10 حقیقت مهمی که باید در مورد نورپردازی در عکاسی بدانید

    استودیو نماد

    نورپردازی در عکاسی یکی از مهترین اصولی است که شما باید بعد از آشنایی با ترکیب بندی و اصول اولیه عکاسی یاد بگیرید. نورپردازی به چند دسته تقسیم میشود و خب بخش تخصصی آن نور پردازی در استودیو برای عکاسی از مدلینگ و یا عکاسی صنعتی می باشد. در مجموعه آموزش عکاسی استودیو نماد ما سعی کردیم در مقاله زیر شما را با اصول و تعاریف اولیه و نکات مهم این مقوله آشنا کنیم.همراه ما باشید.

    ۱۰ نکته مهم در مورد نورپردازی در عکاسی 


    یک منبع نور گسترده
    توصیه: سوژه پرتره را نزدیک به یک پنجره پر نور و بزرگ قرار دهید که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی‎کند. در نتیجه یک سافت‎باکس مجانی به وجود آورده‎اید و نیازی به تجهیزات استودیویی نیست.

    ۱) هرچه منبع نوری گسترده‎تر است، نور ملایم‎تر (نرم‎تر) می‎شود.


    هرچه منبع نوری محدودتر است، نور سخت‎تر است. یک منبع نوری گسترده سایه‎ها را کم می‎کند، کنتراست و بافت را کاهش می‎دهد.
    یک منبع نوری محدود دقیقا عملکردی متفاوت دارد. علت این است که با یک منبع نوری گسترده، شعاع‎های نور از جهت‎های متعددی به سوژه تابانده می‎شوند و در نتیجه سطح سایه‎ها را پر می‎کنند و صحنه را حتی بیشتر روشن می‎کنند.

    نورپردازی در عکاسی وقتی به منبع نور نزدیکند
    هرچه منبع نور دورتر باشد، نور سخت‎تر است
    نکته: زمان عکاسی از افراد داخل محیط بسته با منابع نوری موجود، منبع نوری را به آن‎ها نزدیک کنید یا آن‎ها را در مجاورت منبع نوری قرار دهید.این نورپردازی نرم نام دارد


    ۲) هرچه منبع نوری نزدیک‎تر باشد، نور ملایم‎تر است.


    هرچه منبع نور دورتر باشد، نور سخت‎تر است. دلیل این قضیه این است که هرچه منبع نوری را نزدیک‎تر کنید برای سوژه شما منبع نوری گسترده است و به دنبال دور کردن منبع نوری آن را محدودتر می‎کنید.
    خورشید را در نظر بگیرید که ۱۰۹ برابر قطر بزرگتری از زمین دارد، در نتیجه منبع نوری واقعا گسترده‎ای است! اما با توجه به فاصله ۹۳ میلیون مایلی با ما، بخش بسیار کوچکتری از آسمان را اشغال می‎کند و بنابراین نور زمانی که مستقیم به سوژه می‎خورد بسیار سخت است.

    نورپردازی در عکاسی با نور نرم و soft
    دیفیوژن نور را پخش می‎کند
    نکته: از موادی مانند پلاستیک شفاف یا الیاف سفید می‎توان برای پراکنده کردن یک منبع نوری سخت استفاده کرد. می‎توانید یک پراکنده‎کننده (دیفیوژر) در جلوی یک منبع نوری مصنوعی مانند پروژکتور قرار دهید. یا اگر خورشید بیرون است از یک خیمه نور یا پارچه سفید برای ملایم‎سازی نوری که به سوژه می‎رسد استفاده کنید.


    ۳) دیفیوژن نور را پخش می‎کند، الزاما باعث می‎شود منبع نوری گسترده‎تر و بنابراین نرم‎تر شود.


    زمانی که ابرها در جلوی خورشید قرار می‎گیرند، سایه‎ها کمتر از اجسام نوری متمایز می‎شوند. مه را به این ترکیب اضافه کنید تا سایه‎ها ناپدید شوند. سایه‎ها، آسمان‎های ابری و مه نقش پراکنده‎کننده را دارند یعنی چیزی که نور را در جهات مختلفی پخش می‎کند. در روزهای ابری یا زمانی که مه دیده می‎شود، کل آسمان به یک منبع نوری بسیار گسترده یا یک سافت‎ باکس طبیعی تبدیل می‎شود.


