راهنمای گام به گام برای ثبت افکت بوکه در عکاسی

راهنمای گام به گام برای ثبت افکت بوکه در عکاسی

راهنمای گام به گام برای ثبت افکت بوکه در عکاسی

بوکه در زمان عکاسی از یک سوژه به معنای ثبت پس زمینه ملایم و خارج از فوکوس است. ریشه این اصطلاح به لغت ژاپنی boke به معنای محو بر می‎گردد.

نکته کلیدی در ثبت بوکه خوب استفاده از یک لنز سریع با بازترین حالت دیافراگم آن است.

اگر قصد دارید تصاویری با افکت بوکه زیبا بگیرید، تا انتهای این مطلب آکامی آموزش عکاسی نماد  با ما همراه باشید.

چرا گشادگی دریچه دیافراگم (ضریب اف) برای ثبت افکت بوکه در عکاسی مهم است؟

بوکه در عکاسی تقریبا به طور کامل به لنزهایی که استفاده می‎کنید بستگی دارد. به عبارت دیگر یک لنز بوکه. طراحی این لنز به نحوی است که محوشدگی تصویر و درجه زیبایی این محوشدگی را تعیین می‎کند. در این جا حالت عکاسی پرتره به شما کمک نخواهد کرد و چیزی به اسم حالت عکاسی بوکه وجود ندارد. با دستکاری ضریب اف یا گشادگی دریچه دیافراگم، نقطه کانونی و فاصله کانونی را تغییر می‎دهید.

به همین دلیل است که بازترین حالت دیافراگم مهم است. محدوده ضریب اف از f/2.8 در بازترین حالت دیافراگ است تا f/22 (محدودترین حالت آن).

اگر از یک ضریب اف f/2.8 استفاده کنید، یک عمق میدان بسیار کم خواهید داشت. عمق میدان نشان می‎دهد سوژه یا صحنه ما چقدر در فوکوس قرار دارد. f/22 عکس ضریب اف قبلی است یعنی همه چیز را در فوکوس قرار می‎دهد.

هرچه گشادگی دریچه دیافراگم بیشتر باشد، پس زمینه در تصویر شما محوتر ظاهر خواهد شد.

بوکه در عکاسی خانوادگی

 

چرا برای افکت بوکه در عکاسی فاصله مهم است؟

گشادگی دریچه دیافراگم در بحث افکت بوکه در عکاسی مهم‎ترین شرط است و به دنبال آن عمق میدان قرار می‎گیرد یا این که چقدر از صحنه شما در فوکوس است. با این حال فاصله در قسمت‎های محو تصویر شما موضوع مهم دیگری است.

شما می‎توانید حتی اگر از سوژه خیلی فاصله داشته باشید با استفاده از ضریب اف f/2.8 به یک افکت بوکه عالی در تصویر دست پیدا کنید. علت آن است که فاصله کانونی بسیار کوچک است.

از طرف دیگر، اگر خودتان را در حال استفاده از یک ضریب اف متوسط، به عنوان مثال f/8، به سوژه بسیار نزدیک کنید، پس زمینه محو خواهد بود.

علت این است که پس زمینه به مراتب در مقایسه با دوربین از سوژه در فاصله دورتری قرار می‎گیرد.

اگر لنز شما تنها تا ضریب اف f/5.6 پیش می‎رود، مانند بسیاری از لنز زوم‎ها، آگاهی از این نکته بسیار خوب است.

فاصله در مقابل گشادگی دریچه دیافراگم

برای اصلاح تصویر بالا یک راه وجود دارد و این جا است که نقش لنزهای با کیفیت بهتر مشخص می‎شود.

بوکه در عکاسی از شمع

زمانی که ضریب اف را محدودتر (کوچکتر) انتخاب کنید، افکت بوکه به مراتب جذاب‎تر می‎شود.

شما می‎توانید بدون این که خطر ثبت یک افکت بوکه در عکاسی بد را به وجود آورید شکل سوژه را بهتر ثبت کنید.

