آشنایی با انواع سبک‌های موشن گرافیک و کاربرد آنها

انواع سبک‌های موشن گرافیک

آشنایی با انواع سبک‌های موشن گرافیک و کاربرد آنها

انواع سبک‌های موشن گرافیک ؛ موشن گرافیک چیست ؟ شاید تا به حال اصطلاح موشن گرافیک به گوشتان خورده باشد و این سوال ذهن‌تان را مشغول کرده باشد! به زبان ساده، موشن گرافیک به معنای گرافیک یا همان تصاویر متحرک است. با این تعریف ساده،  احتمالا اولین چیزی که به یادتان بیاید انیمیشن‌های دوران کودکی‌تان است. البته برخی از متخصصان نرم افزارهای گرافیکی، انیمیشن را به دلایلی که بعدا توضیح می‌دهیم متفاوت از موشن گرافی می‌دانند و بعضی‌ها هم آن را زیر مجموعه موشن گرافی می‌دانند! موشن گرافیک برای انتقال یک ایده یا پیام‌ خاص از طریق تصاویر متحرک همراه با صدا و افکت‌های خاص استفاده می‌شود. بیشترین کارکرد موشن گرافیک در عرصه تیزر‌های تبلیغاتی و آموزشی است؛ هرچند ممکن است برای انتقال پیام‌های اجتماعی هم استفاده شود. در ادامه همراه استودیو نماد باشید تا بیشتر با انواع سبک‌های موشن گرافیک و کاربرد آن در تبلیغات آشنا شویم. از شما دعوت می‌کنیم این محتوا را دنبال کنید.

موشن گرافیک چطور ساخته می‌شود؟

اساس کار موشن گرافی بر متحرک سازی تصاویر یا وکتور‌های گرافیکی با نرم افزارهای کامپیوتری است. کل کار بیشتر تدوین تصاویر بر مبنای خط داستانی یا سناریوی مورد نظر و صداگذاری بر روی موشن گرافیک است. معمولا این صداگذاری به معنای بیان موضوع آموزشی یا تبلیغی توسط یک گوینده است که روی کارتون‌های متحرک انجام می‌شود.

سبک‌های موشن گرافیک
سبک‌های موشن گرافیک

انواع سبک‌های موشن گرافیک

شناخته شده‌ترین سبک‌های موشن گرافیک عبارتند از:

  1. موشن گرافیک
  2. ویدئو موشن
  3. استاپ موشن
  4. اینفو موشن
  5. انیمیشن

که در ادامه به توضیح مختصری درباره‌ی هر کدام، خواهیم پرداخت.

  • موشن گرافیک

هرچند اصطلاح موشن گرافیک برای همه گرافیک‌های متحرک شامل تصاویر و ویدئو به کار می‌رود، اما به طور خاص در موشن گرافیک ، به جای تصاویر واقعی، از وکتور یا نقاشی‌هایی استفاده می‌شود که به کمک نرم‌افزارهایی مانند ایلاستریتور تهیه و متحرک سازی می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این تصاویر متحرک یک سناریو ویژه دارند و پیام کلی آن توسط یک گوینده بر روی تصاویر بیان می‌شود.

  • ویدئو موشن

گاهی برای انتقال یک محتوا و ایجاد جذابیت بیشتر، ترکیبی از فیلم‌برداری و تصاویر گرافیک ساخته می‌شوند که به آن ویدئو موشن می‌گویند.

  • استاپ موشن

در این شیوه از موشن گرافی ، اشیاء و وسایل واقعی حرکت داده می‌شود و از حالت‌های مختلف آن عکس می‌گیرند، سپس با تدوین در نرم‌افزار گرافیکی، تبدیل به یک کلیپ متحرک شده و برای انتقال پیام مورد نظر استفاده می‌شود.

  • اینفو موشن

پیش از توضیح اینفو موشن ، باید راجع به اینفو گرافی صحبت کنیم. اینفو گرافی به معنای اطلاعاتی است که به صورت خلاصه و در قالب تصاویر گرافیکی در کنار هم و برای معرفی و یا بیان یک موضوع استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، اینفوگرافی بیماری کووید 19 در قالب یک نمای گرافیکی، اطلاعاتی مفید و مختصر به بیننده منتقل می‌کند. در اینفو موشن ، از همین تکنیک در قالب ویوئو و موشن برای انتقال محتوای مورد نظر استفاده می‌شود. یعنی اطلاعات به جای تصاویر ثابت در قالب گرافیک‌های متحرک و صدا بیان می‌شود.

