برنامه ساخت پادکست

برنامه ساخت پادکست

برنامه ساخت پادکست

برنامه ساخت پادکست ؛ درست همانند شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها، تولید و انتشار پادکست یا همان محتواهای صوتی یک شیوه آزادانه برای ایجاد ارتباط افراد جامعه با یکدیگر است. برخلاف گذشته، که مونولوگ یا تک‌گویی شیوه‌ی رایج جوامع بشری بود و تنها افراد یا رسانه‌های خاصی صحبت می‌کردند و سایرین تنها شنونده بودند، امروزه به لطف گسترش فناوری ارتباطات، هر کسی به سادگی می‌تواند ایده‌ها و دل‌مشغولی‌های خود را در قالب محتواهای متنی، صوتی یا تصویری با دیگران به اشتراک بگذارد. پادکست یکی از فرمت‌‌های بسیار پرطرفدار است که اتفاقا تولید آن بسیار ساده است. شما می‌توانید ضمن آشنایی با انواع برنامه ساخت پادکست ، اقدام به تولید فایل‌های صوتی کنید. در این مقاله از وب‌سایت استودیو نماد در مورد شیوه تولید محتوای صوتی و همین طور نرم‌افزارهای ساخت پادکست بیشتر خواهیم گفت. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

ساخت پادکست
ساخت پادکست

برای تولید پادکست به چه چیزهایی نیاز داریم ؟

همانطور که اشاره شد در این محتوا بنا داریم در مورد ملزومات ساخت یک پادکست ، اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. تمام چیزهای که برای تولید یک پادکست لازم است را می‌شود به دو بخش تقسیم کرد.

بخش نخست، مرتبط با محتوا و نحوه تولید پادکست مثل ایده مورد نیاز است.

و بخش دوم، شامل تجهیزات سخت‌افزاری و نیز نرم‌افزار و برنامه ساخت پادکست می‌باشد.

واقعیت این است که برای تولید یک پادکست به تخصص ویژه‌ و مدرک حرفه‌ای نیاز ندارید! همین‌طور لازم نیست پادکست را در یک استودیوی حرفه‌ای ضبط و تولید کنید؛ اما برای شروع کار، لازم است با برخی اصول کلی و اولیه آشنا باشید تا بتوانید یک پادکست مناسب و جذاب و در عین حال، با کیفیت و قابل قبول بسازید و سپس آن را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.

شیوه‌های ساخت پادکست چیست؟

در تولید پادکست، مساله محتوا و شیوه ساخت یک پادکست بسیار مهم است. بسیاری از کسانی دوست دارند اقدام به انتشار پادکست کنند، در اولین گام، با این پرسش مواجه می‌شوند که چطور باید یک پادکست بسازند؟ برای ساخت پادکست به این موارد نیاز دارید :

  1. حرفی برای گفتن

وقتی می‌خواهید یک محتوا تولید کنید، چه این محتوا یک ویدئو باشد و چه یک محتوای صوتی، قبل از هر چیز، به یک ایده جذاب نیاز دارید. این ایده باید دغدغه مشترک شما و مخاطبانتان باشد.

برای تولید پادکست مهمترین چیزی که لازم دارید حرفی است برای گفتن. حرفی که حاصل های تجربه‌های شخصی، دانش و مطالعاتتان باشد و همزمان پاسخ دغدغه‌ها و نیاز‌های مخاطب را در خود داشته باشد. این ایده و حرف را باید به جذاب‌ترین شکل ممکن، به گوش شنونده خود برسانید.

به بیان دیگر، برای ساخت پادکست به حرفی خوب که خوب بیان شود نیاز دارید.

این یک حقیقت که این روزها انبوهی از “میکروفون صوت”‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای صوتی تولید و متشر می‌شوند که وجه مشترک همه آن‌ها، این است که تنها صوت‌هایی هستند که با یک میکروفون ضبط شده‌اند و هیچ‌گونه ایده و جذابیتی برای ارائه ندارند. بسیاری از پادکست‌هایی که در فضای مجازی منتشر و دست به دست می‌شود، تنها باعث تلف کردن وقت مخاطب می‌شود و جز این، ارزش دیگری ندارد.

با وجود این همه میکروفن-صوت که در فضای مجازی پخش می‌شوند، برای جذب و نگه‌داشتن مخاطب باید کمی نسبت به خود سخت‌گیر باشد و از انتشار هر فکری که به ذهن‌تان می‌رسد خودداری کنید.

