دوربین تور مجازی: ویژگی ها و نحوه استفاده از آنها

دوربین تور مجازی

دوربین تور مجازی: ویژگی ها و نحوه استفاده از آنها

دوربین تور مجازی ؛ بدون هر گونه تردیدی می‌توان گفت که آینده دنیای تجارت و اساسا هر نوع کسب‌‌وکاری، در گرو انطباق این مشاغل با الزامات فناوری اطلاعات، دنیای مجازی، اینترنت و شبکه‌های مجازی است. حتی همین امروز هم به سادگی می‌شود به این حقیقت پی برد کسب‌و‌کارهایی که وارد دنیای مجازی نمی‌شوند و از مزایای فناوری اطلاعات بهره نمی‌گیرند، محکوم به فنا هستند. یک مثال دم‌دستی برای این ادعا، تاکسی‌های اینترنتی هستند که در سال‌های اخیر، هم در دنیا و هم در کشور خودمان، عرصه را بر رقبای سنتی مثل آژانس‌ها و تاکسی سرویس‌های محلی، به شدت تنگ کرده و به بیانی دیگر، در حال از بین بردن آن‌ها هستند. یکی از تکنیک‌های رو به گسترش در فضای مجازی، تورهای مجازی هستند که در بسیاری از مشاغل به ویژه در صنعت توریسم به کار گرفته می‌شوند. برای ساخت انواع تور مجازی، به دوربین‌های خاصی نیاز است که در این محتوا می خواهیم به معرفی آنها بپردازیم. از شما دعوت می‌کنیم همراه استودیو نماد باشید تا درباره‌ی دوربین تور مجازی بیشتر بدانیم.

تور مجازی چیست ؟

پیش از معرفی تجهیزات مورد نیاز برای تولید یک تور مجازی مانند دوربین تور مجازی ، بهتر است یک تعریف ساده از مفهوم تور مجازی ارائه کنیم. تور مجازی ، به معنای بازدید از اماکن و مناظر دیدنی از راه دور و با کمک فضای مجازی است.

دوربین تور مجازی
دوربین تور مجازی

در واقع، تور مجازی فناوری ویژه‌ای است که با به کارگیری آن، می‌توانیم از روی مبل راحتی منزل‌مان، وارد موزه لوور پاریس شویم و از دیدن شکوه مند‌ترین آثار هنری و تاریخی جهان بازدید کنیم.

مفهوم تور مجازی نخستین بار در سال 1994 میلادی، در موزه‌های انگلستان به کار گرفته شد و در حال حاضر می‌توان، بسیاری از موزه‌های دنیا و همین طور آثار باستانی مشهور جهان را با تور مجازی بازدید کرد.

انتخاب تجهیزات، نرم‌افزار‌ها و دوربین تور مجازی مناسب برای ساخت تور مجازی

وقتی صحبت از ساخت یک تور مجازی می‌شود، ممکن تصور کنید به تجهیزات پیچیده‌ و با تکنولوژی خیلی بالا نیاز دارید، در حالی که واقعیت این است که شما تنها به یک دوربین تور مجازی به نام دوربین پانورامیک معمولی احتیاج دارید.

به جز دوربین پانورامیک یا دوربین 360 درجه، به یک نرم‌افزار مناسب و ساده هم نیاز است تا بتوانید یک تور مجازی بسازید.

مواردی که درباره خرید دوربین تور مجازی باید به آن‌ها توجه کرد، عبارتند از : قیمت دوربین، رزولوشن حداکثر8K ، آپشن‌های مربوط استابیلایزر یا لرزش‌گیر، آپشن‌های لازم برای جلوگیری از تار شدن تصویر، عمر باطری دوربین و امکانات ریموت کنترل دوربین.

یکی از متعلقات خیلی مهم دوربین تور مجازی ، سه پایه پانورامیک است که در کیفیت عکاسی و فیلم برداری شما بسیار موثر است و می‌تواند به شما کمک کند.

