نمایشگاه مجازی

نمایشگاه مجازی

نمایشگاه مجازی

نمایشگاه مجازی ؛ هر چند این روزها شیوع ویروس کرونا رنج و حسرت‌های فراوانی را برای همه‌ی ما به جا گذاشته، اما این یک واقعیت است که در طول تاریخ هر پیشرفت و کامیابی، که نصیب بشر شده است، از دل همین رنج‌ها و حسرت‌ها سر برداشته است. کرونا به دلیل سختی‌ها و محدودیت‌هایی که به وجود آورده است، باعث شده شیوه‌ی زندگی اجتماعی ما در بسیاری از ابعاد دستخوش تغییرات شگرفی شود. تغییرات و اتفاقات مهمی که اگر چه ناگزیر در زندگی ما در حال رخ دادن بودند، اما به واسطه این همه‌گیری و پاندمی، شتاب دوچندانی پیدا کرده است.
رخدادهایی از قبیل آموزش مجازی و از راه دور، رونق کسب‌وکارهای اینترنتی، برگزاری تور‌‌ مجازی و مانند این‌ها، اگر چه کم و بیش قبل از شیوع ویروس کرونا هم وجود داشتند، اما این روزها بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از این پدیده‌های نسبتا نو، که در حوزه‌ی کسب‌وکار و تبلیغات به کار گرفته می‌شود، برگذاری نمایشگاه مجازی است که جایگزین نمایشگاه‌های متداول و فیزیکی گذشته‌ شده است. برگذاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک نمونه مشخص از این اتفاق مهم است که تا حدودی جای نمایشگاه هر ساله را پر کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره‌ی برگذاری و اجرای نمایشگاه مجازی و کارکرد‌های آن بیشتر بدانیم. از شما دعوت می‌کنیم خواننده‌ی این محتوا در وب‌سایت استودیو نماد باشید:

نمایشگاه مجازی
واقعیت مجازی

واقعیت مجازی virtual reality

واقعیت مجازی یک فناوری بسیار جذاب است که پایه بسیاری از اتفاقات مهم در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی است. فناوری واقعیت مجازی عموما یک تجربه دیداری است که در آن یک محیط واقعی به صورت گرافیکی شبیه سازی و به شکل سه بعدی نشان داده می‌شود به طوری که به بیننده حسی از حضور در واقعیت را القاء می‌کند.

از طریق این تکنولوژی می‌توان بسیاری از مناظر شگفت‌انگیز و دیدنی در دورترین نقاط دنیا را تنها با چند کلیک ساده به تماشا نشست. بر خلاف فیلم که در آن جهت و زاویه دید دوربین توسط فیلم‌بردار تعیین می‌شود و بیننده مجبور است که دنیا را از زاویه دید فیلمبردار ببیند و اختیار و انتخابی دیگری جز این ندارد، در تکنولوژی واقعیت مجازی، مخاطب و کاربر، به کمک موس کامپیوتر خود و یا هِدستی که بر چشم دارد، می‌تواند زاویه دیدن خود را تعیین کند.

فناوری واقعیت مجازی در بازی‌های و تورهای مجازی، سفر به اماکن باستانی و مناظر طبیعی و همینطور بازدید از موزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگزاری نمایشگاه مجازی یکی دیگر از کاربرد‌های تازه و مهم این فناوری است که در آن فعالان یک حوزه اقتصادی می‌توانند محصولات خود را برای بازدید و یا فروش اینترنتی به نمایش بگذارند و افراد هم به صورت مجازی و از طریق اینترنت، در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و محصولات یا خدمات ارائه شده را مشاهده می‌کنند و در صورت نیاز، سفارش می‌دهند.

نمایشگاه مجازی virtual exhibition

نمایشگاه مجازی یا به بیانی دیگر، نمایشگاه آنلاین online exhibition ، همان طور که اشاره شد، نوعی نمایشگاه است که در بستر سایبری و اینترنتی برگذار می‌شود؛ مزیت‌های بالقوه‌ای مانند کاهش هزینه‌ها، افزایش بیننده، وسیع‌تر بودن حوزه دسترسی، نبود محدودیت‌های زمانی و مکانی و بسیاری محاسن دیگر باعث شده که این پدیده کم‌کم مورد استقبال فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ قرار بگیرد.