    تقویت نور نقش پراکنده‎کننده را دارد
    نکته: قطعه بزرگی از یک فویل آلومینیومی را مچاله کنید، سپس آن را دوباره باز و صاف کنید و دور یک مقوا بکشید. با این کار یک رفلکتور ساخته‎اید که در عین پخش و ملایم‎سازی نسبی نور به درخشانی اجسام نیز کمک می‎کند.نورپردازی در عکاسی گاهی میتواند همینقدر ساده باشد

    نورپردازی در عکاسی با دیفیوژن
    ۴)تقویت نور نقش پراکنده‎کننده را دارد


    یک منبع نوری ملایم را به سمت یک سطح گسترده و مات مانند دیوار، سقف یا رفلکتور مات بگیرید تا نه تنها باعث انعکاس نور شود بلکه آن را روی یک سطح وسیع‎تر پخش کند.
    اما اگر از یک رفلکتور براق استفاده کنید، نور به دنبال تقویت نسبتا محدود باقی خواهد ماند. آینه مثال بارز یک رفلکتور براق است که نور را متمرکز می‎کند.این عمل به نام نورپردازی ملایم معروف است

     

    نورپردازی در عکاسی به صورت پخش و گسترده
    هرچه منبع نوری دورتر است، نور کمتر و سوژه تاریک‎تر می‎شود
    نکته: فلاش دوربین خود را در حالت پرتره فضای باز و در حالت روز بسیار روشن تنظیم کنید. در این حالت، قسمت‎های سایه چهره سوژه شما را روشن خواهد کرد ولی بدون تاثیر روی نورپردازی پس‎زمینه، آن را تیره و کم نور باقی می‎گذارد.

    ۵) هرچه منبع نوری دورتر است، نور کمتر و سوژه تاریک‎تر می‎شود.


    براساس یک قانون به نسبت توان دوم مسافتی که از منبع نور دور شده‎اید، از حجم نور کاسته می‎شود. ممکن است پیچیده به نظر برسد، ولی اینطور نیست. به عنوان مثال اگر سوژه را دو برابر از منبع نور دور کنید، تنها یک چهارم نور به سوژه تابانده می‎شود.
    به عبارت دیگر، نور زمانی که از آن دور می‎شوید تاریک‎تر می‎شود، اگر قصد دارید منبع نوری خود یا سوژه خود را برای تغییر کیفیت نور جابه‎جا کنید باید این قضیه را به یاد داشته باشید.
    علاوه بر این توجه کنید تقویت نور با یک رفلکتور براق که نور را متمرکز می‎کند از روشنایی نهایی می‎کاهد.

    نورپردازی در عکاسی به صورت نرم و ملایم
    از انحراف نور می‎توان برای تغییر روابط استفاده کرد
    نکته: اگر سوژه شما توسط نوری که از پنجره به داخل می‎آید روشن شده است، شخص را نزدیک به پنجره نگه دارید تا روشنایی از دیوار پس زمینه منحرف و پشت سوژه تیره شود. اما اگر می‎خواهید دیوار را روشن کنید، فرد را به آن نزدیک‎تر و از پنجره دورتر کنید.


    ۶) از انحراف نور می‎توان برای تغییر روابط بین نور روی سوژه و پس‎زمینه‎تان استفاده کرد.


    اگر یک منبع نوری را نزدیک به سوژه خود قرار دهید، انحراف نور از سوژه به پس‎زمینه تشدید خواهد شد. منبع نوری را از سوژه خود دورتر کنید و پس‎زمینه نسبتا روشن‎تر خواهد شد.
    همین قاعده در مورد روشن‎سازی نیم‎رخ نیز صدق پیدا می‎کند یعنی نزدیکی منبع نوری به نیم‎رخ سوژه شما، انحراف نور را در امتداد قاب شدیدتر خواهد کرد، انگاری منبع نور دور است.

    نورپردازی در عکاسی
    نورپردازی از جلو جزئیات بافت سوژه را کاهش می‎دهد.
    نکته: برای حفظ جزئیات پرز و پشم حیوان خانگی خود، منبع نوری را تا حدی در طرف آن قرار دهید تا جلوی آن.


    ۷) نورپردازی از جلو جزئیات بافت سوژه را کاهش می‎دهد، نورپردازی از طرفین، بالا یا زیر جزئیات را افزایش می‎دهد.


    یک عکاس پرتره ممکن است خواسته باشد منبع نور را نزدیک به محور لنزها نگه دارد تا چین و چروک صورت را حذف کند و از سوی دیگر یک عکاس منظره ممکن است برای تاکید بر بافت سنگ‎ها، شن و پوشش گیاهی به صورت جانبی نورپردازی کند. به طور کلی، هرچه زاویه‎ای که از آن نور به سوژه تابانده می‎شود بازتر است، بافت به نمایش گذاشته شده بیشتر می‎شود.

    نورپردازی در عکاسی پرتره از کنار
    سایه‎ها حجم به وجود می‎آورند
    نکته: برای یک عکاسی پرتره تاثیرگذار از «نورپردازی هالیوودی» استفاده کنید. یک منبع نوری را در بالای سوژه و اندکی متمایل به یک طرف آن با زاویه‎‎ای رو به پایین قرار دهید، ولی شدت آن به قدری نباشد که سایه بینی از روی لب بالایی فراتر برود.


