ترفندهای عکاسی تبلیغاتی از کتاب

ترفندهای عکاسی تبلیغاتی از کتاب

ترفندهای عکاسی تبلیغاتی از کتاب

چه برای فروش یک کتاب و چه برای نوشتن یک کپشن برای یک پست اینستاگرامی، قصد عکاسی از کتاب را دارید، باید به بعضی نکات مهم توجه کنید تا بتوانید جذابیت لازم بصری را برای بیننده و مخاطب خود ایجاد کنید. با وجود آن که، داشتن یک دوربین عکاسی با‌کیفیت و حرفه‌ای، توانایی عکاس را در گرفتن تصاویر واقعی‌تر، افزایش می‌دهد، اما باید بگوییم داشتن یک موبایل هوشمند که دوربینی با رزولوشن مناسب دارد نیز برای این کار کافی است و به شما امکان گرفتن یک تصویر حرفه‌ای را می‌دهد؛ عکس‌هایی که به اندازه کافی جذابیت داشته باشند تا نظر بیننده را چند ثانیه‌ای به خود جلب کرده و به فروش کتاب شما کمک کنند! شما می‌توانید از جلد یا از صفحات اصلی کتاب عکس بگیرید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید و ازین طریق مخاطب را به خرید کتاب‌تان ترغیب کنید، تنها کافی‌‌ست به برخی نکات مهم که در عکاسی از کتاب حائز اهمیت است، توجه کنید. در ادامه، شیوه‌های عکاسی تبلیغاتی از کتاب را بیان می‌کنیم. لطفا با استودیو نماد همراه باشید.

ترفندهای عکاسی تبلیغاتی از کتاب

  1. از یک پس‌زمینه با رنگ ساده در تصویر استفاده کنید.

در عکاسی تبلیغاتی، همیشه یک نکته اساسی وجود دارد و آن، این است که مرکز توجه در تصویر باید محصولی باشد که می‌خواهیم مخاطب را برای خرید آن متقاعد کنیم. این موضوع در عکاس‌های تبلیغی که از کتاب می‌گیریم نیز صادق است. شما به عنوان عکاس باید همه تمرکز را بر روی کتاب قرار دهید. به همین دلیل قبل از عکس گرفتن از وجود یک پس زمینه مناسب مطمئن شوید.

پیشنهاد ما به شما این است که از یک پس زمینه تک رنگ ساده استفاده کنید. بهتر است که رنگ پس‌زمینه با رنگ کتاب تضاد داشته باشد. مثلا اگر رنگ جلد کتاب سفید است، از پس زمینه‌ای با رنگ آبی ساده استفاده کنید تا کتاب بهتر به چشم بیاید.

کتاب را می‌توانید روی یک میز، یک کانتر و یا یک تکه پارچه که رنگی ساده و متضاد با جلد کتاب داشته باشد قرار دهید و سپس از آن عکس بگیرید.

از نور طبیعی استفاده کنید
از نور طبیعی استفاده کنید
  1. کادر تصویر را بی‌دلیل شلوغ نکنید.

یکبار دیگر باید توصیه قبلی را تکرار کنیم. همه توجه در یک عکس تبلیغاتی، باید حول کالای مورد نظر باشد. پس لطفا از قرار دادن چیزهای مرتبط یا نامرتبط دیگر، مثل یک اتود یا یک گلدان در کنار کتاب  و در داخل کادر اجتناب کنید. خیلی ساده، تنها کتاب را در چارچوب تصویر بگذارید و عکس بگیرید.

وجود اشیاء دیگر در کادر، ممکن است باعث گیج شدن بیننده یا پرت شدن حواس مخاطب از سوژه اصلی یعنی کتاب شود.

توجه داشته باشید وقتی که یک مشتری قرار است به صورت مجازی کتابی را خرید کند از امکانات شخصی که به صورت فیزیکی کتاب را از کتاب‌فروشی تهیه می‌کند، برخوردار نیست. کسی که کتاب را در دست می‌گیرد، کیفیت جلد کتاب و صفحات، عنوان سرفصل‌ها و حتی بخش هایی از کتاب را می‌تواند پیش از خرید مطالعه کند. اما شما باید تنها با نشان دادن چند تصویر، بیننده را به خرید کتاب متقاعد کنید. به همین دلیل باید همه توجه مخاطب را به تصاویر معطوف کنید و از قرار دادن چیزهایی که تمرکز او را از کتاب دور می‌کند، خودداری کنید.

