عکاسی در شب

عکاسی در شب

عکاسی در شب

عکاسی در شب در مقایسه با عکاسی در طول روز می تواند به مراتب رضایت بخش تر باشد. چون همه چیز در شب ظاهر متفاوتی دارد و شما نیازی نیست برای گرفتن عکاس های عالی دست به کارهای عجیب بزنید. پل ها، جذبه های توریستی و ساختمان ها معمولا در شب با چراغ ها روشن می شوند و مکان های مختلفی که در روز بی روح به نظر می رسند می توانند سوژه های عالی برای عکاسی در شب باشند. علاوه بر این، به هنگام عکاسی در شب به مراتب نیازی نیست بیشترعجله کنید. مردم کمی بیرون دیده می شوند و نیازی نیست نگران تغییر شرایط نوری باشید.

مهم ترین چالش عکاسی درشب به دست آوردن نوردهی صحیح است. در طول روز، شما می توانید به اطراف قدم بزنید و بدون توجه به لرزش دوربین، دوربین خود را در دست تان بگیرید. علاوه بر این، چون مقدار نور روز به اندازه کافی است، نیازی نیست نگران عکاسی با مقدار بالای ایزو ودر نتیجه بروز پارازیت دیجیتالی باشید. ولی در شب، نگه داشتن دوربین روی دست معمولا گزینه خوبی نیست و پارازیت دیجیتالی (دیجیتال نویز) می تواند مشکل مهمی به شمار رود.

عکاسی در شب

اصول نوردهی یا اکسپوژردر شب و روز با هم فرقی ندارند، فقط در شب برای اجازه دادن به ورود نور به دوربین نیاز به زمان بیشتری دارید. نیازی به گفتن نیست که برای ثابت سازی دوربین خود وجود یک سه پایه و یک کنترل از راه دور رهاسازی دکمه شاتر لازم است تا در طول مرحله نوردهی جلوی جابجایی هرچیزی گرفته شود. با اعمال این تغییرات، شما می توانید در شب بیرون بروید و دوربین تان را با خودتان ببرید. برای عکاسی در شب و این که تجربه عکاسی خود را به بهترین شکل انجام دهید، در این مقاله آموزش عکاسی با رعایت نکات زیر به بهترین عکس ها خواهید رسید.

1) عکاسی در حالت دستی

اولین نکته این است که مطمئن شوید در حالت دستی عکس می گیرید. در این حالت، شما سرعت شاتر، زاویه بازشدگی دیافراگم و ایزو را کنترل خواهید کرد. چنین چیزی باعث می شود کنترل را نسبت به تنظیمات دوربین خود به دست آورید.

زمان عکاسی در شب، دوربین شما بر روی یک سه پایه خواهد بود و شما آهسته کار خواهید کرد. نیازی به استفاده از هرگونه حالت عکاسی خودکار به علت سرعتی که فراهم می شود، نیست. علاوه بر این، ممکن است در تنظیمات نوردهی نیاز به اندکی آزمایش و خطا باشد (دوربین به سادگی به واسطه تفاوت های زیاد در مناطق روشن و تاریک عکس می تواند به اشتباه بیافتد) و شما می توانید مطمئن شوید که نسبت به این قضیه کنترل کافی دارید.استفاده از عکاسی در حالت دستی به شما این امکان را می دهد.

عکاسی در حالت دستی

 

2) مطمئن شوید که با حالت بالب (Bulb) راحت هستید

حالت دستی تنها برای حالت های نوردهی تا 30 ثانیه کار می کند. اگر نیاز به سرعت شاتری بیشتر از 30 ثانیه دارید، تنها گزینه برای به دست آوردن میزان صحیحی از نوردهی استفاده از حالت بالب است. بنابراین، با آن که باید به طور کلی در حالت عکاسی به صورت دستی عکس بگیرید، باید مشکلی نیز با حالت بالب نداشته باشید.

