31 نوع عکاسی را بهتر بشناسید

31 ژانر مختلف عکاسی را بهتر بشناسید

31 نوع عکاسی را بهتر بشناسید

عکاسی به یک فرد اجازه می‎دهد جهان اطراف خود را با فشار دادن دکمه شاتر دوربین ثبت کند. از دیدگاه علمی، عکاسی ثبت نور به صورت الکترونیکی یا شیمیایی است. عکاسی تنها راه ثبت یک خاطره در یک زمان گذرا است. شاید ما به این دلیل به آن علاقه زیادی داریم که حداقل برای یک مرتبه زمان را تحت کنترل خود می‎گیریم. زمانی که ما دکمه شاتر را فشارمی‎دهیم زمان متوقف می‎شود و به ما اجازه می‎دهد در لحظه غوطه‎ور شویم و از تمامی جزئیات آن لذت ببریم. در این مقاله با 31 31 نوع عکاسی آشنا می‌شویم.

انواع عکاسی

1. عکاسی خیابانی؛ اولین نوع عکاسی

عکاسی خیابانی به خاطر خلق آثار هنری یا بررسی مستقیم فرصت‎هایی است که عکاس به صورت تصادفی در مکان‎های عمومی با آن‎ها روبرو می‎شود. به عبارت دیگر، عکاسی خیابانی به معنای مستندسازی زندگی روزمره و جامعه است. مهم‎ترین نکته عکاسی خیابانی ثبت عواطف، انسانیت و روح انسانی است.

عکاسی خیابانی هنر ثبت زندگی، فرهنگ و انسانیت به شیوه‎ای منصفانه و بی‎ریا است. نوعی هیجان‎انگیز از عکاسی چون درصد کمی از عکاسان ظاهرا به صورت طبیعی به سمت آن کشیده می‎شوند.

2. عکاسی در شب؛ دومین نوع عکاسی

عکاسی در شب اشاره به عکس‎هایی دارد که از محیط بیرون در بازه زمانی بین غروب و طلوع خورشید گرفته می‎شود. عکاسی در شب جذابیت خاص خودش را دارد. یک نوع هیجان خاصی درمورد نوری که از پنجره‎های دفتر کار در طول شب ساطع می‎شود، وجود دارد. یعنی با یک شکل مدرن از آسمان‎های پرستاره روبرو می‎شویم. چه چراغ‎های خیابان باشد چه چراغی که در جلوی در خانه شما روشن می‎شود، همگی چالشی را به وجود می‎آورند که ثبت حال و هوای شب به میزان قدرت دوربین دیجیتال شما در عکاسی در شب و چند تکنیک ساده بستگی دارد.

عکاسی در شب به نسبت عکاسی در روز کاملا متفاوت است. شما باید بعضی از تنظیماتی که درروز استفاده می‎شوند را عوض کنید چون نور خورشیدی دیگر به چشم نمی‎خورد.

3. عکاسی خبری؛ سومین نوع عکاسی

عکاسی خبری فرآیند داستان گویی با استفاده از رسانه عکاسی به عنوان وسیله اصلی داستان‎گویی‎تان است. در حالی‎که یکروزنامه‎نگار از قلم و کاغذ خود برای داستان‎گویی استفاده می‎کند، یک عکاس خبری ازدوربین خود برای ثبت نمایش تصویری یک داستان استفاده خواهد کرد.

اکثرما با جمله “یک تصویر ارزش هزاران کلمه را دارد” آشنا هستیم. این جملهب هتر از هر چیزی ارزش عکاسی خبری را بیان می‎کند. نشریه‎های خبری پول خوبی به عکاسان خبری می‎پردازند که می‎توانند دراماتیک‎ترین تصاویر را ثبت کننند.

4. عکاسی نجومی؛ چهارمین نوع عکاسی

شماممکن است تصاویر زیبایی از اجسام آسمانی دیده باشید که صفحات مختلف مجلات نجوم راپر می‎کنند. شاید در فکر این باشید که آیا شما نیز می‎توانید از آسمان در دل شب عکس بگیرید. جواب یقینا “بله” است.

درحقیقت، حرکت از سمت عکاسی معمولی به سمت عکاسی نجومی نسبتا ساده است. عکاسی نجومی یک نوع تخصصی از عکاسی برای ثبت تصاویری از اجسام آسمانی، وقایع آسمانی و وسعت گسترده‎ای از آسمان شب است.

