معرفی سرعت شاتر در عکاسی

معرفی سرعت شاتر در عکاسی

معرفی سرعت شاتر در عکاسی

یکی از ارکان اساسی عکاسی سرعت شاتر است، دوتای دیگر عبارتند از گشادگی دریچه دیافراگم و ایزو. سرعت شاتر مسئول دو ویژگی خاص است یعنی تغییر میزان روشنایی تصویر و ایجاد افکت‎های جالب و گیرا یا متوقف‎سازی فعالیت صحنه یا محو شدگی حرکت (موشن بلور). در این مطلب از آموزش عکاسی میخواهیم به زبان ساده آن را برای شما توضیح دهیم.

شاتر دوربین چیست؟

دلیل وجود سرعت شاتر چیزی به اسم شاتر دوربین است که ساده بخواهیم بگوییم شاتر مانع جلوی سنسور دوربین است که تا زمانی که دوربین عمل نکند بسته باقی می‎ماند. زمان فعال شدن دوربین، شاتر باز می‎شود و به طور کامل سنسور دوربین را در معرض نوری قرار می‎دهد که از بین لنزها عبور می‎کند. پس از این که لنز نور را جمع‎آوری کرد، شاتر فورا بسته می‎شود تا دیگر نور به سنسور نرسد. دکمه‎ای که دوربین را به فعالیت وا می‎دارد شاتر یا دکمه شاتر نام دارد چون باعث باز و بسته شدن شاتر می‎شود.

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز است و نور را به سنسور دوربین انتقال می‎دهد. الزاما، شاتر دوربین مدت زمانی است که دوربین صرف گرفتن یک عکس می‎کند. این قضیه روی کیفیت تصاویر چند تاثیر مهم خواهد داشت.

زمانی که شاتر دوربین طولانی است، مدت زمان ورود نور به سنسور دوربین زیادتر می‎شود. اولین تاثیر بارز سرعت شاتر محو شدن حرکت (موشن بلور) است. اگر این سرعت طولانی است، اشیاء متحرک در تصویر در امتداد جهت حرکت محو به نظر خواهند رسید. از این افکت اغلب اوقات در تبلیغات ماشین و موتور سیکلت‎ها استفاده می‎شود، یعنی حوزه‎ای از عکاسی که در آن عامل سرعت و حرکت با محو کردن عمدی چرخ‎های متحرک به بیننده رسانده می‎شود.

 

سرعت شاتر چیست؟

از سرعت‎ های آهسته شاتر برای عکاسی کهکشان راه شیری یا دیگر اجسام آسمانی در شب یا در یک محیط تاریک با یک سه پایه استفاده می‎شود. عکاسان منظره ممکن است عمدا از سرعت‎های طولانی شاتر برای ایجاد یک حس حرکت روی رودخانه‎ها و آبشارها استفاده کنند در حالی که هر چیز دیگر در تصویر را کاملا شارپ نگه دارند.

از طرف دیگر، از سرعت شاتر همچنین می‎توان در جهت مخالف استفاده کرد یعنی فریز کردن حرکت. اگر از یک سرعت به ویژه سریع استفاده کنید، می‎توانید حرکت را حتی از اجسام سریعا متحرک حذف کنید، مانند پرندگان در حین پرواز یا ماشین‎هایی که به سرعت عبور می‎کنند. اگر از یک سرعت سریع در حین عکاسی از آب استفاده می‎کنید، هر قطره آب کاملا در هوا شارپ معلق خواهد بود که ممکن است حتی با چشم غیرمسلح ما دیده نشود.

تمامی تصاویر بالا به سادگی با کنترل سرعت شاتر گرفته شده‎اند. به طور خلاصه، سرعت شاتر سریع حرکت را فریز می‎کند در حالی که این سرعت طولانی یک افکت سرعت در زمان عکاسی از اجسام متحرک ایجاد می‎کند.

سرعت شاتر از پرنده

نحوه اندازه گیری سرعت شاتر

سرعت‎های شاتر زمانی که زیر یک ثانیه هستند معمولا در کسری از یک ثانیه محاسبه می‎شوند. به عنوان مثال 1/4به معنی یک چهارم یک ثانیه است، در حالی که 1/250 یعنی یک دویست و پنجاهم ثانیه (یا 4 میلی‎ثانیه) است.