در این حالت، شاتر تا زمانی که دکمه آن را پایین نگه می دارید، باز می ماند. زمانی که دکمه را فشار می دهید، شاتر باز می شود. زمانی که دکمه را رها می کنید، شاتر بسته می شود. در زمان استفاده از این حالت برای جلوگیری از شکل گیری هرگونه لرزش یا جابجایی در فرآیندنوردهی، استفاده از یک کنترل از راه دور برای رهاسازی دکمه شاتر بسیار الزامی است.

در حالت بالب شما میتوانید نوردهی خود را تا چند دقیقه طول دهید. اگر کنترل از راه دور رهاسازی دکمه شاتر شما قابلیت یک تایمر داخلی را ندارد، مطمئن شوید که زمان را به شکلی محاسبه می کنید. اگر کنترل از راه دور شما تایمر ندارد، مطمئن شوید که یک قابلیت قفل کردن دارد تا دائم نیازی نباشد آن را نگه دارید.

3) با فرمت RAW عکس بگیرید

زمان عکاسی در شب، به خصوص مهم است که مطمئن شوید با فرمت RAW عکس می گیرید. فایل های RAW اکثر دوربین ها فایل های 14 بیتی بوده، در حالی که عکس های بافرمت JPEG فایل هایی تنها 8 بیتی هستند. هرچه تعداد بیت ها بیشتر شود،محدوده رنگ های موجود بیشتر خواهد بود و جابجایی بین آن ها روان تر می شود.

دلیل عکاسی با فرمت RAW در شب حتی اهمیت بیشتری پیدا می کند چون اکثر رنگ هایی که یک دوربین قادر به ثبت آن ها است در انتهای بالای محدوده قرار دارند (روشن هستند). محدوده رنگ های موجود در انتهای پایین (تیره) فوق العاده محدود هستند. در شب، تقریبا همیشه تصاویر یک قسمت تیره بزرگی را در بر می گیرند. یک فایل JPEG، با گزینه های رنگی اندکی که دارد، احتمالا در تصاویر شما مشکل banding یا درجه بندی نامناسب رنگ ها در عکس ها را به وجود می آورد.

با فرمت RAW عکس بگیرید

 

4) یک چراغ قوه بیاورید

آگاهی از تنظیمات دوربینتان برای عکاسی در شب بسیار مثمرثمر است. شما می توانید بدون اینکه هرچیزی را بتوانید ببینید، تنظیمات را تغییر دهید. با این حال، وجود یک چراغ قوه کوچک فوق العاده مفید است. یک چراغ قوه دم دست داشته باشید تا مطمئن شوید هرچیزی را در دوربین خود و بر روی سه پایه می بینید. گاهی اوقات روشن سازی بخش هایی از تصویری که گرفته اید نیز مفید است.

5) انتخاب تنظیمات صحیح

تنظیمات صحیح همواره به موقعیت و صحنه بستگی دارد. با این وجود، راه هایی وجود دارد که شما باید تنظیمات خود را در زمان عکاسی در شب براساس آن انجام دهید. یک سری از آن ها عبارتند از:

  • زاویه بازشدگی دیافراگم: دیافراگم دوربین خود رادر شب در مقایسه با روز با زاویه بیشتری باز کنید (یعنی از یک عدد f پایین تراستفاده کنید). اکثر عکاسان در شب در مقایسه با روز بر روی یک صفحه محدودتر عکس میگیرند. علاوه بر این، پس زمینه و آسمان در هر صورت به رنگ مشکی خواهند بود و نیازی به عمق میدان زیادی نخواهید داشت. زاویه بازشدگی بیشتر دیافراگم هم چنین باعث ورود نور بیشتری به داخل دوربین می شود.
  • ایزو: تا جایی که می توانید تنظیمات ایزو خود را پایین نگه دارید. عکاسی در شب همواره به معنای وجود نواحی تیره در عکس های شما است و این نواحی تیره ناچارا منجر به بروز نویز دیجیتال می شوند. افزایش ایزو این قضیه را بدتر می کند.
  • سرعت شاتر: در حالی که سرعت شاتر ممکن است اولین تنظیمات نوردهی باشد که در طول عکاسی در روز نگران آن هستید، معمولا در زمان عکاسی در شب آخرین مورد است. از آن جایی که شما بر روی یک سه پایه عکس می گیرید، می توانید تا جایی که نیاز است به شاتر اجازه دهید باز باشد. اگر درتصویر خود تردد (نورهایی که به سرعت جابجا می شوند)، یک فواره یا آب جاری را دارید، سرعت شاتر طولانی تر در واقع به هر شکلی برای تصویر شما مفید خواهد بود.تنها استثناء در زمان وزش باد شدید یا دیگر بی ثباتی هایی است که بر روی تجهیزات شما تاثیر بگذارند.

