تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی

با به وجود آمدن اینترنت و دسترسی عمومی به شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات اینترنتی و آنلاین، جای خود را در میان روش‌های تبلیغاتی مرسوم گذشته باز کرده که اتفاقا باید گفت، تاثیر آن بسیار چشمگیر‌تر است. از دیگر ویژگی‌های تبلیغات آنلاین ، که باعث فراگیری بیشتر آن شده، کاهش هزینه‌های تبلیغات نسبت به بسیاری از روش‌های تبلیغاتی گذشته است؛ با امکان تبلیغ در بستر فضای مجازی و پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی، حتی خودتان هم می‌توانید دست به ساخت یک محتوا یا تیزر تبلیغاتی شوید. بدیهی است اگر آنچه ساخته‌اید خلاقانه و منحصربفرد باشد، می‌تواند جای خود را در میان مخاطبان باز کند و بدون صرف هزینه‌های گزاف، به شکل کاملا رایگان یا کم‌هزینه، بین کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود و نام شما را ورد زبان‌ها بیندازد.

اولین تبلیغات اینترنتی در سال 1994 در سایت  Wired.com  صورت گرفت. پس از آن، هنوز مدت زمان بسیاری نگذشته بود که تبلیغات در سایت‌ها و فضای مجازی بسیار فراگیر شد و این شیوه‌ی تبلیغاتی، به صورت کاملا هدفمند و گسترده، مورد توجه بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار قرار گرفت و این مسیر نیز تا امروز ادامه داشته است.

تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین

تبلیغات اینترنتی چیست ؟

به انواع محتوای تبلیغاتی که در فضای اینترنت و دنیای مجازی به منظور رساندن پیام به مردم جهان، منتشر می‌شود، تبلیغات اینترنتی گفته می‌شود. به بیان دیگر، تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین که به دیجیتال مارکتینگ نیز معروف است، به روش‌های تبلیغاتی مختلفی گفته می‌شود که در بستر اینترنت صورت می‌گیرد.

با وجود آن که تبلیغات آنلاین، شکل جدیدی از تبلیغات است، اما از زمان ابداع آن تاکنون، رشد فوق‌العاده‌ای داشته و توانسته شیوه‌های قدیمی‌تر و سنتی تبلیغات را کنار بگذارد که از عمده‌ترین دلایل آن، مزایایی است که این شیوه‌ی نوین تبلیغات نسبت به شیوه‌های تبلیغات سنتی دارد.

و اما تبلیغات اینترنتی چه مزایایی دارد که باعث شده، تا این حد فراگیر باشد؟

مزایای تبلیغات اینترنتی

  • هزینه‌ی کمتر و مناسب‌تر

شاید بتوان گفت اولین مزیت تبلیغات اینترنتی هزینه‌ی نسبتا پایین آن نسبت به روش‌های سنتی‌تر تبلیغات است. همان طور که می‌دانید تبلیغات به طور کلی هزینه‌بر است و اگر چه فوائد آن بسیار است و پولی که هزینه می‌شود در اندک زمانی به جیب صاحبان کسب‌وکار بر می‌گردد، اما همین هزینه برای کسب‌وکارهای کوچک یا مشاغلی که تازه شروع به کار کرده‌اند، می‌تواند گزاف و سنگین باشد. تبلیغات اینترنتی به علت هزینه‌ی پایین‌تری که دارد، با بودجه‌ی کسب‌وکارهای نوپا هماهنگی بیشتری دارد و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شروع کار شما باشد.

  • دسترسی به طیف مخاطبان گسترده‌‌تر

همه‌گیر شدن موبایل‌های هوشمند و دسترسی آسان‌تر به فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، باعث شده طیف گسترده‌تری از مخاطبان به تبلیغات اینترنتی دسترسی داشته باشند. این در حالی است که تبلیغات در رادیو و تلویزیون فقط برای کسانی مناسب است که در همان لحظه و همان دقیقه مخاطب تلویزیون یا رادیو هستند.

یا در مثالی دیگر، تبلیغات بر روی بیلبوردهای خیابان یا پمپ بنزین‌ها، تنها برای کسانی قابل مشاهده است که از آن خیابان عبور می‌کنند و یا در همان پمپ بنزین توقف می‌کنند؛ این در حالی است که تبلیغات اینترنتی در هر ساعتی از شبانه‌روز که کاربر به اینترنت دسترسی دارد، می‌تواند قابل نمایش باشد و نسبت به شیوه‌های سنتی تبلیغات، چندان محدود به زمان و مکان نیست.

