مهمترین انواع محتوا تبلیغاتی از نگاه استودیو نماد

انواع محتوا تبلیغاتی

مهمترین انواع محتوا تبلیغاتی از نگاه استودیو نماد

در دنیای شگفت‌انگیز محتواهای دیجیتال چه‌خبر است؟
انواع محتوا تبلیغاتی کدام‌ها هستند؟  وقتی از تولید محتوا حرف می‌زنیم٬ از تولید چه محتواهایی حرف می‌زنیم؟ اگر پیامی داشته باشیم که بخواهیم به کاربران دنیای دیجیتال برسانیم٬ از چه قالب‌هایی می‌توانیم کمک بگیریم؟ این نوشته به سوالات بالا جواب می‌دهد و درباره‌ی انواع محتوا در دنیای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ برای شما صحبت خواهد کرد.

با دسته‌بندی انواع محتوا تبلیغاتی شروع می‌کنیم. بعد٬ درباره‌ی اهمیت انواع محتوا در دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنیم.  سه بخش پایانی این نوشته٬ به تعریف سه نوع کلّی محتوا -متنی٬ صوتی و تصویری- و اشکال مختلف هرکدام اختصاص یافته است.

اهمیت تولید انواع محتوا

انواع محتوا

برای دسته‌بندی انواع محتوا تبلیغاتی می‌شود از معیارهای مختلفی استفاده کنیم:

۱.ماهیت محتوا : محتوای ما نوشته شده است؟ متن است؟ یا صدا یا تصویر؟ این دسته‌بندی کلّی‌ترین دسته‌بندی محتوا به‌حساب می‌آید.

درصورت اول٬ محتوای ما متنی است. محتوای ما نوشته شده است و مخاطب ما باید محتوا را بخواند.

مقاله‌هایی که در وب‌سایت‌ها منتشر می‌شوند٬ پست‌های اینستاگرامی٬ مطالبی که در کانال‌های تلگرامی می‌‌خوانید٬ وبلاگ‌ها٬ همگی محتوای متنی هستند.

در دومین صورت٬ اگر فقط صدا داریم٬ یعنی کسی چیزهایی گفته و صدایش ضبط شده و بعدا به‌اشتراک گذاشته شده است٬ محتوا صوتی یا پادکست است. مخاطب ما باید محتوای ما را بشنود. پادکست‌‌هایی که در اپلیکیشن‌‌های پادکست یا بعضی وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند همگی محتوای صوتی‌اند.

در سومین صورت٬ اگر محتوای ما چیزی است که باید دیده شود٬ محتوای ما تصویری است. عکس‌ها محتوای تصویری هستند. ویدئوها و موشن‌گرافیک‌ها و اینفوگرافیک‌ها و وبینارها همگی شکلی از محتوای تصویری به‌حساب می‌آیند.

اهمیت انواع محتوا در دیجیتال مارکتینگ

۲. سازنده‌ی محتوا: آیا در ساختن و شکل‌گرفتن آن مخاطب هم دخالت داشته یا نه؟ اگر محتوایی با دخالت و تعامل مخاطب به‌وجود آمده باشد٬ به آن محتوای تعاملی می‌گویند. چیزهایی که مخاطبان در بخش نظرخواهی یا پرسش‌وپاسخ وب‌سایت‌ها می‌نویسند از همین دسته است.

۳.هدف محتوا (هدف از تولید‌کردن محتوا): اگر شما برای دل خودتان و در وبلاگ خودتان بنویسید٬ محتوای متنی تولید کرده اید. اما این فرق دارد با زمانی‌‌که شما کارشناس تولید محتوا هستید و به شما پول می‌دهند تا محتوای خاصی را در موضوع خاصی تولید کنید.

۴.موضوع محتوا (محتوای تولیدی درباره‌ی چیست؟): قرار است محتوا درباره‌ی چه‌چیزی باشد؟ آموزشی٬ معرفی محصول برندی خاص٬ کمپین تبلیغاتی و … . ‌برای مثال٬ شما محتوایی تصویری درباره‌ی معرفی محصول می‌سازید. یا چند محصول را در مقاله‌ای با هم مقایسه می‌کنید.