اکثر دوربینهای DSLR مدرن و دوربین‎های میرورلس می‎توانند سرعت شاترهایی تا حداکثر 1/400 ام و سایر دوربین‎ها می‎توانند سرعت‎های سریعتر 1/8000ام یک ثانیه و سریعتر را داشته باشند. از طرف دیگر، طولانی‎ترین سرعت موجود در اکثر دوربین‎های DSLR یا دوربین‎های میرورلس معمولا 30 ثانیه است. اگر لازم است می‎توانید از یک سرعت شاتر طولانی‎تر با استفاده از کنترل از راه دورهای خارجی استفاده کنید.

سرعت شاتر و نوردهی

تاثیر مهم دیگر سرعت شاتر روی نوردهی است که به میزان روشنایی یک تصویر مرتبط است. اگر از سرعت طولانی استفاده کنید، سنسور دوربین شما نور زیادی جمع‎آوری می‎کند و تصویر نهایی کاملا روشن خواهد بود. به دنبال استفاده از یک سرعت شاتر سریع، سنسور دوربین تنها با حجم کمی از نور نوردهی می‎شود و در نتیجه تصویر تاریک‎تری شکل می‎گیرد.

گرچه، سرعت شاتر تنها متغیری که روی میزان روشنایی یک تصویر تاثیر می‎گذارد نیست. دو عامل دیگر گشادگی دریچه دیافراگم و ایزو به همراه میزان روشنایی واقعی صحنه پیش روی شما است. بنابراین، زمانی که در مورد سرعت تصمیم می‎گیرید کمی انعطاف‎پذیری دارید ولی باید دیگر تنظیمات خود را با دقت انتخاب کنید.

انواع سرعت شاتر

سرعت شاتر می‎تواند ابزار حیاتی برای ثبت عکسی با میزان روشنایی صحیح محسوب شود. در یک روز آفتابی، ممکن است نیاز به استفاده از سرعت سریع باشد تا تصویر بیش از حد نوردهی نشود. اما اگر هوا تاریک یا نور محیط کم است، احتمالا باید از این سرعت طولانی استفاده کرد تا جلوی ثبت تصویری که آن هم تاریک است گرفته شود. (در نتیجه احتمالا نیاز به سه پایه است چون عکاسی با دوربین روی دست موشن بلور ایجاد می‎کند) برای بسیاری از افراد، این قضیه دلیل اصلی تنظیم سرعت است یعنی کسب اطمینان از این که تصاویر به شکل مناسبی روشن هستند. با این حال، مشکل موشن بلور نیز بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود.

سرعت های آهسته، سریع و طولانی شاتر

سرعت شاتر سریع معمولا عامل کافی برای فریز کردن حرکت است. اگر در حال عکاسی از پرندگان هستید، احتمالا نیاز به سرعت 1/1000 ثانیه یا سریع تر دارید. گرچه، هنگام عکاسی عمومی از اجسام با سرعت آهسته، ممکن است بتوانید بدون  ایجاد موشن بلور تصاویری با سرعت 1/200 ام، 1/100ام ثانیه یا حتی طولانی‎تر بگیرید.

سرعت‎های طولانی شاتر معمولا بالای یک ثانیه است یعنی تا حدی که نیاز به استفاده از سه پایه برای گرفتن تصاویر شارپ حس شود. از سرعت‎های شاتر طولانی برای سبک‎های خاصی از عکاسی در شب یا محیط کم نور یا برای ثبت عمدی حرکت استفاده خواهد شد. اگر زمان استفاده از سرعت‎های طولانی شاتر چیزی در صحنه شما حرکت کند، در عکس‎های نهایی بسیار محو ظاهر خواهد شد.