به عنوان مثال در تصویر بالا ما از یک ضریب اف f/8 استفاده کردیم. برای پیدا کردن بوکه مناسب برای تصاویرتان باید بین فاصله و گشادگی دریچه دیافراگم یک تعادل پیدا کنید.

چرا کیفیت لنز برای افکت بوکه مهم است؟

کیفیت لنزهای شما همیشه روی کیفیت دیافراگم دوربین شما تاثیر خواهد گذاشت. علت آن فقط تعداد تیغه‎های دیافراگم است که برای ایجاد یک دیافراگم استفاده می‎شوند.

لنزهای با کیفیت بالا تیغه‎های بیشتری دارند، بنابراین می‎توانند یک دیافراگم دایره‎ای شکل بهتری را ایجاد کنند.

به عنوان مثال لنزهای دوربین Canon L من هر کدام 8 تیغه دارند، در حالی که کیت لنز و لنزهای 50 میلی‎متری با ضریب f/1.8 من تنها 5 تیغه دارند.

لنزهایی وجود دارند که تیغه‎های دیافراگم بیشتری دارند. Nikon AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED مانند Sigma 35mm f/1.4 DG HSM ART و سری‎های Zeiss Otus 85mm f/1.4 Apo Planar ZF.2 دارای 9 تیغه دیافراگم هستند.

تصویر زیر ظاهر تیغه‎های دیافراگم را داخل یک لنز نشان می‎دهد.

افکت بوکه

باید اشاره کنیم هرچه دیافراگم محدودتر شود از واضح بودن این مقایسه کم می‎شود.

چرا برای ثبت یک افکت بوکه زیبا نوردهی مهم است؟

بدون شک، یکی از مهمترین شروط ایجاد یک افکت بوکه در عکاسی زیبا، نحوه نوردهی تصویر است.

اگر روی شرایط کنترل دارید و می‎توانید نور محیط را تنظیم کنید و می‎خواهید تصاویر آزمایشی بگیرید، باید بگوییم زمانی که دیافراگم باز است، بهترین نتایج را می‎گیرید.

به یاد داشته باشید در این حالت یک دست‎ترین تصاویر گرفته می‎شوند و بزرگترین بوکه را به وجود می‎آورید.

یا شاید نور در پس زمینه از بین برگ‎های یک درخت عبور می‎کند و می‎خواهید با یک افکت بوکه محو یک دست آن را ثبت کنید.

این منبع نوری الزما نباید از پشت سوژه مانند تصویر بالا بتابد، بلکه می‎تواند نور تصادفی باشد که مانند تصویر زیر از یک صحنه با نورپردازی مناسب بیرون می‎زند.

این وظیفه شما است که نور را شناسایی کنید و به نفع خودتان آن را به کار ببرید.

چطور در سه مرحله ساده یک افکت بوکه ایجاد کنید

1) تصویر خود را پیدا کنید

ابتدا باید مشخص کنید کجا می‎خواهید عکس بگیرید. چیزی که باید از آن‎ آگاه باشید نور، اندازه محیط و ظاهر نهایی پس‎ زمینه است

2) سوژه خود را پیدا کنید

به نظر من در عکاسی تبلیغاتی غذا نیز از این افکت میتوانید استفاده کنید. تصویر نهایی یک کنتراست عالی از نظر شکل و رنگ‎های مکمل دارد.

3) برای ایجاد افکت بوکه ، دوربین خود را روی حالت اولویت با دیافراگم قرار دهید

زمانی که دوربین خود را روی حالت اولویت با دیافراگم (Aperture Priority) قرار می‎دهید تغییر ضریب اف ساده‎تر خواهد بود. اگر شرایط نوردهی خوب است ، ایزو را 100 انتخاب کنید. در وسط روز، گشادگی دریچه دیافراگم f/2.8 با ایزو 100 باعث می‎شود سرعت شاتر در حدود 1/1000، اگر نگوییم بیشتر، باشد.

مزیت استفاده از حالت اولویت با دیافراگم این است که اگر حس کنید f/2.8 بسیار محدود یا کوچک است و می‎خواهید از f/8 استفاده کنید، دوربین خودش این تغییر را انجام خواهد داد.