۵.محتوای اسپانسردار: در این نوع‌ از محتوا٬ شما برای افزایش اعتبار یک برند محتوا تولید می‌کنید. دربرابر تولید محتوا به شما پول پرداخت می‌شود اما شما مستقیما کالای خاصی را تبلیغ نمی‌کنید یا از مخاطب نمی‌خواهید کالا یا خدمت خاصی را از اسپانسر بخرد.

اهمیت انواع محتوا تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال و ابزارهایش همه‌چیز را متحول کرده. شاید بشود گفت که همه‌چیز را راحت‌تر کرده و صدالبته٬ پیچیده‌تر. ۶۰ سال پیش اگر شرکتی می‌خواست محصولاتش را تبلیغ کند یک آگهی تلویزیونی می‌ساخت یا در روزنامه‌ها و مجلات تبلیغ می‌کرد. اما امروز٬ بازاریابی به شیوه‌ی ۶۰ سال پیش کافی نیست.

اگر بخواهید در بازار دنیای امروز جایی داشته باشید٬ باید از دیجیتال مارکتینگ و استراتژی‌هایش استفاده کنید.

فرق نمی‌کند چه کسب‌وکاری دارید٬ اگر وب‌سایت هم ندارید و نمی‌خواهید که داشته باشید٬ حداقل به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید.

دیجیتال مارکتینگ با سئو مشتری را به شما می‌رساند. با سئو شما را از رقبایتان پیش می‌اندازد. و دَرِ ‌سئو برپایه‌ی محتوا و انواع آن می‌چرخد. سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها با انواع محتوا تبلیغاتی سروکار دارند. این محتواها هستند که سئو می‌شوند و درنتیجه به‌چشم می‌آیند.

این محتواها محتوای دیجیتال هستند. یعنی در فضای مجازی تولید و مصرف می‌شوند. آن‌‌ها برای کاربران اینترنت  تولید می‌شوند. انواع محتوای دیجیتال با درنظرگرفتن رفتار و پسند این کاربران تنظیم می‌شوند. البته٬ ممکن است از آن‌ها در دنیای واقعی هم -البته با کمی تغییرات- استفاده شود.

پس٬ محتوا همه‌چیز است. شما با محتوای وب‌سایت٬ اپلیکیشن٬ شبکه‌های اجتماعی و تبلیغاتتان با مخاطب و کاربران و درواقع مشتریان بالفعل و بالقوه‌ی خود حرف می‌زنید. حرف‌ها و پیام‌هایتان را ممکن است با زبان‌های مختلف-انواع محتوا- بگویید یا ممکن است چند زبان یا محتوا را به خدمت بگیرید.

انواع محتوا: محتوای متنی

هر محتوایی از یک متن می‌آید. برای ساختن ویدئو هم به نوشتنِ دو خط سناریو نیاز هست. هر متنی هم ممکن است به نوع دیگری از محتوا تبدیل شود.  مقاله‌ای درباره‌ی مزایای یک محصول نوشته شده است. همان متن را می‌شود کرد محتوای صوتی و براساسش پادکست ساخت.

اهمیت و خاصیت محتوای متنی٬ در مقایسه با دیگر انواع محتوا تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ٬ به تبدیل‌پذیری‌اش به محتواهای دیگر ختم نمی‌شود. این کلمات کلیدی هستند که گوگل را به سایت شما می‌کشانند. از میان انواع محتوا٬ هیچ محتوای دیگری به اندازه‌ي محتوای متنی در سئوی وب‌سایت شما تاثیرگذار نیست.

پس٬ در بینِ انواع محتوا٬ سالارِ محتواها محتوای متنی است. واحد سنجش و اندازه‌گیری محتوای متنی کلمات هستند. گوگل محتوای متنی طولانی را دوست دارد. متنی که بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه داشته باشد٬ چون معتقد است یک چنین متنی معمولا جواب سوال کاربران را کامل می‌دهد.

