روش‌های تبلیغاتی

روش‌های تبلیغاتی استودیو نماد

روش‌های تبلیغاتی

با مدرن شدن دنیای اطراف ما، روش‌‌های تبلیغاتی ، که پل ارتباطی بسیار مهمی بین کارفرمایان و کسب‌وکارها با مشتریانشان است، به شکل قابل توجهی تغییر پیدا کرده است. وجود اینترنت و فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و استفاده از گوشی‌های هوشمند، صنعت تبلیغات و معرفی کالا و خدمات را به شدت دگرگون کرده است به طوری که تبلیغات در فضای دیجیتال ، یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی در دنیای مدرن امروز به حساب می‌آید. اگر در گذشته تبلیغات اشکال ساده و قابل درک‌تری داشتند، امروزه روش‌های مختلفی برای انتقال پیام کسب‌وکارها به مشتریان ابداع شده است که حتی در پاره‌ای از آن‌ها، پیام تبلیغاتی در وهله‌ی اول قابل درک نیست! تبلیغات گاهی چنان خلاقانه و هوشمندانه است که بدون آن که بدانید، شما را مورد هدف قرار می‌دهد و مقصود خود را به آسانی در ذهن کنجکاو شما جای می‌دهد!

در ادامه قصد داریم، رایج‌ترین روش‌های تبلیغاتی را، که از گذشته تا به امروز متداول بوده‌اند،‌به شما معرفی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم این مقاله را در استودیو نماد مطالعه فرمایید.

روش‌های تبلیغات چیست؟ چگونه تبلیغات موثرتری بسازیم؟

به انتقال پیام تجاری از سوی صاحبان کسب‌وکارها به مخاطبان و مشتریان، تبلیغات گفته می‌شود. تبلیغات روش‌ها و اشکال مختلفی دارد که بالطبع، هر روش مخاطبان خاص خود را دارد و می‌تواند گروه خاصی از مخاطبان را پوشش دهد. بنابراین یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود تبلیغات موثر واقع شود، استفاده از اشکال مختلف روش‌های تبلیغاتی است تا از طریق آن بتوان مخاطبان بیشتری را مورد هدف قرار داد.

پیام تبلیغاتی، باید هوشمندانه و خلاقانه باشد و همچنین برای مخاطب آزاردهنده نباشد. هر گونه ایجاد مزاحمت برای مخاطب، می‌تواند منجر به از بین رفتن محبوبیت برند شما شود و در واقع، یک ضدتبلیغ باشد. تبلیغاتی که جذاب نباشد و یا باعث آزار مخاطب شود، می‌تواند اثر معکوسی بر روی روند رشد برند شما داشته باشد.

برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنیم و سپس به معرفی انواع روش‌های تبلیغاتی می پردازیم:

فرض کنید، مشغول یک کار مهم هستید که نیاز به تمرکز دارد و تمام حواس‌تان را به سوی خودش معطوف کرده است و یا اصلا فرض کنید که در یک خواب کوتاه بعد از ظهر هستید! ناگهان صدای زنگ تلفن به گوشتان می‌رسد و شما را از خواب نازی که بوده‌اید بیدار کرده است و یا از موضوعی که بر روی آن تمرکز کرده‌اید، منحرف ساخته است. حال اگر این صدای زنگ، حاوی یک پیام تبلیغاتی غیرمرتبط باشد که از تلفن گویا برای شما پخش می‌شود، چه حالی خواهید داشت؟ آیا چیزی بدتر ازین به عنوان یک ضدتبلیغ وجود دارد؟

انواع روش‌های تبلیغات

هشت روش تبلیغاتی موثر که به رونق کسب‌وکار شما می‌انجامد:

  1. تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی ، یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های تبلیغاتی است که امروزه به دلیل گستردگی تبلیغات دیجیتالی، حضور آن کم‌رنگ‌تر شده است. با این وجود اگر ازین روش، درست و به جا استفاده شود، می‌تواند موثر واقع شود. تبلیغات چاپی، اشکال متفاوتی دارد و خود به چند زیرگروه دیگر تقسیم می‌شود. اما آنچه که عیان است، هر نوع برگه‌ی تبلیغاتی که چاپ ‌شود و به دست مشتری برسد، در گروه تبلیغات چاپی جای می‌گیرد.

  • تراکت‌ها و ‌آگهی‌برگ‌های تبلیغاتی

اگر به بازارهای شلوغ و پر رفت‌وآمد رفته باشید، حتما با افرادی که برگه‌های تبلیغاتی به دست شما می‌دهند، آشنایی دارید. معرفی کردن برند و کسب‌وکار در کاغذهای رنگی یا سیاه و سفید، در این گروه از تبلیغات چاپی جای می‌گیرند که اتفاقا اگر به شکل مناسبی از آن استفاده شود، می‌تواند مفید و سودمند باشد. شکل مدرن و باکلاس‌تر این روش تبلیغاتی، بروشورها و دفترچه‌های رنگی و جذابی است که بر روی پیشخان شرکت‌ها و آژانس‌های مختلف یا بانک‌ها به شما تعارف می‌شود.