5. عکاسی از طبیعت؛ پنجمین نوع عکاسی

زمانیکه افراد در مورد عکاسی از طبیعت به عنوان یک سبک عکاسی صحبت می‎کنند، واقعا چه منظوری دارند؟ عکاسی از طبیعت اشاره به طیف وسیعی از عکس‎هایی دارد که در طبیعت گرفته می‎شوند تا عناصر طبیعی مانند فضای سبز، زندگی حیات وحش، گیاهان و نماهای نزدیکی از صحنه‎ها و بافت‎های طبیعی را نشان دهند. عکاسی از طبیعت در مقایسه با دیگرسبک‎های عکاسی مانند عکاسی خبری و عکاسی مستند، تاکید بیشتری بر ارزش زیبایی‎شناختی تصویر دارد.

6. عکاسی مستند؛ ششمین نوع عکاسی

عکاسی مستند به بررسی دقیق یک موضوع یا داستان با گذشت زمان اجازه می‎دهد، برخلاف عکاسی خبری که به صورت آنی اخبار و رویدادهای خبری را تحت پوشش قرار می‎دهد. با عمیق‎ترکردن درک‎مان و ارتباطات عاطفی به داستان‎هایی از بی‎عدالتی، عکاسی مستند می‎تواند توجه عمومی را به خود جلب و نگه دارد و مردم را وادار کند نسبت به مسائل حقوق انسانی و اجتماعی واکنش نشان دهند.

7. عکاسی پرتره؛ هفتمین نوع عکاسی

عکاسی پرتره به ثبت شخصیت یک فرد می‎پردازد. عکاسی پرتره ثبت یک موضوع (در این زمینه، یک فرد یا گروهی از فرد) است که در آن چهره، خصوصیات چهره و هم‎چنین حالات صورت به صورت برجسته نشان داده می‎شوند.

8. عکاسی بارداری؛ هشتمین نوع عکاسی

حوزه‎ای از عکاسی که به ثبت لذت، زیبایی و اهمیت بارداری اختصاص دارد. عکاسی بارداری زمان را در طول بارداری یک زن ثبت می‎کند. بعضی از زنان در سه‎ماهه‎‎ اول بارداری خود برای نشان دادن بزرگ شدن شکم خود به عکاسان بارداری مراجعه می‎کنند. بعضی دیگر ممکن است در سه‎ماهه دوم که جنسیت نوزاد مشخص شده است این کار را انجام دهند.

9. عکاسی نوزاد؛ نهمین نوع عکاسی

ورود یک نوزاد جدید به خانواده یکی از شگفت‎انگیزترین و جالب‎ترین لحظات زندگی است!دوران نوزادی بسیار با ارزش و با این وجود بسیار زودگذر است. ما می‎توانیم با ثبت جزئیات شیرین زندگی نوزادان تازه متولد شده خود این لحظات سریع و زودگذر را خاطره‎انگیز سازیم. عکاسی نوزاد تنها حوزه‎ای از عکاسی است که عکاسان به طور کامل مسئول امنیت وآسایش سوژه عکاسی یعنی نوزاد هستند.

10. عکاسی خانوادگی؛ دهمین نوع عکاسی

جمع کردن تمامی اعضای خانواده در یک مکان در یک زمان می‎تواند به اندازه کافی مشکل باشد. حال به آن تلاش برای مرتب کردن آن‎ها در قالب یک گروه جمع و جور برای گرفتن عکس را اضافه کنید تا یک کابوس به وجود آید. ولی همیشه این کار ارزشش را دارد.

در عکاسی خانوادگی لحظاتی ثبت می‎شوند که شما در کنار عزیزترین افراد زندگی‎تان قرار می‎گیرید. این تصاویر را می‎توان را در خانه اعضای خانواده آویزان کرد تا افرادی که بیشتر از همه به مانزدیک هستند همواره در پیش رویمان قرار گیرند. با گذشت زمان، خانواده اعضای جدیدی را در خود می‎بیند و بعضی دیگر آن را ترک می‎کنند. این تصاویر به یادگاری با ارزش و مستند تبدیل خواهند شد که با مرور آن‎ها خاطرات نیز مرور می‎شوند.

عکاسی معماری

عکاسی معماری به سادگی عکس گرفتن از ساختمان‎ها و بناهای معماری و طراحی‎های آن‎ها است.در عکاسی معماری سوژه‎ها بسیار متنوع هستند از ساختمان‎های مرتفع گرفته تاخانه‎های ییلاقی، مناطق باستانی، ساختمان‎های مدرن، پل‎ها، انبارها، کارخانه‎ها وموارد متعدد دیگر.