  • انیمیشن

همانطور که در ابتدای این محتوا اشاره شد، درباره اینکه انیمیشن جزء موشن گرافیک به حساب می‌آید یا نه، اختلاف نظر وجود دارد. در واقع، موشن گرافیک آن‌ گونه که پیشتر می‌شناسیم، ساختاری ساده‌تر از انیمیشن دارد. در انیمیشن هر چند از گرافیک یا همان نقاشی‌های متحرک استفاده می‌شود، اما عموما دارای یک داستان، درام و روایت خاص است و همین‌طور در آن، کاراکترها و پرسوناژهای انسانی یا حیوانی وجود دارد.

به طور کلی، هم می‌توان شباهت‌های زیادی بین موشن گرافی با انیمیشن بیان کرد و هم تفاوت‌های بزرگی بین آن‌ دو یافت! اما در مقیاس کلی می‌توان گفت که پایه انیمیشن، بر مبنای تصاویر متحرک است، هر چند ممکن است الزاما برای انتقال یک پیام خاص ساخته نشود و بیشتر جذابیت داستانی و سرگرمی در آن، مد نظر قرار گرفته باشد. همچنین، در انیمیشن، پیام و محتوا را داستان روایت می‌کند، در حالیکه موشن گرافیک ، کمتر روایتی داستانی دارد به جای داستان، انتقال پیام، بیشتر بر عهده‌ی تصاویر، افکت‌ها و رنگ می‌باشد.

موشن گرافیک
موشن گرافیک

برای این روش از کدام نرم افزارها استفاده می‌شود ؟

برای ساخت وکتورهای گرافیکی متحرک، نرم افزارهای گوناگون و زیادی به کار می‌روند و چون هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند، کاربران بر مبنای نیاز خود و راحتی استفاده، از هر کدام استفاده‌های مختلفی می‌کنند. معروفترین‌ نرم‌افزارهای ساخت موشن گرافیک عبارتند از :

  • اَفتر اِفکت After Effects
  • پریمیر Premier
  • اتو دِسک Autodesk
  • تری دی مکس 3DS Max
  • اَپل موشن Apple Motion

کاربرد و مزیت موشن گرافیک چیست ؟

هدف اصلی از ساخت هر کدام از انواع موشن گرافیک ، انتقال یک پیام یا محتوای ویژه به مخاطب است. تصاویر و گرافیک‌های متحرک، توجه بیشتری به خود جلب می‌کنند و برای بیان یک محتوای آموزشی یا تبلیغی سودمندتر هستند که البته با وجود صداگذاری روی موشن، قدرت بیان محتوا، افزایش بیشتری نیز می‌یابد.

مزیت موشن گرافیک ، هزینه پایین ساخت آن، نسبت به سایر ویدئوها است، چرا که عمده کار با تدوین کامپیوتری و نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌شود و در این روش، نیاز به پروداکشن و فیلم‌برداری‌های پر هزینه نیست. در ضمن، انواع سبک‌های موشن گرافیک هر کدام، دارای جذابیت‌های بصری است و به صورت خلاصه و مفید می‌تواند محتوای مورد نظر را به خوبی به مخاطب منتقل نماید و به دلیل همین کوتاه و مختصر بودن است که بیننده تمایل بیشتری برای دیدن یک موشن گرافیک دارد؛ خصوصا در دنیای امروز، که تولید محتوای نوشتاری، مخاطبان خاص خود را دارد و همه‌ی افراد تمایلی به خواندن متون طولانی ندارند!

به طور  تیتروار، مزیت‌های انواع سبک های موشن گرافیک عبارتند از :

  • هزینه کم در مقایسه با سایر روش‌های تولید محتوا
  • جذب مخاطب بیشتر در قالب شبکه‌های اجتماعی
  • تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتر نسبت به سایر روش‌ها
  • انتقال بهتر پیام و محتوا آموزشی یا تبلیغاتی
  • افزایش کیفیت آموزش یا تبلیغات