انواع محتوا تبلیغاتی تصویری

این محتوای متنی خودش شکل‌های مختلفی دارد:

۱.لیست‌ها و فهرست‌‌ها: «۶ راز خوشبخت زیستن»٬ « ۱۰ غذایی که نباید بخورید!»٬ و متن‌هایی با عنوان‌های مشابه که چیزهایی را برای شما فهرست کرده‌اند. این نوع از محتوای متنی برای خوانندگانِ کم‌حوصله خوب است.

۲. پست‌‌های طولانی و کوتاه وبلاگ‌ها: پست‌‌‌های طولانی چیزی مابین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کلمه دارند. قطعا خسته‌کنند‌ه‌اند ولی به‌جای خودشان و وقتی کسی این‌قدر حرف دارد٬ نوشته می‌شوند. درمقابل٬ پست‌‌های کوتاه که گوگل دوستشان ندارد٬ بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ کلمه دارند.

۳.کپی‌رایتینگ (Copywriting): این نوع از محتوای متنی خاصّ کمپین‌های تبلیغاتی هستند. این محتوا با هدف تبلیغ و متقاعد‌کردن مشتریان نوشته می‌شود.

۴. کتاب‌های الکترونیک (E-books): فایل پی‌دی‌افی که حداقل ۱۰۰۰۰ کلمه داشته باشد و بشود دانلودش کرد.

برای معرفی‌کردن این محتوای متنی ممکن است محتوای صوتی و ویدئویی هم ساخت.

۵. انواع دیگر محتواهای متنی: متن‌هایی که به نقد‌وبررسی اختصاص دارند. خبرنامه و نقل‌قول‌‌ها و دفترچه‌های راهنما و قوانین هم محتواهای متنی هستند- که هرکدام در جای خود کاربرد دارند.

 محتوای تصویری

در میان انواع محتوا٬ محتوای تصویری جذاب‌تر است. در محتوای تصویری٬ هم‌زمان٬ چندین حسّ مخاطب درگیرِ محتوا می‌شود. اگر محتوا ویدئو باشد یا انیمیشن یا موشن‌گرافیک٬ صدا و تصویر و موسیقی و رنگ و طرح باهم پیام شما را به مخاطب می‌رسانند.

محتوای تصویری یا عکس های تبلیغاتی ممکن است با دیگر انواع محتوا تبلیغاتی ترکیب شود. محتواهای متنی معمولا همراه با عکس یا عکس‌‌نوشته‌ها به‌اشتراک گذاشته‌ می‌شوند. در پوسترها و کاتالوگ‌ها٬ عکس و متن و نمودارها و گراف‌‌ها درکنار یکدیگر می‌آیند و محتوایی گیراتر و گویاتر تولید می‌کنند.

محتوای تصویری در سئوی کلی وب‌سایت٬ در مقایسه با محتوای متنی٬ از اهمیت کمتری برخوردار است. در دیجیتال مارکتینگ٬ محتوای تصویریِ موفق محتوایی است که بسیار به‌اشتراک گذاشته شود و در شبکه‌های اجتماعی لایک و کامنت بگیرد٬ بسیار بسیار.

انواع محتوا تبلیغاتی

دُرُست مانند محتوای متنی٬ محتوای تصویری هم اشکال مختلفی دارد:

۱.ویدئوها: مهم‌ترین نوع محتوای تصویر هستند و خودشان موضوع زیرشاخه‌ای از دیجیتال مارکتینگ به‌‌نام «ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی». ویدئوهای تبلیغاتی یا تیزرها (ویدئوهایی کمتر از ۲ دقیقه)٬ ویدئوهای و کلیپ‌های آموزشی و فیلم‌های کوتاه در این دسته قرار می‌گیرند.