یکی دیگر از تنظیماتی که باید چک کنید گزینه کاهش پارازیت توسط نوردهی طولانی است که در منوی دوربین شما قراردارد. اگر این گزینه را فعال کنید، دوربین دو نوردهی انجام می دهد، یکی معمولی ودیگری با بسته بودن شاتر، که دوربین در این زمان از آن به عنوان یک مقایسه برای حذف پارازیت از تصاویر گرفته شده با حالت نوردهی معمولی استفاده می کند. تصاویرگرفته شده به دنبال فعال بودن این گزینه به دوبرابر میزان نوردهی بیشتر احتیاج دارند ولی سطح نویز آن ها کمتر خواهد بود.

انتخاب تنظیمات صحیح نوردهی

 

6) نورسنجی

در آموزش عکاسی در شب باید به نورسنجی توجه ویژه ای داشته باشید .مشخص سازی سطح نوردهی مناسب در شب می تواند مشکل باشد. هر حالت نورسنجی چالش های خاص خود را دارد. اگرنورسنجی ماتریسی استفاده می کنید، دوربین احتمالا گیج می شود. اگر از نورسنجی نقطه ای یا جزئی استفاده می کنید، نورسنج بسته به این که دوربین را به سمت یک نور روشن یا پس زمینه تیره گرفته اید، به اطراف پرش خواهد کرد.

یک راه حل برای این مشکل استفاده از نورسنجی نقطه ای و نوردهی برای مناطق بسیار روشن است. نورسنج خود رابرای سنجش نور در مناطق بسیار روشن بین +1 و +2 تنظیم کنید. تنظیمات +1 و +2 باعث خواهد شد مناطق بسیار روشن، ظاهر روشن خود را حفظ کنند ولی در همان حین آن ها رادر محدوده پویای (دامنه دینامیک) دوربین نگه خواهد داشت. زیاد نگران قسمت های تیره تصویر نباشید. اگر نواحی تیره، در عکس تیره باشند، به هر حال شب بوده و وجود مقداری سیاهی طبیعی است. یک تصویر آزمایشی بگیرید و براساس آن تغییرات را انجام دهید.

7) یک تصویر آزمایشی با ایزو بالا بگیرید

صحبت از تصویر آزمایشی شد، شما باید زمان عکاسی در شب از این قضیه استفاده زیادی کنید. گرچه، به دنبال این نیستید که 30 ثانیه، یک دقیقه یا حتی بیشتر صبر کنید و ببینید آیا تصویر نمونه خوب از کار در خواهد آمد یا نه. بهترین راه برای گرفتن یک تصویر آزمایشی بدون هدردادن وقت زیاد، گرفتن عکسی با مقدار ایزو بالاتر از حالت معمولی است.