اهمیت این شیوه در تبلیغات

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، می‌دانید که رقابت در بازار امروز بسیار جدی است؛ برای اینکه بتوانید در هر حیطه‌ای که فعالیت می‌کنید، دوام بیاورید، باید وارد فضای اینترنت و دنیای مجازی شوید و به دنبال آن، از انواع روش‌های تبلیغاتی برای معرفی کسب‌وکار خود و یا خدماتی که انجام می‌دهید استفاده کنید. تخمین زده می‌شود، تا چند سال دیگر، کسب‌وکارهایی که وارد فضای مجازی نشده‌اند و نتوانسته‌اند ازین بستر به نفع کسب‌وکار خود و یا معرفی خدماتی که انجام می‌دهند استفاده کنند، به طور کامل از صحنه‌ی رقابت دور می‌شوند و از بین می‌روند و یا نمی‌توانند به طور مناسب و مستمر به فعالیت خود ادامه دهند.البته در کنار این روش تبلیغاتی روش های دیگری مثل استفاده از تور مجازی ، عکاسی تبلیغاتی ، ساخت پادکست و … میتواند به آگاهی مردم از نام برند شما کمک کند.

تبلیغات در فضای مجازی و بستر اینترنت، نه تنها به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی تاثیر بیشتری دارد، بلکه هزینه‌ی کمتری را نیز به صاحبان کسب‌وکار تحمیل می‌کند. اگر در گذشته تنها مشاغل بزرگ و صاحب نام، می‌توانستند از تبلیغات استفاده کنند، امروزه به لطف تکنولوژی و فضای مجازی، حتی کسب‌وکارهای کوچک  نیز می‌توانند برای خود تبلیغاتی زیبا و جذاب دست‌وپا کنند و آن را در شبکه‌های مجازی نشر دهند.

چنانچه محتوای تبلیغاتی تولید شده، مفید و سودمند باشد و از طرفی جلوه‌ی بصری مناسبی داشته باشد و بتواند نیاز مخاطب را در راستای هدفی که دارد، بر طرف سازد، به سرعت دست به دست گشته و راه خود را بین مخاطب باز می‌کند و هر چه بیشتر به معرفی کسب‌وکار و خدماتی که انجام می‌دهید، کمک می‌رساند. در اینجا فرقی نمی‌کند که کسب‌وکار شما چقدر بزرگ است، بلکه مهم محتوایی است که تولید شده است، بنابراین چنانچه محتوای تولید شده جذاب و باکیفیت باشد، مسیرش را در گوشی‌های هوشمند مخاطب و سپس در ذهن او، باز خواهد کرد.

موشن گرافیک به دلیل جذابیت بصری که دارد، می‌تواند برای همه‌ی گروه‌های سنی اعم از کودک، نوجوان، بزرگسال و حتی کهن‌سال مناسب باشد و بتواند آن‌ها را جذب کند. همچنین اطلاعات مورد نظر را می‌تواند به شکل بسیار جذاب و به صورت قابل انعطاف به خورد مخاطب دهد و تاثیر خود را بر ذهن او بگذارد.

موشن گرافیک در ایران

با روند رشد اینترنت و افزایش سرعت آن، همچنین دسترسی آسان‌تر به فضای مجازی، تبلیغات مجازی در ایران، گسترش بیشتری یافته است. از آنجا که تصویر از صوت و همچنین، صوت از نوشته، تاثیر بیشتری دارد، می‌توان گفت موشن گرافیک می‌تواند با هزینه‌ی کم‌تری نسبت به سایر انواع تبلیغات، تاثیر بسیار زیادی در دیده شدن محصول یا خدمات شما داشته باشد و دقیقا به همین دلیل است که روز به روز، به انواع موشن گرافیک‌ جذاب و خلاقانه اضافه می‌شود.

سخن پایانی

با اینکه تاریخ دقیقی برای ورود موشن گرافیک به دنیای رسانه و تصویر وجود ندارد، اما انواع سبک‌های موشن گرافیک ، امروزه بدل به یکی از ابزارها و رسانه‌های بصری قدرتمند و تاثیرگذار در عرصه اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و یا بازرگانی شده است. موشن گرافیک تبلیغات را از یک کار کاملا حرفه‌ای و هزینه بر، به یک فعالیت کامپیوتری دلچسب بدل کرده است.

گرایش روز افزون به عرصه موشن گرافی که به دلیل تاثیرگذاری و موفقیت بالای آن نسبت به هزینه ساخت نسبتا کم و سادگی تولید آن است، باعث شده است یک بازار شغلی مناسب برای این حرفه به وجود بیاید و علاقمندان به راحتی بتوانند حتی در منزل، اقدام به یادگیری و سپس تولید چنین محتوایی در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی نمایند.

ازین که تا پایان همراه استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.