درکنار وزین بودن و ارزشمندی محتوا، خلاقیت در نحوه بیان موضوع در قالب پادکست هم بسیار مهم و حیاتی است.البته در مقاله نکات مهم در پادکست و گویندگی میتوانید بیشتر در این مورد بخوانید.

ساخت پادکست
فضای مناسب
  1. فضای مناسب

وقتی به موضوع و ایده مناسبی رسیدید که می‌خواهید از دل آن تعدادی پادکست مناسب و با ارزش بسازید و با مخاطب‌تان به اشتراک بگذارید، مساله کیفیت صدا یکی دیگر از چیزهایی است که باید مد نظر داشته باشید.

البته لازم نیست دنبال اجاره کردن یک استودیوی گران‌قیمت و خیلی حرفه‌ای باشید. شما در هر جایی می‌توانید اقدام به ضبط پادکست کنید، اما مهم است که این فضا برای این کار مناسب باشد و حد‌اقل‌های لازم را داشته باشد.

برخی افراد حرفه‌ای که در زمینه‌ی تولید پادکست تجربه‌ دارند، اعتقاد دارند برای تولید پادکست نیاز به یک فضای اگوستیک و بی صدا نیست و مهم نیست اگر واقعیت‌های پشت‌ صحنه و صداهای واقعی، مثل شکستن یک شیشه یا حرکت ماشین از داخل خیابان، در یک پادکست شنیده شود.

اما به نظر می‌رسد اگر ضرورت خاصی وجود ندارد، بهتر است پادکست را در فضایی دنج و ساکت ضبط کنید و از صداهای مزاحم به دور باشید. برای اینکه از ساکت بودن فضا مطمئن شوید می‌توانید با موادی مثل فوم، بخش‌هایی مثل در یا پنجره، را بپوشانید تا صداهای مزاحم و نویز، کیفیت محتوای شما را کاهش ندهد. از فوم‌ها می‌توان برای پوشاندن دیوار و عایق صوت نمودن دیوار نیز استفاده کرد.

  1. تجهیزات مناسب

برنامه ساخت پادکست نه تنها به محتوا و فضای مناسب نیاز دارد بلکه، تجهیزات شما هم برای ضبط صدا باید مناسب باشند. البته این به معنای داشتن تجهیزات گران‌قیمت و خیلی حرفه‌ای نیست؛ اما در هر صورت تجهیزات خوب و کافی، در کیفیت صدایی که ضبط می‌کنید موثر است و این موضوع، مستقیما در جذابیت پادکست برای شنونده تاثیر دارد.

یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر در سطح متوسط، یکی از تجهیزات لازم شماست، اما مهمترین ابزار ضبط برای ساخت پادکست، یک میکروفون باکیفیت است.

اگر پادکست به صورت پرسش و پاسخ با یک مهمان است، باید از دو میکروفون به صورت جداگانه استفاده کنید.

هدفون یکی دیگر از تجهیزاتی است که معمولا در موقع ساخت پادکست استفاده می‌شود.

ساخت پادکست
تجهیزات مناسب
  1. برنامه ساخت پادکست

برای تولید محتوای صوتی شما به برنامه ساخت پادکست یا همان نرم‌افزار مناسب نیاز دارید. نرم‌افزار‌های مختلفی برای تولید پادکست، مانند، Garageband or Audacity ، وجود دارند که روش کار کردن با آن‌ها، چندان هم سخت نیست.

ویرایش صدا، افکت گذاری، اضافه کردن موسیقی و بسیاری کارهای دیگر را که برای جذاب کردن پادکست‌ به آن نیاز دارید، با این نرم افزارها قابل اجرا هستند.

در ادامه، در مورد نرم افزارهای تولید پادکست بیشتر خواهیم نوشت.

معرفی چند نرم‌افزار و برنامه ساخت پادکست

  • Anchor نرم‌افزار همه کاره

Anchor   یک نرم‌افزار رایگان برای تولید پادکست است. به جز رایگان بودن، سادگی هم از مزیت‌های این نرم‌افزار است. با استفاده از این برنامه می‌توانید مستقیما از روی تلفن، تبلت یا کامپیوتر خود اقدام به ضبط پادکست کنید. ضمن این که قابلیت استفاده از میکروفنِ بیرونی هم دارد.