بهترین‌های دوربین تور مجازی در سال 2020

در ادامه، تعدادی از بهترین دوربین‌های 360 درجه را معرفی و به ویژگی‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم. به طور معمول، یک دوربین مناسب برای تور مجازی ، دارای دو لنز واید هست که به صورتی در دوربین قرار می‌گیرد تا بتواند به خوبی تصاویر ترکیبی بگیرد تا در نهایت، تصاویر به صورت واقعیت مجازی دیده شوند.

  1. دوربین تور مجازی Insta360 One X

دوربین One X یکی از بهترین دوربین‌های 360 درجه هستند. مهمترین ویژگی این دوربین، این است که گرفتن فیلم‌های واید اسکرین یا عریض، با آن‌ها خیلی ساده است. تصاویر دوربین  One X نرم و ابریشمی و بدون هر گونه لرزش و تار شدن هستند.

وزن دوربین 115 gr است و باطری آن 60 دقیقه مداومت دارد که البته برای این دوربین، خیلی افتخار‌آمیز نیست. رزولوشن دوربین 5.7 k است که برای تصاویر 360 درجه کاملا مناسب هستند. با پرداخت چیزی در حدود 400 دلار، می‌توانید صاحب یک دوربین مناسب 360 درجه شوید.

بهترین دوربین‌ها کدامند؟
بهترین دوربین‌ها کدامند؟
  1. GoPro Max

دومین پیشنهاد ما برای ساخت تور مجازی ، دوربین GoPro Max است. این دوربین تقریبا بهترین دوربین ضد آبی است که می‌توانید تهیه کنید. این دوربین تا عمق 5 متر، در برابر نفود آب مقاوم است. وزن آن نسبت به One X ، مقداری سنگین‌تر و در حدود 163 gr است. مقاومت باطری GoPro Max در رزولوشن 5.6 k در حدود 78 دقیقه است و برای تصویربرداری با کیفیت کمترU تا حدود 108 دقیقه هم می‌تواند شارژ خود را نگه دارد.

اگر می‌خواهید تصاویر 360 درجه در فضای باز یا مسابقات ورزشی بگیرید، این دوربین انتخابی بسیار مناسب برای شماست. یکی از قابلیت‌های جالب دوربین GoPro Max ، امکان تبدیل فیلم‌های 360 درجه به فرمت فیلم‌های دوبعدی متداول است.

  1. دوربین تور مجازی Kandao QooCam 8K

یک دوربین تور مجازی سنگین، با وزنی در حدود 228 gr و با کیفیت بسیار بالای 8 k است. این دوربین، ضد آب نیست و به همین دلیل، برای فضاهای باز و بارانی مناسب نیست. شاید نقطه ضعف دوربین Kandao ، وزن و ابعاد نسبتا بزرگش باشد؛ هر چند هر رقابتی در زمینه رزولوشن را با هر دوربین مشابه‌ای، با موفقیت پشت سر می‌گذارد.

کیفیت تصاویر این دوربین با سرعت 30 تصویر در ثانیه 30 fps برابر 8 k و با سرعت 200 fps در حدود 4 k است. قابلیت لرزش‌گیر دوربین باعث می‌شود تا کیفیت تصاویر، در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشد و ابدا لرزش نداشته باشند. ضمنا این دوربین، دارای یک مانیتور 2.4 اینچی اولد OLED touchscreen است.

  1. دوربین تور مجازی Insta360 Evo

بهترین راه برای ضبط فیلم‌های 360 درجه و سه بعدی VR ، داشتن دوربین تور مجازی Insta360 Evo است. با اینکه این دوربین، ظاهر شیک و جمع‌ و جور دوربین Insta360 One X را ندارد، اما انعطاف‌پذیری آن برای گرفتن فیلم‌های 360 بیشتر از One X است.

وزن این دوربین 113 gr است و برای فیلم‌برداری در روز، بسیار مناسب است. کیفیت تصویر دوربین 5.7 k است و به لطف طراحی خاص دوربین و قرار گرفتن دو لنز آن در کنار هم، دوربین قادر به گرفتن فیلم‌های 360 VR با گسترده دید 180 درجه  نیز هست. قیمت این دوربین چیزی در حدود 500 دلار است.

