5 کار شگفت ‎انگیزی که می‎توانید با تکنیک پنینگ در عکاسی انجام دهید

5 کار شگفت‎انگیزی که می‎توانید با تکنیک پنینگ در عکاسی انجام دهید

5 کار شگفت ‎انگیزی که می‎توانید با تکنیک پنینگ در عکاسی انجام دهید

معمولا، عکاسی تنها در مورد ثبت تصاویر شارپ، جلوگیری از لرزش دوربین، فریز کردن حرکت و ثبت تمامی جزئیات است.

گرچه گاهی اوقات، خلاقیت بهایی دارد، یعنی باید از دایره آرامش خود بیرون بیاید و از دوربین‎تان برای ثبت آثار هنری مقداری محو و آبستره یا انتزاعی استفاده کنید. این جاست که تکنیک پنینگ به کار می‎آید یعنی استفاده از حرکت عمدی دوربین برای ایجاد تصاویری بی همتا و شگفت‎انگیز.

با آن که اکثر ما می‎دانیم از تکنیک پنینگ می‎توان برای ثبت حرکت استفاده کرد، این تکنیک همچنین برای عکاسی از اجسام ثابت یا ایجاد تصاویر هنرمندانه و انتزاعی عالی است.ما در بخش آموزش عکاسی نماد هر چه برای شما ممکن است در این زمینه سوال باشد را برای شما مطرح کرده ایم. امید است مطالب فوق مورد استفاده شما باشد

 

تکنیگ پنینگ

اگر به دنبال ایده‎های جدیدی برای عکاسی می‎گردید، پنینگ راهی قطعی برای به جریان انداختن قوه تخیل شما است و در این مطلب قصد داریم 5 تکنیک متفاوت پنینگ را معرفی کنیم که می‎توانید از آن برای ثبت تصاویر هنرمندانه و بی همتا استفاده کنید.

1) ثبت حرکت در تکنیک پنینگ

اغلب اوقات از پنینگ برای عکاسی ورزشی، کودکان در حالت ورزش، حیوانات خانگی که ثابت نمی‎ایستند و دوچرخه‎ و خودروهای سریعا در حال تغییر استفاده می‎کنند. اما همچنین از این تکنیک می‎توانید برای عکاسی از فردی در یک چرخ و فلک، روی تاب یا حتی یک روی پله برقی استفاده کنید.

پنینگ به شما اجازه می‎دهد سوژه را در فوکوس قرار دهید، در حالی که در پس زمینه خطوط محوی را ثبت کنید تا یک نوع حس سرعت به تصویر اضافه شود.

چطور این کار را انجام دهید: برای شروع، باید دوربین خود را در حالت عکاسی متوالی قرار دهید که به حالت براکت یا burst نیز شناخته می‎شود یعنی یک سری تصویر پی در پی و با سرعت گرفته می‎شود.

این نوع عکاسی احتمال ثبت یک تصویر کامل را زیاد می‎کند. همچنین از حالت فوکوس دستی باید استفاده کنید تا مطمئن شوید فوکوس روی سوژه و نه پس زمینه باقی می‎ماند.

 

توجه کنید ممکن است بخواهید برای جلوگیری از لرزش دوربین از سه پایه استفاده کنید، سه پایه‎ای که مجهز به یک سر از نوع ball head است تا چرخاندن دوربین ساده‎تر شود.

سپس دوربین خود را در حالت Shutter priority قرار دهید. سرعت شاتری که باید استفاده کنید بستگی به سرعت تحرک سوژه خواهد داشت و همچنین این که در چه مسافتی از شما قرار گفته است.

معمولا سرعت شاتر شما بین 1/100 و 4/1 خواهد بود ولی ممکن است بخواهید با تقریبا سرعت 60/1 شروع کنید و سپس از آن جا پیش بروید.

پنینگ را با دنبال کردن سوژه متحرک شروع کنید، آن‎ را در فوکوس قرار دهید تا زمانی که پیش از این که شاتر را فشار دهید پیش چشمان شما قرار بگیرد. هرچه سرعت شاتر طولانی‎تر باشد، خطوط محو در پس زمینه طولانی‎تر خواهند بود.

2) تصاویر انتزاعی از مناظر مختلف ثبت کنید

پنینگ به صورت افقی راهی عالی برای ایجاد تصاویری شگفت‎انگیز انتزاعی از مناظر مختلف است. زمانی که این کار به درستی انجام شود، این تصاویر یک کیفیت هنری دارند و اغلب اوقات شبیه به نقاشی هستند. مزارع، دورنمای دریا یا سایر محیط‎ها که کنتراست و تن رنگی عالی به تصویر اضافه می‎کنند برای ثبت تصاویر منظره با تکنیک پنینگ افقی ایده‎آل هستند.

چطور این کار را انجام دهید: با آن که پنینگ در مورد حرکت دادن دوربین است، باید از یک سه پایه استفاده کنید تا مطمئن شوید حرکت مستقیم است تا پر تلاطم. همچنین باید از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید، چیزی بین 0.5 و 4 ثانیه معمولا بهتر جواب می‎دهد. با فوکوس روی نقطه‎ای در سطح افق شروع کنید سپس به آهستگی به صورت افقی پنینگ دوربین را انجام دهید و شاتر دوربین را پس از شروع حرکت، رها کنید.

