راهنمای شروع عکاسی از غذا و خوراکی ها برای مبتدیان

راهنمای شروع عکاسی از غذا و خوراکی ها برای مبتدیان

راهنمای شروع عکاسی از غذا و خوراکی ها برای مبتدیان

می‎خواهید از غذایی که پخته ‎اید عکس بگیرید و نمی‎دانید برای گرفتن یک عکس خوب از کجا شروع کنید؟ عکاسی مواد غذایی جهانی از احتمالات بی‎پایان را پیش روی شما باز می‎کند مانند نویسندگی در سایت‎های غذایی، فعالیت در اینستاگرام، نوشتن کتاب الکترونیکی، عکاسی محصول و موارد متعدد دیگر! هم‎چنین روشی خلاقانه برای بازی با رنگ و نشان دادن سبک شخصی شما در عکاسی است. اغلب اوقات از ما در مورد نحوه گرفتن عکس‎های خوب غذایی پرسیده می‎شود و بنابراین این مطلب را به راهنمای شروع عکاسی مواد غذایی که از شاخه های آموزش عکاسی است اختصاص می‎دهیم.

دوربین

مقدم‎تر از هر چیزی نیاز به یک دوربین دارید! اگر تازه شروع کرده‎اید، ممکن است بخواهید ابتدا از دوربین‎های نشانه بگیر و عکاسی کن (point-and-shoot) استفاده کنید چون استفاده از آن‎ها ساده است و قیمت پایینی دارند. می‎توانید در عرض چند دقیقه با قابلیت‎ها و امکانات این دوربین‎ها آشنا شوید. یک دوربین DSLR کمی از نظر قیمتی گران‎تر است و نیاز به آگاهی بیشتر از جنبه‎های مختلف عکاسی دارد. زیاد وارد جزئیات فنی نمی‎شویم ولی DSLR به معنای «دوربین دیجیتال تک‎ لنزی بازتابی» است. یعنی زمانی که یک عکس می‎گیرید، دوربین شاتر خود را باز می‎کند، عکس روی آینه داخلی دوربین و سپس روی سنسور منعکس می‎شود. شروع کار من در عکاسی مواد غذایی با دوربین‎های نشانه بگیر و عکاسکن بود ولی رو آوردن به دوربین‎های DSLR جهان متفاوتی را از نظر کیفیت رنگ و شفافیت تصاویر به همراه آورد . یک دوربین DSLR همچنین این امکان را به شما می‎دهد که روی موقعیت‎های مختلف نوری کنترل به مراتب بیشتری داشته باشید. با توجه به هدفی که دارید ممکن است اختلاف قیمت این دوربین ارزش لازم را داشته باشد. اگر بگردید حتی می‎توانید دوربین‎های دست دوم خوبی پیدا کنید. با این حال چه از یک دوربین نشانه بگیر و عکاسی کن، DSLR یا گوشی همراه خود استفاده کنید، قواعد اصلی ترکیب‎بندی یکی است.

دوربین

ثبت تصاویر روشن

سرعت شاتر، گشادگی دریچه دیافراگم و ایزو سه عنصر اصلی هستند که روی روشنایی تصاویر شما تاثیر می‎گذارند. در ادامه آن‎ها را مفصل بیان می‎کنیم.

سرعت شاتر

سرعتی که شاتر باز و بسته می‎شود را می‎توان آهسته کرد تا در محیط‎های کم نور، نور بیشتری به لنز برسد. گرچه، هرچه شاتر طولانی‎تر باز بماند، می‎تواند افکت بلور (محوشدگی) بیشتری به وجود آورد، بنابراین ممکن است به استفاده از یک سه پایه نیاز داشته باشید. به عنوان یک قانون شخصی من زمان عکاسی با دوربین روی دست با سرعت شاتر 125/1 ام ثانیه عکس می‎گیرم و ممکن است دست شما محکم‎تر و با لرزش کمتری باشد ولی من زیر 100/1ام ثانیه، برای جلوگیری از لرزش دوربین از سه پایه استفاده می‎کنم.