شاید فکر کنید چه تفاوتی بین یک نمایشگاه مجازی و فروش‌های آنلاین در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ در واقع، تفاوت نمایشگاه مجازی با فروش‌های آنلاین معمول، مانند تفاوتی است که نمایشگاه‌های فیزیکی با فروشگاه‌ها دارند. به بیان دیگر، در نمایشگاه مجازی طیف متنوعی از تولیدکنندگان کالا یا خدمات از برندهای مختلف در کنار هم به نمایش و فروش محصول خود اقدام می‌کنند، در حالیکه در یک وب ‌سایت، تنها خدمات و محصولات همان شرکت معرفی و عرضه می‌شود. مخاطب با حضور در نمایشگاه مجازی طیف وسیعی از گزینه‌ها را در پیشِ رو دارد که می‌تواند با مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر، دست به انتخاب دلخواه خود بزند.

تفاوت مهم دیگر نمایشگاه مجازی با فروش آنلاین در سایت‌ها، در نوع گرافیک سه بعدی و با کیفیتی است که به ناظر حسِ حضور در یک نمایشگاه واقعی را القاء می‌کند؛ چیزی که عموما در سایت‌های شرکت‌ها نمی‌توان به آن دست یافت. برگذار کنندگان نمایشگاه مجازی معمولا با طراحی نرم‌افزاری قوی، پلت فرمی را ارائه می‌کنند که برای تولید کننده و همینطور مخاطبان جذاب و دلپذیر است.

در حالی که ویروس کرونا سبک زندگی ما را به شدت تغییر داده است، شکی نیست که فناوری نمایشگاه مجازی نقشی بسیار روشن در آینده‌‌ی حوزه تجارت بازی خواهد کرد. اما پرسش اساسی این است که با وجود اینکه حس قدم زدن در یک نمایشگاه واقعی، قابل مقایسه با تماشای آن در فضای مجازی نیست، چه مزیت‌ها و محاسنی را می‌توان برای نمایشگاه مجازی متصور بود؟

نمایشگاه مجازی
مزایای نمایشگاه مجازی

مزیت‌های نمایشگاه مجازی

گسترش فناوری ارتباطات در کنار محدودیت‌ها و معضلات بزرگ زندگی شهرنشینی باعث می‌شود که سبک زندگی‌مان را هر چه بیشتر از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل کنیم. وقتی با کمک یک اپلیکیشن و در عرض چند ثانیه می‌توان هر عملیات بانکی و پولی را انجام داد، قابل تصور نیست که برای پرداخت یک قبض برق خود را درگیر ترافیک و حضور در بانک کنیم و وقت با ارزش خود را بی دلیل هدر دهیم.

در همه حوزه‌های زندگی و اقتصاد که بتوانیم از فناوری دنیای مجازی بهره بگیریم، دیر یا زود حضور فیزیکی از آن بخش حذف خواهد شد. برگزاری نمایشگاه مجازی ، همان طور که اشاره شد، بسیاری از هزینه‌ها را برای عرضه کننده کالا و همین طور خریدار از بین می‌برد.

جابه‌جایی پر دردسر و هزینه‌بر کالا، هزینه اجاره‌ی فضا، هزینه‌ی بیمه و بسیاری از هزینه‌های دیگر در نمایشگاه مجازی برای عرضه کننده وجود ندارد و در مقابل، مشتری و خریدار هم نیاز نیست که مسافت زیادی را با صرف وقت و هزینه طی کند تا خود را به نمایشگاه برساند، بلکه در عوض، در منزل و از طریق گوشی همراه یا کامپیوتر خود، در هر وقت از شبانه روز که بخواهد می‌تواند از نمایشگاه دیدن کند.

