راهکارهای آسان جهت دسترسی به منابع تولید محتوا

منابع برای تولید محتوا

راهکارهای آسان جهت دسترسی به منابع تولید محتوا

منابع برای تولید محتوا ؛ امروزه تولید محتوای مناسب و جذاب، یکی از چالش‌های پیش روی فعالین اقتصادی است؛ شاید از خواندن این جمله تعجب کرده‌ باشید! اما به دلیل دسترسی گسترده و همه‌گیر شدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، محل اصلی تبلیغات و بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، پلتفرم‌هایی مانند کانال‌های یوتیوب ، اینستاگرام ، وب سایت‌ها و مانند این‌ها  است. بر خلاف گذشته که مخاطبان از طریق تلویزیون، روزنامه‌ها و مجلات و یا بیلبورد‌های بزرگ تبلیغاتی، با یک برند و یا محصول آشنا می‌شدند، این روزها یک سایت یا کانال موفق در شبکه‌های اجتماعی، به روش موثرتری، باعث دیده شدن تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و یا خدمات گوناگون می‌شود. اما چالش اساسی این است: برای این‌که یک وب‌سایت و یا کانال اجتماعی بازدید کننده بیشتری داشته باشد، لازم است دائما محتوای جذاب‌تری نسبت به رقبا ارائه کند و این کار چندان ساده‌ای نیست! در ادامه قصد داریم، ایده‌هایی به عنوان منابع برای تولید محتوا معرفی ‌کنیم که یک تولید کننده محتوا لازم است با آن‌ها آشنا باشد. با استودیو نماد همراه باشید.

تولید محتوا چیست ؟

به هر گونه اطلاعات و دیتا که بر روی وب‌سایت یا وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود، محتوا گفته می‌شود. محتوا، می‌تواند شامل متن، تصویر، ویدئو، پادکست، انیمیشن، موشن‌گرافی و بسیاری چیزهای دیگر باشد.

در یک تعریف رسمی‌تر، به هر چیزی که در بستر کانال‌های دیجیتال یا غیر دیجیتال منتشر می‌شود و برای انسان قابل درک است، محتوا گفته می‌شود.

در واقع، محتوا همان چیزی است که مخاطب در جستجوی آن است و یا به هر دلیلی، برای او جلب توجه می‌کند و او را به کسب‌وکار اینترنتی شما می‌کشاند، بنابراین وقتی در حال تجارت اینترنتی هستید، محتوای مناسب و جذاب، یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی است که باید تولید کنید و اگر نتوانید از عهده‌ی تولید محتوای مناسب، به درستی بر آیید، در گام‌های بعدی، با مشکلات متعدد مواجه خواهید شد.

راهکارهای دسترسی به منابع برای تولید محتوا

محتوای تولید شده باید بر اساس نیاز مشتریان و مخاطبان شما باشد و بتواند نیازی از آن‌ها را بر طرف سازد. بنابراین در وهله‌ی اول، لازم است مخاطب خود را بشناسید و بدانید که با چه نوع افراد و کاربرانی روبرو هستید. با توجه به مخاطب هدف، باید محتوایی مناسب با آنان را پیدا کنید. بررسی کنید مخاطبان چه گروه سنی هستند و چه نوع محتوایی برایشان مناسب است؟ آیا به محتوای صوتی و پادکست علاقه دارند؟ به عنوان مثال، آیا مخاطبان شما، رانندگان تاکسی یا رانندگان شرکت واحد هستند که عمدتا تمایل به شنیدن محتوای صوتی دارند؟ یا در مثالی دیگر، آیا مخاطبان شما گروه نوجوانان هستند که تمایل دارند محتوای ویدئویی را ببینند؟ آیا با گروهی روبرو هستید که به شکل نوشتاری محتوا بیشتر علاقمند هستند؟ و یا گروهی هستند که با تصاویر بیشتر ارتباط بر قرار می‌کنند و ……

شناخت مخاطب هدف، به شما کمک می‌کند تا بتوانید هوشمندانه به سوی هدف‌تان گام بردارید و از تکرار و خطا بپرهیزید!

