عکاسی حرفه‌ای غذا

عکاسی حرفه‌ای غذا

عکاسی حرفه‌ای غذا

عکاسی حرفه‌ای غذا یکی از مهم‌ترین شاخه‌های عکاسی حرفه‌ای محسوب می‌شود. با گسترش روز افزون رستوران‌ها و فست‌فودها در گوشه‌ و کنار هر کوی و برزنی، طبیعی است که بحث عکاسی و تبلیغات در این زمینه داغ باشد! خصوصا آنکه امروزه تعداد افراد شاغل از گذشته بیشتر است و افراد نیاز بیشتری به سفارش غذا و خرید غذاهای آماده خواهند داشت. در این محتوا همراه وب‌سایت استودیو نماد باشید تا به شما اصولی را پیشنهاد دهیم تا بتوانید عکس‌های خوشمزه‌تری بگیرید. همراه ما باشید:

عکاسی حرفه‌ای غذا چه هدفی را دنبال می‌کند؟

هر شاخه از عکاسی حرفه‌ای ، خواه پوشاک باشد یا غذا ، هدفش متقاعد کردن مشتری به خرید محصولی است که تبلیغ می‌شود. بنابراین قابل انتظار است که عکاسی حرفه‌ای غذا نیز، چنین هدفی را دنبال کند. یک عکاس حرفه‌ای باید بتواند با عکس‌هایی منحصربه‌فرد، ذهن بیننده را تحریک کند و او را به سمت رستوران مورد نظر بکشاند.

عکاسی حرفه‌ای غذا ، باید به گونه‌ای باشد که دهان بیننده را آب بیندازد!

با شنیدن اسم همبرگر چه چیزی در ذهن شما تداعی می‌شود؟ احتمالا یک همبرگر بزرگ چند طبقه با پنیر‌های آویزان که محتویات آن به طرز هوس‌‌انگیزی از لابلای آن بیرون زده است! این بدان معناست که ایده‌پرداز و عکاس این عکس، در کار خود موفق بوده است!

آیا دقت کرده‌اید که با دیدن منو‌های تصویری برخی از رستوران‌ها یا فست‌فود‌ها، چگونه هوس سفارش و خوردن غذا در شما ایجاد می‌شود؟ این دقیقا همان هدف اصلی عکاسی حرفه‌ای غذا است.

هفت راهکار برای عکاسی حرفه‌ای غذا

  • سریع باشید تا غذا از دهان نیفتد!

هفت راهکار برای عکاسی حرفه‌ای غذا

از ملزومات عکاسی حرفه‌ای غذا ، سرعت عمل است. غذا اصطلاحا از دهان می‌افتد و زمانی که از دهان افتاد، عکس گرفته شده از آن نیز چندان جذاب و هوس‌ برانگیز نخواهد بود. بنابراین اولین گام این است که تا زمانی که غذا هنوز داغ و تازه است عکس مورد نظرتان را بگیرید.

  • همه‌ی غذاهایی که قرار است از آن عکس بگیرید نیز باید تابع همین قانون باشد. به عنوان مثال غذاهایی مانند سوپ یا آبگوشت را تا هنوز از جوش نیفتاده یا بخار از آن خارج می‌شود باید عکاسی کنید.
  • حتما دقت کرده‌اید شله‌زرد، آش یا سوپ که چند دقیقه از سرو آن می‌گذرد، لایه‌ای روی آن بسته می‌شود. سس‌ بر روی ماکارونی می‌ماسد و سالاد پژمرده می‌شود. بستنی آب می‌شود و یا وقار خود را از دست می‌دهد! بنابراین سریع عمل کنید!

البته داشتن سرعت عمل مستلزم این است که جزئیات کار را از قبل آماده کرده باشید و به محض آماده شدن سوژه، دست به کار شوید. زاویه دوربین، چینش سوژه، پس زمینه عکس، نورپردازی و بسیاری موارد دیگر، همگی باید از قبل برنامه‌ریزی شده و آماده شده باشند تا عکس شما از دهان نیفتد!

