6 کاربرد موشن گرافیک در دنیای تبلیغات مدرن

کاربرد موشن گرافیک

6 کاربرد موشن گرافیک در دنیای تبلیغات مدرن

در کجاها باید از موشن گرافیک استفاده کرد؟ چرا نباید از نوع دیگری از انیمیشن کمک گرفت؟ چرا این نوع از محتوای دیجیتال؟ پاسخ این سوالات در کاربردهای موشن گرافیک نهفته شده است و این نوشته شما را با ۶ کاربرد موشن گرافیک در دنیای امروز آشنا می‌کند.
قبل از پرداختن به کاربرد موشن ‌گرافیک٬ خیلی کوتاه موشن گرافیک را تعریف می‌کنیم. همچنین کمی به انواع محتوای دیجیتال٬ که موشن گرافیک‌ از زیرمجموعه‌های آن است٬ و کاربردهایشان می‌پردازیم.البته در کنار موشن گرافیک شما محتواهای متنی ، تیزر تبلیغاتی ، عکاسی صنعتی و غیره را برای تبلیغات کسب و کارتان در چنته دارید.

کاربرد موشن گرافیک
کاربرد موشن گرافیک

کاربرد موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک‌‌ها نوعی از انیمیشن هستند. وقتی طرح‌های گرافیکی٬ حروف٬ کلمات و یا اشکالْ متحرک می‌شوند و صدا هم (در بیشتر موارد) به آن اضافه می‌شود؛ موشن گرافیک تولید شده است. البته٬ موشن گرافیک‌ها برخلاف سایر انواع انیمیشن‌ها داستان‌محور نیستند -پیام‌محور هستند.
هدف اصلی موشن گرافیک‌ها انتقال پیامی مشخص به مخاطب در زمانی کوتاه٬ حتی کمتر از یک دقیقه٬ است. انواع دیگر انیمیشن (انیمیشن‌‌ سنتی یا دستی٬ انیمیشن‌ دوبعدی٬ انیمیشن سه‌بعدی٬ استاپ موشن) داستان‌هایی دارند که به زمانی طولانی‌تر برای روایتشان نیاز است٬ مثل انیمیشنِ محبوب داستان اسبا‌ب‌بازی‌ها.
برای انتقال پیام در دنیای دیجیتال و با استفاده از ابزارهای دیجیتال٬ از انواع محتوای دیجیتال کمک می‌گیریم. پیام‌ها باید در قالب یکی از انواع محتوا ریخته شوند. پیشرفت تکنولوژی تولید‌کردن انواع محتوا را آسان‌تر و متنوع‌تر کرده است. موشن‌ گرافیک‌ها محتوای دیجیتال و از نوع تصویری (بصری) هستند.
از میان انواع محتوای دیجیتال (محتوای متنی٬ صوتی و تصویری)٬ محتوای تصویری برای مخاطب گیراتر و گویاتر است. محتوای تصویری٬ که در بیشتر مواقع محتوای سمعی-بصری است٬ هم‌زمان بینایی و عواطف و شنوایی مخاطب را درگیر می‌کند.
موشن گرافیک برای انتقال پیام از جذابیت‌های بصری -رنگ‌ها٬ بازی با طرح‌ها و حروف و کلمات٬ و عکس- بهره می‌گیرد. بر همین اساس٬ پیام در ذهن مخاطب می‌ما‌ند٬ چون متمایز است و جذاب. پس تقریبا٬ هر پیامی را می‌شود با موشن گرافیک‌ به مخاطب منتقل کرد.
برای مثال٬ اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد موشن گرافیک‌ها در تبلیغات و برندینگ است. پیام این موشن گرافیک‌هایِ تبلیغاتی چیزی جز معرفی برند یا محصولی خاص٬ جلب‌ِتوجّه مشتری و درنهایت فروش بیشتر برای آن کسب‌وکار نیست.
برای تقسیم‌بندی مطالب٬ کاربردها را براساس پیام و هدف موشن گرافیک دسته‌بندی کرده‌ایم:

۱.کاربرد موشن گرافیک در مارکتینگ (تبلیغات) و برندسازی

۲.کاربرد موشن گرافیک در صنعت سینما و تلویزیون

۳. کاربردهای آموزشی موشن گرافیک

۴. کاربرد موشن گرافیک در دنیای IT و طراحی وب‌سایت

۵.کاربرد هنری موشن گرافیک (نوعی از هنر دیجیتال)

۶. کاربرد موشن گرافیک در شبکه‌های اجتماعی

۱. کاربرد موشن گرافیک در مارکتینگ (تبلیغات) و برندسازی

اگر برای تبلیغات به شرکت‌‌های تبلیغاتی سَری بزنید و از آن‌ها بخواهید برای تبلیغات محصول یا کسب‌وکارتان پیشنهادهایی به شما بدهند٬ قطعا یکی از پیشنهاداتشان ساختن موشن گرافیک است. موشن گرافیک‌ها کاربرد وسیعی در دنیای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال دارند.
از لوگوی کسب‌‌وکار شروع کنیم٬ یعنی از لوگو موشن‌ها. تصور کنید کسب‌وکاری نوپا هستید در این دنیای پُر از رقیب. می‌خواهید نام تجاریتان در اذهان مردم تثبیت شود. به‌جای اینکه لوگو و نام تجاری شما کلمه‌ای یا نشانه‌ای ثابت و صامت و بی‌روح باشد٬ به آن رنگ و حرکت می‌دهید تا گیراتر و به‌یادماندنی‌تر شود.
حالا که یک لوگوی متحرک و رنگی‌رنگی دارید٬ می‌توانید کاراکتری هم برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید تا همیشه و همه‌جا و در همه‌ی صفحات مجازیِ مربوط به شما حرکت کند و نماینده‌ی شما باشد. مثل گاوِ محصولات لبنی روزانه که همه‌جا هست و وقتی کسی آن را می‌بیند٬ ناخودآگاه یاد محصولات روزانه می‌افتد.
قدم بعدی معرفی محصولات یا خدمات شماست. اینجا هم ویدئوهای موشن گرافیک کاربرد دارد. می‌شود برای معرفی‌کردن و نشان‌دادن ویژگی‌های محصولاتتان از موشن گرافیک‌ کمک گرفت. موشن گرافیک‌ها قالبی عالی برای انتقال‌‌دادن نکات کلیدی و مهم٬ آن‌هم به شکلی جذاب و گویا و سرگرم‌کننده٬ هستند.
علاوه‌بر‌این٬ ویدئوهای موشن گرافیک بخشی از ویدئو مارکتینگ هستند. به‌راحتی٬ در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شوند. برای مثال٬ به سایت اشتراک ویدئوی آپارات نگاه کنید و تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف در این سایت -دیدید موشن ‌گرافیک‌ها را؟؟؟
پس٬ در یک کلام٬ موشن گرافیک‌‌ها در هر مرحله از تبلیغات و برای تبلیغ با هر پیام و هدفی کاربرد دارند.

۲. کاربرد این روش در صنعت سینما و تلویزیون

انیمیشن‌ها برای صنعت سینما و سرگرمی ساخته شده‌اند. فیلم‌های انیمیشنی محبوب قلب همه‌ی مردم دنیا هستند.
بنابراین٬ خانه‌ی موشن گرافیک صنعت سینما و تلویزیون و سرگرمی است. بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی برای تولید‌‌کردن باکیفیت‌ترِ انیمیشن‌ها از این صنعت و برای آن آغاز شده. در کنارِ بده‌بستان‌های فنی انواع انیمیشن‌ها و موشن گرافیک‌ در دنیای سینما٬ عنوان‌بندی آغاز و پایان بسیاری از فیلم و سریال‌ها موشن گرافیک هستند. این نوع از عنوان‌بندی‌ها تاثیرگذارترند. چون از تصاویر یا عکس‌های بازیگران و کاراکترهای اصلی کمک می‌گیرند و درخدمت قصه‌ و انتقال فضای کلّی اثر به مخاطب هستند. برای تبلیغ‌کردن فیلم یا سریالی ممکن است از موشن گرافیک استفاده شود. ممکن است بخشی از کمپین تبلیغاتی برای فیلم یا سریالی ساختن موشن گرافیک درباره‌ی کاراکتر اصلی٬ جایزه‌هایی که آن اثر برنده شده٬ آمار فروش جهانی٬ اطلاعاتی درباره‌ی چگونگی و چرایی ساخته‌شدن فیلم یا نقد ونظرات مثبت درباره‌ی آن فیلم یا سریال باشد. موشن گرافیک‌ها بخشی از دنیای سرگرمی هم هستند و در خلقِ این دنیا٬ مخصوصا در فضای دیجیتال٬ کاربرد و نقش زیادی دارند: ‌از طراحی و ساخت بازی‌های کامپیوتری و تبلیغات برای آن‌‌ها تا طراحی و تولید گیف‌ها (گیفوگرافی) و ایموجی‌های متحرک.