شیوه‌های تبلیغات آنلاین
شیوه‌های تبلیغات آنلاین
  • ارتباط دو سویه بین کاربران و صاحبان کسب‌وکار

اگر تبلیغات را در صفحه‌ی کاری خودتان به نمایش در می‌آورید، این امکان برای شما و کاربران مهیا است تا بتوانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. حتی خود کاربران می‌توانند با همدیگر تعامل داشته باشند و راجع به معایب و محاسن محصول یا خدمات مورد نظرشان، با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

همچنین، تبلیغات در فضای اینترنت و شبکه‌های آنلاین باعث می‌شود بتوانید با ارائه‌ی روش‌های خلاقانه و جالب توجه، مخاطبان را به دیدن محتوای تبلیغاتی که آماده کرده‌اید، بیشتر ترغیب کنید و این مزیتی است که در تبلیغات آنلاین در دسترس صاحبان کسب‌وکارها قرار دارد.

  • قابلیت پیگیری و بررسی میزان توجه مخاطبان

گوگل و بسیاری از پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی، این امکان را در اختیار صاحبان پیج‌ قرار می‌دهند تا میزان توجه مخاطب را نسبت به محتواهای تبلیغاتی آنالیز کنند. در تبلیغات آنلاین می‌توانید عملکرد خود را در زمینه‌ی محتوایی که تولید کرده‌اید بررسی کنید تا میزان رضایت مشتری و توجه او و یا عدم توجه و ناموفق بودن تبلیغات را بررسی کنید. چنین امکانی تنها برای تبلیغات اینترنتی وجود دارد و در شیوه‌های سنتی تبلیغات، دست شما تا حدود بسیار زیادی بسته است.

به عنوان مثال نمی‌توان میزان توجه مخاطبان را به تبلیغات بیلبوردهای خیابان و یا تیزرهای تبلیغاتی رادیو و تلویزیون به راحتی سنجید و بررسی دقیقی از موفقیت تبلیغ به دست آورد.

  • تبلیغات اختصاصی برای مخاطبان اختصاصی

واضح است که هر نوع محصول یا خدماتی، مخاطبانِ هدف دارد و حتی اگر تبلیغاتی که صورت می‌گیرد خیلی جذاب و کارساز باشد، برای بسیاری از کاربران سودی نخواهد داشت، چرا که آن‌ها اساسا مخاطبِ هدف کسب‌وکار نیستند! تبلیغات در فضای اینترنت و آنلاین این مزیت را دارد که بتوانید مشتری‌های اختصاصی و مورد هدف‌تان را راحت‌تر پیدا کنید. این امکان به خودی خود، هزینه‌ی تبلیغات را کاهش می‌دهد زیرا مجبور نیستید برای عموم مردم تبلیغات کنید! اما این کار چگونه  انجام می‌شود؟

پاسخ این سوال، در اختیار تکنولوژی هوش مصنوعی است! هر کدام از کلیک‌ها و لایک‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، ابعادی از شخصیت ما و سایر مخاطبان و همچنین نیازهایمان را عیان می‌سازد. اجازه بدهید مثالی بزنیم تا موضوع بیشتر قابل درک باشد.

تبلیغات اختصاصب
تبلیغات اختصاصی

فرض کنید شما فردی هستید که به آشپزی علاقمند هستید. طبیعتا بسیاری از صفحاتی که در اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و یا توییتر دنبال می‌کنید مرتبط با همین موضوع است. هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند این مساله را ردیابی کنید و تبلیغاتی را برای شما به نمایش در آورد که متناسب با موضوع مورد علاقه‌ی شما یعنی آشپزی و لوازم مربوط به آن باشد. طبیعی است در این صورت، تبلیغات راجع به روغن موتور ماشین، چندان به کارتان نمی‌آید و نمی‌تواند مورد علاقه‌ یا توجه شما باشد!

آیا تبلیغات اینترنتی واقعا سودمند است؟

هر کسب‌وکاری به تبلیغات و بازاریابی نیاز دارد تا بتواند در بین مردم و جامعه شناخته شود. با توجه به آن‌ که امروزه رقابت در عرصه‌ی تجارت و تولید محصولات گوناگون بسیار فشرده شده است، تبلیغات می‌تواند به معرفی و گسترش کسب‌وکار شما کمک کند.

