انواع فلاش دوربین

انواع فلاش‎های دوربین

انواع فلاش دوربین

آگاهی از نکات مربوط به نور و نوردهی شاید مهم‎‌ترین بخش از عکاسی باشند. امروزه تقریبا هر دوربین DSLR (و انواع نشانه کن و عکس بگیر (Point and shoot)) فلاش داخلی دارند. متاسفانه، این دستگاه‎های دارای فلاش داخلی می‎توانند تصاویری فو‎ق‎العاده روشن بگیرند، با توجه به این که نقش آن‎ها کمک به عکاسی است. چندین نوع فلاش وجود دارد که می‎توانید (و باید) به استفاده از آن‎ها تسلط پیدا کنید تا عملا تحت هر گونه شرایط نوردهی بهترین تصاویر ممکن را بگیرید. در این مطلب قصد داریم به انواع فلاش‎ دوربین که یکی از اصول آموزش عکاسی است نگاهی بیاندازیم.

1) فلاش داخلی و فلاش پاپ آپ (توکار) دوربین

فلاش‎های پاپ آپ و داخلی واحدهایی هستند که در بدنه اصلی دوربین جاگذاری شده‎اند. آن‎ها با لنز در یک راستا قرار دارند، بنابراین زمان عکاسی نور را تنها در یک جهت، مستقیما به سمت سوژه، هدایت می‎کنند. معمولا این موضوع مشکل‎آفرین است چون باعث ایجاد سایه‎های خشن و کنتراست سخت می‎شود، در نتیجه پس‎زمینه به شکل غیرمعقولی تیره خواهد شد. همه ما این مشکل را در تصاویر دیده‎ایم، مانند تصاویری که دوستانمان در شب یا مهمانی‎ها می‎گیرند. برای جلوگیری از این قضیه باید نور فلاش را با نور محیطی داخل صحنه به تعادل برسانید. می‎توانید این کار را بدون استفاده از فلاش با نورسنجی صحنه انجام دهید و سپس فلاش را برای گرفتن عکس خود روشن کنید.  

انواع فلاش دوربین

2) فلاش دوربین اختصاصی 

فلاش اختصاصی (اکسترنال)، فلاشی است که داخل کفشک دوربین (hot shoe) (شیاری که در بالای بدنه دوربین است) قرار می‎گیرد. فلاش اختصاصی را باید جزو تجهیزات عالی دانست که با دوربین در ارتباط قرار می‎گیرد. ترکیب دوربین و فلاش از اطلاعات مربوط به طول لنز، حساسیت ایزو، عدد اف (f-stop) و سرعت شاتر استفاده می‎کنند تا بتوانند میزان شدت بهینه خروجی فلاش را تعیین کنند. فلاش اختصاصی به دلایل متعددی در مقایسه با فلاش داخلی و توکار ترجیح داده می‎شود، ولی یکی از بهترین دلایل آن این است که می‎توانید با تغییر زاویه فلاش و تنظیم نور به طرف سوژه جلوی قرمزی چشمان را در عکس بگیرید. علاوه بر این، بسیاری از فلش‎های اکسترنال قبل از گرفتن عکس به مردمک چشمان سوژه نور را می‎تابند تا آن را تنگ کنند و جلوی قرمزی چشمان را در عکس بگیرند. فلاش اختصاصی در مقایسه با فلاش داخلی به دلیل کاربری وسیع‎تر و بهتری که فراهم می‎کند ابزار بهتری است. یکی از جنبه‎های کاربردی‎تر آن این است که دارای کابلی است که به عکاس اجازه می‎دهد واحد فلاش را از دوربین جدا کند و برای گرفتن بهترین تصویر ممکن آن را در هر زاویه‎ای که خواست قرار دهد.

انواع فلاش دوربین

3) فلاش دوربین حلقه‎ای ماکرو 

فلاش حلقه‎ای روی لنز با پیچاندن آن سوار می‎شود. این فلاش یک منبع نوری ملایم و پراکنده شده فراهم می‎کند که برای عکاسی ماکرو ایده‎آل است. ظرافت عکاسی ماکرو مانع استفاده از یک فلاش داخلی می‎شود و یک فلاش اکسترنال قابلیت‎های دقیق هدایت نور را برای نورپردازی درست سوژه عکاسی ماکرو ندارد. فلاش حلقه‎ای این امکان را به عکاس می‎دهد تا جای ممکن به سوژه نزدیک شود و از منبع نوری استفاده کند که کنتراست یا سایه شدیدی ایجاد نمی‎کند. بلکه عکاس یک منبع نوری ملایم و متعادل در اختیار خواهد داشت تا جزئیات سوژه و صحنه را ثبت ‎کند.