هرچه ضریب اف را تا 3 گام بالا می‎برید، سرعت شاتر به همان مقدار کم خواهد شد.

 

4) عکس را ثبت کنید

عکس را بگیرید. همانطور که می‎توانید در تصویر زیر ببینید، دوربین به سوژه نزدیک است و فاصله از سوژه نسبت به افق به مراتب بیشتر است. چنین چیزی روی محو شدگی تصویر تاکید می‎کند و یک افکت بوکه زیبا به وجود می ‎آورد.

 

تصویر و افکت بوکه به واسطه شبنم روی علف‎ها تاثیر بیشتری روی مخاطب می‎گذارند. همچنین به نور اجازه می‎دهد قابل توجه‎تر شود.

بوکه در عکاسی از گل

تمام شد. شما می‎توانید با استفاده از یک دیافراگم باز تصاویری با افکت بوکه زیبا بگیرید. به همین سادگی. در ثبت تصاویر بوکه همه چیز بستگی به قدرت تخیل شما دارد.

اما گاهی اوقات افکت بوکه داخل تصویر شما ممکن است آن زیبایی لازم را نداشته باشد. با یکدیگر چند مشکل متداول را بررسی می‎کنیم.

پس زمینه بوکه من به آن مقداری که می‎خواستم محو نیست

مشکل ممکن است این باشد که دیافراگم شما به اندازه کافی باز نیست. سعی کنید با ضریب اف f/2.8 یا پایین‎تر عکس بگیرید. اگر لنزهای دوربین شما تا این ضریب اف پیش نمی‎روند، مراحل زیر را در پیش بگیرید.

  • برای لنز بازترین ضریب اف (کوچکترین عدد) ممکن را انتخاب کنید.
  • دوربین را به سوژه نزدیک‎تر کنید.
  • آن شکاف را بپوشانید و دوباره عکس بگیرید.

متوجه خواهید شد که افکت بوکه در عکاسی به مراتب بهتر می‎شود. اگر این چنین نبود، به سوژه نزدیک‎تر شوید تا عکس را با عمق میدان کم بگیرید.

تصاویر من بیش از حد تاریک هستند

اگر از حالت اولویت با دیافراگم استفاده می‎کنید، تنظیمات دوربین شما باید براساس ضریب اف تعیین شده تغییر کند. اگر همچنان مشکل دارید، ایزو را از 100 به 200 افزایش دهید که باید مشکلات را رفع کند.

سوسو زدن نورهای افکت بوکه در پس  زمینه

ممکن است متوجه شوید بخشی از نور پس زمینه در تصویرتان ناپدید خواهد شد و به شکل جادویی دوباره ظاهر می‎شود.

نور لامپ‎های برقی ممکن است اصلا در عکس شما دیده نشود. علت آن به این قضیه بر می‎گردد که این نورها دقیقا دائمی نیستند. آن‎ها چشمک‎زن هستند.

اگر تصویر شما با آن‎ها همگام نباشد، در تصویر شما ناپدید می‎شوند. سعی کنید از سرعت شاتر آهسته‎تر از 1/60ام یک ثانیه استفاده کنید.

بوکه در عکاسی

 

نتیجه‎ گیری

من اغلب اوقات متوجه شده‎ام کار با نور در شب باعث ایجاد باحال‎ترین افکت‎های بوکه در عکاسی می‎شود. پیشنهاد می‎کنم در طول ساعت طلایی به بیرون بروید و در شب از راه دور نورهای بوکه را ثبت کنید.

در یک فضای شهری که تعداد ماشین‎ها و چراغ‎های خیابان و مغازه‎ها زیاد است واقعا نتیجه بسیار خوبی می‎گیرید.

به بیرون بروید و سعی کنید یک پس زمینه بوکه ثبت کنید. حتی می‎توانید در برنامه‎های لایت‎روم و فوتوشاپ یک پس زمینه بوکه محو به وجود آورید یا این که می‎توانید با کمی خلاقیت فیلترهای بوکه مخصوص خود را با هزینه بسیار کم درست کنید.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.