تبلیغات در کنار مزایا و محاسنی که دارد باید هدفمند باشد و به شیوه‌ی درستی صورت گیرد؛ در غیر این صورت، همان تبلیغ حتی اگر با صرف هزینه‌های بسیار همراه باشد، نه تنها نمی‌تواند مفید باشد بلکه به عنوان یک ضد تبلیغ به حساب می‌آید و مشتری را نسبت به برند شما ناامید می‌سازد. تبلیغات اینترنتی این حُسن را دارد که شما را از نحوه‌ی عملکردتان آگاه می‌سازد بنابراین یک برگ برنده‌ی بزرگ در دست شماست.

یکی دیگر از دلایلی که لزوم تبلیغات آنلاین را روشن می‌کند، تمایل مخاطبان به استفاده از گوشی و دنیای اینترنت است. امروزه دیگر افراد کمی به سراغ کتاب‌ها و مجلات آشپزی می‌‌روند زیرا به راحتی و با تایپ کردن چند کلمه، می‌توانند دستور پخت غذای مورد نظر را با چند رِسِپی مختلف پیدا کنند.

اگر در گذشته مردم برای دیدن یک مسابقه فوتبال مجبور بودند به استادیوم‌ها بروند یا آن را از تلویزیون تماشا کنند، امروزه به لطف تکنولوژی، افراد می‌‌توانند در هر جایی که هستند مسابقات ورزشی از جمله فوتبال را تماشا کنند و با دیگر کاربران تبادل نظر کرده و کُری بخوانند!

با توجه به آن چه گفته شد، پر واضح است که مردم تمایل بیشتری به استفاده از گوشی‌های هوشمند و فضای وب داشته باشند و مسلما تبلیغات در چنین فضایی، به دلیل دسترسی همه‌ی افراد به آن، می‌تواند مفیدتر و سودمندتر واقع شود.

با کمترین هزینه برای خودتان تبلیغات کنید!

اگر در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکارتان هستید و هنوز بودجه‌ی کافی برای تبلیغات ندارید، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و به تولید محتوای تبلیغاتی و انتشار آن در فضای مجازی بپردازید. برای این کار نیاز است که فردی مطلع باشید و راجع به انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی تحقیق کنید، همچنین برای ساخت محتوای تبلیغاتی، از قوه‌ی نوآوری و خلاقیت‌تان استفاده کنید.

برای شروع، بهتر است در یکی از پلت‌فرم‌های شبکه‌های مجازی، یک صفحه‌ کاری یا تجاری باز کنید و محصولات خود را در آن به نمایش بگذارید. حالا کافی است محتواهایی تولید کنید که از نظر مخاطب جالب توجه باشد و او را به سمت شما جذب کند.

تولید محتوای متنی طنز یا محتوای آموزشی که بتواند برای مخاطبان جنبه‌ی سرگرمی یا افزایش اطلاعات عمومی داشته باشد، می‌تواند شما را به آسانی ورد زبان‌ها بیندازد و کاربران خودشان دست به کار پخش و انتشار محتوای شما بشوند.

همانطور که اشاره شد، برای رسیدن به این نقطه، یا باید از گروه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی متخصص کمک بگیرید و یا باید خودتان فردی خلاق باشید تا بتوانید روش‌های نوین و جذابی را برای جذب مخاطب کشف کنید.

سخن پایانی

استفاده از بستر اینترنت، می‌تواند به تنهایی و یا در کنار سایر روش‌های تبلیغاتی ، نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارها دارد. هر کسب‌وکاری به تبلیغات نیازمند است تا شناخته شود و بتواند جایی در بین مردم و جامعه برای خود پیدا کند. یکی از روش‌هایی که امروزه به دلیل دسترسی به طیف بیشتر مخاطبان، بسیار مورد توجه قرار دارد، تبلیغات در بستر فضای مجازی و دنیای اینترنت است که هم می‌تواند طیف گسترده‌تری از افراد را پوشش دهد هم هزینه‌ی کمتری را بر صاحبان کسب‌وکارها تحمیل می‌کند.

امیدواریم این مقاله و مباحثی که در آن مطرح شد برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. ازین که تا پایان با استودیو نماد همراه بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.