  1. دوربین خود را روی یک سه‌پایه قرار دهید.

قطعا با قرار دادن دوربین روی یک پایه ثابت، عکس‌های بهتری می‌گیرید. مخصوصا در مواقعی که می‌خواهید کتاب را روبروی دوربین باز نگه دارید، استفاده از سه پایه مناسب‌تر است. پس پیشنهاد سوم ما به شما برای گرفتن عکس تبلیغاتی از کتاب ، استفاده از سه‌پایه است. البته اگر امکان استفاده از سه‌پایه را ندارید، بی خیال این گزینه شوید.

  1. از نور طبیعی استفاده کنید.

استفاده از نور طبیعی، همیشه گزینه قابل قبول‌تری در عکاسی، مخصوصا در عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شود. به کاربردن این توصیه در مورد عکاسی تبلیغاتی از کتاب، بسیار مهم‌تر است؛ زیرا بسیاری از کتاب‌ها، دارای جلدهای شفاف و براقی هستند که نور فلاش دوربین را منعکس کرده و باعث می‌شوند عکس  خراب شود.

سعی کنید زمان و محلی را برای عکاسی از یک کتاب انتخاب کنید که بیشترین و مناسب‌ترین نور طبیعی ممکن را در محیط داشته باشد. نور طبیعی، همواره جلوه طبیعی‌تری از جنس و رنگ کتاب را به بیننده منتقل می‌کند.

  1. از گزینه image size دوربین استفاده کنید.

اگر قرار است یک کتاب را روی وب‌سایت‌تان به فروش برسانید، باید الزامات ابعاد و اندازه‌هایی که در وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد را بدانید و سایز و پیکسل دوربین را با اندازه‌هایی که برای سایت مناسب استة تنظیم کنید. لازم است بدون این که سایز عکس را زیادی بزرگ کنید، بالاترین مقدار کیفیت و پیکسل را برای عکس خود در نظر بگیرید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید کتابی را در سایت معروف eBay برای فروش قرار دهید، لازم است حداقل پیکسل تصویر 500 باشد.

عکاسی تبلیغاتی از کتاب
عکاسی تبلیغاتی از کتاب
  1. سرعت شاتر دوربین را تنظیم کنید.

اگر از سه‌پایه برای عکاسی تبلیغاتی از کتاب استفاده می‌کنید، لازم نیست که خیلی نگران سرعت شاتر دوربین خود باشید. اما اگر دوربین را در دست می‌گیرید و سپس عکاسی می‌کنید، سرعت شاتر باید بیشتر از 50/1 در ثانیه باشد. اگر سرعت شاتر از این عدد کمتر باشد، ممکن است عکس شما تار و خراب از کار در بیاید و قطعا نمی‌توانید بابت آن از کارفرمای خود پولی بگیرید! پس حتما به این نکته توجه کافی داشته باشید.

  1. دیافراگم دوربین را تنظیم کنید.

یادتان باشد در عکاسی تبلیغاتی از کتاب ، گاهی مجبور هستید سعی و خطای زیادی کنید و با گرفتن عکس‌های متعدد، بهترین مقدار دیافراگم را برای هر کتاب بدست بیاورید.

دوربین را روی f/16 تنظیم کنید تا عمق متوسطی در تصویر داشته باشید و بتوانید جزییات را نشان دهید. اگر احساس کردید که عنوان کتاب با جزئیات کامل نشان داده نمی‌شود، می‌توانید عدد‌های بیشتر را امتحان کنید تا بهترین عمق تصویر را برای این کتاب بدست بیاورید. البته ممکن است برای یک کتاب دیگر مجبور شوید دیافراگم را مجددا تنظیم کنید.

  1. حتما از جلد کتاب عکس بگیرید.