عکاسی معماری در حقیقت بیشتر در مورد طراحی یک ساختمان است تا خود آن. در بحث طراحی، یک عکاس معماری ممکن است بعضی از جزئیاتی را به نمایش بگذارد که باعث می‎شوند یک ساختمان از نظر زیبایی‎شناسی جذاب به نظر رسد. اگر عکس‎های معماری را دیدید که تنها بخشی از ساختمان را ثبت کرده‎اند، جای تعجب ندارد. شاید یک دیوار، یک طاق یامواردی دیگر در عکس به جای نمای کل ساختمان به تصویر کشیده شده باشند.

12. عکاسی طبیعت بی جان

عکاسی طبیعت خاموش (عکاسی طبیعت بی‎جان) در مورد ثبت عکس از هر چیزی است که حرکت نمی‎کند. سوژه‎های همیشگی عکاسی طبیعت خاموش شامل مواردی مانند گل‎ها، غذا، گیاهان، صخره‎ها وغیره یا اجسام ساخت بشر مانند شیشه‎ها، کفش‎ها، ابزارآلات و غیره می‎شود.

عکاسی طبیعت خاموش شکلی از هنر است که به یادگیری و تجربه زیادی نیاز دارد. شما باید درهنر انتخاب بادقت اجسام، نورپردازی و ده‎ها عامل متغیر دیگر تسلط لازم را به دست آورید.

13. عکاسی معاصر

معاصربه معنای “در حال رخ دادن در زمان مشابهی از زمان… یا حال یا اخیرا…” است. عکاسی معاصر در واقع حوزه‎ای است که در آن فضا و زمان بین امروز و کمی قبل‎تر قرار می‎گیرند. تعریف دقیقی برای بازه زمانی که در عکاسی معاصربه آن توجه می‎شود، وجود ندارد. این نوع عکاسی به اجرا گذاشتن و تحویل دیدگاه عکاسی از یک لحظه معاصر در زمان است. از عکاسی معاصر به دفعات عکاسی با یک پیام یاد می‎شود که در آن معنای عکس به نسبت موضوع آن اهمیت بیشتری دارد.

14. عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی بر شکل، فرم، رنگ، الگو و بافت توجه دارد. عکاسی انتزاعی ظاهرا موضوعی است که از آن افراد گریزان هستند و به سختی می‎توان تعریف واحدی از آن داشت. علت آن می‎تواند طبیعت انتزاعی تفکر “انتزاعی بودن” و سوء برداشت‎های همیشگی درمورد عکاسی انتزاعی باشد. هم‎چنین از آن به عنوان عکاسی غیر عینی یا عکاسی تجربی یا عکاسی مفهومی یا عکاسی واقعی یاد می‎شود.

15. عکاسی شهری؛ پانزدهمین نوع عکاسی

عکاسی شهری به دنبال نه تنها ثبت عکس از افراد بلکه از اجسام و حوزه شهری است. عکاسی شهری تنها ترسیم بصری یک ایده نیست بلکه “لحظه قطعی” را ثبت می‎کند و به عبارتی تفسیری برای زندگی معاصر در یک فضای اکولوژیک به شمار می‎رود. این قضیه به خصوص از این نظر مهم است که امروزه بیش از 50 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‎کنند. اصطلاحات عکاسی خیابانی و شهری گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‎شوند ولی هر دو اشاره به ثبت حوزه‎های شهری و افرادی دارند که در آن جا می‎گیرند.

16. عکاسی هنری

این نوع عکاسی در قالب یک هنر زیبا انجام می‎شود و علت آن بیان دیدگاه‎ها و عواطف هنرمند و به اشتراک‎گذاری آن با سایرین است. این نوع عکاسی در مورد ثبت چیزی که دوربین می‎بیند نیست، بلکه در مورد چیزی است که هنرمند می‎بیند. بنابراین در عکاسی هنری،هنرمند از دوربین به عنوان یک ابزار بیشتر برای ایجاد یک کار هنری استفاده می‎کند. دوربین برای ثبت یک اثر هنری استفاده می‎شود که رویای هنرمند را نشان می‎دهد و آن رویا را به بیان می‎کند تا این‎که سوژه را در پیش لنز به صورت مستند ثبت کند. این نوع عکاسی، عکاسی هنر زیبا نیز نامیده می‎شود.

عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو هنر ثبت تصاویری از نمای نزدیک است که جزئیاتی را آشکار می‎کند که امکان دیدن آن‎ها با چشم غیرمسلح وجود ندارد. به عنوان مثال، با آن‎که ما می‎توانیم یک مگس راروی دیوار ببینیم، ولی چشم ما مجهز به دیدن جزئیات ظریف موهای روی صورت آن نیست. این‎جاست که عکاسی ماکرو خودنمایی می‎کند. این نوع عکاسی ماکروگرافی یا فوتوماکروگرافی نیز نامیده می‎شود.

18. عکاسی اصلی (Principal photography)

 Principal photography مرحله‎ای از تولید فیلم است که در آن فیلم فیلم‎برداری می‎شود و بازیگران سر صحنه هستند و دوربین در حال حرکت، مرحله‎ای که با مراحل پیش از تولید و قبل از تولید فرق دارد. عکاسی اصلی تقریبا همیشه هزینه‎برترین مرحله از تولید فیلم به علت حقوق بازیگر، کارگردان و عوامل سر صحنه و هم‎چنین هزینه‎های وسایل جانبی، برداشت‎های خاص و جلوه‎های ویژه سر صحنه است.

19. عکاسی مادون قرمز

چشم انسان قادر به دیدن نور مادون قرمز نیست، بنابراین عکاسی مادون قرمز در واقع روشی برای نشان دادن چیزی به مخاطب شما است که امکان دیدن آن با چشم‎های انسان وجود ندارد. عکاسی مادون قرمزشامل ثبت نور نامرئی به منظور ایجاد تصاویر غیر دنیوی می‎شود که می‎تواند به تصاویر شما حیات تازه‎ای ببخشد. این نوع عکاسی، عکاسی IR نیز نامیده می‎شود.

20. عکاسی سیاه و سفید؛ بیستمین نوع عکاسی

21. عکاسی کاندید (بدون برنامه ‎ریزی قبلی)

در عکاسی کاندید (Candid یا بدون برنامه‎ریزی قبلی یا صریح) حالات طبیعی سوژه‎ها را دربکرترین و ناگهانی‎ترین زمان‎ها ثبت می‎شود.

مااغلب اوقات از این تصاویر به عنوان خالص‎ترین شیوه نمایش احساس و شخصیت یاد می‎کنیم برخلاف یک تصویر طبیعی که در آن سوژه ژست آگاهانه‎ای می‎گیرد. عکاسی کاندیدا راهی عالی برای ثبت تصاویری طبیعی و جالب است که بدون حواس‎پرتی سوژه به آن محتوا و موضوع می‎بخشد.

22. عکاسی فمتو

تاحالا فکر کرده‎اید نور در حین جابجایی چطور به نظر می‎رسد؟ با یک سبک جدید و باحال عکاسی به اسم عکاسی فمتو، دانشمندان حال قادر هستند ویدئویی با سرعت بالا در یک تریلیون قاب در ثانیه بگیرند. به قدری سرعت آن بالا است که به ما اجازه می‎دهد گروهی از فوتون‎‌ها را مشاهده کنیم که از بین یک جسم عبور می‎کنند. به عبارت دیگر،همان‎طور که دوربین‎های سرعت بالا قادر به آهسته‎سازی حرکت یک گلوله، نشان دادن مکانیک و فرآیندهای برخورد آن در زمان اصابت به یک سیب یا هندوانه بودند، حال بااستفاده از جادوی عکاسی، ما می‎توانیم سرعت نور را آهسته کرده و شکوه آن را نمایان سازیم.

23. عکاسی رنگ

رنگ توجه انسان را به خود جلب می‎کند. یک رنگ روشن که موضوع یک عکس را برجسته می‎سازد فورا توجه بیننده را سوی خود جذب می‎کند. عکاسی رنگ شاخه‎ای از عکاسی است که ازرسانه قادر به تولید رنگ‎ها استفاده می‎کند. در مقابل، عکاسی سیاه و سفید تنها یک کانال رنگی را ثبت می‎کند و از رسانه‎ای استفاده می‎کند که تنها قادر به نشان دادن رنگ خاکستری است.

24. عکاسی Budoir

عکاسی Budoir یک نوع جذاب از عکاسی است که به خصوص به عنوان یک هدیه روز عروسی از سوی داماد به عروس مشهور است. عکاسی Budoir شیوه عکاسی است که در آن عکس‎هایی رومانتیک، صمیمانه از سوژه‎ها گرفته می‎شود وهدف اصلی آن برای لذت شخصی سوژه و شریکان احساسی آن‎ها است.