برگه‌‌آگهی‌های تبلیغاتی از هر گروهی که باشند می‌تواند حاوی اطلاعات بسیار گسترده‌ای از کسب‌وکار باشد و چنانچه از نظر رنگ و محتوا جذاب باشد و به شکل مناسبی به مشتری ارائه شود، می‌تواند در متقاعدسازی مشتری مفید واقع شود.

  • تبلیغات چاپی مستمر و دوره‌ای

همانطور که می‌دانید بر روی جلد روزنامه‌ها و مجلات، همچنین صفحات میانی آن‌ها، آگهی‌های تبلیغاتی دیده می‌شود. با کم شدن تیراژ مجلات و روزنامه‌ها، تبلیغات دوره‌ای و مستمر، کمر‌نگ‌تر از گذشته شده است، اما هنوز هم یکی از اصلی‌ترین روش‌های تبلیغات چاپی ، به خصوص در مجلات اختصاصی که مخاطبان خاص خود را دارد، به حساب می‌آید.

  1. روش‌های تبلیغات در تلفن همراه و ارسال پیامک

گسترده شدن تلفن‌های همراه و گوشی‌های هوشمند، روش دیگری برای تبلیغات را ابداع کرده است که بسیاری از کسب‌وکارها برای معرفی برند خود از آن استفاده می‌کنند. ارسال پیام‌های تبلیغاتی چه به صورت متن و پیامک و یا به صورت پست الکترونیک و چه به شکل صوت و استفاده از تلفن گویا، از روش‌های تبلیغات تلفنی است.

برای استفاده از این روش تبلیغاتی، بهتر است مخاطب هدف خود را به درستی شناسایی کنید و از ارسال پیام‌ به طیف گسترده‌ی مخاطبان، خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند بر وجهه‌ی کسب‌وکار و برند شما، تاثیر معکوس بگذارد.

متدهای تبلیغاتی
متدهای تبلیغاتی
  1. تبلیغات در رادیو و تلویزیون

هنگامی که بحث تبلیغات به میان می‌آید، احتمالا اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، تیزرهای تبلیغاتی است که در بین برنامه‌های تلویزیونی و یا قبل از سریال‌های شبانگاهی پخش می‌شود. تبلیغات در رادیو و تلویزیون، یکی از موثرترین و کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی تا چند سال گذشته بود اما با کم‌رنگ شدن گرایش مردم به رادیو و تلویزیون، این روش تبلیغاتی نیز کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است. با این وجود، هنوز هم تبلیغات در برنامه‌های پر مخاطب رادیو و تلویزیون، یکی از موثرترین روش‌های تبلیغاتی است.

به عنوان مثال، تبلیغات قبل از پخش مسابقه‌ی فوتبال یا برنامه‌های پر مخاطب صدا و سیما که بینندگان بسیاری دارد، هنوز هم برگ برنده‌ی کسب‌وکار به حساب می‌آید.

  1. تبلیغات محیطی یا OHH

تبلیغات بر روی بیلبوردها یا اتوبوس‌های شرکت واحد‌، ایستگاه‌های مترو و یا هر جای دیگری که در بیرون از خانه مشاهده می‌شود، در گروه تبلیغات محیطی دسته‌بندی می‌شود. تبلیغات محیطی ، مخاطبان بسیاری دارد زیرا در دیدرس افرادی قرار دارد که در بیرون از منزل تردد دارند.

  1. روش‌های تبلیغات دیجیتالی یا آنلاین

با توجه به آن که دنیای دیجیتال و رسانه‌ها، ما را به طور کامل در بر گرفته‌اند، ما روزانه، با انبوهی از تبلیغات دیجیتالی روبرو هستیم. پیام‌های تبلیغاتی که در بستر فضای مجازی و دنیای اینترنت نمایش داده می‌شوند، در گروه تبلیغات دیجیتالی دسته‌بندی می‌شوند که خود می‌توانند زیرگروه‌های بسیار مختلف و متفاوتی داشته باشند.

تبلیغات دیجیتالی آن چنان رو به گسترش است که گرفتن تبلیغ، برای بسیاری از سایت‌ها به یک منبع درآمد عالی تبدیل شده است. انواع ریپورتاژ آگهی، تیزر و بنر‌های مختلفی که در صفحات وب‌سایت‌ها به نمایش در می‌آیند، در این گروه از روش‌های تبلیغاتی جای دارند.

تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین
  1. تبلیغات چریکی

چیزی در حدود بیست سال است که تبلیغات چریکی جای خود را در میان روش‌های تبلیغاتی باز کرده است. در این روش، یک ایده‌ی ناب و خلاقانه می‌تواند شما را به طور جدی از رقبایتان متمایز کند و آن چنان برند شما را ورد زبان‌ها بیندازد تا به جای آن که خودتان مشغول پخش کردن آگهی‌های تبلیغاتی‌تان شوید، مخاطبان‌تان از طریق تبلیغات دهان به دهان، این کار مهم و ارزشمند را برایتان انجام دهند.