    ۸) سایه‎ها حجم به وجود می‎آورند.

    عکاسان به این شیوه سه‎بعدی بودن را به عکس اضافه می‎کنند یعنی حس دیدن تصویر یک سوژه در فضا نه بر روی یک سطح تخت و صاف.
    مجدد باید بگوییم، نورپردازی از طرفین، بالا و در نتیجه ایجاد سایه‎های طولانی‎تر و عمیق‎تر یک حس حجم به وجود می‎آورد. عکاسان اشیاء بی‎جان، محصول و منظره از نورپردازی زاویه‎ای به همین دلیل استفاده می‎کنند.

    نورپردازی در عکاسی با منبع پشت سوژه
    از نور پشتی می‎توان به عنوان یک منبع نوری بسیار پخش شده استفاده کرد
    نکته: برای عکاسی پرتره یا نیم‎رخ ترکیب‎بندی‎هایی را امتحان کنید که منبع نوری را در بر گیرد. نورسنج شما ممکن است به چالش کشانده شود بنابراین از تکنیک براکتینگ برای نورپردازی استفاده کنید.


    ۹) از نور پشتی می‎توان به عنوان یک منبع نوری بسیار پخش شده استفاده کرد.


    سوژه‎های بسیار کمی کاملا نورپشتی دارند و خود سوژه کاملا تاریک هستند. از دیوار روبروی فردی که به یک پنجره روشن پشت کرده است، نور روی او بازتاب خواهد شد. روی فردی که بیرون پشت به آفتاب ایستاده است، نور از سوی دیگر نقاط آسمان بر او منعکس می‎شود. در هر صورت، شما باید برای نوردهی را بالا ببرید تا نوری که به سوژه می‎رسد را ثبت کنید و این نور از جزئیات بافت و ابعاد چهره کم خواهد کرد.

    نورها رنگ دارند
    نور رنگ دارد، حتی زمانی که «سفید» به نظر می‎رسد
    نکته: تصاویر منظره در روزی که آسمان صاف است می‎توانند به ویژه در سایه‎ها بسیار آبی باشند. تعادل رنگ دوربین خود را در حالت ابری قرار دهید که برای ایجاد یک درخشش طلایی‎تر نقش یک فیلتر گرم‎کننده رنگ را ایفا می‎کند.


    ۱۰) نور رنگ دارد، حتی زمانی که «سفید» به نظر می‎رسد.


    این قضیه دمای رنگ نامیده می‎شود. البته مغز و چشم انسان در تنظیم و تصحیح برداشت های محیطی انسان بسیار ماهرانه عمل می‎کنند تا ما به سختی متوجه این قضیه شویم. اما سنسورهای دیجیتالی و نگاتیو، ممکن است کالر کست‎ها را که چشم آن‎ها را ندیده است، ثبت کنند.
    رنگ نور خورشید در اواخر بعد از ظهر و اوایل صبح گرم است، در حالی که سایه‎ها در محیط باز در اواسط روز می‎توانند متمایل به رنگ‎های آبی و سرد باشند. لامپ‎های تنگستنی نور بسیار زردی تولید می‎کنند و هر سطحی که آن نور به آن می‎رسد می‎تواند رنگ آن را تشدید کند.

     

    استودیو نماد

    ما در استودیو نماد از سال ۹۳ به طور تخصصی به عکاسی صنعتی برای برندها مشغولیم و تا به امروز توانسته ام با بیش از ۵۰۰ مشتری همکاری داشته باشیم.

    More Posts - Twitter - Facebook - LinkedIn - Pinterest - Google Plus - YouTube

    5/5 ( 1 بازدید )

    ما در استودیو نماد از سال 93 به طور تخصصی به عکاسی صنعتی برای برندها مشغولیم و تا به امروز توانسته ام با بیش از 500 مشتری همکاری داشته باشیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    COMPANY NAME
    Dolor aliquet augue augue sit magnis, magna aenean aenean et! Et tempor, facilisis cursus turpis tempor odio. Diam lorem auctor sit, a a? Lundium placerat mus massa nunc habitasse.
    • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
    • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
    • Montes vutario lacus quis preambul denlac
    • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
    • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
    • Dualo fitemus lacus quis preambul patturtul
    CONTACT US
    Thank You. We will contact you as soon as possible.
    دانلود تعرفه 1397
    همکاری با بیش از 500 برند از افتخارات ما می باشد.
    اطلاعات شما به هیچ وجه در اختیار هیچ سرویسی قرار نمی گیرد .
    با تشکر، از اعتماد شما
    لطفا ایمیل خود را بررسی بفرمایید.
    اطلاعات شما به هیچ وجه در اختیار هیچ سرویسی قرار نمی گیرد .
    اطلاعات شما به هیچ وجه در اختیار هیچ سرویسی قرار نمی گیرد .