بهترین های نکات عکاسی از غذا از نگاه استودیو نماد

بهترین های نکات عکاسی از غذا از نگاه استودیو نماد

بهترین های نکات عکاسی از غذا از نگاه استودیو نماد

داشتن یک عکس عالی از غذا می‌تواند کارهای زیادی برای شما انجام دهد! ممکن است باعث گرسنه شدن بیننده شود، می‌تواند مشتری‌تان را به سفارش دادن یک بشقاب غذا متقاعد کند، یا حتی کمک کند تا تعداد زیادی کتاب دستور آشپزی بفروشید! اما آشنا بودن با شیوه درست عکاسی از غذا ، مستلزم داشتن آگاهی از این موضوع است که چه چیزی باعث خوب شدن یا افتضاح افتادن عکس غذا می‌شود. در این محتوا می‌خواهیم چیزهایی را که لازم است در نظر داشته باشید تا یک عکس خوب و با کیفیت، درست مثل تصاویر مجلات تخصصی غذا داشته باشید را بیان کنیم. لطفا با وب‌سایت استودیو نماد تا انتهای مقاله همراه باشید.

چطور غذا را برای عکاسی آماده کنیم؟

صنعت غذایی یک صنعت عظیم است که کاملا به اهمیت و تاثیر عکاسی تبلیغاتی در فروش محصولات غذایی آگاه است. برای اینکه عکسی عالی از غذا بگیریم، باید شرایط را طوری آماده کنیم که بهترین تصویر گرفته شود. در واقع، موضوع اصلی در اینجا این است که صرف نظر از آنکه غذا، مزه و طعم خوبی دارد یا نه، ظاهر آن باید در عکس عالی  و جذاب به نظر بیاید.

اما سوال اساسی این است که برای گرفتن چنین عکسی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  1. تصویر غذا را به صورت تمام حجم بگیرید :

در یک عکس، معمولا زمانی بهترین تصویر از غذا گرفته می‌شود که تصویری از حجم کامل غذا را بگیریم. البته در اینجا منظور، بزرگی اندازه غذا نیست بلکه حجم پف کرده غذا وقتی که تازه از اجاق یا فر بیرون می‌آید است که می‌تواند بهترین نما را برای عکاسی بوجود بیاورد.

مشکلی که وجود دارد این است که غذا در مجاورت هوای بیرون از فر، خیلی زود پف خود را از دست می دهد و مثل لحظه اول حجیم نیست. برای اینکه عکس را زمانی بگیرید که حجم پف غذا برای عکاسی مناسب است باید سریعا و زمانی که غذا هنوز داغ است و تازه طبخ شده، سریعا برای عکاسی اقدام کنید. انتخاب یک ظرف یا بشقاب مناسب هم که ظاهر غذا را حجیم و کامل نشان دهد در این مورد موثر است.

عکاسی از غذا ایتالیایی

  1. به ترکیب‌بندی رنگ‌ها در بشقاب توجه داشته باشید :

رنگ، یکی از تاثیرگذارترین آیتم‌ها در عکاسی غذا  محسوب می‌شود. در خیلی از موارد می‌توانید با کمک چاشنی‌ها و تزئیناتی که با رنگ بشقاب غذا متضاد باشند از این آیتم به نحو موثری بهره بگیرید. آشنایی با ترکیبات رنگ‌ها و میزان تضاد و کنتراست آن‌ها با هم می‌تواند به شما کمک کند که به شکل بهتری ازین آیتم مهم استفاده کنید.

  1. چیدمان میز غذا :

سبک غذا اغلب به چیزهایی که در کنار بشقاب قرار می‌گیرد، وابسته است. چیدمان صحیح میز غذا و نحوه قرار گرفتن ظرف و ظروف آن، کمک بزرگی به جذابیت تصویر می‌کند. چیزهایی که دور و بر ظرف غذا هستند، به اندازه خود غذا دارای اهمیت هستند.

چیدمان خوب میز، به انتقال حس و حال مورد نظر شما به مخاطب کمک کرده و تاثیرگذار است. مهم است که ببینید چه چیزهایی در جلو یا پشت ظرف غذای شما قرار گرفته است. به عنوان یک عکاس باید از خودتان بپرسید که آیا ترکیب غذا با محتویات اطرافش دارای ترکیب رنگی مناسبی هست؟

آیا تمایل دارید فقط یک عکس بسته از خود ظرف غذا بگیرید و یا تمایل دارید، چیدمان میز را هم در تصویر داشته باشید؟ در عکاسی از غذا ، المان هایی مانند قاشق و چنگال  و یا دستمال غذا را باید مد نظر بگیرید، تا عکس شما عکس کامل‌تر و حرفه‌ای‌تری باشد.