وقتی از جلد کتاب عکس می‌گیرید، باید همه کتاب در تصویر قرار داشته باشد. از بزرگ‌نمایی عنوان کتاب و گرفتن عکس‌های بسته از نوشته‌های روی جلد کتاب، خودداری کنید.

کتاب را بچرخانید و از پشت و قسمت کناری کتاب هم عکس بگیرید. بعضی از کتاب ها دارای جعبه با کاوری هستند که کتاب در درون آن‌ها قرار می‌گیرد. حتما کتاب را از این پوشش بیرون بیاورید و همانطور که گفته شد از جلد رو و پشت، تصاویر جذاب بگیرید.

  1. از اطلاعات ضروری مانند، عنوان و حقوق قانونی ناشر، عکس بگیرید و به مخاطب نشان دهید.

لازم است کتاب را باز کنید و از صفحه اول کتاب که معمولا حاوی اطلاعاتی در مورد نویسنده، مترجم، ناشر، حق چاپ و سایر بایسته‌هاست، عکس بگیرید و در سایت قرار دهید. باید طوری کتاب را باز نگه دارید که بیننده متوجه نشود شما چطور کتاب را به صورت باز قرار داده‌ و از آن، عکس گرفته‌اید.

آگاهی مخاطب از این اطلاعات، در اقبال به کتاب و بالا رفتن فروش موثر است. به طور نمونه گاهی یک کتاب معروف با ترجمه چند مترجم مختلف در بازار وجود دارد که در این صورت، لازم است مخاطب بداند که کدام ترجمه را و از کدام انتشارات خرید می‌کند.

  1. از اضافه کردن لوگو، نوشته، حاشیه و مواردی از این دست، به عکس اجتناب کنید.

از قرار دادن نوشته، لوگو و چیزهایی مانند آن، که ممکن است توجه بیننده را منحرف کند پرهیز کنید. ضمنا برخی فروشگاه‌های مجازی کتاب، از  قرار دادن لوگوی دیگران در سایت خود جلوگیری می‌کنند.

  1. لنز دوربین خور را کاملا پاک کنید.

اجازه ندهید گرد و خاکی که روی لنز دوربین قرار دارد، تصویر کتاب شما را خراب کند. حتما پیش از عکاسی با یک دستمال تمیز که باعث نشود پرز روی لنز بنشیند، هر گونه گرد و غبار را از روی لنز دوربین پاک کنید و این کار را برای کتاب هم تکرار کنید.

دوربین‌های امروزی دارای کیفیت بالایی هستند و کوچکترین لکه یا کثیفی را روی جلد کتاب، به خوبی به بیننده نشان می‌دهند و از تاثیر عکس تبلیغاتی شما می‌کاهند.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد عکاسی تبلیغاتی از کتاب ، چندان کار دشواری نباشد و بتوان به راحتی از پس انجام آن بر آمد. اگر چه هر گونه بی‌توجهی می‌تواند از تاثیر و کیفیت عکس شما بکاهد و در نتیجه، شما و کارفرمایتان را از هدفی که دنبال می‌کنید، دور نماید.

در عکاسی تبلیغاتی از هر نوعی که باشد، هدفی که مد نظر شماست، ترغیب مخاطب به خرید است. در عکاسی از کتاب، مخاطبان شما، گروه خاصی هستند که به کتاب و مطالعه علاقه دارند و معمولا بازار نشر و کتاب را می‌شناسند و این موضوع، می‌تواند کار شما را برای عکاسی ساده‌تر کند، زیرا شما همواره تعدادی مخاطب همیشگی و پابرجا خواهید داشت.

در این مقاله از وب‌سایت استودیو نماد یازده ترفند مفید راجع به عکاسی تبلیغاتی از کتاب را با شما به اشتراک گذاشتیم که امیدواریم خواندن آن‌، برایتان سودمند بوده باشد.

در پایان آرزومندیم راهکارهای ارائه شده در این مقاله، توانسته باشد به رونق نشر و کتاب‌خوانی کمک کرده باشد. ازین که همراه ما بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

4.7/5 - (10 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.