ریسورس‌ها برای تولبد محتوا
ریسورس‌ها برای تولید محتوا

در گام بعدی لازم است از افراد متخصص برای تولید محتوا کمک بگیرید و در صورتی که خودتان می‌خواهید این کار را انجام بدهید، باید دوره‌هایی را گذرانده‌ باشید و با حداقل‌هایی آشنا باشید. همانطور که می‌دانید بازار امروز، بسیار پر تلاطم است و رقابت در بازار، بین  بسیار نفس‌گیر و تنگانگ است، بنابراین فرصت آزمون و خطا و سهل‌انگاری نیست و ممکن است لطمات جبران ناپذیری را به شما و کسب‌وکارتان وارد آورد. پس از آن، لازم است به دنبال منابع برای تولید محتوا باشید؛ منابعی جدید و درست که بتواند مخاطب را وسوسه کند و به سوی کسب‌وکارتان بکشاند.

بر اساس یک مطالعه صورت گرفته توسط متخصصان تولید محتوا ، بیش از 64 درصد کسب‌وکارهای کوچک و همچنین 53 درصد از شرکت‌های متوسط، برای تولید محتوای مناسب در فضای مجازی، که به دیده شدن و معرفی بهتر محصول آن‌ها کمک کند، با مشکل مواجه هستند؛ در واقع، پیدا کردن منابع برای تولید محتوا ، یک دغدغه در بخش بازرگانی و تبلیغاتی آن‌ها است. این در حالی‌ است که ابزار و راه‌های متنوعی وجود دارد که می‌تواند برای یک تولید کننده‌ی محتوا، الهام‌بخش باشد و عامل موثری برای جلب توجه مخاطب باشد.

اجازه بدهید چند تا از این منابع مهم را که عمدتا برای تولید محتوا مورد توجه نویسندگان محتوا قرار می‌گیرند، با همدیگر مرور کنیم:

  • می‌توانید از خود گوگل برای رسیدن به ایده‌هایی ناب کمک بگیرید.

طبیعتا با یک جستجوی ساده در اینترنت ، می‌توانید متوجه شوید مخاطبان بیشتر به چه اطلاعاتی نیاز دارند و چه کلید واژه‌هایی را بیشتر سرچ می‌کنند. وقتی درباره موضوعی خاص جستجو می‌کنید، گوگل لیستی از کلمات کلیدی که کاربران بیشترین سرچ را درباره‌ی آن‌ها انجام داده‌اند را به شما پیشنهاد می‌کند. به همین دلیل موتور جستجوی گوگل ، همیشه یکی از بهترین و در دسترس‌ترین منابع برای تولید محتوا محسوب می‌شود. پلاگین‌های خاصی نیز وجود دارند که این کار را برای شما دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام می‌دهند و بهترین موضوعات و کلمات کلیدی را معرفی می‌کنند.

استفاده ار گوگل
استفاده از گوگل

البته بد نیست اشاره کنیم که تولید محتوا با توجه به منابع موجود در گوگل ، نباید تنها به copy- paste یا همان بازنویسی مطالب نوشته شده در سایت‌های رقیب، خلاصه شود. سایت‌های تخصصی به زبان اصلی و ترجمه مطالب مفید آن‌ها درباره موضوع مورد نظر، می‌تواند یکی از ناب‌ترین سورس‌ها و منابع تولید محتوا در گوگل باشند.

در مورد هر تخصص یا موضوع خاصی، انبوهی از سایت‌های انگلیسی یا حتی به زبان‌های دیگر وجود دارند که با مراجعه به آن‌ها و ترجمه مطالبشان می‌توان به تولید محتوا پرداخت.

  • یوتیوپ می‌تواند یکی از بهترین منابع برای تولید محتوا باشد.

یوتیوپ هم مانند موتور گوگل، لیستی از بیشترین سرچ‌های مرتبط با یک کلمه کلیدی را به مخاطب خود پیشنهاد می‌کند. بیشترین کلمات و موضوعاتی که مخاطبان یوتیوپ جستجو کرده‌اند نیز، برای تولید محتوای جذاب یکی از مطمئن‌ترین منابع به حساب می‌آیند؛ به خصوص اگر قالب یک سایت بیشتر متکی بر محتواهای ویدئویی باشد.

  • از سایت‌های پرسش-پاسخ مانند Yahoo Answers استفاده کنید.

اساس این نوع سایت‌ها بر مبنای پرسش کاربران است، پرسش‌هایی که با چگونه یا چطور آغاز می‌شوند. گاهی درباره یک کلمه کلیدی بیش از 500 پرسش در سایت Yahoo Answers  وجود دارد که می‌تواند یک منبع مطمئن برای تولید محتوا باشند. در واقع محتوایی که بر اساس این نوع سوالات پُر بسامد، تولید می‌شوند، پیشاپیش مخاطب خود را یافته‌اند و بیشتر دیده و خوانده می‌شوند که نتیجتا منجر به بالا رفتن رنکینگ سایت منتشرکننده چنین محتوایی می‌شود.