۳. کاربردهای آموزشی موشن گرافیک

بعد از دنیای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ٬ تولید محتوای آموزشی٬ هر آموزشی٬  دومین عرصه‌ی حضور پررنگ موشن گرافیک‌‌هاست. پیش‌تر گفتیم که اگر می‌خواهید نکات مهم و کلیدی را٬ مختصر و مفید و جذاب٬ به مخاطبتان منتقل کنید از قالب موشن گرافیک بهره بگیرید.
در این بخش این نکته را اضافه می‌کنیم: اگر می‌خواهید مطالب پیچیده و دشوار را ساده و همه‌فهم به مخاطب٬ از هر سنّ وسالی که باشد٬ عرضه کنید تا بفهمد؛ از قالب موشن گرافیک کمک بگیرید. یکی از جاهایی که موشن گرافیک  کاربرد دارد٬ زمانی است که اطلاعات و داده‌های آماری و کمّی باید به مخاطب عرضه شود.
به همه‌ی موارد گفته‌شده٬ هزینه‌ی تولید کمتر٬ در مقایسه با انواع دیگر انیمیشن و محتوای تصویری٬ و خلاقیت و جذابیت بیشتر را اضافه کنید. برای تولید محتوای آموزشی و موشن گرافیک‌های آموزشی٬ همیشه هم به طراحان درجه‌یک نیاز نیست. با تسلط بر نرم‌افزاهای ویرایش عکس و فیلم هم می‌توانید موشن گرافیک‌های آموزشی ساده بسازید.
بگذارید مثالی بزنم تا اثربخشی استفاده از این روش برای انتقال مفاهیم پیچیده را به‌درستی درک کنید. هر کدام از ویدئوهای موشن گرافیک  مدرسه‌ی زندگی در یوتیوب را بیش از یک میلیون نفر تماشا کرده‌اند. می‌دانید موضوع این ویدئوها چیست؟ ساده و کاربردی‌شده‌ی مفاهیم پیچیده‌ی فلسفی برای انسان امروز.

۴. در دنیای IT و طراحی وب‌سایت چه کاربردی دارد؟

این روش متعلق به دنیای کامپیوتر و نرم‌افزارهای کامپوتری است. اما خود این روش نیز در این دنیا کاربردهایی دارد. در طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن‌  موشن گرافیک‌ها کاربرد فراوانی دارند.
یک وب‌سایت باید برای مخاطب جذاب باشد تا در آن بماند. چه‌چیز آن را جذاب می‌کند؟ طراحی جالب٬ رنگ‌های چشم‌نواز و گیرا و قطعا یک کمی هم حرکت. مثل یک دکمه‌ی گردِ قرمز که گوشه‌ی پایین صفحه می‌لرزد و شما می‌دانید اگر بخواهید با پشتیبان سایت چت کنید باید آن را فشار دهید.
پس٬ طراحان وب‌سایت و تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری به موشن گرافیک‌ها توجه می‌کنند. از آن در طراحی‌های خودشان استفاده می‌کنند. تاثیر موشن گرافیک‌های مختلف را بر مخاطب می‌سنجند. و بر‌اساس یافته‌هایشان از طرح‌ها و رنگ‌ها و موشن گرافیک‌های محبوب مخاطبان استفاده می‌کنند.
کاربرد دیگر این نوع انیمیشن٬ که با طراحی جذابِّ وب‌سایت ارتباط مستقیم دارد٬ بهبود سئوی وب‌سایت است. مهم است که مخاطب در وب‌سایت شما بماند -هرچه بیشتر٬ بهتر. این روش هم سایت را جذاب می‌کند و هم تماشای ویدئو‌های موشن گرافیک مخاطب را درگیر می‌کند و در سایت نگه می دارد.
موشن گرافیک‌ها در طراحی و جذاب‌تر کردن اپلیکیشن‌ها هم مانند وب‌سایت‌ها کاربرد‌های مشابهی دارند.