  • مخاطب هدف را شناسایی کنید:

در هر شاخه‌ای از عکاسی حرفه‌ای که فعالیت می‌کنید، شناخت مخاطب از اصلی‌ترین مهارت‌های آن است. تا زمانی که مخاطب خود را نشناسید و ندانید متعلق به چه گروه اجتماعی یا سنی است، نمی‌توانید منطبق بر ارزش‌ها و نیاز‌های او عکاسی کنید. مخاطب عکس خود را شناسایی کنید و با او و ایده‌هایش، آرزوها و محدودیت‌هایش آشنا باشید تا بتوانید خود را هر چه بیشتر به ذهن او نزدیک کنید.

به عنوان مثال، غذاهای فست‌فودی بیشتر مورد پسند افراد جوان و نوجوان است و در مقابل غذاهایی سنتی بیشتر مورد علاقه قشر سنتی‌تر و مسن‌تر است. بنابراین باید المان‌های مرتبط با سن در عکس شما وجود داشته باشد یا چنین ذهنیتی را در ذهن بیننده ایجاد کند.

برای نمونه، بشقابی که یک غذای سنتی در آن سرو می‌شود باید سنتی و منطبق بر سلیقه افراد سنتی‌تر باشد و در مقابل، یک لیوان نوشابه گازدار خنک در کنار یک پیتزای داغ با پنیر کش‌آمده می‌تواند برای یک نوجوان بسیار جالب توجه و هوس‌ انگیز باشد.

  • به نماد‌ها توجه کنید:

عکس یک جلوه دیداری و بصری است و یک عکاس حرفه‌ای باید بتواند از طریق همین جلوه بصری، سایر حواس را زنده کند! این جمله به این معنی ست که باید بتوانید از طریق عکس، گرما، سرما، بوی غذا، طعم و مزه و غیره را به بیننده القا نمایید.

به عنوان مثال، یک لیوان نوشابه تگری و خنک را می‌توان با قطرات آبی که بر روی لیوان یا قوطی آن نشسته، عکاسی نمود تا حس خنکی و سردی نوشابه در ذهن مخاطب القا شود. همچنین است که یک غذای تند هندی را می‌توان با عکس یک فلفل قرمز کوچک در کنارش تزیین کرد و یا آن از رنگ قرمز بیشتر در عکس استفاده نمود تا حس تندی و گرما بیشتر در ذهن مخاطب نقش ببندد.

عکاسی حرفه ای از غذا و مواد غذایی

  • از خوراکی‌ها و غذاهای تازه استفاده کنید:

سوژه در عکاسی حرفه‌ای غذا باید تازه باشد. سبزیجات و غذاهای تازه، برق می‌زنند و می‌درخشند. بهتر از سبزیجات و میوه‌جات تازه که طراوت و تازگی از ظاهرشان نمایان است استفاده کنید تا همان حس را در ذهن بیننده ایجاد کند. توجه کنید هدف شما در عکاسی حرفه‌ای غذا باید برانگیختن اشتها باشد بنابراین تازگی و طراوت مواد غذایی که در پخت و سرو غذا استفاده می‌شود، حرف اول را می‌زند.

با این وجود اگر به هر علتی غذا یا سوژه کمی طراوت خود را از دست داد، می‌توانید با اسپری کردن آب، آن را مجددا تازه و دلپذیر کنید.

  • بر روی قسمت جذاب‌تر غذا فوکوس کنید:

از دیگر ترفند‌های عکاسی حرفه‌ای غذا این است که بر روی قسمتی از غذا که جذاب‌تر و خوشمزه‌تر به نظر می‌رسد، تمرکز کنید و آن را در عکس خود بیشتر و پررنگ‌تر نشان دهید. بررسی کنید کدام زاویه از بشقاب غذا جذاب‌تر و هوس‌ برانگیزتر به نظر می‌آيد، دوربین خود را در همان جهت تنظیم کنید.

  • از فاصله‌ی نزدیک عکس بگیرید:

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز عکاسی حرفه‌ای غذا ، نزدیک بودن سوژه به لنز دوربین است. علت این کار بسیار واضح است و آن اینکه جزئیات غذا به وضوح نشان داده شود تا بیشتر در ذهن مخاطب جا بگیرد!