 

سرعت شاتر

گشادگی دریچه دیافراگم

گشادگی دریچه دیافراگم به عرض بازشدگی لنز دوربین اشاره می‎کند. بیشتر باز بودن لنز باعث می‎شود نور بیشتری اجازه ورود پیدا کند و همچنین یک عمق میدان کم به وجود می‎آورد تا به دنبال آن پس‎زمینه محو ‎شود. این افکت به عکاس اجازه می‎دهد توجه بیننده را به محل فوکوس دوربین جلب کند. هرچه عدد اف کمتر باشد، گشادگی دریچه دیافراگم بیشتر است. بنابراین، اگر می‎خواهید روی یک منطقه خاص فوکوس کرده و همچنین پس‎ زمینه به مقدار زیادی محو شود از اعداد اف کمتری مانند 3.2 یا 3.5 استفاده کنید. اگر می‎خواهید اجسام قرار گرفته در پس زمینه بیشتر در فوکوس باشد نیاز به یک عمق میدان وسیع‎تر دارید و می‎توانید اعداد بالاتر را، به عنوان مثال 11 یا 14، به همراه محو کردن فراوان پس‎ زمینه انتخاب کنید (به یاد داشته باشید که این قضیه باعث ورود نور زیادی نمی‎شود و باید سرعت شاتر و ایزو را نیز تنظیم کنید).

 

ایزو

ایزو به حساسیت دوربین به نور اشاره می‎کند. عنصری است که من ترجیح می‎دهم آخر از همه بعد از سرعت شاتر و گشادگی دریچه دیافراگم تنظیم کنم چون مقدار بالای ایزو می‎تواند کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار دهد و به ویژه در نواحی تاریک‎تر تصویر «پارازیت» به وجود آورد. من همیشه سعی می‎کنم مقدار ایزو را زیر 500 نگه دارم ولی در محیط‎های تاریک، اگر سه پایه نداشته باشم و دریچه دیافراگم من واقعا باز باشد از مقادیر بالاتر استفاده خواهم کرد.

ایزو

استفاده از نور در عکاسی مواد غذایی

اولویت من هر زمانی که امکان آن وجود دارد استفاده از نور طبیعی است. منابع نوری حرفه‎ای وجود دارند که می‎توانند نور طبیعی را تقلید کنند ولی پیشنهاد می‎کنم پیش از هزینه برای خرید دوربین ابتدا دوربین خود را بشناسید و سپس نحوه استفاده از نور طبیعی را درک کنید. مهم‎ترین چیزی که باید در مورد نورپردازی از آن دوری کنید، نورپردازی داخل آشپزخانه است چون یک درخشش زرد‎ رنگ روی غذای شما به وجود می‎آورد. ولی اگر ساعت 5 بعد از ظهر یک روز بارانی پاییزی است و انتخاب دیگری جز عکاسی در محیط داخل خانه را ندارید، تنظیمات تعادل سفید دوربین خود را روی حالت تنگستن (Tungsten) قرار دهید. استفاده از آن محوشدگی تصویر شما را افزایش خواهد داد و کمی از شدت نور زرد خواهد کاست. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید جهتی است که می‎خواهید نور از آن سمت بیاید. نورپردازی از پشت تکنیکی است که بیشتر از همه استفاده می‎کنم. معمولا ترجیح می‎دهم رو به سوژه‎ام که روی میز است قرار بگیرم به نحوی که پنجره در طرف دیگر میز قرار دارد. حالتی که نور به سوژه برخورد می‎کند و باعث می‎شود تصویر نهایی به چشم من دلنشین‎تر باشد را پیدا می‎کنم. ولی اجازه دهید نور از جلو و طرفین به سوژه برخورد کند و ببینید کدام یکی را بیشتر از همه ترجیح می‎دهید. بسته به شرایط آب و هوایی و نوع ظرف غذایی که در حال عکاسی از آن هستم، اولویت‎های من اغلب اوقات فرق می‎کنند.

