من در کار با بعضی از فیلترها، یک فیلتر 10 گامی ممکن است در واقع نزدیک‎تر به 11 گام باشد. فیلترهای با این قدرت باعث می‎شوند حتی امکان استفاده از سرعت شاتری در حد چندین دقیقه وجود داشته باشد.

2 گام، 6 گام، 10 گام: چه تفاوتی با هم دارند؟

استفاده از آزادکننده شاتر

تجهیزات نهایی که پیشنهاد می‎کنم بخرید آزادکننده شاتر است. اگر از میزان نوردهی کمتر از 30 ثانیه استفاده می‎کنید، خرید آن الزامی نیست ولی همیشه خرید آن را توصیه می‎کنیم تا سطح حرکت ناخواسته کم شود. برای این نوع تصاویر خرید یک آزادکننده شاتر ارزان کافی است. ممکن است بعدا به فکر خرید یک مدل مجهز تایمر و مکانیسم قفل کردن هم بیافتید.

برای استفاده از آزادکننده شاتر برای عکاسی با نوردهی طولانی دو دلیل وجود دارد: • استفاده از یک کنترل از راه دور به شما این اطمینان را می‎دهد که دوربین روی سه‎پایه بی‎حرکت می‎ایستد و حرکت نمی‎کند. (یا می‎توانید از قابلیت تایمر دوربین خود استفاده کنید) • شما قادر هستید با استفاده از حالت عکاسی بالب دوربین خود به سرعت شاتری طولانی‎تر از 30 ثانیه دست پیدا کنید.

استفاده از آزادکننده

نحوه عکاسی

حالا که با تجهیزات و مقدمات لازم آشنا شدید، وقت عکاسی است! این جا اوضاع جالب می‎شود. همان‎طور که در مقدمه اشاره کردم، Long exposure photography در سناریوهای مختلف استفاده می‎شود. ما در این مطلب به استفاده از آن در عکاسی منظره نگاهی می‎اندازیم. اما امکان استفاده از این تکنیک در هر حوزه‎ای از عکاسی وجود دارد. اگر چند وقتی است که عکاسی می‎کنید، باید از اهمیت پرسپکتیو و ترکیب‎بندی خوب عکس باخبر باشید. زمان عکاسی با نوردهی طولانی این قضیه مهم است، حتی با آن که بسیاری از افراد اهمیتی به آن نمی‎دهند چون آسمان یا آب به اندازه کافی جالب و جذاب هستند. اما لطفا اهمیت ترکیب‎بندی را فراموش نکنید چون پشیمان خواهید شد! از خودتان یک سوال ساده بپرسید: از چه چیزی دارم عکس می‎گیرم؟ اگر آسمان، آب یا گل بخش جالب عکس شما است باید قسمت زیادی از قاب را به خود اختصاص دهند. خوب است بگوییم که اگر خبری از ابر نیست، ممکن است نیاز به نوردهی طولانی نداشته باشید، مگر این که بخواهید از یک رودخانه یا آبشار عکس بگیرید.

فوکوس عالی

اولین کاری که پس از پیدا کردن ترکیب‎بندی انجام می‎دهیم قرار دادن تصویر در فوکوس است. زمان استفاده از یک فیلتر ND تیره مانند فیلتر 10 گامی، شما متوجه خواهید شد که فوق‎العاده تیره هستند. به سختی می‎توان از بین فیلتر چیزی دید و کار کردن سیستم فوکوس خودکار دوربین غیر ممکن است. این قضیه باعث می‎شود تصویر در فوکوس قرار نگیرد. زمانی عکس بگیرید که خورشید در حال طلوع یا غروب است.

قبل از قرار دادن فیلتر در جلوی دوربین، به حالت فوکوس دستی جابه‎جا شوید و از نمای زنده (Live View) برای فوکوس دستی استفاده کنید. اگر با استفاده از آن راحت نیستید می‎توانید از حالت فوکوس خودکار هم استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید قبل از گرفتن عکس به حالت دستی برگردید. اگر این کار را فراموش کردید و دوربین زمان گرفتن عکس هم چنان از فوکوس خودکار استفاده می‎کند، متوجه خواهید شد که دوربین قادر به فوکوس نیست چون تمام چیزی که می‎تواند ببیند به رنگ تیره است. بنابراین مهم است به محض شروع عکاسی به حالت فوکوس دستی برگردید. پیش از استفاده از فیلتر یک مرحله دیگر وجود دارد یعنی گرفتن یک عکس آزمایشی. با این کار مطمئن می‎شوید که عکس شارپ است و می‎دانید بدون فیلتر چه سرعت شاتری ایده‎آل است. زمان محاسبه سرعت شاتر با استفاده از فیلتر به یادآوردن این عدد مهم است.