۵.کاربرد هنری موشن گرافیک (نوعی از هنر دیجیتال)

وقتی امروز دنیای دیجیتال سوال و جواب همه‌چیز را دارد و بر جزئیات زندگی اهالی این کره‌ی خاکی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد٬ چرا نباید هنر و هنرمند و اثرهنری دیجیتال داشت؟
هر آفرینش هنری که با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال٬ کامپیوتر و نرم‌افزارهای کامپیوتری٬ خلق شود؛ درزمره‌ی  هنر دیجیتال قرار می‌گیرد -مثل نقاشی‌های دیجیتال و طرح‌های گرافیکی دیجیتال. پس٬ طراح‌های گرافیک ممکن است فقط با هدف خلق اثر هنری٬ و نه تبلیغ چیزی یا آموزش چیزی٬ موشن گرافیک بسازند.
پس این انیمیشن‌های هنری به سفارش کسی یا شرکتی یا برای تبلیغ محصول خاصی ساخته نمی‌شوند. البته٬ ممکن است این موشن گرافیک هنری پیام خاصی داشته باشد -پیام‌های بشردوستانه یا برای حفاظت از محیط‌ِ‌زیست یا مبارزه با کودک‌آزاری و خشونت علیه زنان.
شاید بشود گفت این کاربرد هنری در تمامی موشن گرافیک‌ها وجود دارد. چون بالاخره٬ هیچ موشن گرافیکی بدونطراحی و خلاقیت انسانی به‌وجود نمی‌آید.

۶. کاربرد این روش در شبکه‌های اجتماعی

محتوای دیجیتالی داریم که کاربردهای فراوان تبلیغاتی و آموزشی و هنری دارد. به ما امکان می‌دهد شکل و شمایل وب‌‌سایتِ کسب‌وکارمان را مشتری‌پسند کنیم. مخاطب را در وب‌سایت ما نگه می‌دارد و احتمالا او را متقاعد می‌کند تا مشتری ما شود -و این یعنی مخاطب به ما اعتماد کرده است.

چه‌چیز بهتر از محتوایی با این اوصاف و کاربردها برای استفاده در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؟ موشن گرافیک‌ها پتانسیل بالایی برای چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی دارند. به همین دلیل٬ سیگنال اجتماعی را افزایش می‌دهند٬ یعنی لایک می‌شوند٬ کامنت می‌گیرند و به اشتراک گذاشته می‌شوند.
خُب٬ حالا چرا در این حوزه (دیجیتال مارکتینگ) این‌قدر به‌کار می‌آیند؟ اولاً٬ چون ساختن ویدئوهای موشن گرافیک٬ در مقایسه با انیمیشن‌ها و تیزرهای تبلیغاتی رئال٬ هزینه‌ و زمان کمتری برای تولید می‌خواهد.
دوماً٬ پتانسیل این را دارد که بسیار بسیار خلاقانه تولید شود چون نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش عکس و فیلم امکانات نامحدودی در اختیار طراحان قرار دادند. موشن گرافیک هر چه خلاقانه‌تر تولید شده باشد٬ کاربردی‌تر است٬ به زبان دیگر٬ پیامی را که باید در ذهن مخاطب حک کرده.

2.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.