استفاده از نور در عکاسی مواد غذایی

نورپردازی جانبی:

به تصویر زیر نگاهی بیاندازید. در تصویر سمت چپ، نور از سمت چپ می‎آید. در تصویر سمت راست، نور طبیعی از طرف راست می‎آید. در یک روز گرفته و تاریک، اگر از نورپردازی از پشت استفاده می‎کنید ممکن است نیاز به تاباندن نور به سمت سوژه خود داشته باشید تا سایه‎های روی غذا را کاهش دهید. می‎توانید از رفلکتورهایی که برای این منظور طراحی شده‎اند استفاده کنید. همچنین می‎توانید از مقوا یا هر چیز دیگری که به رنگ سفید است استفاده کنید.

ترکیب‎ بندی

اگر دو خط عمودی و دو خط افقی در امتداد تصویر خود به نحوی بکشید که به 9 مربع تقسیم شود، سپس فوکوس را در نقطه تقاطع خطوط قرار دهید به ترکیب‎بندی مورد نظر خود برای تصویرتان دست پیدا می‎کنید. از این عمل به عنوان قانون یه سوم یاد می‎شود و به همین دلیل است که احتمالا آن را در نرم‎افزار ویرایش عکس یا دوربین خود مشاهده می‎کنید. یک احتمال قرار دادن سوژه اصلی نزدیک به دوربین و محو کردن تصاویر اجسامی است که در پشت سوژه قرار دارد، تا توجه بیننده به سوژه جلب شود.

تصاویر افقی یا عمودی؟

سعی کنید برای هر حالت یک عکس خوب بگیرید. تصاویر عمودی برای اینستاگرام و پین‎ترست (Pinterest) خوب هستند در حالی که تصاویر افقی برای سایت‎ها، بنرهای تبلیغاتی و فیس‎بوک.

زوایا در عکاسی

برای عکاسی مواد غذایی به شکل موفقیت‎آمیز می‎توانید از چند زاویه متداول عکس بگیرید از جمله: • عکس از زاویه 45 درجه غذا را طوری نشان می‎دهد که پشت میز نشسته‎اید و قصد خوردن آن را دارید. این زاویه، زاویه محبوب من است چون بافت غذا را به مراتب زیباتر نشان می‎دهد. عکاسی از این زاویه توجه را بیشتر به جلوی ظرف غذا جلب می‎کند. • عکاسی از نمای بالا (مستقیما از بالای سر) می‎تواند کل ظرف را حتی در فوکوس نشان دهد (اگر همه چیز ارتفاع یکسانی دارند)، ولی اندکی از بافت را نشان نمی‎دهید. • عکاسی از زاویه 180 درجه برای نشان دادن طول استفاده می‎شود، به عنوان مثال زمانی که می‎خواهید یک ساندویچ یا لیوان نوشیدنی را نشان دهید.

سبک عکاسی 

یکی از مهم‎ترین نکات در عکاسی مواد غذایی این است که غذای خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهید. من سبزیجات خام را در کنار غذای پخته شده قرار می‎‎دهم تا تازگی غذا را بیشتر نشان دهم، به ویژه اگر رنگ غذا قهوه‎ای است. من سبزیجات را پیش از استفاده در آب سرد به مدت 30 دقیقه قرار می‎دهم و هر گونه سبزیجات پلاسیده‎ای را دور می‎اندازم. برای افزایش رنگ غذا و توجه به آن تزئینات مختلف اضافه می‎کنم به ویژه تزئیناتی که مزه غذا را نشان دهند مانند قرار دادن چند برگ ریحان در کنار پاستای پستو.