۲. موشن‌گرافیک‌ها و انیمیشن‌ها: محتوای تصویری ممکن است در قالب انیمیشن یا موشن‌گرافیک تولید شده باشد. موشن‌گرافیک‌ها طرح‌های گرافیکی متحرکی هستند که صدا دارند.  موشن‌گرافیک‌‌ها برای بیان نکات مهم و کلیدی که باید در ذهن مخاطب بمانند ساخته می‌شوند.

۳.اینفوگرافی‌‌ها (Infographics): وقتی برای بیان اطلاعات از تصویر و طرح‌های گرافیکی بهره می‌گیریم٬ محتوای تصویری از نوع اینفوگرافی تولید کرده‌ایم. اگر به کانال‌‌ تلگرام خبرگزاری‌ها سری بزنید٬ اینفوگرافی‌های زیادی پیدا می‌کنید.

۴.وبینارها: وبینارها محتوای تصویری را تعاملی می‌کنند. وبینارها همان جلسه‌‌های کاری یا درسی دنیای واقعی هستند که در بستر وب برگزار می‌شوند. وبینار ممکن است محتوای آموزشی داشته باشد یا به پرسش‌وپاسخ درباره‌ی خدمات یک شرکت اختصاص یابد.

۵.لایوهای اینستاگرام: محتوای تصویری جنجالی که همه‌ی ما در روزهای قرنطینه٬ حداقل پای یکی از آن‌ها٬ نشسته‌ایم. شاید تا قبل از این ایام٬ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد می‌شود در لایوها درباره‌ی هرچیزی حرف زد- اصلا دعوا کرد و بدوبیراه گفت – و کلّی هم بیننده داشت و کامنت و سیگنال‌‌های اجتماعی!

اینفوگرافیک از انواع محتوا تبلیغاتی می باشد

 محتوای صوتی یا پادکست‌ها

ساده‌ترین و آسان‌ترین نوع محتوا برای تولید٬‌کردن٬ در مقایسه با دیگر انواع محتوا٬ همین محتوای صوتی است. شاید حتی ممکن باشد بدون اینکه برایش متنی نوشته باشید٬ شروع کنید به حرف زدن و ضبط‌کردن و بعد هم پخش کردنش. البته٬ ممکن است نتیجه‌ پادکست خیلی خوبی نباشد!

درباره‌ی هرچیزی که بخواهید می‌توانید پادکست تولید کنید. ممکن است تولید این نوع از محتوا بخشی از بازاریابی دیجیتال شرکتی باشد. پادکست‌ها٬ در کنار دیگر انواع محتوا٬ شانس بیشتری برای جذب مخاطبان (یا مشتریان بالقوه)  و تعامل بیشتر با مشتریان فعلی به شما و کسب‌وکارتان می‌دهد.

پادکست‌‌ها را نیز می‌شود با دیگر انواع محتوا ترکیب کرد. برای مثال٬ بهتر است هر پادکستی که می‌سازید همراه با متنِ کوتاهی که آن را معرفی می‌کند به‌اشتراک بگذارید. بگذارید مثالی بزنم که همه نوع محتوا در آن پیدا شود:

پادکست از انواع محتوا تبلیغاتی

تصور کنید شرکتی می‌خواهد برای ماشینِ برقی جدیدش بازاریابی کند. اول می‌خواهد جامع و مانع محصول جدیدش را به دنیا معرفی کند. در وب‌سایتش٬ مقاله‌ای می‌‌گذارد درباره‌ی محصول به همراه اینفوگرافی و عکس و نمودارهای آماری. پوسترها و کاتالوگ‌ها را هم می‌گذارد برای دانلود.

در مرحله‌ی بعد٬ پادکستی  در همان صفحه و در آخر مطلب قرار می‌دهد. در آن پادکست٬  طراح ماشین جدید شخصا و با صدای خودش آن را معرفی می‌کند و می‌گوید چرا و چطور به فکر خلق این محصول افتاده  و این ماشین قرار است آینده‌ را متحول کند.

در آخرِ کار هم ٬ لینک یوتیوب  تیزر تبلیغاتی را که ویدئویی ۲ دقیقه‌ای است به‌اشتراک می‌گذارد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.