  • غذا را تزئین کنید:

تزئین غذا یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. هر چه تزئین غذا زیباتر، هماهنگ و متناسب با سلیقه مشتری باشد، تاثیر عکس گرفته شده بیشتر خواهد بود. یک نعناع کوچک، یک گل محمدی خشک شده، قطعات کوچک شکلات، دارچین یا کاکائو پاشیده شده و بسیاری دیگر از موارد این چنینی، می‌تواند زیبایی و خوشمزگی غذا را دو چندان در ذهن مخاطب جلوه دهد.

سعی کنید از افراد حرفه‌ای که با کار تزئین غذا آشنا هستند مشورت و همکاری کنید. هر چه نتیجه‌ی نهایی عکس جذاب‌تر باشد، موفقیت شما بیشتر خواهد بود، بنابراین تلاش‌تان را انجام دهید و از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید.

عکاسی از پیتزا

  • از شلوغ‌کاری بپرهیزید:

یک عکس شلوغ و بی‌نظم، مخاطب را سردرگم و گیج خواهد کرد حتی اگر آن عکس، یک غذای خوشمزه باشد. بنابراین هدف خود را دقیقا بر چیزی بگذارید که قرار است نشان داده‌ شود.

اگر قصد دارید فضای اطراف مانند صندلی‌ها و نمای رستوران را نیز در عکس بگنجانید، باید دقت کنید که این کار بسیار حرفه‌ای و ظریف به نظر برسد و هدف شما را تحت تاثیر قرار ندهد!

نکته‌ای که همواره باید در عکاسی حرفه‌ای غذا مد نظر عکاس قرار بگیرد این است که غذا و خوراکی، باید قسمت پر اهمیت و برجسته عکس شما باشد، نه فضای اطراف آن! در واقع، یک غذای خوشمزه است که شما را به یک رستوران شیک می‌کشاند نه یک فضای شیک! سعی کنید دومی را در دل اولی بگنجانید!

  • از نورپردازی مناسب استفاده کنید:

نور دریافتی از محیط در عکاسی حرفه‌ای غذا ، تابع سوژه‌ای است که می‌خواهید از آن عکس بگیرید. اما به طور کلی، نور طبیعی نتیجه‌ی بهتری می‌دهد. نور‌های ناخواسته را کم کنید و اگر قرار است از نور مصنوعی استفاده کنید بهتر است این نور به طور غیر مستقیم به سوژه بتابد. به عنوان مثال، منبع نور را به دیوار یا سقف بتابانید تا فضا را به اندازه‌ای که لازم دارید روشن نماید.

  • عناصر مرتبط را با یکدیگر ترکیب کنید:

عناصر مرتبط با سوژه عکاسی ، جلوه و خوشمزگی غذای شما را بیشتر خواهد کرد. شما باید بتوانید از همه‌ی عناصر و جلوه‌های بصری برای زیباتر نشان دادن عکس و خوراکی که قصد نمایش آن را دارید استفاده کنید. هر چیزی که خوشمزگی سوژه‌ی عکس را بیشتر کند، می‌تواند یک انتخاب مناسب برای کار شما باشد.

به عنوان مثال اگر قرار است از یک کیک شکلاتی خوشمزه عکاسی کنید، می‌توانید در پس زمینه‌ی سوژه، یک موکاپات قدیمی و نوستالژیک را قرار دهید. در مثالی دیگر، اگر سوژه شما باقلوای سنتی است، می‌توانید یک فنجان کمر باریک که در نعلبکی آن یک نبات قرار دارد را به صورت محو در پشت سوژه قرار دهید.

عکاسی از غذاهای سنتی

سخن پایانی:

عکاسی حرفه‌ای غذا ، یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های این حرفه است که در عین حال، سختی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد. هدف و تلاش شما در این حیطه، باید به گونه‌ای باشد تا بیننده را متقاعد کنید خوراکی و غذای تبلیغاتی را سفارش دهد یا بخرد. بنابراین باید همه‌ی تلاش خود را بکنید که عکس گرفته شده، خوشمزگی خود را به چشمان مخاطب القا کند.

به طور حتم روش‌ها و ترفند‌های خلاقانه‌تری وجود دارد که شما را در راه رسیدن به هدف‌تان یاری خواهد رساند. تنها کافی است به خلاقیت خود ایمان داشته باشید.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت استودیو نماد مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب نگاشته شده، برایتان مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.