فوکوس عالی

گرفتن عکس

حال زمان تغییر تنظیمات دوربین رسیده است. تنظیمات دوربین خود را در حالت عکاسی دستی قرار دهید و گشادگی دریچه دیافراگمی که در تصویر آزمایشی استفاده کرده بودید را نگه دارید. معمولا عدد اف ایده‎ال برای عکاسی منظره بین 7.1 و 13 است. اما به نوع تصویری که می‎خواهید بگیرید بستگی دارد. ایزو باید تا جای ممکن پایین نگه داشته شود و چون از سه‎پایه استفاده می‎کنید باید در حدود 100 باشد. زمان استفاده از یک فیلتر ده گامی، یا فیلتری که به اندازه کافی لازم است برای سرعت شاتر بیشتر از 30 ثانیه تیره باشد، سرعت شاتر خود را در حالت «Bulb» (در بعضی از دوربین‎ها «Time») قرار دهید. به طور خلاصه، بالب شاتر را تا زمانی که دکمه آن فشار داده شود باز نگه می‎دارد. به همین دلیل است که باید یک آزادکننده شاتر داشته باشید. یعنی می‎توانید شاتر را با هر سرعتی که خواستید استفاده کنید چه یک ثانیه است چه 10 ساعت. ممکن است فکر کنید چطور باید سرعت شاتر را محاسبه کنید زمانی که فیلتر اجازه به ورود نور کمتری می‎دهد. این شاید سخت‎ترین بخش عکاسی با نوردهی طولانی باشد اما با دیدن نور بیرون آگاهی از سرعت شاتر سخت نیست. دو راه برای محاسبه این قضیه وجود دارد، هر دو نتیجه یکسانی در اختیار شما قرار می‎دهند ولی یکی ساده‎تر و سریع‎تر است (اما من پیشنهاد می‎کنیم مدل سخت‎تر هم یاد بگیرید تا نحوه عملکرد آن را بدانید) و ابتدا آن را معرفی می‎کنم.

گرفتن عکس

استفاده از فناوری به نفع خود

فناوری هم آزاردهنده و هم مفید می‎تواند باشد. برای عکاسی با نوردهی طولانی ابزاری وجود دارند که زندگی شما را ساده‎تر می‎کنند. اگر گوشی‎هوشمند دارید اپلیکیشنی به اسم NDCalc را باید دانلود کنید. این اپ به صورت خودکار سرعت شاتر صحیح را براساس سرعت شاتری که بدون استفاده از یک فیلتر نیاز دارید، محاسبه می‎کند. به همین دلیل است که سرعت شاتر استفاده شده در عکس آزمایشی خود را باید به یاد بسپارید. این اپلیکیشن شمارشگر معکوسی دارد تا بدانید چه زمانی نوردهی را تمام کنید (بسیار مفید است اگر از یک آزادکننده شاتر ارزان و حالت بالب استفاده می‎کنید). روش دوم اندکی سخت‎تر است ولی برای درک کاری که واقعا انجام می‎دهید الزامی است. این روش آن قدر سخت نیست ولی در ابتدا کمی گیج‎کننده است. اگر مطلب را تا الان با دقت خوانده باشید می‎دانید که از فیلتر ND ده گامی نور 1000 مرتبه کمتر عبور می‎کند. یعنی این فیلتر ND به شما اجازه می‎دهد سرعت شاتر خود را تا 1000 مرتبه طولانی کنید. بنابراین اگر از سرعت شاتر 1/125 استفاده می‎کنید شما حالا می‎توانید آن را به 8 ثانیه افزایش دهید. اگر از 1/30 استفاده کرده‎اید می‎توانید از 32 ثانیه استفاده کنید!

جمع‎ بندی

اگر قصد عکاسی با یک فیلتر ND 10 گامی را دارید باید یک چیز را بدانید یعنی: ممکن است نیاز باشد از سرعت شاتر حتی طولانی‎تر از چیزی که محاسبه کرده‎اید، استفاده کنید. مطمئن شوید در زمان خوبی تنظیمات دوربین خود را مشخص کرده‎اید تا بتوانید چند تصویر آزمایشی خوب بگیرید. زمانی که سرعت شاتر را حساب کردید، یک تصویر آزمایشی دیگر اما این مرتبه با زمان نوردهی صحیح و استفاده از فیلترها بگیرید. به سادگی اگر تصویر تیره یا روشن است خودتان متوجه خواهید شد که باید سرعت شاتر را افزایش یا کاهش دید. تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی واقعا جالب است اما درک کامل تمامی جوانب مختلف آن زمان می‎برد. به یاد داشته باشید، اگر با نوردهی 300 ثانیه‎ای عکاسی می‎کنید، صدها عکس نخواهید گرفت!

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.