  1. رنگ بندی بیرون از ظرف غذا را از خاطر نبرید :

همانطور که ترکیب و تضاد رنگ‌ها داخل ظرف غذا برای جذابیت عکسی که از آن می‌گیریم مهم است، رنگ‌بندی در اطراف ظرف غذا هم مهم است و در زیبای تصویر ما موثر خواهد بود. وقتی که به چیدمان میز توجه می‌کنید یکی از آیتم‌های مد نظر، باید نوع کنتراست و ترکیب رنگ اطراف بشقاب غذا باشد. رنگ‌بندی غذا و اشیاء اطراف بشقاب غذا، شامل ظروف روی میز، قاشق و چنگال، دستمال ها، سفره و هر چیز دیگری که روی میز می‌بینید، در واقع بیانگر سبک و استایل مد نظر شما است.

به طور مشخص، رنگ‌بندی را یا به صورت متضاد و با کنتراست در نظر می‌گیرند و یا ترکیبی و کامل کننده، یعنی همان چیزی که معمولا در زبان عامیانه به هم آمدن دو رنگ مختلف گفته می‌شود. هر دو حالت تاثیر مهمی بر بیننده و جذابیت غذا دارند.

البته نیاز به تاکید مجدد نیست که بدانیم روانشناسی رنگ‌ها در اینجا هم اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. برخی از رنگ‌ها اصلا مناسب غذا نیستند. به عنوان مثال، رنگ سبز روشن که بسیار دشوار می‌توان با این رنگ به غذا جذابیت داد و اصولا این رنگ مناسبی برای عکاسی از غذا نیست و کاربرد چندانی درین زمینه ندارد.

  1. استفاده از نور برای افزایش جذابیت تصویر:

موضوع نور در عکاسی یکی از موارد بسیار مهم است. طبیعتا عکاسی غذا هم از این موضوع مستثنا نیست. استفاده از نور فلاش و پروژکتور بر روی غذاة در تصویربرداری و عکاسی از غذا ، مساله کاملا متداولی است. اما باید گفت که عموما نیاز است از نور طبیعی، نور آرام و ملیح که با کمک بازتابنده‌ها بوجود می‌آیند بهره بگیرید.

امروزه تمایل و گرایش عمومی در عکاسی بیشتر به سمت برداشت تصویر از غذاهایی با فضا و  سبک تیره و کم نور است. این موضوع به معنای استفاده از مواد غذایی تیره رنگ که فضای اطراف آن تنها با کمک روشنایی طبیعی پنجره روشن شده باشد، است.

به تصویر زیر دقت کنید.

عکاسی از غذا با نورپردازی

  1. عمق دادن به تصویر :

یکی دیگر از نکات عکاسی از غذا ، آگاهی از این مساله است که چطور باید عمق میدان را در تصویر، به طور دلخواه کنترل کرد. گرایش کلی در عکاسی از غذا به استفاده از عمق کم میدان تصویر است. در این نوع تصاویر سعی می‌شود چشم‌ها به نقطه‌ای خاص که در بیشتر مواقع بخش اصلی غذا است، سوق داده شود.

متقابلا ممکن است شما مایل باشید تصویری با عمق زیاد برداشت کنید. هر دوی این حالت‌ها قابل قبول و دارای نتیجه هستند، اما همانطور که اشاره شد تمایل عمومی این روزها، به عکس‌هایی با عمق کم است و شما باید با آگاهی از این موضوع تصمیم‌گیری کنید و به دنبال سبک خاص خود در عکاسی باشید.

  1. انتخاب زاویه مناسب :

در عکاسی از غذا دو روش اصلی در انتخاب زاویه عکس وجود دارد که اولین روش عبارت است از زاویه مستقیم و از بالا. در این روش هم امکان دارد شما تنها یک نمای بسته از خود غذا و ظرفش داشته باشید، و یا اینکه از بالا و در زاویه مستقیم، همه چیدمان میز که شامل بشقاب غذای مورد نظر به همراه چیزهای اطرافش است را نشان دهید.