  1. دوربین تور مجازی Garmin VIRB 360

این دوربین، یک دوربین مناسب با قابلیت لرزش‌گیر و کیفیت تصویر 5.7 K است. این دوربین ضد آب است و تقریبا با وزن 160 gr ، یک دوربین سنگین به حساب می‌آید. مداومت باطری آن در حدود 65 دقیقه است.

بازدید مجازی
بازدید مجازی

شرکت گارمین بیشتر به خاطر gps ها و ساعت‌های ورزشی‌اش معروف است، اما انصافا در زمینه دوربین تور مجازی هم تولید این شرکت قابل توجه است.

قیمت این دوربین 799 دلار است. قابلیت‌های جی‌پی‌اس، سرعت‌سنج و میکروفن این دستگاه، احساس داشتن یک گارمین را واقعی‌تر می‌کند.

  1. دوربین‌های رنج پایین

بیشتر دوربین‌های 360 معرفی شده بالا، از نوع کلاس‌های متوسط دوربین تور مجازی هستند. دوربین‌های کم قیمت‌تر با قابلیت‌ها و کیفیت‌ کمتر نیز، برای تولید تور مجازی موجود هستند که بعضی از آن‌ها عبارتند از  Ricoh Theta S،  Samsung Gear 360، MADV Mini 360 camera

نرم افزار‌های مناسب با دوربین تور مجازی

به جز تجهیزات سخت‌افزاری مانند دوربین‌های خاص تور مجازی که در بالا به بعضی از آن‌ها اشاره شد و یا سه‌پایه دوربین، برای تبدیل فیلم و عکس به تصاویر 360 درجه، به نرم‌افزار‌های خاصی نیاز است که با این دوربین‌ها هماهنگ باشند البته شما باید از نرم افزارهای ادیت عکس نیز استفاده کنید.

دوربین تور مجازی
نرم افزار مناسب دوربین تور مجازی

در ادامه به صورت مختصر به چند نمونه از این نرم‌افزارها اشاره می‌کنیم.

  • CUPIX

اولین شرکت سازنده نرم‌افزارهای مخصوص دوربین‌های 360 درجه است و نرم‌افزار آن کاملا با دوربین Insta360 ONE X  هماهنگ است. شروع کار با این نرم‌افزار، رایگان است اما در ادامه برای ساخت تور مجازی با این نرم‌افزار باید آن را خریداری کنید.

  • GeoCV

هر نوع دوربین 360 درجه را می‌توان با این نرم افزار به کار گرفت.

  • Zillow 3D Home

یکی از قابلیت‌های برخی از تلفن‌های جدید، گرفتن تصاویر 3D است. این نرم‌افزار رایگان، برای ساخت تور مجازی با این دوربین‌ها مناسب است. البته این نرم‌افزار در حال حاضر برای گوشی‌های اپل قابل استفاده است و برای نسخه‌های اندروید هنوز قابلیت و کاربرد ندارد.

  • My 360

یکی از ساده‌ترین و بهترین انتخاب‌ها برای ساخت یک تور مجازی، استفاده از این نرم‌افزار است.

برای تولید تور مجازی به جز دوربین 360 درجه، به نرم‌ افزار خاص تور مجازی و سه‌پایه هم نیاز است. انواع مختلفی از دوربین‌ها، توسط شرکت‌های مختلف در سه رنج معمولی، متوسط و های‌لِول به بازار روانه شده‌اند که چند مورد از آن‌ها در  این محتوا به آن اشاره شد. همان طور که در ابتدا اشاره شد، امروزه تکنیک واقعیت مجازی که در تورهای مجازی به کار گرفته می‌شوند، در حال گسترش روز افزون هستند و قطعا در آینده از این فناوری در حوزه کسب‌و‌کارها و تبلیغات مجازی، بیشتر خواهیم شنید.جز تور مجازی محتواهای دیگه ی هم هستند که می توانند متناسب با کسب و کار شما به شما در رشد و توسعه برندتان کمک میکنند. مثل عکاسی صنعتی، موشن گرافیک ، ساخت پادکست و غیره….

ازین که تا پایان، همراه این مقاله و وب‌سایت استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده در این محتوا، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.