25. عکاسی سبک زندگی؛ بیست و پنجمین نوع عکاسی

عکاسی سبک زندگی یکی ازصادق‎ترین اشکال ثبت یک لحظه است، یک حس فارغ از توجه را می‎توان در هر تصویر به جریان انداخت. به عبارتی عکاسی از جهان به عنوان تنها ناظر روابط کوچک بین افراد وجهان اطراف آن‎ها. عکاسی سبک زندگی از یک سو بین عکاسی مستند و از سوی دیگر بین عکاسی پرتره قرار می‎گیرد.

با افزایش تعداد وب‎سایت‎ها و وبلاگ‎های دکوراسیون خالی، سطح تقاضا برای عکاسی دکوراسیون داخلی افزایش یافته است. مهارت عکاسی از یک اتاق، خواه اتاق یک خانه یا محیط کاری، چیزی است که توسط افراد حرفه‎ای باید انجام شود که در کار طراحی دکوراسیون داخلی یا عکاسی معماری تخصص دارند. اکثر افراد هرگز به سوژه ساختن یک اتاق برای عکاسی فکر نمی‎کنند.

عکاسی سبک زندگی

27. عکاسی مد

عکاسی مد شاخه‎ای ازعکاسی است که وقف نمایش دادن لباس و پوشش و دیگر کالاهای مد شده است. موفقیت اصلی نمونه کارهای بسیاری از مدل‎ها در دستان یک عکاس مد موفق قرار دارد. این شاخه ازعکاسی تمامی جنبه‎های مختلف دنیای مد از لوازم جانبی و لباس‎ها را به شکلی نشان می‎دهد که افراد را افسون می‎کند.

28. عکاسی منظره

عکاسی منظره تصاویری است که بیرون از شهر یا به منظور نشان دادن یک فضای باز گرفته شده است که در آن تاثیرانسانی دیده نمی‎شود. به عبارت دیگر هیچ فرد یا بنایی که توسط بشر ساخته شده باشد در تصویر قرار نمی‎گیرد. عکاس منظره در مقایسه با یک عکاس پرتره به تجهیزات کمتری نیاز دارد. یک عکاس پرتره اگر از نور طبیعی برای ثبت تصویر پرتره استفاده نکند لازم است یک استودیوی عکاسی را کرایه کند و آن را با لوازم‎ گران‎قیمت نورپردازی مجهز ‎سازد.

29. عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی در خصوص گرفتن عکس از رویدادهای ورزشی، ورزشکاران یا به تیم‎های ورزشی به خصوص است. در این نوع عکاسی هیجان و احساس جاری در میدان بازی و ورزشگاه‎های جهان ثبت می‎شود تا رویداد ورزشی به یک رویداد بی‎نظیر تبدیل شود.

30. عکاسی حیات وحش؛ سی‌امین نوع عکاسی

عکاسی حیات وحش در خصوص ثبت مستند شکل‎های مختلف حیات وحش در زیستگاه طبیعی آن‎ها است. این نوع عکاسی درمورد ثبت ثانیه‎ای است که در آن نور و رفتار حیوانات در کنار هم قرار می‎گیرند تا یک تصویر احساسی ثبت شود. به نظر ساده می‎رسد ولی در واقع زیبایی و هم‎چنین نفرین عکاسی حیات وحش این است که فرد نمی‎تواند طبیعت نیرومند را تغییر دهد.

31. عکاسی جنگ

عکاسی جنگ شامل عکاسی از رویدادهای جنگی و تاثیر آن بر روی مردم و اماکن مختلف است. عکاسانی که در این حوزه فعالیت می‎کنند به نوعی خودشان را در معرض آسیب قرار می‎دهند و گاهی اوقات در زمان تلاش برای ثبت تصاویر خود از میدان جنگ، خود را به کشتن می‎دهند.

32. عکاسی مراسم عروسی

عکاسی مراسم عروسی شاخه‎ای از عکاسی است که به ثبت فعالیت‎های مرتبط با عروسی‎ها اختصاص دارد. در این نوع عکاسی، تصاویری از قبل از ازدواج و هم‎چنین مراسم ازدواج و پذیرایی از مهمانان ثبت می‎شود.

یک عکاس مراسم عروس یوقایعی را ثبت می‎کند که به نظر بسیاری از افراد شادترین لحظات زندگی آن‎ها محسوب می‎شوند. ثبت این لحظات غیرقابل جایگزین و ظاهرسازی آن‎ها در قالب عکس یک نوع هنرو یک مهارت یادگرفته شده به شمار می‎رود. مسئولیت ذاتی ایجاد عکس‎هایی از تجربه‎ای که تنها در طول زندگی یک مرتبه رخ می‎دهد، فوق‌‎العاده بالا است.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.