در روش دوم، زاویه عکس به صورت تقریبا افقی و از بغل است و شامل پس زمینه و پیش زمینه میز و محتویات روی آن در کنار ظرف غذا است. البته حالت 45 درجه نیز درکنار زاویه افقی قرار می‌گیرد.

عکاسی از غذای خارجی

  1. چارچوب و فرم‌بندی عکس را شلوغ نکنید:

گاهی ممکن است به عنوان عکاس، وسوسه شوید تا آنجایی که ممکن است، همه چیز را در تصویر بیاورید. اما همیشه به خاطر داشته باشید که عکسی که می‌گیرید تنها یک بخش از داستانی بزرگ‌تر است. تنها باید بر چیزهای دارای اهمیت تمرکز کنید. هر چیز سر در گُم کننده‌ای باید از چارچوب تصویر خارج شود. به بیان ساده خیلی، یک عکس را شلوغ و درهم برهم نگیرید.

  1. عکس شما بعد از ویرایش کامل می شود:

حتی با وجود آماده سازی همه جزئیات شامل زاویه، رنگ‌بندی، چیدمان و نورپردازی، باز هم مشکلاتی در حین عکس گرفتن به وجود می‌آید. اینجاست که پای ویرایش به میان می‌آید.

نکات عکاسی از غذا

  • سوژه را طوری جابجا کنید که بتوانید با استفاده از نور طبیعی پنجره عکس بگیرید.
  • با تنظیم دیافراگم عریض بر روی ( f/1.8 – f/5.6 ) و تمرکز بر روی لبه جلویی غذا، سعی کنید تصویری با عمق کم از غذا بگیرید.
  • با کمک تزیینات، دسر‌ها و چاشنی‌ها تنوع رنگی ایجاد کنید. از تضاد و ترکیب رنگ استفاده کنید. پیازچه‌های سبز رنگ، فلفل قرمز و پنیر سفید می‌توانند کنتراست رنگی جالبی ایجاد کنند.
  • عکاسی از غذا را در حالت تازگی بگیرید.
  • عکس گرفته شده را چاپ کنید تا ببینید نتیجه به اندازه کافی دلخواه شده است یا نه؟

چند ترفندها برای آنکه غذا تازه‌تر به نظر بیاید:

در ادامه برخی سبک‌های غذایی برای اینکه غذا تا حد کافی در تصویر مناسب و خوب به نظر بیاید را معرفی می‌کنیم:

  • سبک یک‌دست سبز ( شبیه برگ‌های کاهو ) ، اگر سبزیجات را برای چند دقیقه در آب و یخ قرار دهیم، باعث می‌شود در عکس تازه تر و سبزتر به نظر بیاید. البته فراموش نکنید با تکان دادن دسته های سبزی یا کاهو آب آن را قبل از گرفتن عکس بگیریم.
  • مقداری روغن روی غذاهای داغ بمالید تا برای عکاسی تازه‌تر به نظر بیاید. مخصوصا اگر غذا مدتی قبل، پخته یا سرخ شده باشد.
  • زیاد روی سالاد سس نریزید، اینکار باعث می‌شود سالاد زیادی چسبناک به نظر بیاید.
  • تازگی همیشه عالی‌تر است چه در ظاهر غذا و چه در مزه‌ی آن!
  • از تمیز بودن بشقاب یا ظرف غذا کاملا مطمئن شوید تا لکه یا کثیفی باعث خرابی عکس شما نشود.

عکاسی از غذای صنعتی

سخن پایانی:

عکاسی از غذا یکی از مهم‌ترین و شیرین‌ترین شاخه‌های عکاسی صنعتی است و البته ظرافت و محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. یک عکس خوب و اشتها برانگیز از غذا، با مشتری حرف می‌زند و می‌تواند او را به راحتی به سمت هدف شما که فروش بیشتر است، سوق دهد.

گروه تخصصی استودیو نماد مفتخر است با چندین سال تجربه و مهارت در زمینه‌ی عکاسی ، بهترین و باکیفیت‌ترین عکس‌های مورد نظرتان را چه در زمینه‌ی عکاسی از غذا و چه در سایر زمینه‌های تخصصی عکاسی، گرفته و گام موثری در جهت جلب مشتری بردارد.

امیدواریم این مقاله استودیو عکاسی صنعتی نماد برایتان سودمند واقع شده باشد و از خواندن آن بهره‌ی کافی را برده باشید. ازین که همراه ما بوده‌اید سپاسگزاریم.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.