در شیوه‌ی تبلیغات چریکی ، نیازی به صرف هزینه‌های گران و هنگفت مانند آنچه در بیلبوردهای تبلیغاتی یا تبلیغات تلویزیونی صرف می‌شود نیست؛ بلکه ایده‌ی خلاقانه‌ی شما یا شرکت تبلیغاتی، می‌تواند مخاطبان را به سمت شما سوق دهد.

ویدئوها و موشن‌گرافیک‌های جذاب و طنز که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به تبلیغ کسب‌وکار یا خدمات مرتبط با آن می‌پردازد و به دلیل جذابیت بالا توسط خود مخاطبان دست به دست می‌شود، در این گروه جای دارد.

شبکه‌های اجتماعی، یکی از ارکان مهم تبلیغات چریکی است و باعث می‌شود محتوا به راحتی و در کمترین زمان ممکن بین کاربران دست به دست شود.

  1. تبلیغات مخفی یا نامشهود

از موثرترین روش‌های تبلیغاتی ، تبلیغات به شکل نامشهود است. ما امروزه در زیر تل انبوهی از پیام‌های تبلیغاتی مدفون گشته‌ایم، بنابراین تبلیغاتی می‌تواند موثر و مفید واقع شود که به شکل نامشهود و غیر مستقیم مخاطب را مورد هدف قرار دهد. اجازه بدهید برای این شیوه‌ی تبلیغاتی، مثالی بزنیم.

فرض کنید یک شخصیت محبوب و مورد توجه در یک فیلم یا حتی یک رمان، از یک برند خاص پوشاک، اتومبیل یا ساعت استفاده می‌کند. بدون شک، محبوب بودن شخصیت فیلم، با محبوب شدن برند پس از پخش فیلم، ارتباط مستقیمی خواهد داشت. به همین دلیل است که بسیاری از کسب‌وکارها سعی می‌کنند به جای تبلیغات مستقیم، از روش‌های فرعی و نامحسوس استفاده کنند زیرا اگر مفید واقع شود، اثربخشی آن چند برابر خواهد بود.

از محاسن تبلیغات مخفی یا نامشهود، احترام به درک و شعور مخاطب است؛ زیرا مخاطب این امکان را در اختیار دارد که خودش بر اثر استنباط‌های شخصی، دست به انتخاب بزند. تبلیغات مخفی، می‌تواند در قالب بسیاری از روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، گنجانده شود و به شکل غیر مستقیم، مخاطب را مورد هدف قرار دهد.

تبلیغ با اس ام اس
تبلیغ با اس ام اس
  1. تبلیغات عام‌المنفعه یا خدمات عمومی

خوب است بدانید که تبلیغات همیشه بر مبنای گردش مالی و منفعت کسب‌وکارها صورت نمی‌گیرد بلکه گاهی می‌تواند هدفی عام‌المنفعه داشته باشد. به عنوان مثال، تیزرهای تبلیغاتی که در مورد پاکیزه نگه داشتن محیط زندگی ساخته می‌شود و یا بر پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید می‌کند، در این گروه جای دارد.

سخن پایانی

دنیای امروز ما، دنیای رسانه و تبلیغات است. با وجود انبوه برندها و محصولاتی که هر روزه به بازار عرضه می‌شود، کسب‌وکاری که حضور کمرنگ‌تری در بحث تبلیغات و مارکتینگ دارد، کم‌کم رو به فراموشی می‌رود؛ تبلیغات، زمانی موثر است که واقعی باشد؛ بدیهی است برندی که محصولات تولیدی آن، از کیفیت پایینی برخوردار باشد، حتی بهترین روش‌های تبلیغاتی را نیز بکار برد، باز هم محکوم به فنا است، زیرا اگر چه در مدت زمان کوتاهی اصطلاحا گُل می‌کند و شناخته می‌شود، اما هرگز نمی‌تواند از مشتریان اولیه، مشتریان وفادار بسازد. بنابراین کیفیت و ارائه‌ی خدمات مناسب در کنار تبلیغات خلاقانه و موثر، می‌تواند مسیر رشد و گسترش کسب‌وکار شما را هموار سازد.

پیشنهاد می‌دهیم برای ساخت و اجرای تبلیغات، از شرکت‌های تبلیغاتی نام‌آشنا و متخصص کمک بگیرید. شکی نداشته باشید که هزینه‌ای که در ابتدای کار می‌پردازید و ممکن است گران به حساب بیاید، در اندک زمانی به جیب شما باز خواهد گشت.

ازین که تا پایان همراه این محتوا در وب‌سایت استودیو نماد بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آن چه بیان شد، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد و از خواندن آن بهره‌ی لازم را برده باشید.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.