گذاشتن در ظرف در عکاسی از غذا

قهرمان عکس خود را انتخاب کنید، یعنی بهترین بخش هر چیزی که قصد گرفتن عکس آن را دارید. اگر در حال پخت چند تکه استیک هستید و یکی از آن‎ها از بقیه ظاهر بهتری دارد، آن را در جلو یا بالای ظرف قرار دهید و فوکوس دوربین خود را روی آن تنظیم کنید. در عکاسی مواد غذایی عکاسی از ظرف پر از غذا مطلوب است. حتی اگر معمولا بشقاب سوپ خود را نصفه می‎کشید، آن را برای عکس پر کنید! البته حواستان به سر ریز شدن غذا باشد گرچه بعضی از افراد از همین عامل برای جذاب‎تر کردن عکس‎های خود استفاده می‎کنند. همچنین بهتر است از ظروف یا بشقاب‎های کوچکتر استفاد کنید چون پر کردن ظروف بزرگ از غذا می‎تواند سخت باشد. چون سس قبل از این که صحنه عکس خود را تزئین کنید ممکن است به داخل غذا برود، آن را هنگامی اضافه کنید که زاویه عالی برای عکاسی را پیدا کرده‎اید. من همیشه قبل از تزئین سالاد چند عکس می‎گیرم چون برگ سبزیجات سبز سالاد سریعا به دنبال اضافه کردن روغن خم می‎شود و حالت پلاسیده به خود می‎گیرد.

بهترین وسایل صحنه برای عکاسی مواد غذایی

از وسایل صحنه (Props) از نظر رنگی خنثی برای حفظ توجه و فوکوس به غذا استفاده کنید. از ظروفی با الگوهای شلوغ و گیج‎کننده استفاده نکنید تا غذا در عکس گم نشود. محبوب‎ترین ظروف غذای من به رنگ سفید مات هستند، بنابراین هیچ گونه تشعش نور و درخششی به سمت دوربین برگردانده نمی‎شود و غذا متمایز از سایر بخش‎های تصویر است.

نکات عکاسی از غذا

چیز دیگری که استفاده از آن را بسیار پیشنهاد می‎کنم یک تخته چوبی در پس‎ زمینه است. من به دنبال استفاده از یک تخته چوبی با سطح مات باعث کاهش درخشش و تشعش نور می‎شوم و همچنین در تصویر بافت‎ها زیبایی به وجود می‎آورم. ترجیح می‎دهم از پس زمینه‎های خلوت استفاده کنم تا تمرکز افراد کاملا به طرف غذا جلب شود. ولی ممکن است بخواهید کمی مواد غذایی لازم را اطراف غذای خود به نمایش بگذارید تا نشان دهید مراحل آشپزی به چه صورت بوده و از چه چیزهایی استفاده شده است. موارد جالب دیگری که می‎توانید برای افزایش توجه به تصویر اضافه کنید شامل دستمال سفره‎های رنگین، عکس یا ظروف سرو غذای متفاوت می‎شود. همچنین می‎توانید یک ژست دست متفاوت به وجود آورید تا تعامل با غذا را نشان دهید!

5 وسایل صحنه پیشنهادی برای عکاسی افراد مبتدی

• تخته چوبی در پس زمینه یا یک تخته برش بزرگ • ظرف یا بشقاب تک رنگ • کارد و چنگال قدیمی • دستمال سفره یا حوله ظرفشویی اجازه ندهید کمبود وسایل صحنه یا یک دوربین نه چندان قوی جلوی خلاقیت شما را بگیرد. شما می‎توانید ظرف غذا را با پر کردن از غذاهای تازه و رنگین به شکل یک اثر هنری در آورید و با سبک و سیاق خاص خود آن را به تصویر بکشید. به یاد داشته باشید که عکاسی مواد غذایی به شکل عالی و حرفه‎ای زمان می‎برد و اشکالی ندارد اگر از همان ابتدا از تصاویری که می‎گیرید خوشتان نیاید. تا می‎توانید تمرین کنید و از آن لذت ببرید!

جمع بندی

اگر شما به تازگی به آموزش عکاسی علاقمند شده اید این مطالب می تواند به شما کمک کند پیشرفت های بزرگی در عکاسی غذا داشته باشید . هدف ما در استودیو عکاسی صنعتی نماد پیشرفت روز افزون شماست

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.