تغییر سرعت شاتر در نوردهی

در این میان، سرعت‎های شاتر از 1/100ام ثانیه تا یک ثانیه باز هم نسبتا آهسته در نظر گرفته می‎شوند. ممکن است نتوانید بدون ایجاد لرزش دست آنها را کنترل کنید، به ویژه نزدیک به پایان ثانیه اول. همچنین، این قضیه تا حد زیادی بستگی به لنزهای شما دارد. بعضی از لنزها مانند نیکون با طول کانونی 70 تا 200 میلیمتری و گشادگی دریچه دیافراگم f/2.8 از فناوری‎های لرزشگیر خاص تصویر (که همچنین به اسم فناوری کاهش لرزش شناخته می‎شود) استفاده می‎کنند که به عکاسان کمک می‎کند زمان عکاسی با دوربین روی دست تصاویری با سرعت‎های بسیار آهسته شاتر بگیرند. دیگر لنزها فناوری کاهش لرزش ندارند که به این معناست که باید از قانون تقابل (reciprocal)  استفاده کنند تا مشخص کنند سرعت شاتر چقدر طولانی باید باشد بدون این که به علت لرزش دوربین موشن بلور به وجود آید. همچنین مهم است بدانید که چطور دوربین را نگه دارید.

نحوه تنظیم سرعت شاتر

اکثر دوربین‎ها خودکار به صورت پیشفرض سرعت‎های شاتر را مدیریت می‎کنند. زمانی که شاتر در حالت «خودکار» قرار دارد، سرعت شاتر  (و همچنین گشادگی دریچه دیافراگم و ایزو) بدون دخالت عکاس توسط دوربین انتخاب می‎شود. گرچه، عکاس اگر لازم باشد باز هم می‎تواند به صورت دستی سرعت شاتر را به روش‎های زیر تنظیم کند:

سرعت شاتر

  • با تنظیم دوربین در حالت «اولویت شاتر» عکاس سرعت شاتر را انتخاب می‎کند و دوربین خودکار گشادگی دریچه دیافراگم را تنظیم می‎کند.
  • با تنظیم دوربین در حالت «دستی»، کاربر به صورت دستی گشادی دریچه دیافراگم و سرعت را انتخاب می‎کند.

در هر دو حالت، می‎توان ایزو را به صورت خودکار یا دستی انتخاب کرد

در اکثر موارد، پیشنهاد می‎کنیم به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر صحیح را برای شما انتخاب کند. با این حال، مواظب باشید تا موشن بلور بیش از حدی در تصویر به وجود نیاید (یا فریز حرکتی انجام نگیرد که به دنبال محو کردن آن هستید).

نحوه پیدا کردن سرعت شاتر

آیا می‎دانید چطور متوجه شوید که سرعت شاتر دوربین روی چه عددی تنظیم شده است؟ معمولا پیدا کردن سرعت شاتر بسیار ساده است. در دوربین‎ها صفحه‎ای وجود دارد که سرعت شاتر معمولا در بالا گوشه سمت چپ قرار گرفته است که در تصویر زیر دور آن خط کشیده‎ایم:

 

سرعت شاتر چیست

اگر دوربین شما مانند بعضی از مدل‎های رده ابتدایی دوربینهای DSLR یک نمایشگر ال‎سی‎دی در بالای خود ندارد، می‎توانید در نمایاب نگاه کنید که در آن سرعت  در گوشه پایین سمت چپ قرار می‎گیرد. اگر دوربین شما نه نمایاب و نه نمایشگر دارد، مانند بسیاری از دوربین‎های بدون آینه، می‎توانید این سرعت  را به سادگی با نگاه به صفحه پشتی ببینید.

در اکثر دوربین‎ها، این سرعت شاتر  به شکل کسری از یک ثانیه نشان داده نخواهد شد، بلکه معمولا یک عدد معمولی است. زمانی که سرعت شاتر طولانی‎تر از یک ثانیه یا مساوی با آن است، چیزی شبیه به 1” یا 5” را خواهید دید (علامت ” نشان‎دهنده یک ثانیه کامل است).

اگر هنوز نمی‎توانید سرعت شاتر را پیدا کنید، دوربین خود را در حالت «Aperture Priority» قرار دهید و مطمئن شوید که گزینه تنظیم خودکار ایزو را خاموش کرده‎اید. سپس، دوربین را از سمت محیط تاریک به سمت نواحی روشن بگیرید. عددی که تغییر خواهد کرد سرعت شاتر خواهد بود.

جمع بندی

ما در استودیو عکاسی صنعتی نماد در تلاشیم به بهترین و ساده ترین روش ها عکاسی را به شما آموزش دهیم تا اگر تازه در این راه قدم گذاشته اید بهتر و موفق تر باشید. خوشحالیم که همراه ما هستید و ما بسیار از اینکه شما نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید خرسند می شویم.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.