مزیت دیگر نمایشگاه مجازی گسترده‌تر کردن بازدید کننده در مقایسه با نمایشگاه فیزیکی است. طبیعتا برای بخش بیشتری از علاقه‌مندان، امکان حضور در یک جشنواره اینترنتی وجود خواهد داشت در حالی که در یک نمایشگاه واقعی چنین امکانی برای همه وجود ندارد. هر چند معمولا زمان مشخصی برای برگذاری یک نمایشگاه مجازی در نظر گرفته می‌شود، اما واقعا محدودیت خاصی از این نظر وجود ندارد و یک نمایشگاه می‌تواند به راحتی بارها تمدید شده و یا حتی به شکل دائمی برگذار شود.

نمایشگاه مجازی به صورت 24 ساعته قابل بازدید است و این مزیت باعث بالا رفتن تعداد بازدید کننده و در نتیجه فروش بیشتر می‌شود.

همچنین به دلیل عدم نیاز به حضور فیزیکی، تولید کننده و مخاطبان می‌توانند همزمان به سایر فعالیت‌های خود نیز بپردازند در حالی که یک تولید کننده در زمان برگزاری نمایشگاه فیزیکی، تمام یا بخشی از زمان و توان خود را باید در نمایشگاه صرف کند.

به طور خلاصه، محاسن نمایشگاه مجازی عبارتند از :

مزیت‌های نمایشگاه مجازی

  • کاهش هزینه و صرفه‌جویی مالی چه برای تولید کننده و چه برای بازدید کننده
  • گسترده شدن طیف بازدید کننده از هر جای جهان و در هر زمان از شبانه‌روز
  • امکان بازید بدون محدودیت به طور شبانه‌روزی و طولانی مدت
  • سهولت برگذاری و همین طور ساده شدن دسترسی و بازدید از نمایشگاه
  • امکان حضور بیشتر عرضه کنندگان در مقایسه با نمایشگاه‌های فیزیکی
  • امکان تخصیص نامحدود فضا به عرضه کنندگان
  • نزدیک شدن به عدالت فرهنگی و امکان دسترسی همه‌ی افراد به امکانات نمایشگاه حتی در دورترین نقاط و روستاهای کشور
  • امکان برگذاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و تحلیلی در حاشیه نمایشگاه به صورت آنلاین
  • برطرف شدن معضلات برگذاری نمایشگاه‌های فیزیکی مانند پیدا کردن مکان و فضای برگذاری نمایشگاه
  • کاهش تراکم و ترافیک و مشکلات حمل‌ونقل شهری و بین شهری

در کنار همه‌ی مواردی که گفته شد، همه‌ی کسب‌وکارها از همه‌ی نقاط کشور و جهان، می‌توانند در یک نمایشگاه آنلاین حضور داشته باشند تا بتوانند محصولات یا خدمات خود را معرفی کنند. به نظر می‌رسد با پیشرفت تکنولوژی و گسترش امکانات، مساله‌ی مسافت و دوری از مبدا، کم‌کم تبدیل به یک مساله‌ی پیش و پا افتاده می‌شود که دیگر نمی‌تواند مانعی برای فعالیت‌های روزمره‌‌ی مردمان عصر تکنولوژی باشد.

نمایشگاه مجازی
نمایشگاه مجازی

سخن پایانی

نمایشگاه واقعی و حضوری در کنار لذت خرید و تمام مزایایی که دارد، ممکن است در پاره‌ای شرایط قابل برگذاری نباشد، مانند همین شرایطی که اکنون در آن گرفتار شده‌ایم! اما نمایشگاه مجازی می‌تواند مکمل خوبی برای نمایشگاه حضوری باشد و آن را به درستی پشتیبانی کند. حتی در زمانی که نمایشگاه حضوری برگذار می‌شود، لازم است که در کنار آن، از فوائد و محاسن نمایشگاه آنلاین و مجازی نیز بهره بگیریم و این امکان را برای کسانی که نمی‌توانند به طور فیزیکی در نمایشگاه حضور پیدا کنند محیا سازیم. حال که چنین بستری محیا شده است و ما هم کم و بیش و البته به ناچار خود را با آن هماهنگ ساخته‌ایم، بهتر است سعی کنیم از  این دو امکان، به موازات هم و در کنار هم، به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

ازین که تا پایان همراه این محتوا در وب‌سایت استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.