استفاده از یوتیوب
استفاده از یوتیوب
  • LinkedIn سایت حرفه‌ای‌‌ها

لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی حرفه‌ای‌ها شناخته می‌شود که محل ارتباط با همکاران و افراد دارای تخصص و حرفه‌ی مشابه به هم است. همین طور جایی است که افراد به دنبال فرصت‌های شغلی در زمینه تخصصی خودشان می‌گردند. در لینکدین ، معمولا تبادل اطلاعات علمی و تخصصی و همین طور بحث‌های گروهی در حوزه علاقمندی‌های مشترک، ایده‌های نو و حرفه‌ای صورت می‌گیرد. به همین دلیل لینکدین ، یک منبع سطح بالا و کاملا حرفه‌ای برای تولید محتوا ، در خصوص مهمترین و جذاب‌ترین موضوعات و ایده‌ها در یک زمینه خاص است.

وقتی یک کانال یا وب‌سایت تخصصی داریم، می‌توانیم از ایده‌های مطرح شده بین متخصصین در لینکدین برای تولید محتوای جذاب خود استفاده کنیم.

  • نیاز مشتری‌ها

مشتری‌های یک شرکت، یک برند، یک کالا و نیازهایشان، علاقمندی و دغدغه‌هایشان، همچنان یکی از بهترین منابع برای تولید محتوا است. در واقع، از راه کشف نیاز مشتری، می‌توان محتوایی مناسب برای جذب مشتریان جدید به وجود آورد.

برای این که از نیاز مشتری‌ها و مخاطبان بالقوه شرکت آگاه شویم، ساده‌ترین کار تحقیق از مشتریان قدیمی و دائمی است. تهیه پرسشنامه، نظرسنجی و گفتگوی رو در رو، روش‌هایی هستند که می‌توانیم دلیل انتخاب یک محصول و برند را از سوی مشتریان بفهمیم و در محتوای تولیدی خود به این نکات اشاره کنیم تا مشتریان تازه را از این طریق جذب کنیم و پاسخی مناسب به سوالات و دغدغه‌های مخاطبان سایت بدهیم. چنین محتوایی که برگرفته از نیازهای واقعی جامعه است می‌تواند به نقطه درخشش سایت ما بدل شود.این محتواها می تواند شامل عکس های تبلیغاتی ، موشن گرافیک ، تور مجازی  و پادکست باشد.

  • تجربیات شخصی و حرفه‌ای نویسنده
تجربه شخصی نویسنده
تجربه شخصی نویسنده

یکی از راه‌های دستیابی به ایده‌های مناسب برای تولید محتوا که باعث جلب توجه مخاطب و افزایش بازدید کننده سایت ما شود، استفاده از تجربیات شخصی و حرفه‌ای گروه است. راه‌هایی که یک متخصص برای آموختن یک مهارت یا دانش طی کرده، تجربیات مثبت یا منفی که حین کار داشته‌ایم، می‌تواند بسیار جذاب باشد. مثلا اگر محتواهای شما در حوزه تربیت کودک کار است، تجربیاتی که در زندگی شخصی با کودک خود دارید، یک منبع سرشار از الهام برای تولید محتوا است؛ محتوایی که از دل واقعیت و نیاز واقعی جامعه بیرون می‌آید و به همین دلیل است که مخاطب بیشتری پیدا می‌کند.

سخن پایانی

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا از هر نوعی که باشد، چه ویدئو، چه متن و چه صوت، از اهمیت به‌‌سزایی برخوردار گشته است. هر چه محتوای تولید شده، غنی‌تر و پر بارتر باشد، بدون شک، مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب می‌کند و باعث می‌شود، سئو و رنکینگ سایت بالاتر برود. همانطور که قابل حدس است، تولید محتوا ، یک کار تخصصی است و در هر زمینه‌ای که محتوا تولید می‌شود، نیاز به مختصصان و کارشناسان حرفه‌ای در آن زمینه است تا بتوانند با توجه به تخصص و حرفه‌ی خود، محتوای مناسب تولید کنند.

ازین که تا پایان همراه وب‌سایت استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب درج شده، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.