 

تکنیک پنینگ از مناظر

باید این حرکت را تا زمانی ادامه دهید تا شاتر بسته می‎شود. اگر تصاویر نهایی بیش از حد نوردهی داشته باشند از یک ضریب اف کوچک مانند f/16 یا یک فیلتر چگالی خنثی برای مسدودسازی مقداری از نور ورودی، استفاده کنید. همچنین می‎توانید در بعد از ظهر عکاسی کنید، یعنی زمانی که شدت نور کمتر است و به عکاس اجازه می‎دهد مدت طولانی‎تری دریچه شاتر را باز نگه دارد.

3) تصاویر انتزاعی از درختان بگیرید

با آن که پنینگ افقی معمولا برای عکاسی منظره ایده‎آل است، اگر یک سری سوژه عمودی مانند درختان دارید، ممکن است بخواهید پنینگ عمودی را امتحان کنید. این تکنیک مشابه با پنینگ افقی است که باعث می‎شود تصاویر شما ظاهری مشابه با نقاشی داشته باشد. استفاده از این تکنیک همچنین می‎تواند به طولانی‎تر کردن اجسام، محو کردن آن‎ها و ایجاد یک تصویر شگفت‎انگیز شاهکار کمک کند.

 

چطور این کار را انجام دهید: برای تکنیک پنینگ عمودی، معمولا بهترین راهکار استفاده از حالت Shutter Priority و فوکوس دستی است. در اکثر موارد، باید سرعت شاتری را انتخاب کنید که در حدود 1.5 تا 2 ثانیه است. بسته به شدت نور، ممکن است از یک ضریب اف کوچک استفاده کنید تا مدت زمان نوردهی را افزایش دهید. با فوکوس روی ناحیه‎ای در قاعده درختان یا ساقه علف‎ها شروع کنید و سپس به آهستگی دوربین را به سمت بالا پن کنید، دکمه شاتر دوربین را آزاد کنید و زمانی که به بالای خط درخت رسیدید متوقف شوید.

4) تصاویری دایره‎ای محو به کمک تکنیک پنینگ ایجاد کنید

پنینگ دایره‎ای راهی جالب برای خلق تصاویر دایره‎ای و جذاب است. از این تکنیک می‎توان از کف جنگل برای عکاسی سایه‎بانی از درخت‎ها یا ثبت یک تصویر متفاوت استفاده کرد که ترکیبی دایره‎ای از رنگ‎ها دارد. استفاده از این تکنیک به ویژه هر زمانی خوب که کنتراست و نور خوبی وجود دارد، چون باعث خلق تصاویری بی نظیر می‎شود.

چطور این کار را انجام دهید: پنینگ دایره‎ای شامل پیدا کردن یک نقطه کانونی و چرخاندن آهسته دوربین می‎شود یعنی چرخاندن آن از سمت عمودی به افقی. برای یک چرخش بی همتا در پنینگ دایره‎ای، همچنین می‎توانید زوم پنینگ را امتحان کنید. برای این کار باید دوربین خود را در حالت فوکوس دستی قرار دهید و لنزها را بچرخانید، به جای این که این کار را با دوربین انجام دهید. این تکنیک به جای یک تصویر محو دایره‎ای یک افکت Starburst ایجاد خواهد کرد که در آن حرکت به نظر می‎رسد از مرکز تصویر بیرون آمده است.

5) تصاویری انتزاعی از موج‎ها در تکنیک پنینگ ثبت کنید

تا حالا سعی کردید از تکنیک پنینگ برای ثبت عکس یک موج استفاده کنید؟ موج‎های پن شده می‎توانند باعث خلق تصاویر شگفت‎انگیز و انتزاعی با یک جذابیت هنرمندانه شوند.

چطور این کار را انجام دهید؟

برای شروع، باید خودتان را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید از یک زاویه از موج‎ها عکاسی کنید، به جای این که در موقعیت ایستاده یا صاف این کار را انجام دهید تا انحنای موج قبل از این که بشکند را ثبت کنید. برای تنظیمات دوربین، از سرعت شاتر آهسته، معمولا در حدود 30/1 تا 2/1 ثانیه استفاده کنید چون هرچه سرعت شاتر کمتر باشد، تصویر نهایی انتزاعی‎تر خواهد بود. سپس یک موج برای فوکوس روی آن را پیدا کنید و تا زمانی که روی ساحل پهن می‎شود آن را دنبال کنید و قبل از این که روی ساحل بشکند دکمه شاتر را رها کنید.

 

تکنیک پنینگ در موج ها

اگر فرصت داشته باشید، شاید بخواهیدتکنیک پنینگ تعدادی پرنده در حال پرواز را در پس زمینه موج‎ها امتحان کنید که خود یک فرصت عالی دیگر برای عکاسی است. برای ثبت تصاویر عالی، زمانی که نور در بهترین شدت و حالت خود قرار دارد یعنی معمولا اوایل صبح و شب، از موج‎ها عکس بگیرید.

در پایان باید بگوییم اگر می‎خواهید عکاسی خلاقانه را امتحان کنید، چرا تکنیک پنینگ را انجام نمی‎دهید؟ ممکن است کمی تسلط به آن زمان ببرد و نیاز به تمرین داشته باشد اما برخلاف چیزی که به نظر می‎رسد مشکل نیست و نسبتا آن را باید سریع یاد بگیرید. در واقع با اندکی تلاش مستمر خواهید توانست روی این تکنیک مسلط شوید و از آن برای ثبت تصاویر هیجان‎انگیز و متفاوتی استفاده کنید.  و ما در استودیو نماد بر آنیم تا شما عکاسی را با ما به بهترین شکل یاد بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.