فلاش حلقه‌ای ماکرو

4) فلاش دوربین سرچکشی

فلاش سرچکشی (hammerhead) نوعی فلاش بوده که از دوربین جدا است و به کفشک دوربین متصل نیست، بلکه با استفاده از جای پیچ سه‎ پایه که در زیر دوربین قرار دارد روی دوربین پیچ می‎شود. این فلاش در کنار دوربین نصب می‎شود بنابراین در راستای دوربین نیست و چشم سوژه عکاسی در عکس قرمز نمی‎افتد. استفاده از آن در بین عکاسان عروسی و خبری محبوب است چون فلاش سرچکشی خروجی نور ملایمی دارد و به نسبت سایر فلاش‎ها زاویه بهتری فراهم می‎کند. با انواع فلاش‎ دوربین آشنا شدید و حال به تکنیک‎هایی در رابطه با آن‎ها می‎پردازیم.

فلاش دوربین سرچکشی

الف) فلاش دوربین پرکننده

فلاش پرکننده یک فلاش جداگانه نیست بلکه تکنیکی است که از آن زمانی استفاده می‎شود که پس‎زمینه نسبت به سوژه روشن‎تر است یا وضعیت نوردهی به شکلی است که سطح کنتراست (سایه) روی سوژه بسیار زیاد است. همانطور که اسم این تکنیک اشاره می‎کند، عکاس می‎تواند از فلاش پرکننده برای اضافه کردن نور بیشتر به سوژه استفاده کند تا نوردهی به شکل مطلوب‎تری انجام شود. استفاده از این تکنیک زمانی مفید است که نور محیطی بسیار زیاد است و در نتیجه منجر به شکل‎گیری مقداری سیلوئت می‎‏شود. فلاش دوربین خود را زمانی که در فضای آزاد عکس می‎گیرید روشن کنید و بخش مهمی از سوژه (در عکس بالا صورت فرد) را که به نظر می‎رسد در مقایسه با سایر بخش‎های صحنه در «سایه» قرار دارد را نورسنجی کنید. عکس نهایی از نظر روشنی متعادل‎تر و دلنشین‎تر خواهد بود.

ب) فلاش بازتابی

فلاش بازتابی نیز تکنیک دیگری محسوب می‎شود. در صورتی که به جای مستقیما فلاش زدن به طرف سوژه آن را به طرف دیگری بتابانید و بدین روش سوژه را روشن کنید، به علت نور پخش شده (دیفیوژ شده) عکس‎های ظریف و زیباتری خواهید گرفت. برای تاباندن نور فلاش به طرف سقف یا دیواری که در نزدیکی قرار دارد نیاز به یک فلاش اختصاصی است. این تکنیک جهانی کاملا جدید را برای عکاسی باز می‎کند، به ویژه اگر فلاش اکسترنال توسط کابل به دوربین متصل شده باشد.

فلاش بازتابی

نتیجه ‎گیری فلاش‎ دوربین

با استفاده از واحد فلاش‎های بالا راه‎های متعددی برای نوردهی بیشتر سوژه وجود دارد. نکته اصلی استفاده موثر از آن‎ها اما نه به صورت مبتدیانه است، یعنی باید توانمندی‎های هر فلاش را درک کرد و وضعیت نور را در موقعیتی که قرار دارید بسنجید و سپس خلاقانه عمل کنید. هر کدام از فلاش‎های بالا به شکل قابل توجهی کیفیت عکاسی شما را افزایش می‎دهند اگر تحت شرایطی که بابت آن طراحی شده ‎اند استفاده شوند و با تمرین به آن‎ها تسلط پیدا کرده باشید. فردی که مبتدی است به هنگام استفاده از فلاش بیشتر از این که مشکلی را رفع کند، دردسر می‎آفریند (بنابراین پیشنهاد می‎شود زمانی که امکان آن وجود دارد از فلاش استفاده نکنید). امکان گرفتن یک عکس خوب بدون استفاده از فلاش وجود دارد و بهتر است نوع فلاش و تجهیزات جانبی انتخاب شود که کمک کند تصویری که می‎خواهید را ثبت کنید. آگاهی از نحوه صحیح استفاده از فلاش مهم است.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.