حُسن دیگر Anchor این است که شما به راحتی می‌توانید یک مهمان در پادکست خود داشته باشید و در حالی که کیلومترها با یکدیگر فاصله دارید، با مهمان خود به گفت‌وگو بپردازید. برای رسیدن به این هدف، تنها لازم است میهمان شما بر روی سیستم یا تلفن همراه خود، برنامه ساخت پادکست Anchor را داشته باشد.

قابلیت ویرایش صدا، اضافه کردن موسیقی در بک‌گراند، افکت گذاری و قابلیت پیام‌گذاری مخاطب، از دیگر ویژگی‌های این برنامه است.

ساخت پادکست
نرم افزارهای ساخت پادکست

Podbean نرم‌افزار  ساخت پادکست‌ لایو و زنده

نرم‌افزار Podbean ، هم برای مبتدی ها و هم برای حرفه‌ای‌ها یک نرم‌افزار کاربردی و مناسب است. اولین ویژگی Podbean این است که یک برنامه ساخت پادکست رایگان است. البته ورژن‌های غیر رایگان این برنامه هم ارائه شده اما در نوع رایگان نرم‌افزار، فضایی در حدود 100 GB پهنای باند ماهانه و فضای ذخیره سازی برای 5 ساعت به شما ارائه می‌شود.

این نرم‌افزار هم برای حالت پخش زنده و لایو و هم برای ذخیره‌سازی و انتشار غیرمستقیم پادکست مناسب است.

آپشن‌های بسیار مناسب و گسترده‌ای در این برنامه وجود دارد که برای ویرایش، صداگذاری، افکت، اضافه کردن موسیقی، ترکیب قسمت‌های مختلف با هم و یا قسمت‌بندی یک پادکست می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • Spreaker Studioبهترین برنامه برای مدیریت و ساخت  پادکست

این نرم‌افزار هم دارایی ورژن رایگان و هم دارای ورزژن ویرایشی تا 45 دلار در ماه است. مدیریت این برنامه شامل تولید، انتشار، تحلیل داده و درآمدزایی از پادکست است. به دلیل قابلیت انعطاف بالا، Spreaker Studio  را می توان یک برنامه ساخت پادکست برای حرفه‌ای‌ها و تازه‌کارها نامید.

این نرم افزار بر روی اندروید ، وب و IOS قابل استفاده است. در صورت نصب Spreaker Studio ، امکان ضبط مستقیم صدا از روی سیستم رایانه و یا تلفن همراه را خواهید داشت. تنها یک کلیک برای آماده سازی و انتشار یک پادکست با این برنامه، کافی است.

  • Podomatic نرم‌افزاری برای تبلیغ

اگر شما پادکست تولید می‌کنید و نیاز دارید که محتوای تولیدی را به مخاطبان معرفی کنید،  Podomatic  بهترین ابزار برای کمک به شماست. با کمک این برنامه، می‌توانید مستقیما از وب، اندروید و یا IOS ، اقدام به ضبط پادکست کنید. این اپلیکیشن، با اپلیکیشن‌هایی مانند  Advertisecast و Patreon ارتباط دارد، در نتیجه پادکست شما می‌تواند به مخایبان در سراسر دنیا معرفی شود.

حُسن بزرگ این اپلیکیشن، رایگان بودن آن است.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد انواع محتوا، چه به شکل تصویر و ویدئو‌، چه نوشتار و چه پادکست و صوت، ما را احاطه کرده‌ باشند. با ورود شبکه‌های اجتماعی و گسترش دنیای مجازی، مردم هر چه بیشتر با انواع محتوا، عجین شده‌اند. در این بین، محتوای صوتی و پادکست‌ها می‌توانند یک گزینه‌ی مناسب و قابل قبول برای پر کردن اوقات فراغت و زمان‌هایی باشند که ما مجبور به انجام کاری اجباری هستیم، مانند زمانی که در ترافیک هستیم یا مشغول شستن ظرف می‌باشیم.

در عین حال، پادکست‌ها روشی هوشمندانه برای رونق کسب‌وکارها و گسترش مشاغل نیز هستند و باعث درآمدزایی برای تولید کنندگانشان می‌شوند. به بیانی دیگر می‌توان گفت تهیه و تولید پادکست ، یک مزیت دو سویه است که هم تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده از فوائد آن سود می‌برد.

ازین که تا پایان همراه این محتوا بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بیان شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.