به عنوان مثال، فرض میکنیم تصور شما برای تنظیمات صحیح نوردهی برای یک تصویر 30 ثانیه با f/5.6 و ایزو برابر با 400 است. به جای گرفتن این تصویر و 30 ثانیه صبربرای نوردهی، ایزو را تا 4 نقطه افزایش دهید و سرعت شاتر را به همین مقدار کاهش دهید. سطح نوردهی به همان مقدار قبلی خواهد بود ولی برای گرفتن تصویر آزمایشی زمان کمتری سپری خواهد شد. در مورد مثال بالا، من ایزو را تا 4 نقطه افزایش می دهم (درمرتبه اول به ایزو 800، در مرتبه دوم به ایزو 1600، در مرتبه سوم به ایزو 3200 ودر مرتبه سوم به ایزو 6400 افزایش خواهد یافت.) این کار به شما اجازه می دهد سرعت شاتر خود را تا 4 نقطه به 2 ثانیه کاهش دهید (کاهش سرعت شاتر در مرتبه اول آن را به 15 ثانیه، در مرتبه دوم به 8 ثانیه، مرتبه سوم به 4 ثانیه و در مرتبه چهارم به2 ثانیه کاهش می دهد).

زمانی که از میزان نوردهی خود راضی بودید، فقط ایزو را کاهش و سرعت شاتر را با یک مقدار مساوی افزایش دهید تا به تنظیمات نهایی دست یابید.

تنظیمات سرعت شاتر و نوردهی

 

8) استفاده از ویژگی براکتینگ (Bracketing)

عکاسی در شب حوزه ای از عکاسی است که می خواهید تصاویر خود را براکت کنید. استفاده ازحالت HDR می تواند باعث متحول شدن عکاسی در شب شود ولی حتی اگر مخالف چنین کاری هستید، از براکتینگ استفاده کنید. به آن به شکل یک تضمین نوردهی نگاه کنید.

استفاده از ویژگی براکتینگ (Bracketing)

 

9) نوردهی را با هیستوگرام تایید کنید

بعد از این که به میزان نوردهی های خود رسیدید، آن ها را بر روی نمایشگر (LCD) پشت دوربین خود بررسی کنید. تصویر داخل نمایشگر به شما نشان خواهد داد آیا میزان نوردهی به صحیح بودن نزدیک بوده یا نه، ولی هم چنین بهتر است هیستوگرام را بررسی کنید تا مطمئن شوید نوردهی در محدوده پویای دوربین شما قرار دارد. به یاد داشته باشید مناطق روشن را در سمت راست هیستوگرام نگه دارید، ولی از یک تیزی در منتهی الیه سمت راست دوری کنید. اگر نواحی تیره در سمت چپ هیستوگرام نقاط تیزی را به وجود می آورند، اشکالی ندارد چون بخش هایی از تصویرشما باید سیاه باشند. اما به طور کلی، تا جایی که امکان آن وجود دارد تصاویر را درمحدوده هیستوگرام نگه دارید.

جمع بندی

اگر رضایت کاملی ازنوردهی ندارید، انجام مقداری عکاسی از شب و تمرین آن باعث خواهد شد زودتر به نوردهی مناسب دست پیدا کنید. دوربین خود را باید بر روی سه پایه در صحنه ای که نورآن تغییر نمی کند قرار دهید، تا بتوانید با خیال راحت میزان نوردهی را بررسی کنید و به مقدار مناسب برسید.

شما مجبور خواهید شد درزمان نورسنجی نواحی روشن و سایه ها را در نظر بگیرید، سپس آن ها را بر روی هیستوگرام خود مطالعه کنید. گرفتن تصاویر نمونه (آزمایشی) و ایجاد تغییرات به شما کمک خواهد روابط داخلی بین مقادیر نوردهی را ببینید.

زمانی که این مراحل رادنبال کنید، احتمال گرفتن تصاویر عالی افزایش می یابد. هر شهری در شب جذبه ها، پلها و موزه های مهم، خود را، اغلب اوقات با چراغ های رنگی، روشن می کند. صحنه ای که در روز احتمالا دلگیر و غیرجذاب است، در شب می تواند یک عکس خوب به وجود آورد.اغلب اوقات، به علت افکت های نورها و چراغ‎ ها، واقعا از عکس نهایی شگفت زده می شوید. عجله نکردن و استفاده از نکات بالا باعث دست یابی به نوردهی صحیحی خواهد شد که تجربه عکاسی در شب شما را به حداکثر بهره وری می رساند.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.